Canon EOS 70D – korszakalkotó újítás

Ma reggel jelentette be a Canon legújabb középkategóriás dSLR fényképezőgépét, az EOS 70D-t, amiben egy teljesen új szenzor dolgozik. A kissé identitászavaros EOS 60D után a gyártó most komolyan a lovak közép csapott és úgy alkotta meg a 70D-t, hogy az érzésre és tudásra is közelebb kerüljön az EOS 7D különc kategóriájához, mintsem a 60D-hez. A legeslegfontosabb újítás, ami azonnal szemet szúr, ha végiglapozzuk a sajtóanyagot, hogy a Canon egy teljesen új, 20,2 MP-es CMOS szenzor köré építette meg a gépet, ami nem csak a némileg megnövelt felbontással, hanem a piacon – e kategóriában legalábbis mindenképp – egyedülálló tudással tetszeleg. Még mielőtt rátérnék erre a korszakalkotó lapkára, lássuk, mi mindent nyújt még a masina.

EOS 70D AMBIENT FSL BODY 1.jpg

Az EOS 70D-ben a 14 bites jelfeldolgozásra képes DiG!C 5+ CPU munkálkodik, és az alacsony zajszinten kívül ez a processzor lehetővé teszi a rendkívül gyors, akár 7 kép/mp sebességű sorozatfelvételt (65 JPEG, vagy 16 RAW fotó erejéig). A készülék érzékenységi tartománya ISO 100-12800 között van, ami kiterjeszthető ISO 25600-ig. A mozgóképfelvételnél a normális tartomány egy FÉ-vel lejjebb, ISO 6400-nál végződik, ami ISO 12800-ig terjeszthető ki.

EOS 70D BCK VARI ANGLE MONITOR FACE UP.jpg

Az AF rendszer 19 kereszt típusú szenzorból áll, melyek közül a középső különösen érzékeny. A rendszer az AF segédpontoknak köszönhetően a képmező teljes egészén képes az automatikus élességállításra. A pentaprizmás kereső 0,95-szörös nagyítású, 98%-os képfedésű, de a komponálást kívánságra a 3”-os, 1 040 000 képpontos, érintésérzékeny (kapacitív), kihajtható és elforgatható kijelzőn is végezhetjük. Az EOS 70D-ben a legújabb irányzatnak köszönhetően megtalálhatjuk a beépített Wi-Fi modult, amely adatátvitelre és távvezérlésre egyaránt lehetőséget ad a Canon EOS Remote alkalmazás segítségével (iOS és Android rendszerekre egyaránt elérhető).

side.jpg

Az EOS 70D kreatív módok széles tárát kínálja az egyedi képek egyszerű elkészítéséhez. A fényképezőgépbe épített HDR-funkció révén nem jelent problémát a nehéz, nagyon kontrasztos témák felvétele sem: ilyenkor három felvételből készül egy olyan, amely részletgazdagabb mind az árnyékos (alulexponált), mind a fényesebb (felül-/túlexponált) területeken. Többszörös felvételi módban maximum kilenc kép készíthető egymásra; valamint egy sor kreatív szűrő is alkalmazható a felvétel stílusának és jellegének azonnali megváltoztatásához.

Természetesen a mozgóképfelvétel iránt érdeklődőket is igyekszik kielégíteni a Canon legújabb dSLR masinája: videóink legfeljebb 1920 x 1080 képpontos felbontásban készülhetnek 30, 25, vagy 24 képkocka/mp sebességgel (választható a HD képméret is, ez esetben a 60 és az 50 kép/mp is rendelkezésünkre áll).

EOS 70D BOTTOM WiFi.jpg

De a végére hagytam a csattanót, ami igazán hatalmas újítás a Canon tükörreflexes fényképezőgépeiben: bemutatkozott az új Dual Pixel CMOS AF technológia, amely végre élőképes módban is különösen gyors élességállítást tesz lehetővé. A majd lentebb megtekinthető sajtóbemutatón elhangzottak szerint a kontrasztérzékeléses automata élességállítás és a fáziskülönbséget figyelő rendszer sebessége szinte megegyezik. Ezt az új technológiát nem csak az élőképes fényképezéskor, hanem videózás közben is kamatoztathatjuk majd. A Dual Pixel CMOS AF leírását a gyártó tollából olvashatjuk:

EOS 70D FRT MIRROR UP.jpg

„A Dual Pixel CMOS AF egy érzékelő alapú, fázisészlelő autofókusz (AF) technológia, amelyet kifejezetten a zökkenőmentes, nagy teljesítményű követő élességállításhoz terveztek a videók rögzítésekor és a gyors autofókuszáláshoz az élőkép módú állókép-készítésnél. A Canon által fejlesztett, egyedi technológia ideális professzionális fókuszhúzási (élességállítási) effektusokhoz és az operatőr felé mozgó tárgy élesben tartására, a háttér elmosása mellett – az EOS videók jellegzetes effektusához.

