A Sigma AF 100-400 mm F5-6.3 DG OS HSM Contemporary bemutatója

Sokaknak a fényképészet nem csak egyszerűen egy hobbi, hanem egyfajta életforma, ami a környezet, a téma intenzívebb megélésére és megfigyelésére tanítja a fotóst. A fotózásnak számos ágazata létezik, melyek egyenként mind rendkívül szépek és gondolkodásra késztetőek; egyes helyzetekben az ultra nagylátószögű objektívekre lesz szükségünk, míg máskor a makró, vagy a tilt/shift lencserendszereket kívánja meg a téma. A természetjárók, a sportfotósok például a teleobjektívekkel kerülhetnek közel a témájukhoz. A legtöbb „amatőr” fotósnak, aki mögött nem áll cég, akinek a munkáltató nem bocsátja rendelkezésére a felszerelést, nagy (pénzügyi) terhet jelenthet a megfelelő gyújtótáv/képminőség/ár háromszög feloldása. 300 mm-ig még úgy ahogy van is reális esélyünk arra, hogy egy vese eladása nélkül is találjunk megoldást, de efölött már nincs könnyű dolga a hobbifotósnak.

És itt jön képbe a Sigma egyik legújabb zoom objektívje, a 100-400 mm F5-6.3 DG OS HSM Contemporary, ami igen jó áron, relatív tömzsi formában kínál remek teljesítményt. Itthon a Hama Kft. forgalmazza a terméket, így végre én is el tudtam kérni ezt a szépséget egy próba erejéig. A teszteléshez a Fotoplus Kft. biztosította számomra a fényképezőgépet egy Canon EOS 5D Mark III személyében. Lássuk, mik az objektív külső, fizikai jellemzői!

A Sigma AF 100-400 mm F5-6.3 DG OS HSM Contemporary optikailag 15 csoportba rendezve 21 lencsetagot tartalmaz, melyek közül négy darab SLD, azaz különösen alacsony szórású. Ezek hatása látszik is a képeken, ugyanis lilás él-elszíneződésnek (CA, színhiba) még csak a nyomát sem lehet felfedezni a felvételeken (lásd majd a képmintákat). Összesen négy lekerekített íriszlamella gondoskodik a kellemes háttérelmosásról, ami a full frame méretű képérzékelők közreműködésével a leglátványosabb. A szűrőmenet 67 mm-es, a termék alaphelyzetben 86,4 x 182,3 mm terjedelmű, amihez 1160 grammos tömeg társul. A Sigma AF 100-400 mm F5-6.3 DG OS HSM Contemporary Canon, Nikon és Sigma bajonettel rendelhető, ahol a Nikon F foglalatú már elektromechanikus módon mozgatja a rekeszt, így sokkal pontosabb és gyorsabb lamella-mozgatás érhető el, mint a régi, mechanikus rendszerrel.

Zoomoláskor a hátsó lencsetag behúzódik a tubus belsejébe, a foglalat felőli oldalon nincs záró lencsetag, ezért a tubus hátoldala nyitott. Szerencsére egy puha gumiból készült gyűrű lezárja a váz és az objektív közti rést, így oda sem por, sem nedvesség nem juthat be.

Amint azt már más cikkemben is írtam, időnként érdemes ezt a gumigyűrűt enyhén nedves, mikroszálas kendővel letisztítani, majd egy leheletnyi vazelinnal bekenni, hogy a szigetelés tökéletes lehessen. Ez a Sigma objektív egyébként nem időjárásálló kivitelű, tehát esőbe, porviharba lehetőleg ne menjünk vele!

Egyik érdekessége a 100-400 mm F5-6.3 DG OS HSM Contemporary-nak, hogy a napellenzője úgy van kialakítva, hogy az objektívet annak segítségével a régi tolózoomokhoz hasonlóan használhassuk: ha a gyújtótávolság gyors váltására van szükség, felejtsük el a zoomgyűrűt, és helyette markoljuk meg jól a napellenző tövét, és húzzuk, vagy toljuk az optikát a megfelelő pozícióba. Repülő madarak fotózásakor rendkívül praktikus megoldás!

