Szégyen: az Apple iPhone vezeti a Flickr statisztikáit

Mi másnak lehetne nevezni azt, amikor egy képfeltöltő-képmegosztó oldal statisztikáit egy okostelefon vezeti? Én ezt szégyennek hívom, ha tetszik, ha nem. A Flickr az idei évre vonatkozó statisztikáiban a „legnépszerűbb kamera” címet az Apple iPhone 6 nyerte, de ez még semmi: a tízes listán az első hét helyet az iPhone különböző változatai bitorolják, csak a nyolcadik és a tizedik helyre tudott bejutni egy-egy Canon váz (EOS 5D Mark III és EOS 5D Mark II)!

flickr

A forrás szerint az „igazi” fotósok már évekkel ezelőtt elkezdtek elvándorolni a Flickr-ről (pl. a Behance vagy az 500px képmegosztó oldalakra), de ez az eredmény még ennek tükrében is gyalázat. Egyáltalán nem csodálom, hogy hanyatlóban az egész iparág – amióta elterjedt az „azonnal meg akarom osztani képeimet barátaimmal a közösségi hálón” baromság, azóta szinte csak az okostelefonok kerülnek képbe fotózáskor. A fényképezőgép-gyártók, sajnos, rosszul reagáltak, mert ahelyett, hogy jobbnál jobb gépeket tettek volna le elénk az asztalra (amikért valóban megéri váltani, fizetni, ápgrédelni), inkább ők is elkezdtek olyan megoldásokon agyalni, amik lehetővé teszik az „igazi” fényképezőgépekről való képfeltöltést (jellemzően egy okostelefon közreműködésével). Nos, ez vakvágány, teljesen fölösleges fejlesztési irány, csak szólok. (Forrás: thephoblographer.com)

  1. Apple iPhone 6
  2. Apple iPhone 5s
  3. Apple iPhone 6s
  4. Apple iPhone 5
  5. Apple iPhone 6 Plus
  6. Apple iPhone 4S
  7. Apple iPhone 6s Plus
  8. Canon EOS 5D Mark III
  9. Apple iPhone 5c
  10. Canon EOS 5D Mark II
Hirdetések:
Weboldal készítés

.

Ezek is érdekelhetnek...

  • JetFly

    Nincs ebben semmi meglepő, ha már egyszer van mobil kliens, és boldog-boldogtalan telepíti (persze, tudom, elég csak egy kattintás a fotós appban, és feltölti).
    A gond az, hogy a legtöbben úgy tekintenek a Flickerre is, meg mondjuk az Instagramra is, mint a Facebookra, ahova minden sz…rt azonnal postolni kell.
    De egyébként mindegy mivel fényképeznek, a többségnek az eszköztől független megjelenési kényszere van. Nem ám feltölt egy-egy jó képet, hanem betolja a Groupba a continous high speed-ben végiglőtt, editálatlan, az idegenek számára totál érdektelen “ballag a gyerek az oviból” esemény minden pillanatát.
    De ez nem a Flickr hibája, nem lehet kilógni a sorból, ma csak a felhasználók száma számít.

    • “De egyébként mindegy mivel fényképeznek, a többségnek az eszköztől független megjelenési kényszere van.”
      Szépérzéke, arányérzéke meg nincs.

      Én alig teszek képet a fészen saját profilba. Azon sem én vagyok, hanem ha valami jó kaja készült otthon, akkor az, meg ha javítok valamit. Néha anyósék macskája.

  • “Szégyen” Mitől lenne az? Az egyik pillanatban azzal jöttök, hogy az a legjobb képalkotó eszköz, ami épp nálunk van, a következőben meg már az a baj, hogy ezzel, az amúgy egyre jobb képminőséget biztosító képalkotó eszközzel készült felvételek uralják a képmegosztókat. Ez a természetes folyamat törvényszerű és kiszámítható volt. A szégyen inkább az, hogy a fotósok nem voltak lojálisak a blogokhoz. Hátrahagyva az egészet, elmentek a facebook-ra pörögni. Na ez az igazi szégyen! Szerintem!

