Varsóban a Fujival: élőben az X100s és az X20 fényképezők

Március 6-án reprezentatív bemutatót tartott a FujiFilm Varsóban, ahol a legújabb, X-Trans CMOS II szenzoros fényképezőgépeiket, nevezetesen az X100s-t és az X20-t, lehetett megcsodálni és kipróbálni. Jómagam is részt vettem a rendezvényen, így lehetőségem nyílt arra, hogy röviden magam is meggyőződjek az új AF rendszer és az egyéb frissítések működéséről. A készülékekről, az új műszaki megoldásokról Makoto Oishi, a Fuji termékfelelőse tartott egy hosszabb beszámolót, amit a gépek próbája követett.

sobieski.jpgA Radisson Blu Sobieski szálloda

Március 5-én este utaztam másodmagammal Lengyelországba, Varsóba repülővel, ahol a Radisson Blu Sobieski szállodában tudtam megpihenni egy, a Fuji Magyarország képviselőivel töltött kellemes vacsora után. Másnap délelőtt, a kiadós reggeli után elindultunk egy rövid városi sétára, ahol igyekeztünk feltérképezni Varsó látványosságait, azonban sietni kellett a Fuji rendezvényére, amit a Varsói Balettiskolában tartottak. A „welcome drink” elfogyasztása után bejutottunk a nagyterembe, ahol a helyfoglalás után röviddel elkezdődött a műsor, amit a balettiskola tanulói tartottak.

A tinók után rövid átvezetés következett, ami a két újdonságra, az X100s-re és az X20-ra terelte a figyelmet, majd Makoto Oishi elkezdte bő egyórás előadását, amelynek során többek között az X-Trans CMOS II szenzorról, az új AF rendszerről és más újításokról esett szó némi műszaki magyarázattal színesítve. Az előadás első fele az X100s-ről szólt. Itt megtudhattuk, hogy az X-Trans CMOS II képérzékelő és elődje között (ami az X100 esetén még hagyományos CMOS lapka volt) milyen különbségek vannak, mik az újdonság előnyei és azok milyen hatással vannak a fényképezőgép működésére: (folytatás a lentebbi Továbbra kattintva!)

  • Megnövelt felbontás (16 vs 12 MP)
  • Kiváló jel/zaj arány még magas ISO értékek mellett is
  • Több mint 30%-kal hatékonyabb zajszűrés
  • Aluláteresztő szűrő elhagyása (erre az X-Trans CMOS II jellege miatt nincs szükség – egyedi színszűrő elrendezés)
  • A szenzorba épített fázisérzékelő AF pixelek (az X100 0,22 mp-es élesre állási ideje helyett az X100s-nél ez az érték már csak 0,08 mp)
  • Az X100s képérzékelőjénél összesen 142 000 AF pixel áll csatasorban, melyeket a szomszédos pixelekkel való interpoláció során vonják be a képalkotásba

makoto_oishi.jpgMakoto Oishi a Fujitól

Oishi úr előadását a „világ első digitális osztott képes élességállításának” (Digital Split Image Focusing) magyarázatával folytatta, ahol röviden rálátást kaptunk arra, hogy hogyan is működik ez a manuális élességállítást segítő rendszer. A lényege röviden, hogy a fáziskülönbség A és B képét „mozgathatjuk” az élességállító gyűrűvel.

digitalsplitimage.jpgdigitalsplitimage2.jpgdigitalsplitimage3.jpg

Ezt követően az EXR Processor II jelfeldolgozó egységről esett szó, aminek köszönhetően – többek közt – immár 1920 x 1080 @ 60 fps (50 fps PAL) felbontású mozgóképeket lehet felvenni mindkét új fényképezővel (korábban az X100-zal 720p @ 24 fps, az X10-zel 1080p @ 30 fps volt a maximum). Sokat gyorsult a készülékek indulási ideje is (start up time), ami az X100s-nél 0,9 mp-re, az X20-nál 0,9 másodpercre csökkent. A gyorsindítási módban ezek a késlekedések tovább csökkennek: 0,5 mp-ig tart a legrövidebb kényszerpihenő. Természetesen a sorozatfelvétel sebessége is javult: az X100s-nél 6 kép/mp (31 teljes méretű, finom minőségű JPEG kép erejéig, de gyors kártya esetén ezen érték elérése után sem esik vissza sokkal a sebesség), az X20-nál pedig akár 12 kép/mp (11 kép erejéig) lehet ez az érték. Mindkét fényképezőgépnél 0,01 mp a zárkéslekedés, ami tekintélyes szám.

exr2javulas.jpg

Az új jelfeldolgozó processzor velejárója az újfajta zajszűrő/zajelnyomó algoritmus, amely a korábbiakhoz képest 30%-kal hatékonyabb működést ígér. A Fuji mérnökei 1 FÉ előnyről beszélnek, ami szintén szép eredmény.

