Tudtad? Ezért világos színűek a Canon szuper telefotó objektívjei

Elgondolkoztál már valaha azon, hogy miért világos színűek („tört fehér”, „bézs”, „világosszürke”) a Canon nagyobb objektívjei? Nos, a gyártó nem (csak) marketing és esztétikai okokból döntött a világos festék mellett, hanem műszaki, konkrétan a hőtágulással összefüggő okai vannak ennek az iránynak.

EF 800mm f-5.6 L USM SLANT w CAP

Canon EF 800 mm F5.6L USM

„Az objektívekben üveg lencsetagok vannak, melyek a hő hatására tágulnak. A hőtágulás mértéke a kisebb objektíveknél általában nem okoz gondot, mivel kis lencsetagoknál csak csekély tágulással találkozhatunk. Viszont a nagy [jellemzően szuper telefotó] lencserendszerekben nagy lencsetagok vannak, melyek tágulása nagyságrendekkel nagyobb, így a teljes rendszer a tervezési küszöbértékeken (tolerancia) túlhaladhat. A világos felületek fényvisszaverő képessége jobb [mint a feketére festett optikáké], így az objektív hűvösebb maradhat.” – áll a Canon Europe weboldalán.

„A fekete festésű objektívek fókuszgyűrűjét általában túl lehet forgatni a végtelen jelölésen. Erre szintén a tágulás miatt van szükség. Ha az objektívet forró környezetben használjuk, a végtelen állás közelebb kerül a fókuszgyűrű útjának végéhez.”

A világos fényezés először 1976-ban jelent meg a Canonnál: az FD 600 mm F4.5 és az FD 800 mm F5.6 volt a két első „drapp” objektív. Idővel a „fehér” szín felkapott lett, és már nem csak műszaki, hanem marketinges okokból is fehérre festették a „nagyokat” (már messziről látszik egy világos színű szuper telefotó a sportpálya mellett – ennek remek reklámértéke van).

Hirdetések:
Weboldal készítés

.

Ezek is érdekelhetnek...

  • A 70-200 esetén ha jól emlékszem, az apokromát lencsetagok miatt kell elkerülni a túlmelegedést, mert könyen megrepednek a melegtől.
    Bizonyos egyszerűbb objektíveken a fókusz azért tekerhető túl a végtelenen, mert az elektronikus fókuszrendszernek kell annyi túlfutás 😀 (Én meg fogtam, és feljelöltem a kitobin a végtelent 🙂 )