10+1 tanács a mobiltelefonos fotózáshoz

Egyre többen és egyre gyakrabban használjuk mobil(okos)telefonjainkat kompakt fényképezőgépek helyett. A kompakt gépek képminősége lassan már semmiben és sehol sem jobb, mint a mobilok kis kamerái, sőt, egyes telefonokban már nem csak a szenzor, de az optika is magas nívót képvisel. Egy dolog azonban biztos: a kamerás „okos” eszközök megjelenésével és rohamos fejlődésével egyre kevesebben szeretik magukkal cipelni a kompakt fényképezőgépeket. Ez a kis szösszenet ezekről a kamerás mobilokról szól, pontosabban arról, hogy készíthetünk szebb, jobb fényképeket az okostelefonokkal.

telefon.jpg

1. Ismerd meg mobilod kameráját. Tudd meg, hogyan működik, mik a határai – igen, bizony vannak ilyenek is: tipikusan korlátolt a záridő tartományuk és általában fix a rekeszértéke is a beépített lencserendszernek, ezért az expozíció kompenzáció általában az ISO érték változtatásával történik. A jó hír, hogy vannak mini alkalmazások, amelyek segítenek ezeket a korlátokat, határokat áthidalni.

2. Ismerd meg a fotós alkalmazásaidat! Számos olyan mini alkalmazás létezik iOS és Android alá, amelyekkel nem csak az első pontban vázolt korlátokat lehet „ledönteni”, hanem megkönnyíthetjük, élvezhetőbbé tehetjük magát a fotózást is. Ilyen például a Camera+, vagy a Camera Awesome (utóbbi csak iOS alá létezik – egyelőre), amik kompozíciós segédrácsot, szintezőt, alapvető képszerkesztési lehetőségeket, expozíció vezérlést, valamint fókuszsegéd funkciókat is tartalmaznak. Kreatív szűrőket és jó felhasználói felületet nyújtanak képanyagaink gyors és könnyű megosztáshoz (pl. Facebookra).

Az Adobe Photoshop Express, a Photoforge és a NIK Software SnapSeedje mind nagyszerű és hatékony képszerkesztőként funkcionálnak.

A Slow Shutter („lassú zár”) elvarázsolt hosszú expozíciós felvételi effekteket képes készíteni, mint például a „megfolyatott” víz, vagy az esti fénycsíkok úgy, hogy közben a magas érzékenység egyik mellékhatását, a zajt, minimális szinten tartja.

folyatas.jpg

Képeidet mindig a lehető legnagyobb felbontásban és legjobb minőségben készítsd el, s szerkesztés előtt készíts róluk biztonsági másolatot – egyes alkalmazások ugyanis nem ismerik a „jaj, elrontottam, csináljuk vissza az egészet” funkciót. Így nem vész kárba egyetlen frankó fotó sem.

3. Legyen jó és pontos az expozíció. A végső kép mindig akkor lesz a legjobb, ha már kamerán belül a helyes expozíciót állítod be (legyen szó mobiltelóról, vagy dSLR fényképezőről). Még a legeslegjobb alkalmazásokkal is érvényben marad ez a szabály: lődd be jól az expót, majd utána játssz a képpel.

Az apró szenzoros kameráknak sok fényre van szükségük! Használd a napfényt, vonulj árnyékba, egy fehér lappal deríts, ha kell – várd ki a megfelelő fényviszonyokat, vagy használj zseblámpát, egy másik eszköz kijelzőjének fényét – légy türelmes, okosan használd eszközeidet és környezetedet! A telefon beépített vakuját (LED fényét) csak végső esetben vesd be!

4. A jó kompozíció (még mindig) mindent visz! Használd a már rendelkezésedre álló tudást és képességeidet. A mobiltelefonnal készült képek is legyenek „jól beállítva” – csakúgy, mint minden más fényképnél:

  • Használd a szintezőt, a segédvonalakat – legyen vízszintes az a horizont, vagy függőleges a fal!
  • Bátran alkalmazd a harmadolás szabályát. Ne tedd (mindig) középre témádat!
  • Keress görbéket, egymást metsző vonalakat, dobd fel azt a fotót!
  • Használj zsúfolt vagy épp szellős kompozíciót!
  • Ismerd a színeket! Keress témádon komplementer színeket, mintákat, hogy izgalmat vigyél a kompozícióba.
  • Figyeld a témád hátterét. Ügyelj arra, hogy ne „nőjenek kis oszlopok” alanyod fejéből, ne legyen figyelemelterelő a háttér történése. Mozgalmas témához jól illik a monoton háttér és fordítva.
  • Rendezz! Ne csak várj a tökéletes összhatásra, hanem mozgasd el a tárgyakat, az embereket – építsd fel magadnak a képkockát.
  • Ha kell, rúgd fel a szabályokat, de tudd, hogy mikor és miért!

5. Keretezd be a témát. Használj az előtérben látható tárgyak közül bármit, amivel főtémádat bekeretezheted – így mélységet adhatsz a képnek. Fotózz ablakon át, tükörben (nem, ne kacsacsőrös, fürdőszobai felvételeket készíts!) stb.

