44 egyszerű követendő példa, amitől garantáltan jobb fotós leszel

Ha kezdő vagy, ha haladó, akkor is jól jön néha pár új, friss löketet adó tanács, amivel felturbózhatod fotós tevékenységedet – mindegy, hogy profin, vagy amatőr szinten űzöd az ipart. Ezúttal 44 könnyen követhető, rövid tanácsot osztok meg veled, melyekkel tuti, hogy fejlődni fogsz te is! Íme:

par

A képért köszönet Ricsi haveromnak! (www.riccio.hu)

  1. Minden nap fotózz – mint minden készségre, úgy a fotózásra is érvényes, hogy minél többet űzöd/gyakorlod, annál jobb leszel benne. „A legjobb fényképezőgép az, ami épp nálad van” – nem kell a legprofibb dSLR ahhoz, hogy képelj, elég egy manuális beállításokra is képes kompakt gép. A lényeg, hogy használd minden nap és egyre gyakrabban a fotómasinád!
  2. Mindig legyen kéznél a fényképezőgéped – lásd eggyel fentebb: „A legjobb fényképezőgép az, ami épp nálad van”. Akár munkába menet is találkozhatsz olyan témával, amit mindenképp érdemes megörökíteni – ha van nálad gép, már van is egy klassz kép!
  3. Olvasd el a géped használati utasítását – persze, persze, mindenki ért mindenhez, a fényképezőgépen meg mi lehet olyan bonyolult? Azért ha ráérsz egyszer, olvasd át tüzetesebben is azt a használati utasítást, hátha meglep a régi géped is olyan funkcióval, amiről még nem is hallottál, de szívesen használnád.
  4. Mindig ellenőrizd a beállításokat, és ismerd a felszerelésed – a tudatos fotózás egyik alapköve, hogy szem elé emelés előtt ellenőrzöd a fotógép beállításait. Nagyon elszomorító ám látni, hogy egy soha vissza nem térő pillanatot halasztottál el, mert mondjuk épp időzítőn hagytad a gépet, és ezért a kioldó megnyomásakor hosszú másodpercekig nem történt semmi (közben a téma meg huss…).
  5. Válts perspektívát, látószöget – az emberek szemmagasságból látják a világot, hát mutasd meg nekik, miről maradnak le! Menj le térdmagasságba, vagy emelkedj a magasba! Zoomolj rá, vagy nyisd ki a látómezőt – alkoss a szokványostól eltérőt!
  6. Ismerd a fényképezőgéped fénymérőjét – ismerd ki a fotómasinád fénymérési módjait és használd őket előnyödre. Tudd, mikor lesz túl-/alulexponált a fő témád egy kompozícióban annak ellenére, hogy a fénymérő „pont jónak” ítéli meg a beállításokat.
  7. Ismerd ki az expozíciós módokat – lásd fentebb eggyel: ha tudod, hogy a te készüléked mire hogyan reagál, nyert ügyed van. Nem kell mindig teljesen manuális módban lőni, de ha rekesz- vagy záridő prioritásos módban dolgozol, tudd, mikor és merre kell tekerni az expozíció korrekciót.
  8. Barátkozz össze a fókuszmódokkal – ha a gép automatikus élességállítását használod, akkor mindenképp ki kell ismerned a teljes rendszert ától zéig! Tudd meg, hogy egy-egy adott szituációban hogyan reagál, milyen a sebessége az AF-nek.
  9. Tanulmányozd mások fotóit – de azért ne vidd túlzásba – nézd meg, mások hogyan képelik le azt, amit te is gyakran szoktál. Miben más XY fotója, mint a tiéd? Mit csinálnál másképp, mitől látod jobbnak/rosszabbnak az övét? Elemezd a fényképeket, szívd magadba a kompozíciókat, a technikákat, de ne feledd: menj ki te is fotózni!
  10. Olvass fotós kiadványokat – nem csak könyvekben, magazinokban, hanem fotózással foglalkozó weboldalakon (például mint itt), is számtalan segítséget, tanácsot találhatsz, ha valahol elakadtál, vagy csak egy kis löketre van szükséged.
