50 fotós tanács

1. Az UV szűrőnek a frontlencse védelmén kívül a digitális fényképezőgépeknél már semmiféle szerepe nincs.
2. A napellenző nem minden esetben növeli a kontrasztot vagy csökkenti a becsillanásokat.
3. Ha nem használod a napellenzőt, tedd el, ne fordítva tedd fel az obira, mert útban lesz.
4. A dSLR géped nem egy csecsemő, úgy van megtervezve és megépítve, hogy bírja a strapát – használd hát!
5. Ne trollkodj mások képein, ne utálatoskodj! Menj ki te is a szabadba és fotózz!
6. Vegyél olcsó (filléres) objektívsapkát, amiért nem kár, ha elhagyod. Az eredetit tartsd otthon, ha egy kalandosabb fotós túrára mész.
7. Könnyű felszereléssel indulj el, a sok cucc csak feltart, nehéz és akadályozza a kreativitást.
8. Zoomobjektíveket használj, ha kényelmesen akarsz képelni.
9. Fix gyújtótávolságú obikkal többet gondolkozol egy adott szituációban egy adott témán.
10. A 35 milliméteres gyújtótávolság (valószínűleg) a legpraktikusabb látószöget nyújtja FF gépeken.
11. ..de az 50 mm még jobban mutat(hat).
12. A jobb, drágább fényképezőgéppel nem biztos, hogy jobb képeket készítesz.
13. Ismerd meg és ki a fotómasinádat, mielőtt nekivágsz a fotózásnak.
14. Mindig légy résen, a téma egy pillanat alatt tovaszáll! Nem kell mindig rajta legyen az objektíven a védősapka. Sőt, a gépet kikapcsolni sem kell állandóan!
15. A Programautomatika módot nem csak kezdőknek találták ki! Nem szégyen használni profiknak sem.
16. Nyugodtan tekerd fel az ISO értéket, ha szükséged van rá. Egy enyhén zajos kép még mindig jobban mutat, mint egy bemozdult.
17. Az automata ISO jó barátod.
18. Bízd rá magad a harmadolás szabályára és (kevésbé) lesznek ramatyok a képeid.
19. Fényképezz sokat, egy témáról készíts nyugodtan több képet – később kiválogathatod azt, ami a legjobban tetszik és legközelebb már jobban meglátod a megfelelő szöget.
20. Nem fotózz le minden régi sz@rt csak azért, mert az „retrós”.
21. „Ha nem elég jó a képed, nem voltál elég közel a témához.” – R. Capa
22. Tervezd meg a fotót! Ne meditálj rajta órákat, de legyen elképzelésed arról, amit szeretnél a monitoron látni később.
23. A legjobb felszerelés sem ér semmit, ha nem a legjobb helyen állsz.
24. Az élességet túlértékelik. Nem attól lesz egy fotó kiváló, hogy „éles”.
25. A koncepció a lényeg!
26. Ne úgy nézz ki (utcafotósként), mint egy perverz szatír.
27. Ne igyál és fotózz. Oké, ihatsz, de csak alkoholmentes italokat 🙂
28. Akkor fotózz, ha tele vagy energiával. Fáradtan a képeid is „fáradtak” lesznek.
29. Néha kifejezetten jó, ha korán kelünk – a témák szempontjából mindenképp.
30. Mélázz el egy kicsit azon, milyen fényt szeretnél a fényképedhez és aszerint válaszd meg a napszakot, amikor kimész a terepre.
31. Néha utánozd egy kicsit a nagymestereket, ha épp nincs ihletésed.
32. ..de ne ragadj le az utánzásnál!
33. A fényképészet nagyrészt a fotós személyiségét tükrözi, mintsem a téma szellemiségét.
34. Fotózásnál csak magadnak akarj megfelelni (meg a megbízóidnak).
35. Diszkrét vagy közvetlen? Nem fontos. Csináld!
36. Sémák beállításával koncentrált maradhatsz, hiszen eleve megadod magadnak a stílust.
37. Néha változtass a bevett szokásaidon, hogy mindig friss és aktuális maradjon a fényképészeted.
38. Mindenkinek vannak rossz napjai, mindenki készít sz@r képeket. Ne add fel, ne törj le!
39. Légy kritikus magaddal szemben és sokat fejlődhetsz.
40. Látni nem elég – érezned is kell, amit fotózol! – A. Kertész
41. Néha a szerencse szüli a legjobb képeket – legyen nálad mindig valami képalkotó eszköz.
42. A kapcsolat közted és a támád közt jön létre, nem közted és a kamerád közt!
43. Ne majomkodj fotózáskor.
44. Légy kegyetlen a fotók szelektálásakor. Ami rossz, az menjen a kukába.
45. Csak a legjobban sikerült fényképeket mutogasd.
46. Attól még nem lesz jó egy felvétel, ha átkonvertálod fekete-fehérré.
47. Nézd meg mások munkáit is. Nem csak tanulni, de inspirálódni is lehet belőlük!
48. Tedd fel a netre a képeket, hadd fejtsék ki mások is véleményüket.
49. Nincs egyszerű, könnyű út! A tanulás egy örökké tartó, sziklás, göröngyös ösvény.
50. – ide a te tanácsod jön –

