Nikon Df „hands on” interjú

A délelőtti szemle során készítettem egy rövid interjút a Nikon Magyarország Kft. kereskedelmi munkatársával, Kaszás Gergővel, aki rávilágított a Nikon Df egyes funkcióira, illetve jellegére.

Hirdetések:
Weboldal készítés

.

Ezek is érdekelhetnek...

  • Hát ne haragudj, de ez a szöveg nem semmi.
    A beszélgetőpartnered kifejti, hogy „csúszminőségre” törekedtek, errefel a gép a D4-es szenzorát (azaz nem épp a legújabb érzékelőt) kapta meg, temészetesen D800-as áron.
    Majd elmagyarázza, hogy azért nincs benne videó, hogy a fotós a fényképezésre tudjon koncentrálni(mert bezzeg a többi gépen nem lehet a fotózásra összpontosítani, gondolom, roppant zavaró lehet a piros gomb megléte a fényképezés szempontjából), és hogy EMIATT IS KISEBB A VÁZ MÉRETE (valószínűleg nem látott még FullHD-ra képes zsebkompaktot).

    Tényleg nem értem, na. Kiváló építésű, kiváló képminőségű, a szó legszebb értelmében vett retró masináról van szó. Ez mért nem elég önmagában, miért akar a Df feltétlenül a fotózás Szent Gráljának látszani?

  • @kesztió: várjál, a full hd-s zsebkompaktokban nem 36 x 24 mm-es szenzor van, ami termeli a hőt rendesen. a gh3 sem viccből lett akkora; a külföldi bemutatón szépen elmesélték, hogy hogyan vezetik el a hőt a szenzorról, hogy tudjon 72 mbites videót full hd-ban. a nikon d4 lapkája meg hiába nem a legfrissebb, azért be kell látni, hogy csúnyán odab@sz jel/zajban szinte bárminek, ami él és mozog 🙂

  • @MLaca: Ja, ha 72 mbites videót akasz, akkor igen. De valahogy nem jön elhinnem, hogy a GM1 60i/30p Full HD videója se „fért volna bele” egy ekkora vázba, még akkor is, ha a szenzor 4× akkora. Nagyon jól tudjuk, hogy a retró fíling miatt hagyák le a videót, és azért, hogy ne csináljon belső konkurenciát a többi modellnek, és ezzel semmi baj nincs, de akkor mért kell egyebet mondani? 😀

    A D4-es szenzorral pedig nem a jel/zaj miatt van a baj, hanem a dinamikatartománnyal (amennyiben a DxO-nak hinni lehet). Márpedig a filmes világban amúgy sem nem jutott volna senkinek eszébe ISO 3200-on (36 DIN-es film nem is létezett a kiskereskedelemben!) fényképezni, a filmnek a nagy dinamikatartomány volt az erőssége, amiben a D800(E) szenzor ugyancsak jeleskedik! Így kissé álságosnak tűnik számomra, hogy a kimagasló képminőség és a filmes SRL-fíling miatt döntöttek volna a D4-es szenzor mellett. Szerintem gazdaságossági meggondolások húzódnak a döntés mögött. Még csak melegedés vagy ilyesmi sem, mert az apró Sony A7 vázban is D800-as szenzor dolgozik.

  • fejetlen bárd

    @MLaca: Bla bla, marketing bla meg újabb bla. Ennél sokkal elcseszettebb hőtermelésű szenzorok is kerültek már bele ennél SOKKAL kisebb vázba. Példának okáért ott a Sony NEX-5N, ami legendás a melegedéséről, de azért arra elég, hogy maximum 7-10 perc hosszúságú snitteket rögzíts, aztán legfeljebb leáll a felvétel.

    Ennek így semmi értelme. Meg van magyarázva, hogy miért nincs benne az ami egy év múlva a következőben benne lesz. Így, most 2013-ban kiadni egy DSLR-t videózás nélkül minden csak nem értelmes lépés. Ma már mindenki elvárja, akkor is ha csak ritkán használja a funkciót. Akit meg hidegen hagy, az eddig sem videózott.

    Ez egy nagy baromság.

  • In Motion

    Nekem mondjuk pont nem hianyzik belole. Ha meg lenne benne video azert sirnanak az emberek, hogy nem VR lencset adnak a kitben. Ha kell a video, ott a D800 meg a D600 meg a D4. Komoly videozasra ugyis mindegyik gyengebb egy 5dMkIII-hoz kepest.
    A Nikonnal legalabb komolyan gondoltak a pure photography-t.
    Ez egy olyan gep aminek meglesz a tabora video nelkul is.