jelzaj.jpg

Újdonság – ami szintén az EXR Processor II számlájára írható – az úgynevezett Lens Modulation Optimizer (LMO) képminőség-javító eljárás, amivel modellezhetőek olyan optikai hibák, mint a diffrakció, vagy a színi hibák. Az LMO csökkenti ezek hatását és jobb képminőséget, élesebb képeket ígér.

lmo.jpg

Az LMO „rekonstrukciós szűrése” során a jelfeldolgozó egység többek között a rekeszérték és a gyújtótávolság, valamint az optika diffrakciós adatai figyelembevételével javítja fel a fényképet.

lmo2.jpg

Az érdekes, de kissé száraz műszaki és technológiai bemutató után a két új fényképezőgép művészi oldala került előtérbe. Szó esett a már korábbról ismert filmszimulációs módokról, a többszörös expozíciós módról és a fejlett szűrőkről, valamint más olyan funkciókról és szolgáltatásokról, melyek a fotós kreativitását és munkáját segítik. A vásárlói visszajelzések alapján a gyártó külső módosításokat hajtott végre az X100s vázon, így helyet cseréltek a multifunkciós vezérlőn az AF és a DRIVE gombok, de a gép oldalán található AF mód kapcsolón is módosultak az AF-S és az AF-C elrendezései. A fejlesztések az élességállító gyűrűt is érintették, aminek a működése sokkal kifinomultabbá vált. Kézi fókuszálásnál az említett digitális osztott képes segéden kívül bevonható a Focus Peak Highlight módszer, amely az élekre kontrasztvonalakat helyez, így jól soron követhető, hogy a téma épp hol éles.

modositasok.jpg

A FujiFilm X100-nál megismert és megszeretett hibrid digitális-optikai kereső sem maradt változatlanul: a korábbi 1,44 millió képpontos helyére 2,35 millió képpont felbontású elektronikus panel került. A kereső lencséjét pedig védőbevonattal látták el, tehát tisztításkor nem kell már attól félnie senkinek, hogy összekarcolódik a felület.

hibridvf.jpg

Az új X100s-hez új kiegészítőket is vásárolhatunk majd, mint például a bőrből készült féltokot, aminek kialakítása lehetővé teszi az akku- és a memóriakártya cseréjét anélkül, hogy a készüléket ki kellene venni belőle. Akinek az ekvivalens 35 mm nem elég széles, az a WCL-X100 konverter segítségével – észlelhető minőségromlás nélkül – ekvivalens 28 milliméterre csökkentheti a gyújtótávolságot. Ráadásul a hibrid keresőt is át lehet állítani a fényképezőgép menüjében a konverterrel való használatra.

gepek.jpg

A FujiFilm X100s után Makoto Oishi úr az X20-ra terelte a szót. Már az első pár mondatban megtudhattuk, hogy az X10 optikája olyan jó minőségű, hogy annak cseréjére nem volt szükség az X20 megépítése során, sőt, az X20 hiányzó aluláteresztő szűrője kapcsán még jobban is teljesít a lencserendszer.

optics.jpg

Az új képérzékelő (itt is az X-Trans CMOS II szenzor kicsinyített változatával találkozhatunk) mellett egyértelműen az új, „Digital Trans Screen” kereső volt a bemutató egyik csúcspontja. Ez a kereső, bár sima optikai, „átnézeti”, fel lett szerelve egy áttetsző digitális panellel, amely olyan információkat közöl a fotóssal mint például az expozíciós értékek, az ISO értéke, de mutatja a vaku/önkioldó ikonjait, az AF mezőt, az expozíció kompenzációt, és visszajelzést ad a fókuszról, figyelmeztet a parallaxis felől.

aov.jpgaov2.jpg

Az X20 keresője mellé szemérzékelőt is elhelyeztek, így a géphez közeledve, az automatikusan lekapcsolja a hátsó kijelzőt. Ha kizárólag az optikai keresővel dolgozunk, akár 700 képet is készíthetünk egy akkutöltéssel – ennyit jelent, ha mellőzzük az LCD használatát.

aov3.jpg

Természetesen az X20 sem egyedül érkezik a boltokba, hanem számos kiegészítőt szerezhetünk majd be hozzá, mint például védőszűrőt, napellenzőt, bőrtokot (LC-X20), kisebb (EF-20, EF-X20) és nagyobb vakut (EF-42).