50tipp

Hirdetések:
Weboldal készítés

.

Ezek is érdekelhetnek...

  • gab

    50. – A 27-es pontot ők sem tartják be, lásd cheap camera challange adásait :DDD

  • Duruzsló

    Egész jó a lista. Nem tudom h át vetted-e? Ha nem, akkor külön szép. Ebből nekem ez a megint előkerülő Capa idézet sántít. Meg lehet érteni, ha akarom. Ha a szavak értelmét veszem gagyi a szöveg. Ráadásul a 23. pont szépen tisztázza ezt a Kapás dumát. Lényegében ugyanazt jelenti. A téma és a helyszín fontossága. 25. ? Koncepció? A pénzkereset. Nem? 26. Ki az aki úgy néz ki mint egy szatír, ráadásul perverz? 43. Ezt megfogadom. 50. A többi jó. 🙂

    • mlzphoto

      leferdítettem a videóban említett 50 tippet.

  • Szerintem márpedig a 85 mm-es (FF eq) a legfaszább gyújtótávolság. Ha csak egy objektívem lehetne, minden bizonnyal ezt választanám, fényerős kivitelben.

  • Nátrium-tioszulfát

    8. és 9. pontok nálam abszolút kioltják egymást és nagyon látszik Kai Wong nem sajtófotós, mert ilyen baromságot nem állítana. Én pont zoom objektívvel nem tudok gyorsan dolgozni, van nálam két fix objektív (35mm és 85mm) és bele sem kell néznem a keresőbe, de már rögtön a “megfelelő látószöggel” látom a témát. Hozzá sem kell nyúlnom a géphez és tudom, hogy meg tudom-e lőni és ha igen hogyan. Arrébb kell állnom két lépést vagy leguggolni. Zoom objektívvel ez nekem nem megy és nagyon sok sajtófotós van ebben a cipőben, fixekkel gyorsabban és intuitívabb módon dolgoznak.

    De ugye ez is szokás meg szocializáció kérdése. Van aki pont fordítva hatékony, de ez így ebben a formában hülyeség. Ennek a kölyöknek nulla valódi tapasztalata van igazi sajtófotós, utcai fotós körülmények között.

    • Hát igen, nálam ugyanez a 40 mm illetve 90 mm (ekvivalensben), az alapzoomot kölcsön is adtam valakinek.

    • ColT

      Hehe, én pont a zoom miatt érzem rugalmasnak magam 🙂 Egy bármilyen eseményen hirtelen nagylátó kell, aztán kistele… Mondjuk, ha hagy, akkor bajban vagyok, mert csak 1 vázam van, de mégis jó, hogy esély van gyorsan nagyítást váltani.

      • Nátrium-tioszulfát

        Mindenki máshoz van szokva. Nekem a fixek a fent leírt okból könnyítik meg az életem, fényképezőgép nélkül is meg tudom komponálni a témát, ami a sajtófotóban, utcai fotózásban nagyon fel tudja gyorsítani a reakcióidőt. Most csak egy példa: Sétálok az utcán, vállamon lóg a gép és a lábam elé omlik a nagybetűs TÉMA, miközben nyúlok a gépemért, már tudom, hogy kettőt kell lépnem hátra, egyet jobbra és mire ez megvan már a gépemet felemeltem és kattintottam.

        Zoom objektívvel ez nekem nem megy ennyire gyorsan, egyszerűen zavar az, hogy nem “szabványos” látószöggel dolgozom. Ez meg nem csak az én véleményem, nagyon sok sajtófotóst és utcai fotóst ismerek, aki pontosan így gondolja és így csinálja. Sőt sok utcai fotós AF-et sem használ, mert ott van a zóna fókuszálás, az objektíven lévő skálával nagyon könnyen lehet manuálisan fókuszálni egy témára, csak egy megközelítő távolság becslés kell, ami kis tapasztalattal könnyen megy. Cserébe nem téved, nem huntol, nem lassú, nem zavarják össze a környezeti elemek, stb.