  11. Tanulj, járj el tanfolyamokra – „Jó pap holtig tanul” tartja a mondás nem véletlenül. Az olvasott/nézett tananyagot legjobban úgy lehet beégetni, ha magad is fényképezel. Menj el workshopokra, tanfolyamokra, ahol a felszívott elméleti tudást a gyakorlatban is kipróbálhatod, s ahol szakemberek adnak tanácsot, mit hogyan lenne érdemes kipróbálnod.
  12. Használd a hisztogramot – a digitális fényképészet egyik hatalmas előnye, hogy azonnal láthatod a végeredményt. Ha viszont tudatosan szeretnél fotózni, akkor ne a „kattintok, azt legfeljebb majd lövök még egy képet” elvet kövesd, hanem használd a géped (élő) hisztogramját, amiről könnyűszerrel lerí, ha elrontottad az expozíciót.
  13. Állítsd át a géped RAW formátumba – ha RAW-ban fotózol, akkor a legtöbbet tudod kihozni a fényképezőgéped képérzékelőjéből, igaz, ezért cserébe némi utómunkára is számítanod kell.
  14. Tudatosan komponálj – tanulmányozd a szabályokat, figyeld meg képeidet, mi az, ami a legjobbakra jellemző, mi vonzza a tekintetet, mi nem tetszik.
  15. Szimmetria – a fenti ponthoz is köthető. Ha a szimmetriád választod az adott képhez, akkor ügyelj arra, hogy az milliméter pontosan meglegyen, különben borul az egész fénykép!
  16. Ügyelj a kép széleire – persze, utólag lehet vágni egy képből (hozzáadni viszont már nem tudsz), de ne légy kényelmes, ne hagyatkozz az utómunka adta lehetőségekre. Alaposan vizsgáld meg a teljes képet, annak sarkait, széleit. Megvan az összhang? Nem „borul” a kép? Minden a helyén van?
  17. Ügyelj a háttérre – nézd meg a kompozíciót még kioldás előtt: nincs semmi zavaró, figyelemelterelő részlet a téma hátterében? Megfelelően izoláltad alanyodat a környezettől? Nincs körülötte zavaró alakzat, szín, ember, állat, UFO, akármi? Akkor kattints!
  18. Menj közelebb – Robert Capa híres mondása szerint „Ha nem elég jók a képeid, nem voltál elég közel” – és milyen igaz! Töltsd ki a képet a témáddal, alanyoddal! Ne kilométeres távolságból akarj lekapni egy faágon csücsülő madarat, ne a sétálóutca tömegében akarj messziről portrézni.
  19. Lassíts – igaz, vannak olyan helyzetek, olyan témák, amikor minden a gyors reagálásról szól, de ha teheted, még ezeket a képeket is „tervezd meg”. Vizualizáld az eredményt, mit hol, hogyan szeretnél látni, majd próbáld meg megvalósítani azt. Ha kell, várd meg, míg összejön a kompozíció összes eleme – egy macska pont jókor, jó helyre gyalogol be a képbe stb.
  20. Használj állványt – semmi sem lassít le annyira, mint egy állvány – és ez jó dolog! Ezen túlmenően az állvány stabilitást ad, aminek eredményeként élesebb képet lőhetsz.
  21. Gyakorolj be jó technikákat, fogásokat – már önmagában a fényképezőgép jó fogása is sokat lendíthet a képeléseden, hiszen stabilabb, kényelmesebb fogással könnyebb dolgozni.
  22. Keresd a fényt – az egész varázsnak a lényege a fény, és nem véletlenül FÉNYképészet a móka neve! Keresd hát mindig a fényt, még akkor is, ha épp nem fotózol. Keress tükröződéseket, fénynyalábokat a felhők közt, árnyékokat, természetes fényt, műfényt – figyeld meg, hogyan hat egymásra a fény és a környezeted.
  23. Ragadd meg az árnyékot – a fény mesés velejárója az árnyék. Az árnyék ugyanolyan értékes, mint a fény, mélységet és alakot ad a tárgyaknak.