Néhány szó a Dual Pixel CMOS AF fejlesztéséről

A Dual Pixel CMOS AF technológiát kétféle felvételhez dolgozták ki – videók rögzítéséhez és az élőkép módban történő felvételhez. EOS video módban egészen kis mélységélességgel is készíthetők mozgóképek, azonban kell némi tapasztalat ahhoz, hogy az élesség megfelelő legyen. A Dual Pixel CMOS AF úgy készült, hogy kezdő fényképészek is bátran készíthessenek videofelvételeket és egyszerűen tudják szabályozni az élességet akkor is, ha a tárgy mozog a képmezőben. A Dual Pixel CMOS AF technológiának köszönhetően az élesség beállítása és szabályozása minden eddiginél simábban és gyorsabban történik – ez pedig tökéletes felvételeket eredményez, mivel a kép sem lesz életlen, ahogy a téma változik és a tárgyak mozognak a képmezőben. A Dual Pixel CMOS AF kifejlesztésének másik fontos célja az Élőkép mód autofókuszálási sebességének javítása volt. Az új AF technológiával a nagy felbontású, állítható dőlésszögű LCD-képernyőt használva is gyors autofókusszal – a kereső használatánál megszokott fókuszálási sebességhez hasonlóval – lehet felvételeket készíteni.

Hogyan működik?

[…]Az EOS 70D érzékelőjének felületén található minden képponthoz két fotodióda tartozik – ez összesen 40,3 millió fotodiódát jelent. Ezek a fotodiódák külön-külön is kiolvashatók a fáziskülönbség érzékelésén alapuló autofókuszhoz, de kiolvashatók együtt is – szemben más, érzékelő alapú AF-rendszerekkel, ahol az érzékelő képpontjait vagy csak autofókuszra, vagy csak leképezésre lehet használni, illetve az olyanokkal, amelyek kizárólag a kontraszt érzékelésén alapulnak. Az új, innovatív kialakítású érzékelővel nincs szükség további képfeldolgozásra a kizárólag autofókuszra használt képpontok esetében, vagyis gyorsan beállítható a fókusz és garantálható a lehető legjobb képminőség álló- és mozgóképek felvétele során egyaránt. Ráadásul az új megoldással az EOS 70D a képmező 80 százalékán képes alkalmazni a Dual Pixel CMOS AF technológiát.

Dual AF_Logo.jpg

A képsíkon végzett fáziskülönbség-érzékeléshez az EOS 70D egymástól függetlenül olvassa ki a bal és jobb fotodiódákat, és utána számolja ki a két, eltérő irányból rögzített (parallax) kép fáziskülönbségét. Ezzel a technikával az EOS 70D képes megjósolni, hogy milyen pozícióban kell lennie a lencsetagoknak a pontos fókuszhoz, majd egyből oda fókuszálja az objektívet. Összehasonlításképpen, a hagyományosabb, kontraszt alapú AF-eljárások a helyes élességet úgy keresik meg, hogy előre-hátra mozgatják a lencsetagokat a tökéletes fókusz eléréséig – ez az eljárás sokkal lassabb és kevésbé sima.”

EOS 70D DETAIL CMOS SENSOR.jpg

A Canon EOS 70D fontosabb műszaki paraméterei csokorba szedve:

  • 20,2 MP-es CMOS szenzor
  • DiG!C 5+ jelfeldolgozó CPU
  • 19 pontos kereszt típusú AF-rendszer és 7 kép/perc sebességű sorozatfelvétel
  • Dual Pixel CMOS AF
  • Beépített Wi-Fi modul
  • ISO 100-12800 (max. ISO 25600) érzékenységi tartomány
  • Kihajtható és elforgatható 3”-os, érintésérzékeny kijelző (ClearView II LCD)
  • Intelligens kereső
  • Full HD felbontású mozgóképfelvétel

A ma reggel tartott sajtóbemutatót mindenkinek ajánlom figyelmébe, sok, itt el nem hangzott érdekességet tudhatunk meg belőle:

Hirdetések:
Weboldal készítés

.

Ezek is érdekelhetnek...

  • ZSír, kérdés a zajra milyen hatással lesz a nagyobb felbontás (mert végülis erről van szó).

  • @MLaca, vajon meglepődnél, ha nem arra lennék kíváncsi, hogy a sajtótájékoztatón mit mondtak, hanem, hogy pl. a te személyes benyomásod alapján hogy viselkedik az új AF rendszer. 😀

    Felveszi a versenyt az eddigi leggyorsabb szenzor alapú AF kombóval, a G6(GH3) + 12–35/2.8-cal, sőt le is hagyja azt követőfókuszmódban?
    És single AF módban?