    • Egy félig poénos bölcsességet ne emelj egy jelenséggel egy vonalba.

  • “A fényképezőgép-gyártók, sajnos, rosszul reagáltak, mert ahelyett, hogy jobbnál jobb gépeket tettek volna le elénk az asztalra…”
    Jesszusom! Nincs elég jó gép!? Mit szeretnél, mi legyen? 2017 végére mondjuk egy 5D mk IX? Az jó lenne? Ilyen gyorsan pörögjön a kamerafejlesztés? Minek? Amúgy is tele van a padlás a jobbnál jobb gépekkel!
    Valaki fogja már fel, hogy a lustaság, az elkényelmesedés a mozgatórugója az egésznek. És a magas objektívárak, és a nagyszerű képminőséget adó telefonok, melyeknek nem kell hordozótáska, stb.
    Évekkel ezelőtt egy új világba léptünk és hamarosan már azon sem fogunk meglepődni, ha a WPP díjas képet egy Iphone valahány rögzíti majd. Ez van, törődj bele, mert változtatni nem tudsz rajta, ez hétszentség.

    • mlzphoto

      Jó gép = pl. teljesen újfajta szenzor, mert évente lehet olvasni valami “iszonyat brutál jó, totál új” fejlesztésről, amiből aztán nem lesz semmi. a jó gép alatt nem azt értem, hogy nincs “jó” gép, hanem azt, hogy nincs igazi fejlesztés. nézd meg pl. az új 5d-t. 30 mp, ugyanaz a régi 61 mezős af rendszer, kroppos 4k videó, wifi, gps, dual pixel raw, ami igazán nem használható sehol – hol az újítás? hol a lélegzetelállító új szenzor, a 15 fé-s dinamikatartomány, a 16-bites raw, a 2 fé-vel csökkentett zajszint? hol az _igazi_ fejlődés? komolyan mondom, még az olympus volt a legelszántabb, mert az e-m1 mk2 volt az a gép, ami legalább tényleges fejlődést és újításokat tudott felmutatni. lassan az okostelefonok beérik a dslr gépeket képminőségben – meg is érdemelnék a teszetosza gyártók, hogy csődbe menjenek! én személy szerint szeretek fényképezőgéppel fotózni. olyan valamivel, amit meg lehet fogni, amin dedikált kezelőszervek vannak, amin tudok objektívet cserélni.

      • Laca! Minek kell új szenzor, de őszintén? Hogy a világ mérnökei bizonyítsanak? Már most olyan képminőségbe szaladok bele nap, mint nap, hogy csak bámulok és nézek magam elé fejcsóválva. Mit szeretnénk? Zajmentes iso 54.000.000-t?
        Fotózás szempontjából a legjobb korban élünk. Én legalábbis ezt gondolom. Majdnem tökéletesen kiszolgálják az igényeimet, csak apró csiszolgatásra lenne szükségem. Mondjuk én az analóg korszakból érkeztem el idáig, szóval van rálátásom a fejlődésre ill. némi viszonyítási alappal is rendelkezem.
        Mi a cél Laca? Mivel lennél maximálisan elégedett? Milyen paraméterekkel? A másik nagy kérdés az, hogy minek nekem egy Lamborghini Diablo 360-as végsebességgel és 3,2/100 km/h gyorsulással, ha csak a belvárosban állok a dugó kellős közepén…

