Roger Cicala, a lensrentals.com fényképezőgép és tartozékok kölcsönzőjének főnöke összeállított egy érdekes grafikont („Roger’s Law of New Product Introduction” – Roger törvénye az új termékek bemutatásáról), amin soron követhető az összes új termék bejelentéséről szóló diskurzus lényege.
Ki ne ismerné a szitut: megjelennek az első pletykák egy új fényképezőgépről, a szakfórumokat pedig ellepik a „hozzáértők” hozzászólásai, melyekben kifejtik, hogy az újdonság mennyire isteni, vagy épp mennyire sz@r (persze, a konkrét gép és annak valós műszaki specifikációnak ismerete nélkül). Roger nagyon jól látja, hogy ilyenkor két alapfelállás látható (illetve két csoport): az egyik felállás tagjai a „fanboyok”, avagy rajongók, akik képesek egy adott gyártótól szinte bármit az egekbe magasztalni, a másik pedig az állandó kétkedők, az ellentábor, aki fújol.
Ezen elmélet egyik oldala szerint a rajongók az „álmaim gépe” rajtkockából („A” opció) indulnak, majd a termék valós bemutatásakor egy pálfordulás során elkezdenek hörögni, hogy mekkora gagyi az a gép, majd idővel kezdenek kijózanodni és elérik a „korrekt használati eszköz” szintet. A „B” opció pedig ennek nagyjából pont az ellenkezőjét írja le, ahogy az eleinte hörgőkből az istenítők lesznek – persze, ez a tábor is idővel kijózanodik és elfogadja az adott eszközt korrekt használati tárgyként. A két tábor véleménye valahol egyszer találkozik a gép hivatalos bejelentése és tényleges bemutatása között, majd ismét – ezúttal viszonylag tartósan – a bemutatást követő fél év utáni időszakban.
De mi az értelme ennek a grafikonnak? Nos, elsősorban a praktikumot szolgálja: ha te is részese vagy egy fórumnak és épp megjelennek az első pletykák egy újdonságról, akkor megspórolhatsz magadnak rengeteg időt és ideget azzal, ha egyszerűen megjelölöd a saját helyzetedet a grafikonon és beposztolod azt az adott topikba. (Forrás: petapixel.com)