Amint az a fenti animáción látható, a Sigma még 400 mm-es állásban is viszonylag kompakt marad, így a kezelhetősége fotózás közben is kényelmes.

A tubuson számos kapcsolót helyeztek el a mérnökök: a fenti termékfotón balra a „LOCK” feliratú az objektívet 100 mm-es állásban rögzíti, így az lefelé lóbálva sem zoomol ki. Kár, hogy a tubus-zárat nem lehet tetszőleges gyújtótávolságon használni. Jobbra a fókusz (autofókusz, AF manuális finomítással, manuális), a fókusztartomány, a képstabilizátor módja (kikapcsolva, normál, svenkelés), valamint egy „egyedi” (CUSTOM) kapcsoló található. Az újabb Sigma objektívek mind támogatják a gyártó USB dokkoló állomását, amivel a termékek több funkciója is programozható, finomhangolható. Érdemes lehet tehát a Sigma AF 100-400 mm F5-6.3 DG OS HSM Contemporary-t eleve ezzel a kiegészítővel rendelni, hiszen beállíthatjuk az AF sebességét, az optikai stabilizátort, a fókusztartomány kapcsolóját, és ezeket az értékeket a „CUSTOM” kapcsoló állásaival is párosíthatjuk. A dokkolót a firmware frissítésekor is használhatjuk, így segítségével megúszható a (drága) szervizlátogatás.

Szerintem a Sigma AF 100-400 mm F5-6.3 DG OS HSM Contemporary elsősorban a nagyobb, testesebb vázakkal harmonizál, például az EOS 5D Mark III-mal jó egyensúlyban volt. Ez azért is fontos, mert ehhez az objektívhez nem lehet állványgyűrűt vásárolni, noha esetenként igen jól jönne.

A Sigma AF 100-400 mm F5-6.3 DG OS HSM Contemporary kompatibilis a gyártó 1,4x és 2x telekonvertereivel (TC-1401 és TC-2001), így – bár fényvesztéssel – tovább nyújtható a gyújtótávolság tartománya (560 illetve 800 mm-ig). Még egy apró érdekesség, hogy a Sigma ennél az objektívnél is biztosítja számunkra a bajonett cseréjének lehetőségét, így ha rendszert váltanánk, nem kell újra megvásárolni a terméket, elég csak a foglalatot lecserélni. Ezt a műveletet a szakszervizekben lehet kérni.

No, lássuk, hogyan működött a Sigma AF 100-400 mm F5-6.3 DG OS HSM Contemporary a próba során!

Első körben a beépített optikai képstabilizátor teljesítményére voltam kíváncsi, ezért 400 milliméteres állásba téve, különböző záridőket választva tettem próbára a rendszert. Gyakran említem, hogy személyenként eltérő lehet az eredmény, hiszen az, hogy mennyire „biztos” valakinek a keze, sok mindentől függ: nem mindegy a korunk, egészségünk állapota, kipihentségünk és még sorolhatnám. Nálam a stabilizátor 1/10 mp-es záridőt tett remegésmentessé, ettől lassabb expozíciókat már nem tudtam megfogni vele sem.

Második pontban arra szerettem volna fényt deríteni, hogy – zoomobjektívről lévén szó – parfokális-e a termék, avagy elegendő beállítani egyszer az élességet, és az megmarad-e a teljes tartományban. Nos, nem ez a helyzet, ami nem hiba, csupán egy jellemzője az optikának.

Harmadik lépésként a középpont megtartását vizsgáltam. Ebben a körben a tesztábrától kb. 170 cm-re egy stabil háromlábra (Manfrotto 055, Manfrotto 490 gömbfej) helyeztem az objektív/váz kombót, majd 2 mp-es önkioldó használatával végigfotóztam a tubuson jelölt gyújtótávolságokat (100, 135, 200, 300, 400 mm). Amint látható, az objektív minimális mértékben elmozdul a 100 mm-en előre beállított középponttól. Ez a jelenség sem hiba, szinte az összes zoomobjektívre jellemző.