    Alig várom, hogy ténylegesen kézbe vedd a cuccot és halljam a szentenciát. 😉

  • @kesztió: teszt majd augusztus végén, szeptember elején lesz, akkor lesz igazi tesztváltozat. a sajtón egy erősen béta masina volt, amibe kareszt sem volt szabad tenni. annyi ideig volt nálam, hogy arrébb tettem fotózáshoz 🙂

  • GaPeti

    Erre érdemes volt várni, talán most már méltó utódot kap az 50D. A Dual Pixel CMOS AF izgalmasan hangzik, de azért várjuk meg a gyakorlati tapasztalatokat, mennyi igaz a hangzatos marketing anyagból.

  • @MLaca: Hát kurvára bűzlik nekem az egész. A Pana bejelentéskor, béta firmware-rel már pontos AF-késleltetés értékeket tud adni, a Canon pedig csak titokzatoskodik. Tiszta véletlenül nem blöff a dolog?

  • @kesztió: nem hinném, hogy blöff lenne. miért lenne az? youtube-on vannak már videók az af működéséről, nézd meg! én nem nyúltam a géphez, mert a vallásom tiltja a béta masinák használatát 😀

  • Levente.hu

    @kesztió: No comment…

  • Levente.hu

    @kesztió:
    http://www.youtube.com/watch?v=3nWi_QSQ5F4

    Igen, biztos szarabb mint a Csodaszonik, de hát ez már csak egy fos Canon. 🙂 Mindenesetre jó hogy ez csak egy n+1-edik szolgáltatás.(=biztos menő, de nem létkérdés)

    Amúgy meg Canonnál jellemző, hogy pár hónapig csak béta FW van a bejelentés után.

  • @Levente.hu: OK, most tényleg ne legyen harag, de a Pana utolsó vázait véve alapul egy normális, megszokott AF-nek tűnik. Magyarul, nem lehet megállapítani, hogy mennyire jó.

    És kár volt a fanboyoskodásért meg a magas lóért. Ugyanis, ha a technológia valóban annyira jó, hogy a klasszikus, problémákkal teli (front- és backfókusz, a nézőke sötétebb miatta stb.) PDAF-et ki tudja váltani, akkor tényleg nagyon jó kérdés, hogy minek még a tükör.

    Legyen szó Canonról, Nikonról vagy Panasonicról.

  • Levente.hu

    @kesztió: Jó, csak kicsit vicces a hozzáállásod, főleg ha Canonról van szó… (eleve csak sz@r lehet)

    Szerintem ez most egy szimplán jól sikerült valami lett, élhető megoldásnak tűnik, aztán ha nem ront a képminőségen, akkor be is válhat. Pár firmware frissítés, meg reszelgetés biztos ráfér majd még, de elsőre elég jónak tűnik.

    Amúgy meg annyira nem érzem fontosnak, ha fotózik az ember akkor elég jó AF van egyébként is, videónál meg inkább MF. Persze APS-C-nél, kisebb fényerejű objektívekkel biztos tuti lesz egy ilyen AF, de ott az eredmény is olyan.

    Viszont az tetszik, hogy fáziskülönbségen alapul, mert ha rendesen megcsinálják, akkor szinte teljesen kiküszöbölhető az AF keresgélése, ugyanúgy fog egyből találni, mint a hagyományos AF rendszer.

    A tükör meg… Tudom, többek fóbiája, de szerencsére még többek nagy kedvence. 🙂
    Persze egy belépő gépnél nem egy nagy élmény, viszont egy profi szériásnál annál inkább.

  • @Levente.hu: Hát igen, erőst utálatos dolog, ha szín- és expozícióhelyesen, hisztogrammal látod a világos, magyméretű élőképet. (És nem eszik meg az AF rendszer 40% fényt az élőkép elől.)

    Sokszor az az érzésem, hogy aki annyira isteníti a tükrös képet, az még sohasem látott HD OLED, 70% feletti nagyítású EVF-et. 😀

  • GaPeti

    Tükrös gépem van, és volt szerencsém kipróbálni pár ‘tükörnélküli’ gépet, szerintem a ‘tökörnélküli’ gépek gyenge pontja a fókuszrendszer. Sok hibrid rendszerrel próbálkoztak már, a Canon 70D csak egy a sorban. Biztos vagyok hogy egyszer sikerül egy jó rendszert összehozni, na majd akkor váltok egy cserélhető objektíves tükörnélküli rendszerre.
    ui.: Amúgy egy gép nem attól jó milyen márkanév van rajta. Nem tetszik amikor nem egy-egy típust, hanem egy márkát emleget valaki. Minden gyártónak vannak jól sikerült gépei meg béna vackai, csak azért mert nekem xyzq gépem van, nem az a világ legjobb gépe, se nem a legjobb márkája.