Az X100s és az X20 bemutatója után szó esett még az X-E1 és az X-Pro 1 tükör nélküli rendszerkompaktokhoz tervbe vett új objektívekről. A Fuji bemutatott roadmapja szerint az XF 55-200 mm F3.5-4.8R LM OIS már idén májusban megvásárolható lesz, amit majd később még legalább egy-két lencserendszer követni fog.

xflens.jpg

Amikor már mindenki tűkön ülve várta az előadás végét, még gyorsan szóba kerültek a Fuji új bridge, illetve ultrazoom fényképezői is, mint például a HS50EXR, az SL1000, az S8200, az S6800 és az S4800. A csoport királya továbbra is az X-S1, azonban ezt szorosan követi a 42-szeres átfogású optikával szerelt HS50EXR és az 50-szeres nagyításra is képes SL1000, melyek gyújtótávolsági tartományukhoz képest (ekvivalens 24-1200 mm F2.9-6.5 az SL1000-nél) mind rendkívül fényerős lencserendszereket kaptak.

gigazoom.jpg

Miután Oishi úr megköszönte a figyelmet, a szó két lengyel fotóshoz, Wojtek Wojtczakhoz és Jacek Heliaszhoz került, akik ismert és elismert reklám-, divat- és lifestyle fotósok. Míg Wojtczak úr az X100s-t, addig Heliasz úr az X20-t vette kezelésbe. Tesztjük során valós munkakörülmények közepette kellett bizonyítania a két újdonságnak, ami a készült képeket eltekintve sikerült is nekik:

wojtczak_sm.jpgheliasz_sm.jpg

A két fényképész előadása nem volt túl hosszú, csupán a gépek iránti elvárásaikat, a munkafolyamatokat és a fényképezők nagyszerű működését vázolták pár általuk készített felvétel bemutatása közepette. Ezt követően a jelenlévők végre saját maguk is kipróbálhatták a Fuji X100s és az X20 masinákat: a balettiskola tanoncai türelmes, ám igen fárasztó műsorral szórakoztatták a színpadra özönlött újságírókat. A szervezők – hogy kicsit enyhítsék a hatalmas tolakodást – svédasztallal próbálták csillapítani a kedélyeket. Sikertelenségüket (illetve a két fényképezőgép sikerét) mi sem mutatta jobban, mint az állandó tömeg és géphiány a ballett-táncos lányok körül.

teszt1_sm.jpgteszt2_sm.jpg

Pár plezúr árán sikerült megkaparintani egy X100s-t, amin csak a legalapvetőbb beállítások elvégzésére volt idő a nagy rohanásban. A saját memóriakártya használata engedélyezve volt, így mindenki hazavihetett azért egy-két képet a próbáról. Az X100s-nél egyértelműen a fókuszsebességet és a rendszer pontosságát, valamint a sorozatfelvételi sebességet figyeltem: az X100-hoz képest valóban meghökkentő a különbség, ugyanis az AF pattogós és pontos; még a nagy tolongásban sem sikerült túl sok életlen képet lőni. Külsőre és egyéb viselkedésre nagyjából az X100-zal azonos az X100s, de tesztet majd csak körülbelül 2-3 hét múlva tudok prezentálni. X20-szal való játszadozásra már nem nagyon volt lehetőségem, azt ugyanis csak annyi időre tudtam megkaparintani, hogy belenézzek az új keresőbe, ami valóban nagyon frankó lett.

Szeretném megköszönni a FujiFilm Magyarországnak ezt a lehetőséget, hogy saját magam megtapasztalhattam a két új masina működését és részese lehettem ennek a szórakoztató programnak!

Hirdetések:
Weboldal készítés

.

Ezek is érdekelhetnek...

  • In Motion

    Hát igen, a Fuji megint rendesen odarakta magát technikailag. Riszpekt. És külön köszi a tudósítást. 🙂
    A prezentációs diák viszont szerintem katasztrófálisan szarok. Kinézetre rettenetesen bazári az egész. Miért nem tudnak a japánok valami normális letisztult designt csinálni mint az amcsik?
    Ez a bajom a japánok többségével: megcsinálják a tutit (mert baromira értenek hozzá), és nem tudják hogy kellene eladni Japánon kívül…csak tolják az ember arcába a sok felesleges infót.
    Ha csak ezt a prezentációt néztem volna (persze csak képekről hiszen nem voltam ott), akkor nem vennék semmit a Fujitól. Szerencséjükre eszeveszett nagy rajongójuk vagyok, úgyhogy mindenképpen lesz Fuji milc-em feltéve, ha az új szenzort belerakják az új masinákba is. 😛

  • @In Motion: hallgatni rosszabb volt a japánok előadását, mint látni 😛

  • johnibyg

    A prezi tényleg bazári, viszont kezd inogni a gondolatok, hogy a kövi gépen DSLR lesz-e…
    Fujiból van egy Finepix A800 kompakt. Nem valami csúcsgép, de jó képeket lehet vele készíteni 🙂