400 mm-en ekkora a párnatorzítás

A geometriai torzítások vizsgálata azt mutatta, hogy a Sigma AF 100-400 mm F5-6.3 DG OS HSM Contemporary a teljes tartományban enyhe párnatorzítású, ami 400 mm felé haladva erősödik. A tesztábrákon látszik a jelenség, de valós használat során nem lehet észrevenni a párnázást, ami ráadásul a nyersképek feldolgozása során egy-két kattintással orvosolható.

További észrevételek: becsillanásokra erős Napsütés mellett úgy sem kell számítani, ha nem visszük magunkkal a Napellenzőt. Igaz, a kontraszt egy leheletnyit gyengébb lesz, de nem drámai a mértéke ennek sem. CA – amint azt már fentebb említettem – gyakorlatilag nem észlelhető, pedig nem egy olyan képet készítettem, ahol sötét háttér előtt rikítóan fehér tollazatú madár (sirály) repült. A peremsötétedés a teljes tartományban általában F8 környékén tűnik el teljesen; szerintem érdekes hangulatot kölcsönöz a képeknek, de akinek nem tetszik, az gyakorlatilag képminőség-romlás nélkül eltávolíthatja a vignettálást a képhívás során. A Sigma AF 100-400 mm F5-6.3 DG OS HSM Contemporary rekesze 114 mm-en vált F5-ről F5.6-ra, majd 234 mm-en F5.6-ról F6.3-ra.

Képélesség: 100 mm-en már teljesen nyitott rekeszen is tökéletes a kép közepe, a szélek is jók, de kissé rekeszelve válnak igazán tökéletessé. 200 mm-en F5.6-tól hibátlan a kép közepe, a szélek F7.1-8 körül lesznek hibátlanok. 300 mm-nél már az F6.3-as rekeszérték is makulátlan minőséget ad középen, F8-tól pedig a kép szélei is nagyon jó minőségűek lesznek. 400 mm-es állásban már a teljesen nyitott rekesz is penge fotókat eredményez; a kép szélei F11 körül válnak jó minőségűvé. A képmintákat errefelé találjátok. Feltettem nyersfájlokat is, így aki akar, maga kísérletezhet a fotókkal.

Jelmagyarázat: „A Sigma az objektívjeit három különböző termékvonalba sorolja: Contemporary („kortárs”), Art („művészet”) és Sports („sportok”). A három közül a Contemporary egy magas teljesítményű vonal, ami a legújabb technológiák felhasználásával egyszerre biztosítja az optikai teljesítményt és a kompakt kialakítást mindenféle fotós szituációra. A Sigma a legújabb technológiák felhasználásával megoldotta, hogy az objektívek mérete kisebb lehessen anélkül, hogy fel kelljen áldozni az optikai teljesítményt vagy a funkcionalitást.” (Forrás: Sigma)

Értékelés

A Sigma AF 100-400 mm F5-6.3 DG OS HSM Contemporary bruttó 299 900 Ft környékén vásárolható meg idehaza, ami már akkor is remek ajánlatnak tűnik, ha a konkurens termékeknek (azaz szintén 400 mm-ig nyújtható objektíveknek) csak az árait nézzük. Azonban a Sigma telefotó zoomjának nem csak az ára csábító, hanem a képminősége és a funkcionalitása egyaránt. Igazából csak az állványgyűrű és az időjárás viszontagságai elleni szigetelés hiányát lehet felhozni negatívumként, de ezek elvesznek a pozitívumok tengerében. Tőlem egyértelműen jár neki a „Kedvenc” plecsni!

Sigma AF 100-400 mm F5-6.3 DG OS HSM Contemporary

A Sigma AF 100-400 mm F5-6.3 DG OS HSM Contemporary objektívet a Hama Kft.-től, a SIGMA objektívek hazai forgalmazójától, a Canon EOS 5D Mark III fényképezőgépet pedig a Fotoplus Kft.-től kaptam a bemutatóhoz, köszönöm a segítséget!

Hirdetések:
Weboldal készítés

.

Ezek is érdekelhetnek...