  • @In Motion: …ahol a „pure photography” definíciója: az a valami, amit ez és csakis ez a gép képvisel. 😀 mert ennél értelmesebb dolgot nem tudtam kihámozni ebből az interjúból, akárhogy is kínlódott az alany.

    AMI MÉG NEM JELENTI AZT, HOGY ROSSZ GÉP LENNE, SŐT-SŐT.

  • Levente.hu

    @kesztió: Simán volt 3200-as érzékenységű film, és még van ma is.
    A 400-as, 800-as és 1600-as filmek pusholásáról nem is beszélve.

    Szerintem igen jó az a D4 szenzor, amúgy meg a Lr4 óta nem nagyon okozott gondot a dinamika hiánya, még az öreg 5D-nél se. Jó, ott néha, de főleg csak ISO 50-nél, de képem még nem veszett oda miatta, hacsak nem én csesztem el valamit a fényméréssel.

  • Hűazegit! Nekem most esik le, hogy pl. az expókompenzáció elforgatásához UNLOCKOLNI kell a tárcsát. Most komolyan. Akár mehet az ergonómia is a kukába, a videó mellé, ha valaki nagyon kúlnak akarja érezni magát egy retró vázzal a kezében?

  • metrum

    Már a Fujinál sem értettem ezt a retró őrületet, de ez a milliós hipszter gép tényleg mindent visz… Az a probléma ezzel a múltbarévedéssel, hogy azok a fényképezőgépek, amiket most utánozni akarnak, a kor és a technika színvonalához mérten modernek akartak lenni a maguk idejében. Most meg innováció helyett elkezdünk visszamenni az időben, mert az a menő. Hahó, nem véletlenül tűntek el a modernebb gépekről ezek az unlockolós tárcsák.

  • Levente.hu

    @kesztió: Tudom, jól esik trollkodni, de hidd el sokaknak jó ez a cucc. És nem kúl akar lenni, hanem ilyen vázak mellett nőtt fel, és jól esik neki modern technika mellett ilyet használni. Sokan kötődnek az F szériához is, csak már elszállt felette az idő.

    Amúgy meg van egy tippem. A vázon van két modernebb, kézreálló, jelöletlen tárcsa, + egy joystick. Szerintem simán lehet azokkal is kezelni a gépet, úgy mint az újabbakat, a dedikált tárcsák nélkül.

  • Levente.hu

    @metrum: Ja, mint az új EOS-oknál, meg már az 5D MkII/7D-nél is, ahol utólag lehetett rendelni, hogy szereljék át lockolhatóvá a módválasztót.

  • @Levente.hu: Felháborítónak tartom, hogy JOGOS kritikák megfogalmazása esetén is letrollozzák az embert. Nem azt írtam, hogy rossz vagy csúnya gép lenne (bár értelemszerűen nem az én érzésvilágom), hanem abba kötöttem bele, hogy a gyártó racionálisnak öltöztetett, kizárólag az érzelmekre ható érvekkel lovagolja meg a retróhullámot és állít be erénynek olyasmit, ami lehet, hogy inkább hiányosság.

    Ha nem a „pure photography” dumával jönnének, hanem megmondanák őszintén, hogy fiúk, ez a magas minőségű gép elsősorban azoknak készült, akik a retrófílingért hajlandóak áldozni, tényleg semmi bajom nem lenne. De nehogy már arra a gépre mondják azt, hogy „fotósok találták ki, fotósoknak”, amelyről lespórolták a profi kategóriában ma már elengedhetetlennek számító 1/8000-es zársebességet.

    És nehogy véletlenül amiatt történt volna ez, mert a tárcsára nem fért már fel egy újabb pozíció…

  • metrum

    @kesztió: Nagyon egyetértek.

  • Levente.hu

    A trollozás nem a jogos kritika miatt, hanem azért van, mert tulajdonképpen minden sz@r, ami nem p-vel kezdődik, és ic-re végződik, és 4/3″-nál nagyobb szenzor van benne.

    Annyit sírsz, hogy de szar, mintha a megjelenés előtt ez lett volna álmaid gépe, csak közben kiderült, hogy nem ez lett. Különben meg mindenki hülye, aki nem így gondolja.

    Tudom, hogy kiveri nálad a biztosítékot, hogy nem elég a sok maradi hülye, aki tükrös vázat használ, ráadásul Full Frame-et, ezt még megfejelik egy retró külsővel, és egyesek még oda is vannak érte! Agyrém…

    Nyilván van rá piac, sokaknak ez lesz a kedvence, akinek meg nem, az vesz D800-at, vagy D610-et.
    Senki nem maradt le semmiről. 🙂
    Ha mondjuk ez lenne valamelyik fenti kettő utóda, az tényleg anyázós lenne, még szerintem is, pedig nekem tetszik ez a váz.