  • GaPeti

    Persze amikor azt írtam: „Canon 70D csak egy a sorban”, akkor a Dual Pixel CMOS AF rendszerre gondoltam (mivel ez is egy hibrid fókuszrendszer), természetesen tudom hogy a 70D tükrös gép.

  • Amúgy – hogy ne vádoljatok nagyobb elfogultsággal, mint amennyi van bennem – számomra az elv igenis működőképesnek tűnik. Ha nem megy a képminőség rovására (ami bizony megeshet) követendő ötletnek tartom. A nagy kérdés még mindig az, hogy a Canon mennyit tud kihozni belőle.

  • DnP

    “videóink legfeljebb 1920 x 1080 képpontos felbontásban készülhetnek 30, 25, vagy 24 képkocka/mp sebességgel (választható a HD képméret is, ez esetben a 60 és az 50 kép/mp is rendelkezésünkre áll”

    Nekem a HD 1920*1080-at jelent, akkor most ott is tudna 60fps-t?

  • GaPeti

    Egy reklám videó:
    youtu.be/ExlA3Ajwihc

  • @DnP: a HD az 1280 x 720, a full hd a 1920 x 1080

  • In Motion

    A keresőért kár, hogy nem 100%-os, de valamit gondolom a 7d utódjának is hagyni kell.
    Azért 24 megapixelnek jobban örültem volna, de ha tényleg sokkal jobban teljesít magas ISO-nál akkor egye-fene.
    Kíváncsi leszek a dinamikus tartományára.

  • vazallus

    A szenzor képminősége is megérne majd pár szót. Sok jó funkció van ezekben az új gépekben. Főleg videózáshoz, meg sebességben durva növekedés van. Meg persze utólagos képvágásnál jól jöhet a nagy felbontás. Zajszintben és képminőségben viszont a 60D-t még mindig veri az 5Dc, és szerintem ez a 70D-nél se fog változni, pedig digitális fotózás szempontjából, hatalmas idő telt el és azért bármennyi csilivili dolog van, azért ez még alapvetően egy fotógép. 20 MP egy apsc-s szenzoron nekem soknak tűnik. Az ISO sokezer funkció is kicsit parasztvakításnak tűnik nekem. Ilyen ISO értékeken nem hiszem , hogy lehetne már minőségi képet készíteni. Még ha utólag ki is szűröd semmi részlet nem marad a képen. Az 5D ISO 1600-on szűrés nélkül is vállalható képeket készít, de 3200-on már durván kompomisszumos. De ott ez korrekt módon van tálalva, mert 1600-ig lehet állítani alapból és a 3200-as érték már egy kiterjesztett dolog, aminél tudod, hogy nem lesz tökéletes. De a mostani gépeknél ez a 12ezres alapból beállítható iso kicsit marketing jellegű. Nem tudom elképzelni, hogy egy apsc-s vázon ekkora felbontás mellett jó minőséget produkáljon. És akkor még ott a diffrakció, ami csak felbontás és szenzorméret kérdése. Ilyen szenzor/felbontás pároson nem tudom milyen rekesznél kezd el rohamosan romlani a képminőség, de gyanítom, hogy elég hamar. Ha jól emlékszem az 5Dc-n f13 körül kezd előjönni ez a jelenség, pedig ott egy full frame méretű szenzoron terpeszkedik a mai szemmel szánalmas 13MP-t sem elérő felbontás. Ebből csak azt akartam kihozni, hogy a hihetetlennek mondott fejlődés közepette igazából képminőségben nincs olyan hatalmas fejlődés, ha egy 8 éves technológia sképminőségben simán versenyben van egy egy mai középpkategóriás géppel. Vagyis nem a fotógép része fejlődik igazán, hanem a körítés (jobb kijelző, sebesség) meg a videó.

  • Károly Girasek

    A kérdés csak az, hogy milyen árgategóriában jelenik meg ez a váz. Belőpő szintűnek nagyon jó, de mondjuk úgy 150-200 ezer forintot már nem tartanék reálisnak elkérni érte. Canon fanoknak persze nem illik olyat írni, hogy Nikon új belépő szintű váza, a D3200 kb ezt tudja. Jó képminőséggel, 24 Megapixeles felbontással. Igaz nem kihajtható az LCD és a WiFi csak külön vehető meg hozzá, de a 125 ezer körüli ár a vázért nem sok. Úgyhogy a “korszakalkotó újítás” nekem túl hangzatos címnek tűnik. Egyszóval, ha olcsón vehető, megéri meggondolni, akinek ehhez vannak objektívei.

  • GaPeti