        • JetFly

          Lassan tényleg agyvérzést a mobilos dicshimnuszoktól.
          És nem, szerintem nem velem a gond, és nem, nem a fényképezőgép gyártókkal van a gond. Sokkal inkább azzal a marketinggépezettel, amelyik minden fórumon – még az ilyen fotósokon is – a jövő ígéretével (ez a jövő, a dslr-ek kihalnak, stb marahasággal) és csúsztatásokkal ( nagyszerű képminőséget adó telefonok, minek nekem lamborgini) veri át a ma emberét és kárhoztatja őket arra, hogy fos képek tömkelegével őrizzék a múltat.
          Egy mobil képminősége szar, csak épp egy mobilkijelzőn ez nem tűnik fel. Egy iphone5s képe még már egy jobb fhd monitiron is okádék, az apple saját 4k imacjén pedig egyenesen botrányos. Az iphone6-os képminősége dettó.
          A digitális technológia más, mint az analóg. Jel-zaj arány.
          Az iphone7 f/1,8-as optikája mögött egy 5,30 cropfaktoros szenzor csücsül. Rekesz egyenértéken ez f/9,54. Kb. 4,5 EV differencia. Tehát, hiába f/1,8-as az optikája, ha azonos expozíció eléréséhez (36x24mm-es szenzorhoz képest) 4,5 EV-vel kevesebb fény jut a szenzorra. És ez miért baj? Azonos világosság eléréséhez brutálisan fel kell erősíteni a jelet. Másképpen fogalmazva, olyan, mintha fognám a full frame masinám és 4,5 EV-vel alulexponálnék, majd utólag húznám fel a képet megfelelő világosságra. De ha a jelerősítés destruktív hatásától eltekintünk, akkor ott van még a képzaj is. De mi is ez? A fotonok eloszlása nem egyenletes, a világos részekről több, az árnyékos részekről kevesebb foton jut a szenzorra. Nagyobb szenzorméret esetén elegendő foton éri a szenzort az árnyékos részekről is, ami felerősítve még elfogadható minőséget ad. Viszont, minél kisebb a szenzor, annál nagyobb jobban a szenved az árnyékos részeken, “egy-két” fotonból nincs mit kirajzolni.
          A zajon túl ott van optika. 1-2 MP-es szenzort tán kirajzolnak (persze azt is „szépen” torzítva) a mobilok lencséi, de 20 MP-es szenzort már nem. Persze, mivel a legtöbb mobil kijelzője 2 MP körüli, ez megint csak nem tűnik fel.
          A fizikai az fizika.

          • Én

            Ezen már kevesen képesek elgondolkodni és nem is várható el. Tényleg van a fényképezőgépnek egy külön súly effektusa, ezért előszeretettel lemondanak róla az emberek. Egyszóval a fényképezőgép mint olyan visszaszivárgott a fotósokhoz a többi érdeklődőt elhagyta. 2 hete töröltem a flickr-em. 2 éve nem tettem fel képet. 4 éve toltam. Ma mobil (se!! igen). Más: ezt jósolom az FB-nek is stb., mármint a hanyatlást. Egyre kevésbé lesz érdekes másoknak h milyet kakiltam éppen most…

          • Fizika ide, fizika oda, ezzel nem foglalkozik az átlagfelhasználó és engem sem izgat, hiszen nekem a képek minősége a fontos. Élesség, tónusgazdagság, megbízhatóság és legfőképp a testet öltött végtermék, maga a KÉP! Hogy ez miként kerül hozzám, az már legyen a mérnökök dolga. Én a szememnek hiszek és nem a műszeres bemérésnek. Ha tetszik, amit látok, pont le..arom a fotonokat, meg a jel-zaj arányt.
            A másik: A dslr-eknek annyi lesz, mert nem lesznek képesek az “evolúció” útjába állni. Ahogyan a kicsi gyors töltős kompaktok bedarálták a Canon A1-et pld., ami ugye előtte leváltotta a távmérősöket. Aztán később a digitális technika a filmet. Ezután az igényes digi kompaktok lenyomták a belépő szintű kamerákat, a telefonok meg kiiktatják a digitális kompaktokat, a milc meg a tükörreflexes gépeket intézi majd el. Nehéz megemészteni, tudom, de ezen minden generáció legalább egyszer átesik. Most mi vagyunk soron.

          • Nem egészen ezel van a gond.
            Az eddigi technikák jobbak voltak, mint az előzőek (ha átmenetileg a gyermekbetegségek miatt voltak is visszalépések).
            A mobiltelefon egy csomó mindent elvesz az embertől. Nincsenek kézre álló kezelőszervek. Nincs normális vaku. Nincs rekesz, és annak a képre gyakorolt hatásai. Nem tudom fókuszon tartva bevárni a mozgó témát. Fos műanyag optika, összefogdozva.
            Azt meg régen tudjuk, hogy az f2 nem egészen ugyanaz egy 1cm-es optikán, mint egy normális méretűn.
            A képminőségről meg annyit, hogy nincs térérzet. Ekkora szenzorral lehet képet alkotni, de lapos lesz. Lyukkamera – oké, poén, de nem minden képre.
            A fizikát nehéz átverni.