    A bullshit marketingszöveg tényleg gáz, de ezen nincs mit leakadni, találkoztunk már hasonlóan hülye érvekkel… (pl. tudtad hogy a 7D egy igen masszív váz, ami azért jó, mert az esküvőn lepattognak róla a rizsszemek, ezért a Canon a felső középkategóriába predesztinálja? :D)
    Természetesen a m43-nál ilyen nem fordul elő. 🙂

    Az 1/8000 egy ilyen váznál problémás lehet, főleg, hogy egy csomó olcsó régi fényerős fixet is kezel.
    Meg ott van pl. az 50/1.2 is.

    Szóval az észrevételekben van valami, csak a hozzáállás vicces egy kicsit. Persze bármiért lehet hisztizni, meg fanyalogni, ez nálunk úgy is olyan trendi. 😛

  • fejetlen bárd

    @In Motion: Azért nehogy már alapvető funkciók eltűnése tényleg hozzátegyen bármit egy gép értékéhez. Olvasni lehet azért sok külföldi szakmai portálon és fórumon az elégedetlenséget, hogy jelenleg a “pure photography” felfogás nagyjából abban merül ki, hogy csináltak köré egy nagyon csinos marketing rizsát, nehogy szó érje a ház elejét amiért a gép egyetlen “pure photography” értéke az a jelenkori uralkodó divatnak megfelelő formaterv. Aztán valaki vagy elhiszi, vagy nem.

    A videó fontos, már évek óta alapszolgáltatás minden vázon. A minőséget ne firtassuk, persze a Canon-nal nehéz felvenni a versenyt, de azért a D800 vagy éppen a D4 minősége sem rossz, sőt! A Brit BBC pont azt a D4-et nevezte a valaha volt egyetlen DSLR-nek, mely minőségével, dinamikájával, jel/zaj arányával képes teljesíteni a legszigorúbb broadcast minőségi normákat, melynek a szenzora egyébként pont a Df-ben is szerepel.

    Nem kell 5DmkIII és ML RAW igényekkel rendelkezned ahhoz, hogy hiányozzon a videó. Lehet, hogy valaki 80%-ban csak fotózna és 20%-ban adódna egy kis videózás. Ez már rögtön eldönti, hogy nem a Df-et fogja megvásárolni.

    Jelen pillanatban fogalmam sincs, hogy ki vásárolná meg a Df-et a tehetős, divatorientált fotósokon kívül. Elvégre a Leica szekere is megy, egy Leicát megvásárolni nem racionális, inkább érzelmi döntés. Ahogy a Nikon Df esetében is.

    Majd elválik idővel. De arra nagy összegben mernék fogadni, hogy a következő verzióban már ott lesz a videózás, hogy ne csak az új vásárolókat vegye rá a megvételére, hanem a korábbi Df tulajok is szívjanak és váltsanak.

  • metrum

    @Levente.hu: A módválasztót még oké, na de a többit…

  • @Levente.hu: Magyarul ebben a konkrét esetben történetesen igazam van, csak a régebbi hozzászólásaim miatt pont most telt be a pohár. 🙂 Ez van, még azt se mondhatom, hogy nem jogos…

  • ne veszekedjetek már egy fényképezőgép miatt 🙂 végül is elérte a gyártó a célját: érzelmeket kelt, azaz senki sem megy el mellette csukott szemmel.

  • @MLaca: Ott a pont. 😀

  • FEDman

    Ez a videó nem megléte miatt lett kisebb duma nálam is kicsit kiverte a biztosítékot.

    Itt vagy egy másik FF szenzoros gép, ebből nem maradt ki a videó és olyan túl nagynak se mondanám. 🙂

    camerasize.com/compact/#495.353,376,ha,f

    camerasize.com/compact/#495.353,376,ha,t

    Bőven elég lett volna ha csak annyit mondanak, hogy szigorúan csak egy fényképezőgépet akartak. No nem mintha bármi más lenne ettől, de az legalább őszinte duma lett volna.

    Persze nem a videóban szereplő emberkét szidom ezzel. Gondolom ezeket marketing dumákat felülről kapja, szóval csak azt mondta amit ilyenkor mondania kell. 🙂

  • GaPeti

    Ezen a gépen tisztán látszik, hogy egy “szerelem gép”, nekem tetszik is! A tudásával sincs semmi baj még a videó nélkül is megvagyok, más kérdés hogy ennyi pénzért inkább egy D800-ast vennék.

