Teszt: Panasonic DMC-GX80

Működés

Mivel a Panasonic DMC-GX80 menürendszere gyakorlatilag azonos a korábbi vázakéval (GH4, GX8, GX7, G7 stb.), ezért most erre nem térek ki ismételten, van más, sokkal érdekesebb téma bőven! Kezdeném is az egyik legjobbal, a GX80 5-tengelyes stabilizátorával.

gc80_stabi

Azonban a fenti képnél ezerszer többet mond a következő videó, amiben a képérzékelő mozgását figyelhetjük meg. Ehhez a gyújtótávolságot 120 mm-re állítottam be manuálisan a menüben:

A szenzor mozgatásával elérhető stabilizáció főleg nagylátószögű és standard gyújtótávolságú objektívekkel remekel (kb. ekvivalens 200 milliméterig); a lencserendszerekbe épített egységekkel pedig a telefotó tartomány bemozdulása védhető ki hatékonyabban. A Panasonic DMC-GX8-ban bemutatott Dual IS rendszerét fejlesztette tovább a gyártó, így – meglepő módon – a GX80-ban hatékonyabb stabilizátor található, mint a csúcskategóriás GX8-ban. A GX80 stabilizációs rendszerét videofelvétel közben is lehet használni, ami nagyon komoly segítséget jelent kezdő és haladó operatőröknek egyaránt.

Egy érdekességet vettem észre: a fényképezőgép kikapcsolt állapotában a szenzor „lötyög” a vázban, tehát senki se ijedjen meg, s ne gondolja, hogy valami elromlott a gépében, ha szállítás közben halk klattyogást hall:

Egy másik, nagyon praktikus szolgáltatása a GX80-nak az „Utólagos Fókusz” funkció, ami lehetővé teszi számunkra, hogy a felvétel elkészítése után állítsuk be élesre a jelenetet ott, ahol szeretnénk. A film után a magyarázat:

Az Utólagos Fókusz használatához nyomjuk meg a készülék hátoldalán az Fn1 gombot (alapértelmezettként ehhez a nyomógombhoz van rendelve a funkció), és engedélyezzük a szolgáltatást. Ezután – bekapcsolt automatikus élességállítás mellett – készítsük el a képet, majd kis várakozás után, míg a készülék elmenti az elkészített képszekvenciát, válasszunk fókuszpontot az érintőkijelző (vagy a kurzorok) segítségével, és nyomjuk meg a MENU/SET gombot. A fotómasina rákérdez, hogy elmentjük-e a képet. Ha igennel válaszolunk, akkor a kiválasztott AF pontra állított élességgel készült fénykép kerül különálló JPEG fájlként mentésre a megfelelő EXIF adatokkal együttesen. A képválasztást utólag is elvégezhetjük, ha képeinket visszanézzük. A GX80 MP4 videó formátumban menti a fókuszsort, a felbontás pedig 8,3 MP, azaz 3328 x 2496 pixel. Az Utólagos Fókusz használatakor vegyük figyelembe, hogy a készülék – csakúgy, mint 4K videó módban – némileg megnöveli a képkivágás területét, azaz vesztünk a kép szeleiből, nagylátószögű objektívjeink kevésbé lesznek nagylátóak. Focus Peaking, avagy színes élkiemelés és nagyítás is használható a képkiválasztáskor. Ezt a szolgáltatást érdemes állványról, statikus témákhoz használni, mivel a képszekvencia egyes kockái között van némi időbeni eltolódás, ami furcsa hatásokat okozhat mozgó gép és/vagy téma esetén.

Szintén újdonság az „Élő Vágás” mód, amivel 20 illetve 40 másodperces, Full HD felbontású mozgóképeket készíthetünk. A lényege ennek a funkciónak: témaátmeneteket építhetünk fel a segítségével, ahol A-ból B-be „vezetjük át a kamerát”. Egy példa:

Miután bekapcsoltuk a funkciót, helyezzük el a kezdő pontot a kijelzőn (a szelekció minimum egy 1920 x 1080 pixeles jelenetrészt takar), méretezzük azt kedvünkre, majd a MENU/SET gomb megnyomása után válasszuk ki a célt, ahová a „kamera svenkeljen” (ez is egy minimum 1920 x 1080 pixeles terület lesz). Ha ezt is leokéztuk, nyomjuk meg a REC gombot, és bízzunk minden mást a fényképezőgépre. Természetesen ezt a szolgáltatást is állványról, statikus téma esetén használhatjuk elsősorban.

A képsorok (bracket) közt a hagyományos expozíciós képsor mellet megtalálható a rekesz-sor, a fókusz-sor, és a fehéregyensúly-sor (csak JPEG). Az első egyértelmű, a másodiknál a fényképezőgép a rácsavart objektív rekesztartományát fotózza végig (kívánságra lehet módosítani ezen – lásd film lejjebb), a fókusz-sornál távolabb és közelebb fókuszált képsort menthetünk el, ahol a fókuszlépések nagyságát (1-5) és az elkészítendő fotók mennyiségét (max. 999) is megadhatjuk. A fehéregyensúly-sor esetében a fotómasina az összes elérhető beállítással lő egy-egy fotót. Íme, a film:

A legérdekesebb számomra a fókusz-képsor volt, ami elsősorban a makró fotózás szerelmeseinek lesz nagy segítség. A kiindulópont a téma közepe kell legyen, mivel a masina mögé-elé fókuszálgat, nem pedig elölről hátrafelé haladva lövi meg az egyes felvételeket. Sajnos, a gép csak a képeket készíti el, a fókusz-rétegelt képet külső szoftverrel, magunknak kell összeállítanunk.

A régi kedvencek közt megtalálható a time lapse, a léptetett animáció (lásd lenti kisfilm), illetve a különféle 4K sorozatfelvételi módok (legjobb kép kiválasztható a kioldást megelőző, illetve a kioldás utáni 30 felvétel közül stb.), illetve a panoráma felvétel is.

Egyszerű, rövid snitteket készíthetünk a Rövidfilm funkcióval, ahol 2, 4, 6, vagy 8 mp lehet a filmhossz, és használhatunk különféle be- és kivezető áttűnéseket is. Ez a szolgáltatás semmi extrát nem tartogat számunkra, de például termékbemutatókhoz, ahol különböző oldalakról szeretnénk bemutatni a témát, praktikus lehet:

A Panasonic DMC-GX80 további szolgáltatásaiban, funkcióiban gyakorlatilag megegyezik a G7, GX7, GH4, GX8 MILC-ekkel. Így például ez a készülék is a gyártó kontrasztérzékeléses DfD („Depth from Defocus”) autofókusz rendszerét használja. Összesen 49 AF mező áll rendelkezésünkre, melyeket az Arc/Szem-érzékelés / Követés / 49-mező / Egyedi Többmezős / 1-mező / Tűhegy/(Teljes területen érintéses elérhető) módok alapján választhatunk ki. Érdemes kiemelni, hogy a GX80 fókuszrendszerének érzékenysége a csúcskategóriás tükörreflexes vázakéval vetekszik: -4-től egészen 18 EV-ig működőképes. Próbáim során a GX80 AF rendszerének gyorsasága gyakorlatilag megkülönbözhetetlen volt a többi modern MILC-étől, azaz szinte azonnali volt az élesre állás. A követőfókusz továbbra sem a leghatékonyabb, ebben a dSLR vázak fázisérzékelős rendszerei még mindig jobbak.

Hirdetések:
Weboldal készítés Komel Kft. Matéria Kft.

.

Ezek is érdekelhetnek...