Jövőre még több film gyártásával áll le a FujiFilm

Rossz hír az analóg fotográfia szerelmeseinek, hogy 2018-ban a FujiFilm további filmanyagok gyártásának leállítását tervezi. A gyártó japán nyelvű weboldalán közölte azon termékek nevét, melyek már nem kerülnek gyártásba:

  • Fujicolor Superia X-TRA 400, 24 képkocka, hármas csomag
  • Fujicolor Superia X-TRA 400, 36 képkocka, hármas csomag
  • Fujichrome Velvia 50 Professional, 36 képkocka, ötös csomag
  • Fujichrome Velvia 100 Professional, 36 képkocka, ötös csomag
  • Fujichrome Provia 100F Professional, 36 képkocka, ötös csomag

A jó hír, hogy egyes filmtípusok kisebb kiszerelésben megvásárolhatóak maradnak, így például a Superia Premium hármas kiszerelésben, illetve a Velvia és a Provia egyes kiszerelésben továbbra is kapható.

Más filmek gyártását viszont teljesen felfüggeszti a FujiFilm: a Fujicolor Natura 1600 36 képkocka, a Neopan 100 Acros 4×5 20 darab, a Neopan 100 Acros 8×10 20 darab 2018 májusától már egyáltalán nem lesz kapható. A forrás azt állítja, hogy egy-egy filmtípus adott kiszerelésének megszüntetése biztos előjele annak, hogy a későbbiekben teljesen megszűnik annak a filmnek a gyártása, tehát nem árt bespejzolni belőlük.

A FujiFilm alábbiakat gyártja még:

  • Fujichrome Velvia 50
  • Fujichrome Velvia 100
  • Fujichrome Provia 100F
  • Fujicolor Superia Venus 800
  • Fujicolor Superia Premium 400
  • Fujicolor 100
  • Fujicolor Pro 400H
  • Fujicolor Pro 160NS
  • Neopan 100 Acros roll
Hirdetések:
Weboldal készítés

.

Ezek is érdekelhetnek...

  • Paradox módon a fekete-fehér filmek fognak tovább élni.

    • Rufi

      Azt ugye tudod, hogy a most bejelentett három film közül, amiknek a gyártását véglegesen beszüntetik, kettő fekete-fehér és a még gyártásban lévő kilenc típusból már csak egy fekete-fehér. Ahogyan a forrás is utalt rá, jó eséllyel hamarosan véglegesen leállnak a Neopan gyártásával is és akkor már csak színes filmet fognak gyártani.

      Miközben a Fuji beszüntet néhány filmet, érdekes, hogy a Kodak meg visszahozta az Ektachrome-ot (egyébként szintén színes film) és gondolkodnak a híres Kodachrome (színes) ismételt gyártásán is. Ez azért is lenne érdekes, mert ezzel egy speciális labortechnikát is vissza kéne hozni, a Kodachrome-ot ugyanis nem lehet “csak úgy” előhívni. Ez korábban úgy működött, hogy az elfotózott tekercset el kellett küldeni egy megfelelő laborba és postával kaptad vissza a diákockákat bekeretezve. Ilyen laborból Európában csak hat volt, legközelebb Bécsben és Svájcban. Nagyon profi anyag volt, de rendkívül drága is. Őszintén megvallva, meglepődnék, ha tényleg visszahoznák, de az, hogy gondolkodnak rajta, talán mégsem olyan rossz jel az analóg fotózás jövője szempontjából.

      • scarbantia

        Ez a Kodachrome dolog inkább csak pletyka volt, és azóta Kodak kerek perec kijelentette, hogy nem lesz Kodachrome film. A Kodak optimizmusa is elsősorban annak köszönhető, hogy egy adag HW-i filmet filmre forgattak, pont azért, mert néhány műkedvelő rendező összeállt, hogy megvédjék a technikát(pla az új Star Wars). Szerintem azért nem olyan fényes ez a jövő. Mindig is lesz filmes fotózás, a fekete-fehér tényleg népszerű ma is, főleg mert otthon könnyen hívható. A dia viszont tényleg határon van, és leginkább a megmaradt fogyasztókon, és a Fuji jóindulatán múlik, hogy megmarad-e. Nem olyan rég egy boltban akartam venni Ektart, azt mondták most nincs, tegnap vitte el valaki mind a 40(!) tekercset. Hű, mondom, így fogy a film? Azt mondták megy. És a dia? Hát azt szinte senki. Szóval így. Persze a beszűkült híváslehetőség is bejátszik.