  24. Türelem! – nem teljesen jók a fények? Nem stimmel valami az alanyoddal, vagy nem jó a helyszín? Várd ki, míg előnyödre változnak a dolgok, vagy alakítsd úgy a környezeted, hogy ideális legyen a kompozíció.
  25. Ismerd meg a szabályokat, majd rúgd fel őket – ez talán klisészerűen hangzik, de mégis igaz. Tudatosan akkor lehet jól fényképezni, ha már megismerted az összes szabályt, és tudsz velük annyira bánni, hogy akár meg is szeghesd őket, mégis jó legyen a fotó. Például „csak a szándékos bemozdulás a jó bemozdulás” stb.
  26. Ismerd az objektívjeid minden porcikáját, tulajdonságát – nem csak a gyújtótávolságban és a fényerőben van különbség az objektívek közt. Egy halszem mókás optika, de nem feltétlenül jó portrézni. Lehet, hogy van két olyan lencserendszered, amik átfedik egymást, mégis az egyik jobb mondjuk portrézni, mint a másik, mert élesebb teljesen nyitott rekesz mellett, kevesebb a becsillanás, és szebb a háttérelmosása. Minél többet használod a fotós cuccaidat, annál jobban kiismerheted őket, hogy tudatosan válassz olyan objektívet egy adott feladathoz, ami „tökéletes képet” eredményez.
  27. Ne pakolj túl sok cuccot a fotós táskádba – egyrészt azért, mert nehéz, másrészt meg azért, mert a túl sok cucc korlátozza a kreativitást.
  28. Tudd, mi vesz körül – ha belenézel a keresőbe, egy „csövön” át látod a világot, nem látod, mi van melletted, mögötted. Azonban saját és mások biztonsága érdekében fontos, hogy tisztában legyél azokkal az akadályokkal, amik körbe vesznek, így biztonságban tudhatod magad képalkotás közben. Az sem árt, ha tudod, épp milyen városrészben járkálsz a több milliót érő fényképezőgépeddel és objektívjeiddel..
  29. Légy tisztában a várható időjárással – az időjárás fontos szerepet játszhat fotózásod során: a szél, a felhők, a ragyogó napsütés, az eső, a hó, a villámlás mind-mind befolyásolják a munkád. Az időjárást ki is lehet használni a fotó „feldobásához”, de ha nem készülsz, és váratlanul csap le rád egy nyári zivatar, akkor az a képelés végét is jelentheti.
  30. Légy tisztában az égi jelenségekkel – hasonlóan az időjáráshoz, nem árt legalább azzal tisztában lenned, hogy mikor van telihold, ha már éjszakai fotózást, csillagfotózást tervezel.
  31. Analizáld régi képeidet – no, nem azokat, amiket anyukád készített rólad kiskorodban, hanem amiket évekkel korábban te magad lőttél. Légy kritikus! Mit csinálnál ma másképp; tanulj régi hibáidból!
  32. Próbálj ki egy fixet – kétségkívül nagyon kényelmesek és nagyon jó minőségűek a zoomobjektívek, de semmi sem helyettesíthet egy fényerős, fix gyújtótávolságú optikát. A zoom ráadásul lustává tesz, hiszen nem kell magadra erőltetned egy kis „lábzoomot”, ha a téma épp túl közel (van ilyen?) vagy túl messze van. A fix optika kreativitásra sarkall, ösztönzi a látásmód frissülését.
  33. Fotóprojekt/-koncepció – bizonyára van helye a pillanatfelvételeknek is a fényképészet világában, de egy koherens fotóprojekt – főleg, ha belső késztetés, szenvedély hatására kezded el – remek ösztönzés lehet. El akarsz mesélni egy történetet? Szociális, vagy fizikai változást szeretnél dokumentálni? Használd a kamerádat gondolataid illusztrálásához.