        • ColT

          Igen, kinek hogy. Nem is azt mondtam, hogy egyik “jobb” mint a másik, csak hogy nekem más a preferencia, és jellemzően fotózok koca-sajtósként rendezvényeket.

          Streetfotót sosem tudtam igazán művelni, állandóan csúnyán néznek, vagy fel akarnak darabolni a témák 😀

          • Nátrium-tioszulfát

            Azért falnak fel, mert nem vagy elég határozott, félsz a konfliktustól, gyengeséget mutatsz.

            Senki sem szereti a sunyi fotósokat, akik ott köröznek, próbálnak nem úgy csinálni, mint aki fotózni akar, de közben valójában ordít róluk, hogy csak arra várnak, hogy ne oda nézz. Ez engem is bosszant és én sem hagyom magam, nem fordítom el a tekintetem, nem adom meg neki a lehetőséget.

            Legyél határozott, ne akard túlságosan leplezni, hogy mit csinálsz, ha pedig az illető észreveszi, hogy éppen lefotózod, akkor az esetek 90%-ban egy pillanatra meglepődik és próbál úgy tenni, mintha nem vett volna észre téged. Ezt kell gyorsan elcsípni. Ha pedig beszól, hogy töröld a fotót, akkor törlöd, elnézést kérsz és ennyi. Nem nagy ügy. 🙂

          • ColT

            Nem szokásom sunyítani 😛 De valahogy az emberek nagy része – főleg az új személyiségi jogi törvény óta – nem tolerálja a képelést.
            Ha leszarnának, az nagyon jó lenne, mert a legjobb fotóalany az, akit nem érdekel, hogy éppen fotózzák.
            Mindegy, maradok a bogaraknál, ők általában max. elmenekülnek 😀 Már amelyik nem csíp 😀

          • Nátrium-tioszulfát

            Én 10 éve fotózom utcán és nem vettem észre igazán különbséget. Az új PTK után nem lett több az elutasítók száma, igaz ha itthon vagyok igyekszem arctalanul fotózni (amit utálok, de ez van).

          • ColT

            Arctalanul, az milyen?

            Ja, meg külföldön sokkal kevesebb az ilyen idióta, amelyik hőbörög, ha az utcán kattintgatsz.

          • Nátrium-tioszulfát

            Arctalanul = Nem ismerhető fel rajta a konkrét személy. Háttal áll, takarja valami az arcát, elmosódott, stb. Ez sokszor nagyon nehézzé teszi a dolgomat, hiszen számos alkalommal sokat dobna egy fotón, ha az alany arckifejezése is jól kivehető, de ez van. Nálunk törvény is tiltja, meg az emberek sem nagyon kedvelik.

            Azért a külföld sem mindig olyan, ahogy itt elképzelik. Az persze jellemző, hogy az USA-ban könnyű fotózni az embereket, aki az utcán jár-kel, az elfogadja, hogy fotózható, akár arccal is. Sokkal elnézőbbek, viszont az érme túloldala az, hogy ha valakinek nem tetszik a fotózás, akkor képes kirúgni a fényképezőgépet a kezedből és igazán nagy cirkuszt rendez. Nálunk inkább az jellemző, hogy rászólnak a fotósra, hogy ne fotózzon, meg kitöröltetik a fényképet. A magyarok szürke kisegerek, eléggé egyforma a többség, kisebb skálán mozog a temperamentum, míg az USA-ban véglettől-végletig találkozol mindenkivel. Van akit azért nem tudsz lefotózni, mert direkt pózol, másokat meg azért, mert szétverné a fejed.

            Alkalmazkodás, jó helyzetértékelés, jó kommunikáció és jó emberismeret, nagyjából ezek kellenek hozzá és a világon mindenhol elboldogul az utcai fotós.

          • ColT

            Háttal állókat meg… Az valahogy nem mindig jön ki jól, úgy értve, a kép nem mindig adja.
            Olyat OK, lövök én is, csak az annyira nem motivál, meg nem szokott olyan jó lenni, hogy mutogassam.
            Természetképekre jól jönne sokszor sétáló, futó ember, az vagy van, vagy nincs – ha van, bele szoktam tenni, ha tudom.