  • Levente.hu

    @kesztió: Egyébként igen, épp igazad van. 🙂

    Nem állítom, hogy én nem vagyok néhány termékkel úgy, mint te a Panával(Thinkpad/Thinkstation, Eizo, Rohloff, Wacom), de annyira azért jellemzően nem hangoztatom. Bár kizárólagosság talán egyik esetben sincs, annyira azért nem vagyok elvakult. 😛

    Amúgy ez a Nikon is olyan nekem, mint a m43, jó cucc, másodváznak elfogadnám, de dolgozni nem akarnék vele. Egy m43 is jól jönne pl. kerékpártúrákon, de emiatt nem tartok két rendszert.
    Mondjuk ha Nikonos lennék, és nem lenne ilyen bitang drága, akkor azért elférne egy ilyen Df. Amikor csak úgy fotózni akarnék, semmi mást, és max. 1-2 fixet vinnék magammal, semmi egyebet.

    Menthetetlen Full Frame júzer vagyok. 😀
    Ez van, a célterület amit legfőképp fotózok, arra ez a legjobb. Valószínű, ha többet teléznék, akkor más lenne a helyzet.

  • @Levente.hu: „Menthetetlen Full Frame júzer vagyok. :D”
    Önmagában ezzel amúgy nem lenne semmi bajom. Még szép is lenne, ha lenne, a világ legtermészetesebb dolga, hogy mindenki azzal a formátummal dolgozik, amelyikről úgy véli, hogy a legjobban fekszik neki.

    A Full Frame istenítés nekem máshol fáj.
    Ott, hogy amíg ezerrel pumpálják a júzerekbe, hogy egy profi Full Frame alá nem megy, addig soha nem fog kiderülni, hogy pl. egy 42,5/F1-es objektívet NEM SZÁMOTTEVŐEN DRÁGÁBB LEGYÁRTANI mikronégyharmadra, mint egy 85/F2-est Full Frame-re. Csak vennni kellene egy klasszikus FF 85/F2 dizájnt, minimálisan áttervezni és szerkeszteni a végére egy olyan lencsetagot, amely 2× fordított telekonverterként működik (a Metabones is ezen az elven dolgozik, csak ott nincs AF). 50 vagy 100 euróval lenne drágább maximum, ha egyáltalán drágább lenne, számottevő minőségromlás nélkül.

    Csakhogy a marketingesek a fejünkbe verték, hogy ami F1, az automatikusan drága, és különben is az FF a profi. Tehát azt, aki „megérdemelten” szeretné ugyanazt az FF mélységélességet mikronégyharmadra is, elszállt különcnek tekintik, és aranyárban adják neki a fényerős objektíveket, mert ugyebár „a mikronégyharmad nem erre való”.

    Így már érthetőbb?

  • Levente.hu

    @kesztió: Hát ez van, ennek sajnos történelmi hagyományai vannak. Mondjuk az f2 nem feltétlenül hű de nagy fényerő, de végül is egy azzal ekvivalens mélységélesség f1-es fényerő mellett nem rossz.
    Azért én most a FF +f1.2 kombinációra gyúrok. 🙂
    Még agyalok rajta, sokszor nem tűnik racionális döntésnek, máskor meg azért hiányzik.

    Veszélyes dolog a maximalizmus. Általában fontos a jó ár/érték arány, de néha képes vagyok némi minőségjavulásért sokat áldozni.

    A m43 akkor lenne jó, ha több gyártó is beszállna, esnének az árak, és elég elterjedté válna, hogy még a használtpiacon is hordja őket a szél. No meg a halom objektív kéne, persze nem a kommersz fajtából.

  • In Motion

    @Levente.hu: Külföldön tele van az e-bay olcsó tükörnélküli gépekkel. Éppen most volt a német Olympusnak fent vagy 15 felújított m4/3 gépe, főleg E-P5-ök mindenféle változatban, és kb. féláron (vagy kicsit drágábban) vitték el őket. Itthon meg nézz körbe, szinte nincs használt (nagyobb szenzoros) fényképezőgép, csak APS-C DSLR.

  • Levente.hu

    @In Motion: Azért 5D-kből elég sok van használtan idehaza. A Mk II ilyen ipari sztenderd lett, és jó eséllyel ez vár majd a Mk III-ra is. 🙂

    Amúgy a tükörnélküliek közül a Fuji lesz egyszer igazán jó vétel, ha majd több lesz belőle.
    Meg a SONY FF-re vagyok még kíváncsi, bár bevallom, nekem az RX1 után kicsit csalódás.