Ki ne gondolkozott volna már el azon, vajon hogyan fog majd 5, 10, 20, 50 év múlva kinézni? Sőt, akinek kisgyereke van, szinte naponta szembesül ezekkel a kérdésekkel: „Mi lesz majd x év múlva? Vajon jóképű lesz-e a porontyom (ha már én nem lettem az)? Hogyan fog felnőttkorában kinézni? Milyen lesz az arca, a testalkata?”. Nos, Sander Koot érdekes ötlettel állt elő egy fotós tanfolyamon: vegyünk elő egy rége(bbe)n készült fotót ismerősünkről, s próbáljuk meg hasonló módon lefotózni. Projektjének címe „Vissza a jövőből”.
Az Environmental Graffiti oldal interjút készített Sanderrel, amit megpróbálok nektek lefordítani.
Az elgondolás az ötlet mögött
Interjúnkat azzal kezdtük, hogy megkérdeztük Sandert, mi volt az ötlet a projekt mögött. Erre ő ezt felelte: „Minden saját családommal, a saját képeinkkel kezdődött, majd barátaim és az ők családjai következtek, végül vadidegeneket is lefotóztam. Amikor az embereknek mesélek a projektemről, az gyakran újabb modelleket hoz. A fotózás előtt elmagyarázom mindenkinek, mit fogunk csinálni, mit várok tőlük, ami nem sok: arra kérek mindenkit, hogy hozzon egy régi képet, ami róla készült (lehetőleg portrét), s amihez kellemes emlékei fűződnek. Utána vázolom nekik, mekkora móka maga a fotózás (mert valóban az!), majd mutatok pár korábbi példát a munkámból.”
„A fotózás mindig alanyaim otthonában zajlik, hogy kényelmesen, oldottan érezhessék magukat.” – folytatta. „Megpróbálok minél többet megtudni a régi fotóról, hogyan készült, mik a hátterei: hol és miért készült? Mire emlékeztet? Mi a története?”
„Közösen kiválasztunk három vagy öt eredeti fotót, amiket megpróbálunk újrafotózni. Körülbelül egy-két óra alatt megtudok mindent a képekről, meghallgatom a sztorijukat (amiket imádok!), majd még egy fél óra kell magához a fotózáshoz és kész is vagyunk.”
A stílus
Megkérdeztük Sandert, miért maradt a fekete-fehér képi stílus mellett, s hogy hogyan alakítja az összképet: „Miközben elkészítem a fotót, kizárólag a mimikát, a testtartást, a kompozíciót és a hátteret figyelem, hogy ezek mind minél jobban megfeleljenek az eredetinek.” – mondta. „A fotózás közben nagy kihívást jelent, hogy az alany fej- és testtartása egy az egyben megfeleljen az eredetinek. Az utófeldolgozás során megvágom és elforgatom a képet, ha kell, és addig változtatok az árnyalatokon és egyéb beállításokon, míg azok tökéletesek nem lesznek.”
Sander így folytatta: „Az első pár képem után átkonvertáltam mindet (a régieket, azaz az eredetieket is) fekete-fehérre, mert úgy gondolom, így néznek ki a legjobban a portrék, s a színek sem terelik el a figyelmet. Később aztán észrevettem, hogy néha az a legjobb, ha mégis meghagyom a régi képek eredeti színvilágát, s ehhez igazítom az újra fotózottakét.”
Az üzenet, a mondanivaló
Beszélgetésünk során fényt derítettünk Sander mondandójára, hogy mit szeretne, mit kapjon a nézelődő a sorozatától. Következőket mondta: „Az emberek tekintete nem változik, még 50-60 év után sem. Csupán érettebbek, kicsit ráncosabbak lesznek, de a tekintet marad. Projektem ennek a bizonyítéka.”
„Meglátogattam egy 89 éves párt, akik mindenféle nagyszerű történetet meséltek nekem korabeli fotóikról, melyeken 21 évesek voltak és épp összeházasodtak. Miközben meséltek, szinte újraélték azt a régi pillanatot, visszatért szemükbe a tündöklés, a fény! Egy másik hölgy (85 éves) mesélte, hogy képe a Második Világháború után készült (1946-ban), ahol egy a Vöröskereszttől kapott ruhában látható, amire az édesanyja virágos díszítést készített. Annyira büszke volt rá! Az új biciklijén 20 kilométert tekert a legközelebbi fényképészhez, csak hogy megörökíttesse (fenti kép). Az újrafotóhoz még a régi gyűrűjét is felvette, hogy megfeleljen az eredetinek. Gyönyörű!”
Sander portréalanyai iránti lelkesedése meglátszik abban, ahogyan beszélget velük, de magukban a képekben is. Némelyik fotója egyszerűen hihetetlen – ahogyan elolvadnak az évek és meglátjuk ugyanazt a fiatal személyt a képen.
Sander Koot pontosan örökíti meg a stílust és azt a bizonyos „huncutságot” a tekintetekben, ami az eredetin is látható. Ezért olyan különlegesek alkotásai.