    • Azt azért nehezen veszi be a gyomrom, hogy gyorsabb fixekkel. Egyszerűbb, de cseréhez képet nem gyorsabb.
      Amikor a zoomot használom, nagyjából tudom hogy 18-27-55 mm-en fogom használni, úgy emelem már a szememhez,sőt mikor emelem fel és esetleg módosítom a gyutávot, látom a zár/rekeszértéket is (az XF18-55nél rekeszt pont nem) és módosítom azt is szükség esetén. Obicserénél azért nekem mindenképp gyorsabbnak tűnik.
      Hogy nagyobb/fényerőtlenebb/nem olyan szép a bokeh az mind igaz, de hogy lassabb…
      Ritkán használom a zoomot, de én pont jellemzően akkor, amikor nincs idő cserélgetni.

      • Nátrium-tioszulfát

        Nem mondtam, hogy cserélgetek, általában két váz van nálam munka közben, ezeken van rajta a megfelelő objektív. De egyébként 85mm-t ritkán használok munka közben, így már nem egyszer fordult elő olyan, hogy egyetlen vázzal mentem el és bőven volt időm cserélgetni (ha kellett egyáltalán). Nekem a 35mm a mindenes, ez kell a legtöbb esetben, úgy helyezkedem, úgy mozgok, hogy tökéletes legyen a 35mm-es üveghez. A 85mm már inkább a kimért, előre tervezett dolgokhoz kell, például ha egy interjúhoz kell portrét csinálnom.

        De ugye leírtam, hogy ez csak szokás kérdése. Ha megfekszi a gyomrodat, hogy sok sajtófotós egyszerűen így dolgozik, akkor ne próbáld emészteni (egyébként sok sajtófotós meg a zoomokra esküszik, csak megszokás kérdése, ezt is írtam). A nyaralós, feleséget fotózgatós amatőr felállás tök más, ne ez alapján akard már megmagyarázni hogyan működik a szakma.

        • Ki akarja megmagyarázni hogy működik a szakma? 🙂
          Arra a részre mondtam hogy érdekes, hogy zoomokkal lassabban lehet dolgozni; de kinek a pap, kinek a papné.

          • ColT

            Nagyon helyzetfüggő, ezért értelmetlen a zoom-fix vita.

          • Nátrium-tioszulfát

            Megkérdőjeleztél egy szakmai gyakorlatot, amire ráadásul többször is leírtam, hogy van aki a fixekkel, van aki a zoomokkal dolgozik gyorsabban, ezért butaság a cikkben elhangzott állítás. Erre te jössz és kötekedsz, hogy márpedig nem lehet gyorsabb fixekkel dolgozni, végül mégis bedobod a “kinek a pap, kinek a papné” dumát.

            Döntsd már el, hogy mit akarsz.

          • Lefordítom…
            Furcsálom hogy van akit _lassít_ a zoom lehetősége; de attól még elfogadom hogy neked fixekkel _jobb_.

            X100-al is hamar megszoktam honnan mi fog beleférni és már oda mozdultam (és hogy szinte semmi állítani való sem volt rajta, nagy ritkán rekeszt/záridőt változtattam, esetleg benyomtam a raw gombot) – és a felszerelés felkapásakor és fotózáskor is felszabadított hogy nem gondolkozok hogy miket vigyek mellé, vagy melyik film mód állna neki jól, stb.
            De aztán rászoktam a cserélhetősnél is hogy nem a keresőben nézelődve kezdek el vakarózni, és mivel egyet rá szoktam pillantani a gépre mikor ‘felveszem’, zoomot is oda tekerem (előre) ahova szeretném az adott helyzetben, (‘lépcsőzetesen’ a 18-23-27-35-40-55 közül valamelyik gyutávra) mert nem szeretnék még obit tekergetni exponálás helyett.

            OFF: Egyébként meg érdekes hogy az X100-azás (meg az OM20) átszoktatott több mindennel, amit korábban nem úgy csináltam; így a cserélhetőst is sokszor a 27es palacsintával viszem egy obiszütyőbe rakva csak (régebben mindig több dolgot vittem és sokszor teher volt), illetve ‘csak’ fotózok a géppel, a digitális részén már leginkább a monitor előtt gondolkodok; hogy minél kevesebbet kössön le a képelés, de akkor viszont csak a keresőre/komponálásra figyeljek.

          • Nátrium-tioszulfát

            Fordítsd le, elvégre túl hülye vagyok megérteni, hogy kizárólag magadból vagy képes kiindulni.

            “mert nem szeretnék még obit tekergetni exponálás helyett”

            Én nem tekergetek objektíveket exponálás helyett, ezt te akarod belemagyarázni. Egy kezemen meg tudom számolni, hogy hányszor maradtam le valamiről az elmúlt 10 évben amiatt, mert nem a megfelelő látószögű objektív volt a gépemen, szerintem ez egy elég jó arány. Többször maradtam le macerás akku csere miatt.

