Prágában az Olympusszal: OM-D E-M5 Mark II – első rész

Február 12-én korán reggel két újságíró kollégával elindultunk Prágába, ahová az Olympus invitált minket az OM-D gépcsalád legújabb tagjának, az E-M5 Mark II-nek próbájára. Az úttal és a körülményekkel most nem untatok senkit, hiszen úgyis a fényképezőgépre, illetve annak teljesítményére kíváncsi mindenki – csapjunk hát bele a közepébe!

hotel1 hotel2 hotel3

A szállodába való bejelentkezés után indultunk is az Olympus Action Factory-ba, ahol kifejezetten az E-M5 Mark II új, illetve az elődmodell felújított funkcióit és szolgáltatásait tehettük próbára. A résztvevők csoportokra osztva indulhattak neki a legyűrendő feladatoknak, melyek közt szerepelt az 5-tengelyes képstabilizátor próbája, a Life Composite mód lehetőségeinek kiaknázása, a modellfotózás, a 40 MP-es nagyfelbontású képmód próbája, és végül az OM-D filmfelvétel, ahol a Mark II 77 Mbps adatsűrűségét használhattuk ki a maximumon.

praga1

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Első körben az ipari létesítménynek (ami egy a huszadik század elején épített szennyvíztisztítótelep volt) egy sötét helyiségében előre beállított megvilágítás mellett két gyönyörű modellt kaphattunk lencsevégre, amihez tetszés szerint választhattunk objekívet az Olympus m4/3 felhozatalából. Ennél a feladatnál ISO 3200-ról indultunk, de akadt olyan helyzet is, ahol egészen ISO 12 800-ig is fel kellett csavarni az érzékenységet. A számomra kiosztott fényképezőgépen egy 12-40 mm F2.8-as zoomobjektív volt; a teljes próbatétel során – kivéve a 40 MP-es nagyfelbontású tesztnél – megmaradtam ennél a lencserendszernél.

modell

Itt nem csak a zajszűrés hatékonyságát, hanem az 5—tengelyes képstabilizátort is keményen próbára tettük. A gyártó szóvivőjének elmondása szerint a Mark II IS rendszere az E-M5-éhez képest jócskán tovább lett fejlesztve (erre részben a 40 MP-es nagyfelbontású mód miatt volt szükség, de erről majd később), így az valóban hozza a 4,5-5 FÉ-s előnyt, és döbbenetesen teljesít (mondjuk nem nehéz, hiszen már az E-M5 stabijától is dobtam egy hátast anno).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Következő stációnk a Life Composite mód terme volt, ahol művészi fényfestéssel győződhettünk meg a szolgáltatás előnyeiről. Ebben Zhenya E. Ospanov és Olaf Schieche művészek voltak segítségünkre, akik nem csak a lélegzetelállító mesterműveket keltették életre, hanem szükség esetén a gépek beállításában is bábáskodtak. Itt – értelemszerűen – kötelező volt az állvány használata, amit a rendezők biztosítottak.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ezután végre kipróbálhattuk az Olmypus OM-D E-M5 Mark II talán legjobban várt új funkciókját, a képstabilizátor és a rafinált képalkotó algoritmus által létrehozott 40 MP-es nagyfelbontást. Ehhez ismét állványokat és egy csendéletet bocsátottak rendelkezésünkre, amit az Olmypus legújabb PRO jelölésű objektívjével, a 40-150 mm F2.8-cal kaphattunk lencsevégre. Mivel ez a szolgáltatás csak teljesen mozdulatlan témáknál használható 100%-os hatékonysággal, ezért vezetékes távkioldót használtunk exponáláskor. Érdekesség, hogy ennek a módnak használatakor legfeljebb ISO 1600 lehet az érzékenység, illetve az, hogy F8-nál szűkebbre nem állíthatjuk a rekeszt. A későbbiekben kiderült, hogy ezekre a korlátozásokra azért van szükség, hogy a lehető legjobb képminőséget kaphassuk, amit ezzel a nagyfelbontású móddal kihozhatunk a fényképezőgépből.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Utolsó próbatételként a filmfelvételben remekelhetett a társaság – a szó szoros értelmében véve is, ugyanis a filmes stáb a résztvevőket bevonta az operatőri feladatokba, azaz saját gépeinkkel kellett rögzíteni a színészek produkcióját. Ehhez olyan helyszínre mehettünk, ahol például az Mission Impossible 3-at is forgatták.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Itt rohangált Tom Cruise is

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Az egész rendezvény, noha fárasztó és kissé gyorsléptű volt, nagyon szórakoztatóan lett összeállítva, a program során sokkal jobban megismerhettük az új masinát, mintha csak „simán” megkaptuk volna tesztelésre. A beszámolóm második részében a fényképezőgép műszaki tartalmáról lesz szó, ahol részletesen kitérek majd erre az új 40 MP-es módra is (tesztképekkel, technológiai háttérrel). Volt szerencsém az Olympus két vezetőjével, Takahiro Tosaka úrral, és Claudia Bährrel interjút készíteni, ahol olyan kérdésekre kaptam választ, ami talán nagyon sokakat érdekelhet. Ha érdekel a folytatás, kérlek oszd meg ismerőseiddel a beszámolómat, köszönöm!