            Az általános igénytelenségről nem beszélve, ami nem csak a zenében, hanem a vizualitásban is terjed.
            Tehát lefotózol valakit normálisabb beálítással, kiemeled a háttérből, van esetleg fény-árnyék az arcán – le se sz… senki.
            Valaki pofánvakuzza telefonnal, kép ferde, lába levágva, azt egyből kiteszi fészbúkra. Azt értik.

          • Biztos, hogy rám szerettél volna reflektálni? Egy büdös szóval sem említettem, hogy gond lenne, sőt, még utalni sem utaltam rá. Épp ellenkezőleg. Minden rendben van! A jelenben a helyükre kerültek a dolgok a fene nagy választéknak és az innovációnak köszönhetően.
            -A hivatásos fotós csúcs profi cuccot használhat.
            -Az igényes amatőr -mint pld. én-: Megveheti, és meg is veszi az “L”-es obit és egy felső-közép kategóriás kamerát.
            -A “sima” amatőrnek ott van a cserélhető objektíves belépőszint.
            -A turista is válogathat a kompaktok között.
            -A kattogtatósoknak meg ott a mobil. És ezen a ponton jegyezném meg, hogy Te nem, de a mobilos kattogós magasról tesz arra, ha lapos a kép. Neki csak az számít, hogy szép színes legyen, meg éles, ja meg hdr-es, vagy szépiás. Ennyi!
            Nincs itt gond. Mi több, ennél nagyobb rend még sosem volt.
            És különben is. Miért fáj nektek, ha a Flickr-t teletolják mobilos képekkel a userek? Ettől neked rosszabb vagy jobb képeid lesznek? Elveszik tőletek a tárhelyet? Kettővel többet kell görgetni, hogy átlépj rajtuk?

          • betyar87

            Szerintem valamit elszámoltál. A szenzor méret nem függ össze az expozícióval. Pl 1/30s f/1.8 ISO100 ugyanolyan világosságú képet ad szenzormérettől függetlenül.

          • JetFly

            “Pl 1/30s f/1.8 ISO100 ugyanolyan világosságú képet ad szenzormérettől függetlenül”
            Igen, pont ez van az ISO szabványban.
            Tehát, ua. az lesz a világosság, de ehhez nagyobb mértékű jelerősítés szükséges. Csak azt mondtam, h kevesebb a jel kis szenzoron. És mennyivel kevesebb? Egy 5,3 cropfactoros szenzort f/1.8 rekeszértéken, azonos érzékenység és zársebesség mellett annyi fény éri, mint egy egy ff mérteű lapkát F/9,54-re rekeszelve.
            Szerintem így már tiszta:-)

  • Ez csak azt jelenti, hogy mindenki szeretne villogni a mobiljával, akinek az van. Amúgy is, ezek az oldalak elég nagy százalékban az ismeretségről szólnak. Ld. még fészbúk likevadász pályázatok.

  • Jack_Package

    Szégyen ami a Flickr-rel lett igazàbol, én még mindig kitartok mellette, mert a legtöbb fotomat oda raktam fel, de mindig mikor felrakok egy pàr képet 500px-re elàmulok, hogy mennyivel nagyobb a nyüzsgés ott.
    Lehet csak még mindig balfasz vagyok a Flickr csoport-rendszeréhez, de egyszerüen soha nem tudtam ugy posztolni, hogy annyi feedback legyen egy foton akàr egy honap alatt, mint 500px-en egy ora alatt.
    Nyögvenyelös az egész rendszer, és az, hogy mobilon még mindig nem lehet egyszerre több grouphoz hozzàadni képet, az szànalmas.
    Kàr érte, jo ügynök volt…de sztem énis megyek 500px-re lassan…