A Panasonic-nak esze ágában sincs elhagyni a m4/3 rendszert, sőt!

Amikor a Leica-Panasonic-Sigma triumvirátusa bejelentette közös gyermeküket, az L-bajonett rendszert, sokan már azt prognosztizálták, hogy „kész, ennyi volt, a m4/3 rendszernek befellegzett, ha a Panasonic, aki az egyik alapítóatyja ennek a családnak, mostantól a full frame szenzoros fényképezőgépekre és objektívekre fog koncentrálni”. Amint azonban a Personal View interjújából kiderült, erről szó sincs, az L-rendszer nem helyettesíti, hanem kiegészíti a m4/3 rendszert! Íme, egy kivonat a párbeszédből, amit az említett weboldal szerzője, Igor Drozdovsky a Panasonic képviselőivel, Michiharu Uematsuval, Emi Fujiwarával és Taku Kariyazakival folytatott a 2018-as Photokina szakkiállításon az ügy kapcsán:

Michiharu Uematsu

Personal View (PV): […] amint megismertük az L-bajonett szövetséget, a közösségünk több tagja úgy vélte, veszélybe került a m4/3 rendszer az új L-bajonettes fényképezőgépek miatt. Tudna nekünk mondani valamit a Panasonic m4/3 termékek sorsáról?

Michiharu Uematsu (MU): Tényleg nem kell aggódniuk a m4/3 rendszer miatt. Az L-bajonett [rendszer] kiegészítője, nem helyettesítője a m4/3 formátumnak. Ugyanaz a helyzet, mint mondjuk a filmes fényképezőgépek különböző formátumainál volt: nem csak a 35 mm-es, hanem a nagyobb, úgynevezett „középformátum” is létezett. Van, hogy kivételes esetekben nagyformátumú fényképezőgépekre van szükségünk, főleg, ha nagyméretű, csúcsminőségű képeket várnak el tőlünk, mint például a reklám, vagy az ipari fotográfiában, divat, vagy tájkép fotózásakor. […] Ha a tíz évvel ezelőtt bemutatott m4/3-os fényképezőgépünkkel, a G1-gyel hasonlítjuk össze korunk m4/3-os gépeit, akkor körülbelül 2 FÉ-s képminőség-javulást figyelhetünk meg. Bizonyára tudják, hogy ez a szenzortechnológia és a képalkotó algoritmusok fejlődésével vált lehetővé. Nos, bár nagyot fejlődött a m4/3 kategória, a professzionális fotósok egy része 40-50 MP-nél nagyobb felbontású képeket akar, főleg a hatalmas nyomatokhoz, ahol elengedhetetlen a csúcsminőségű, nagyfelbontású fotó: divat, ipar, művészi portré.. […] A pixelsűrűség továbbnövelése nélkül csakis a nagyobb felületű szenzorokkal érhetjük el a képminőség e szintjét. Pont az ilyen alkalmazási területek miatt vezetjük be az új kategóriát, de közben folytatjuk a m4/3 rendszer fejlesztését is. […]

PV: Az új L-bajonett rendszer hogyan fogja befolyásolni az újabb m4/3 termékek fejlesztését? Például lesz e csúszás a tervezett m4/3 objektívek kapcsán? A másik aggály, ami felmerült, hogy a m4/3 rendszert degradálják-e a belépő kategória szintjére, és beszüntetik-e a félprofesszionális m4/3 kategória termékeit? Vajon ezek után a m4/3-os fényképezőgépek ugyanolyan figyelmet kapnak majd a Panasonic legjobb mérnökeitől és tervezőitől [mint eddig], vagy itt is visszaesés várható a korlátozott források miatt?

MU: Bár forrásaink korlátozottak, de nem hiszem, hogy ez jelentősen befolyásolná a m4/3 rendszer jelenlegi fejlesztéseit. Épp ezért állunk együttműködésben a Leicával és a Sigmával. A felhasználók szemszögéből nézve előnyös lesz, hogy három különböző gyártó fényképezőgépei és objektívjei közül lehet majd választani. Az egész csak a belső szervezés kérdése, hogy a munkaerő elosztását megfelelően alakítsuk. És megjegyezném, hogy nálunk, a Panasonic-nál nagyon jó a belső szervezés. Természetesen folytatni fogjuk az új, m4/3-os objektívek fejlesztését, noha a Panasonic-nak már több mint húsz m4/3-os lencserendszere van, és az optikák száma a többi gyártók termékeivel kiegészítve, ha nem tévedek, majdnem eléri az ötvenet […]. […] a jövőben lehet, hogy inkább az emberek által „prémiumnak” nevezett, csúcsminőségű, nagy fényerejű objektívekre fogunk koncentrálni, mint amilyen a nemrég bejelentett 10-25 mm F1.7 optika is. Továbbá szeretnénk több cine objektívet is gyártani, amik kifejezetten a kimagasló mozgókép minőségre vannak kihegyezve. Nos, a lényeg, hogy nem kell aggódni, folytatjuk a m4/3 rendszert, és a jövő fejlesztéseiből még mindkét rendszerünk (a m4/3 és az L-bajonett) is kamatozhat.

[…]

PV: […] Amint azt korábban említette, a szenzortechnológia óriási fejlődésen ment keresztül az elmúlt tíz évben. Milyennek látja a jövőt e téren? Ön szerint elértük már a CMOS képérzékelők [technológia adta] korlátait, és már tényleg szükségünk lenne valami másra? Például láttam, hogy a Panasonic szenzorfejlesztő részlege a FujiFilmmel közösen egy organikus képérzékelőt fejlesztenek, de biztos vagyok benne, hogy más irányú fejlesztések is zajlanak.

MU: A 2016-os bejelentés óta folyamatos együttműködés zajlik a Panasonic és a FujiFilm között az organikus szenzortechnológia fejlesztése kapcsán. A részeredmények nagyon ígéretesek. Azonban az efféle szenzor tömeggyártása még egy kicsit arrébb van, és jelenleg nem tudom megmondani, mikor használhatjuk majd ezeket a képérzékelőket.

PV: A Panasonic folytatni fogja a szenzorok fejlesztését?

MU: Persze, természetesen. De még a [hagyományos] szilícium fotodiódákkal is van hová fejlődni. […]

Az interjú lényege a m4/3-ra vonatkozóan nagyjából ennyi volt; aki kíváncsi az eredeti, teljes szövegre, az látogasson el a Personal View weboldalára, ahol a teljes angol szöveg elolvasható.

Hirdetések:
Weboldal készítés

.

Ezek is érdekelhetnek...