Addig is pár fotó az Olympus OM-D E-M5 Mark II-ről, melyek a helyszínen készültek nem épp ideális körülmények közt:

omd1 omd2 omd3 omd4 omd5

Hirdetések:
Weboldal készítés

.

Ezek is érdekelhetnek...

  • Ant.all

    A 16 vs 40 mpix-es könyv felvételeit érdekes lesz összehasonlítani 1:1-ben. Vajon a 40 mpix mivel tud többet hozzátenni?
    Az feltűnik, hogy nem egy apróbetűs könyvről van szó (nyilván nem véletlenül), ezért gondolom a 16mpix-en is élvezetes már a kép. A szögben megdönötött könyv – lehet az sem véletlen, hanem, hogy jobban kihozza a hatást. Azért megnézném, hogy igazi apróbetűnél a vízszintes könytartás mellett valóban tesz-e hozzá a képhez valamit a félig hardware-félig software szimulált 40 mpix. Vagy az okos beállítás az ami miatt a szimuláció különösen hatékonyan működik. De ha valóban tesz hozzá a képhez akkor az fél pirospontot mindenképp megér.

    Azért próbáltatok kézben tartott géppel is lőni 16 és 40 mpixes képet összehasonlításképp? (Még, ha ezt senki sem ajánlotta – de azért ez az egyik első dolog amit a felhasználó biztosan el fog követni) Úgy mekkora a különbség?

    Összehasonlításképp van nálatok véletlen egy konkurens gép, amivel összehasonlító képet lehet lőni?

    • mlzphoto

      kézből esélytelen éles képet lőni. hamarosan mindenre fény derül!

  • Szalatnyai István

    Így néz ki egy Olympus pixel shiftinges kép állványról. Még nyugodtan dolgozzanak rajta és szerintem ne is keveset.
    http://www.dpreview.com/previews/olympus-om-d-e-m5-ii/samples/impressions/P1310078.jpg

    • Ant.all

      Legalább látszik rajta, hogy ez is állványos volt, csak a modell nem bírt elég ideig helyben maradni. Gondolom 3-4 szer annyi ideig exponál a gép, mintha csak 1 képet készítenie. Ilyen nagy mélységélességnél nem mindegy, hogy 1/4 másodpercig, vagy 1 másodperc felett kell-e mozdulatanak lenni. Ez nagyon látszik a képen. A lány környezete rendben van, de messze nem olyan éles mint egy valóban 40 mpixeles képnek lennie kellene. De biztos lesz még bőven kép, sőt összehasonlító kép is jó lenne.

    • Mzperix

      Nem erre való, és a gyártó sem ajánlja, csak full statikus témára, mint étel, épület, csendélet.
      A tesztben is annyit írtak a kép alá, nem ez a fajta fotó a korrekt felhasználási mód, csak meg akarták mutatni a technológia limitációit.

    • János Balog

      Nem kell ezen már dolgozni, amire kitalálták, arra teljesen jó. Lásd a hölgy mögötti farönkök jók lettek.

      • Ant.all

        Nem tueles ugyan, a difrakcio szeru hatast erzek rajta. Attol meg h nem ajanljak egyeb temara, azert mindeni ki fogja probalni egyeb helyzetben is. Az az erzesem, hogy az elso heti hasznalat utan ritkan lesz bekapcsolva rajta a 40mp funkcio.

        • János Balog

          Ez arra jó, hogy a nemsokára standard 4K-ra éles képeket tudjanak lőni. Én leszedtem egy elég jó teszt képet így is úgyis, leméretezve “4K” környékére, részletesebb és élesebb volt a 40MP-es megoldás. Persze ez még csak fél megoldás se, mivel sok területen nem lehet alkalmazni, kicsit olyan érzés ez, hogy ki kell söpörni azt a Sony szenzort… Egyébként minden téren telitalálat a gép, kellett volna egy új szenzor.

          Remélhetőleg nemsokára megtudjuk, mi vár ránk a közeljövőben.

  • kérdező

    GH3-mal Olympus rendezvényen?

    • mlzphoto

      volt nálunk olympus e-m5 is, nyugi 🙂