_MLZ1200.jpg

6. Váltogasd a perspektívát. Keress új szögeket és nézőpontokat. Ne félj lehasalni, vagy felmászni egy létrára, ha úgy kapod meg a tökéletes felvételt! Kerülj közel a témához és fókuszálj apró részletekre – vagy használj nagylátószöget és vonj be minél többet a környezetből. Játssz a kreatív szűrőkkel: használd a miniatúrát, a különböző torzításokat, vagy a szelektív élességet.

perspektiva.jpg

7. Próbáld ki a fekete-fehér fotózást. A színek eltávolítása drámaian befolyásolhatja a fénykép világát. Elimináld az egymással „versengő” erős színeket; használd ki a ellenfény művészi hatását (sziluettek). A fekete-fehérre váltással egy amúgy túl zajos felvételből is élvezhetőt készíthetsz.

ff.jpg

8. Vágd meg a fotót! Néha olyan gyorsan történnek a dolgok, hogy alig van időnk felocsúdni, nemhogy a megfelelő kompozíciót beállítani. A mai mobiltelefonok kameráinak már akkora a felbontásuk, hogy nyugodt szívvel vághatunk a fényképből, ha szükséges. De egy eredetileg félresikerült kép is „gatyába rázható” utólag, ha megfelelően vágjuk, forgatjuk a tartalmát. Próbáld ki a négyzet-vágást, amit például az Instagram szűrői eleve alkalmaznak.

IMG_20120427_124557.jpg

9. „Kellékezd be magad” – avagy, szedj össze érdekes kiegészítőket a mobillal való fotózáshoz. Egy kis állvány, egy nagyító, egy halszem-, vagy makró előtétlencse nem keveset dobhat egy-egy felvételen.

10. Fotózz egyre többet! A digitális technológia előnye, hogy „ingyen” van, nem kell hívatni a filmet, nem kell papír és más köztes eszköz, hogy élvezhessük munkánkat. Tetszik az egyik fotód? Töltsd fel és kérd ki mások véleményét, figyeld a reakciókat – ezt ismételd orrvérzésig.

filter.jpg

+1 (11). Légy nyitott. Ne ragadj le sehol, ne csak egy adott témát fényképezz, ne csak egyféle perspektívát használj, ne csak fekete-fehérben alkoss, ne csak.. – érted, mire akarok kilyukadni, nem? Játssz, kísérletezz, használj segédeszközöket, s figyeld meg, mi merre visz. (Forrás: istockphoto.com, saját felvételek)

Hirdetések:
Weboldal készítés

.

Ezek is érdekelhetnek...

  • hááát erről én még mindig azt tartom, hogy nem kevés pénzt kell letenni az asztalra, hogy egy kompakt gép teljesítményének megfelelő kamerát kapjunk mobilban…az elmúlt két hétben két 100+ ezres mobil volt nálam, és az egyik kamerája szarabb, mint a másik…ezt a minőséget kb 20 ezres, de inkább az alatti kompaktok hozzák, de tényleg. Ez persze csak két eset, amiből az egyk kiemelkedően negatív, de összességében tényleg max a ff, vagy az instagram menti meg a mobilos képeket, ha jól használják persze…

  • Sajnos én céges fényképezőgépnek kb. ezt a 20 ezres kategóriát kaptam. Egy ájfón kb. ugyanazt tudja.

    Amúgy a leírtak fele igaz a kompatokra is, meg aztán jópár dolog (kompozíció, keretezés, stb, a tükrösökre is.
    Annyi kitétellel, hogy low-end kompakttal, meg mobillal nme lesz mélységélesség, szóval elsőrendű szempont a kompozíciónál, hogy a téma ne vesszen a háttérbe.
    (Nagyobb zoomos kompakttal, makró módot kapcsolva, azért elő lehet varázsolni egy kis dof-t 🙂 )

  • Zb74

    @ColT: Mi az, hogy nem lesz mélységélesség; pont, hogy “faltól falig” terjedő mélységélességet kapsz, ha akarod, ha nem.

  • hungarisztan

    „A digitális technológia előnye, hogy „ingyen” van”
    Na azért ezt ne!

    Nem csak azért, mert ma már 2 évente „kell” új vasat venni csúnya összegekért (hiába lesz a technológia relatíve egyre olcsóbb; az új cucc mindig drága marad, pláne ha még trendy divatcikk is, no meg ne feledkezzünk meg sem a marketingesek újdonságcsepegtetős módszereiről, vagy a tervezett avultatásról sem!), hanem azért is, mert a képeket tárolni, archiválni kell, lehetőleg nem egy helyen. A tárhelyigény pedig – a felbontással párhuzamosan – növekszik. Vinyó kell hozzá, webtárhely kell hozzá, sávszél a le-/feltöltéshez, és adott esetben (ha mondjuk valaki nem lopkowitz üzemmódban él) mondjuk a különböző képfeldolgozó progikért is fizetni kell (kéne) – néha bizony nem is keveset. Ha meg még a cikkben is emlegetett felszerelkezést is hozzávesszük (előtétlencsék, állványok, miegymás), akkor már végképp értelmezhetetlen az ingyenesség. (Megintcsak bejön a képbe a márkanév megfizetése, a szándékos inkompatiblitás miatt minden modellhez külön megveendő cuccok stb.)

    „A digitális fotó ingyér van” sosem volt igaz, sosem lesz igaz. Hogy a költségei kevésbé látszanak, mint a filmes gépnél az előhívásé? Meglehet, de ez egy teljesen más tészta.

  • zbzbzb

    nem rossz tippek, de reméltem, hogy egy kicsit több gyakorlati fogást találok itt arról, hogy (a képen is szereplő) defy-mmel egy kicsit élvezhetőbb fotókat készítsek.
    marad a kísérletezgetés, ahogy írtad.

  • foxpic

    az első meg D700…

    Na de amúgy, ha filmre fotóznék annyit, mint most, akkor 2.500.000 Ft lenne csak a nyersanyag… Tegyük fel, megtanulok fotózni, és pár tekerccsel megoldok egy melót, akkor már csak 3-500ezer. Ehhez jön a hívás, scan, és az idő, amíg várni kell. Az utóbbi az igazán rohadt drága 🙂

  • @foxpic: ami fényképező épp kéznél volt 🙂 van ott d7000, gx1 és olympus e-pl5 is.