        Nagyon remélem, hogy kitart még egy darabig, nekem van úgy 1200 képkockányi Velvia 50 kisfilmem, de ez éppen csak arra van, hogy megtanuljam az anyagot, illetve megtanuljak rendesen lapszűrővel tájfotózni. Ha ez megvan, akkor lépnék 4×5″-re. Remélem nem kell majd spájzolni.

        Egyébként aki aggódik a filmes fotózás jövője miatt, az tegye fel a kérdést, hogy az elmúlt hónapban/évben hány tekercs filmet vásárolt.

        • Rufi

          Valóban, amikor az Ektachrome visszahozását bejelentették, akkor pletykaként merült fel a Kodachrome és én is úgy emlékszem, hogy a Kodak kijelentette, hogy nem lesz. Pár napja viszont valahol belefutottam egy interjúba a Kodak elnökével, aki azt mondta, hogy mérlegelik a lehetőségeket.

          A dia valóban elég problémás az utóbbi időben. Én Houstonban élek, ami ugye egy négymilliós nagyváros és itt senki sem hív már diát. Legközelebb Denverben lehetne előhívatni, ami éppen 1000 mérföldre van. Én emiatt kezdtem el Ektart használni, régebben én is Velviára fotóztam. A labor, ahol korábban szoktam hívatni, pár hónapja leállt a színes negatív hívásával is. Jelenleg már csak egy profi labor van egy ekkora városban, ahol még lehet színes negát hívatni, meg gondolom a Costco, Walgreens és hasonló “laborok”, de azokra inkább nem bíznám. Előhívnám itthon is, de a nagy forgalmazók már nem postázzák a vegyszereket, helyben pedig nem lehet kapni. Innen nézve valóban nem túl fényes a jövő.

          A 4×5″-tel pont az lesz a baj, hogy szerintem előbb-utóbb abban a méretben sem fogja forgalmazni a Fuji a Velviát. Jelenleg még kapható az USA-ban, de például 8×10″-ben már csak Japánból lehet rendelni elég borsos szállítási költségekkel.

          Az utolsó kérdésedre válaszolva, én már csak az “érzés” miatt fotózok filmre és idén csak öt tekercs Ektart vettem, amiből kettő még a hűtőben pihen.

          • scarbantia

            Ezen most meglepődtem. Ehhez képest nekem nincs is rossz helyzetem, itthon még kettő helyet tudok, ahol van diahívás, és igazából egy JOBO hívógép + Tetenal vegyszer sem elérhetetlen (egyelőre).

            Ha jól tudom egy ideje nem kapható a 4×5″ Velvia nálatok se, háborognak is a tájfotósok, hogy japánból kell rendelni. A 8×10″ meg igazából teljesen megszűnt. (Most nézem, nincs teljesen igazam, de itt az 50-es Velviára gondoltam.)

            Itthon az a baj inkább, hogy nincs igazán professzionális labor. Ez digitális szemmel is gond, nekem hiányzik egy kiemelkedően jó szolgáltatás, ahol válogathatok a papírtípusok között, adnak mindegyikhez kalibrációs színprofilt, és úgy alapvetően mai elvárásoknak megfelelő laborgéppel dolgoznak.

            Persze nagyobb méretben egyszer majd itthon nyomtatok, de az nem kis kiadás, és egyelőre nem tartok ott.

          • Rufi

            Nyugaton és északon még elvileg jobb a laborhelyzet.
            Örülök viszont, hogy otthon még jobbak lehetőségek.

            Én nem fotózok síkfilmre, csak néhány tájfotós YouTube csatornájáról szerzek ezirányú ismereteket. Azok alapján úgy tűnik, hogy a Velvia még kapható 4×5″-ben, a 8×10″-es méretet azonban már csak Japánból lehet megrendelni, de még kapható. Ha esetleg érdekel, itt az egyik kedvenc csatornám: https://www.youtube.com/user/bensdmkII

          • scarbantia

            Igen ismerem. Viszont nekem nem úgy tűnt, hogy van még 4×5″: https://www.facebook.com/landskyphotography/photos/a.399830006702369.98566.386591121359591/1585011998184158/?type=3&theater

            Épp Ben Horne és a többiek könyörögnek a Fujinál.

          • Rufi

            Igazad van. Valamiért úgy emlékeztem, hogy lehet még kapni. Egyébként most, hogy belinkelted, realizáltam, hogy már láttam is ezt a posztot. 🙂