          • Aham… “Van aki pont fordítva hatékony, de ez így ebben a formában hülyeség. Ennek a kölyöknek nulla valódi tapasztalata van igazi sajtófotós, utcai fotós körülmények között.”
            Írj a kölyöknek, hogy inkább a sajtófotósokból induljon ki; sőt, írja le az állítás után azt is hogy ‘De ugye ez is szokás meg szocializáció kérdése.’ hogy kire mi igaz.
            Vagy pontozza ki, hogy mi írjunk oda a baromság helyett, hogy mi a jó a fixezésben és mi a zoom használatában.
            [Nem azt mondom hogy valami hatalmas örök igazságot írt és véssük sziklába és hordozzuk körbe, de aki tud írjon jobb 8-as és 9-es pontot – ami lehet hogy nem dedikáltan a sajtófotósoknak szól, hanem átlag fotózás iránt nyitott embereknek akik megnézik a videóját.]

            Mindegy, szerintem ne vitatkozzunk tovább ezen, písz.

          • Nátrium-tioszulfát

            Bzmeg Pite, te direkt vagy ilyen irritáló hülye?

            Ez a 8. és 9. pont épp olyan, mintha azt állítaná, hogy ha jobb, gyorsabb, hatékonyabb sofőr akarsz lenni, akkor mindenképpen automata váltós autót vegyél. Ezzel minimum az autósok egy igen nagy hányada nem ért egyet, éppen ezért ostoba kijelentés, mert van akinél fordítva van.

            Én annyit mondtam, hogy van aki pont nem zoom objektívekkel dolgozik jobban, gyorsabban, hatékonyabban. Erre nekiállsz kötekedni, meg a gyomorbántalmaidról beszélni, végén hozol egy olyan konklúziót, ami az ÉN eredeti állításom (“kinek a pap, kinek a papné”) és itt adod az ostoba seggdugaszt.

            Tényleg fejezzük be, így is kár volt egy funkcionális analfabétára ennyi posztot pazarolnom.

          • Így van 🙂 De még gyúrok hogy nekem is ilyen belelátnoki képességeim legyenek.

  • vp

    50.: Ne olvasd el ezt a sok marhaságot, hanem keress egy hiteles, tapasztalt fotóst, ha tanulni akarsz 🙂
    A viccet félretéve, azért van vagy 3-4 dolog, amire véletlenül ráhibázott. (7-14-44 pl.)
    De lehet ilyen ostobaságokat tanácsolni, hogy “A koncepció a lényeg” vagy “ne majomkodj fotózáskor”? (Azt leszámítva, hogy ez a gyerek egyfolytában majomkodik a filmjeiben.)
    Tessék már elárulni, ezeket hogy lehet megfogadni? Áll a madár az utcán a kompaktjával, exponálna, majd eszébe jut, hogy “a koncepció a lényeg”. Ezért kicsit módosít a kivágáson vagy arrébb megy… hehe
    Tanácsolni konkrét, vagy legalábbis kivitelezhető, megfogadható dolgokat lehet, ilyen buta általánosságokat nem. De lehet, hogy ez csak annak tűnik fel ilyen ordítóan, aki tanított már valaha fotózást, fotósokat.
    Mindenki sokkal jobban járna, ha mindenféle zöldfülű okoskodásainak fordítása helyett inkább a saját gondolataidat írnád le pontokba szedve a témáról. Vagy ha azt nem akarod, akkor keresnél egy öreg rókát, komoly portfólióval a háta mögött. Az sokkal hasznosabb lenne. (Bocs Laca, nem a Te jószándékodat kérdőjelezem meg. De az ilyen anyagok nem méltóak arra, hogy egy magát szakmainak tartó fotós blog terjessze őket. Nemcsak a fotók szelektálásakor kel(lene) kegyetlennek lenni, hanem az információs források megválasztásakor is.)

    • mlzphoto

      jól beszélsz, de a poszt inkább csak afféle hétvégi könnyed mókának volt szánva, mintsem véresen komolyan szánt tanácsnak.

      • Duruzsló

        Meg annyi h egy kezdő nagyon nem érzi a dolgokat. Lehet egy tanfolyamra beiratkozni mielőtt az ember expógombhoz nyúl, de nem ez a valóság. Sok mindennel így van ez. Valamiféle tapasztalti utat be kell járni. Nekem az lenne egy tanácsom h legyen az ember évekig kitartó, ha mélységében akarja a fotózást érteni és tapasztalni. Illetve ne kerüljön az ember a technózással a paci túloldalára. Az nem a fényképezés, hanem vmi egész más. És ráadásul nehezen gyógyítható. 🙂