  34. Absztrakt – nézd a táj apró részleteit; figyeld meg a fákat az erdőben – a fény-árnyék játéka képet alkothat a képen belül. Találd meg, képeld le! Egyes fotósok mást nem is ismernek, csak az absztraktat, míg mások azt se tudják, mi az. Találd meg a saját egyensúlyodat, fedezd fel a környezeted és alkoss!
  35. Szép dolgok fotózása – virágok, naplementék, hegyek, és kisbabák már önmagukban is szépek, helyesek. Nincs semmi baj azzal, ha „szép” dolgok megörökítésére törekszel, de néha próbálj meg valami egyébként „rondából” szépet faragni, azaz gépeddel úgy fotózd le, hogy a téma attraktív, de legalább érdekes legyen a néző számára.
  36. Szerkesztés – valószínűleg nincs olyan fotós, akinek minden egyes képe tökéletesként jönne ki a gépből. Légy hát kritikus, elemezd a fotóidat te is, és csak azokat hagyd meg, amik tetszenek, amik megfognak. Csak azt mutasd meg másoknak, amit te is szeretsz, ami neked is tetszik.
  37. Kritika – miután magad is kritikusan kiszűrted a fotóidat, engedd, hogy mások is kritizálják képeidet. Ne a trollokra figyelj, hanem azokra, akik valóban építő jellegű véleményt mondanak. De ne feledd: ha neked egy kép nagyon kedves, akkor annak oka van, ne hagyd, hogy mások elvegyék tőle a kedved.
  38. Fejlessz ki egy stílust – persze, azzal sincs semmi baj, ha képeid pontosan ugyanolyanok, mint bárki másé. Ha azonban azt szeretnéd, hogy egyéniséged is visszaköszönjön képeidből, akkor mindenképp el kell indulnod egy saját úton, ami téged tükröz, amiben a te művészeted van jelen. Igaz, a saját stílus nem minden témára erőltethető rá, ne is próbáld – légy egyedi, amikor kell.
  39. Magadban keresd az előrelépés módját, ne az új hardverekben (fotós cuccokban) – egy remek fotós egy lyukkamerával is felejthetetlent alkot, de egy balfék a legdrágább eszközökkel is sz@r képeket fog lőni. Igaz, a mai digitális fotográfia kissé technikai sporttá vált, de manapság már olyan szinten vannak a fotós felszerelések, hogy akár egy kompakttal is kimagaslót lehet alkotni. Fejleszd önmagad, ne feltétlenül a gépparkodban keresd a megvilágosodást.
  40. Tanulmányozz műalkotásokat – a művészetek más formája, más iránya inspiráló hatással lehet a fotósra – elsősorban a festészet adhat löketet a képzelőerőnek, így híres festők munkáinak tanulmányozása hasznos lehet.
  41. Ne veszítsd el a pillanatot – először éld át, éld meg a pillanatot, légy jelen, majd csak utána próbáld meg megörökíteni. Ha csak a fényképezőgéped keresőjén keresztül látod a világot, nagyon sok szép és érdekes jelentről maradsz le.
  42. Fotózz az elméddel – ha nincs nálad mindig fényképezőgép, akkor is figyelj, „komponálj”, örökítsd meg szemeiddel a pillanatot. Az efféle gyakorlat erősen fejleszti a látásmódot.
  43. Kísérletezz – lépj ki a komfortzónádból, kutasd fel fotós felszerelésed határait is! Próbálj ki új beállításokat, keress új témákat, színeket – bármit. Előre sohasem tudhatod, mi az,a mit le lehet fotózni – a digitális képalkotásban pedig pont az a szép, hogy az adott kép elkészítése szinte ingyen van, szóval nyugodtan ki lehet próbálni valami újat.
  44. Élvezd, amit csinálsz – ha nem élvezed a fényképezést, akkor nem segíthet a világ összes tanácsa sem. Mosolyogj a gép mögött, alkoss, hozz létre műalkotásokat, ossz meg képeket másokkal is, menj ki a világba, fedezd fel önmagad. (Forrás: petapixel.com)
Hirdetések:
Weboldal készítés Komel Kft. Matéria Kft.

.

Ezek is érdekelhetnek...