Prágában lehetőségem volt arra, hogy kérdéseket tegyek fel az Olympus két vezetőjének, akik megpróbálták állni a sarat. Ha kíváncsi vagy arra, mi lesz a PEN sorozattal, vagy lesz-e 40 MP-es mód az E-M1-ben, mikor jön az E-M2, lesz-e Full Frame lapkás OM-D, akkor olvasd el az interjúmat:
Mlz – MLZphoto
CB – Claudia Bähr
TT – Takahiro Tosaka
Mlz: Mik az Olympus tervei a jövőre nézve, lesznek-e nagyobb képérzékelős fényképezőgépek belátható időn belül, vagy a m4/3 az irány, amit a gyártó követni fog?
TT: Jelenleg nincs tervezésben nagyobb szenzorral szerelt fényképezőgép, de tanulmányozzuk a piaci igényeket, a lehetőségeket.
CB: Jelenleg a m4/3 rendszer a legfontosabb irányunk, a fejlesztéseink is ebben az irányban a legeredményesebbek, de persze sosem lehet tudni, hogy mit hoz a jövő.
Mlz: A kérdés azért merült fel, mert ugye hallani, hogy például a FujiFilm is tervezi, illetve mérlegeli a nagyobb érzékelős gépek fejlesztését a jövőben, s talán az Olympus is elindulhatna ebbe az irányba.
TT: Ahogyan Claudia is mondta, jelenleg a m4/3 a fő irányunk, de természetesen figyelemmel kísérjük ügyfeleink, rajongóink igényeit, hiszen az számunkra az elsődleges, hogy kielégítsük az igényeket, hiszen nem olyan nehéz például egy FF rendszer kialakítása.
CB: […] Jelenleg a kisméretű rendszerekre szakosodtunk; rengeteg objektívvel tudjuk támogatni a [m4/3] rendszert, és itt igazán jól teljesítünk. Persze, tudjuk, hogy a full frame is szerepel a napirenden, de – úgy véljük – jelenleg a m4/3 a legjobb rendszerünk, s épp ezért fejlesztettük ki az OM-D E-M5 Mark II 40 MP-es nagyfelbontású módját is, hogy megadhassuk felhasználóinknak a nagyobb képfelbontást. Persze, ez nem zárja ki a nagyobb lapkás rendszerek fejlesztését a jövőre nézve.
Mlz: A 40 MP-es nagyfelbontású módnak vannak korlátozásai, mint például a legfeljebb ISO 1600 vagy az F8 [szűkebb rekeszt nem lehet választani]. Miért volt erre szükség?
TT: Egyrészt a 40 MP-es mód hatalmas számítási terhet jelent a gépnek, másrészt a lehető legjobb képminőséget szerettük volna nyújtani, így valahol meg kellett húzni a vonalat, hogy egyensúlyt teremthessünk.
Mlz: Még egy kérdés a 40 MP-es móddal kapcsolatban. Mint ugye tudjuk, ezt a nagyfelbontású módot a képstabilizációs rendszer elektromechanikus részegységei teszik lehetővé, azaz a szenzor mozgásban van képalkotás közben. Jelent-e plusz terhet ez a rendszernek, várható-e a képstabilizátor gyorsabb elhasználódása, elkopása?
CB: Nem hiszem, hogy a 40 MP mód használata negatívan befolyásolná a képstabilizátor élettartamát, hiszen az alapvetően egy lebegő rendszer, mechanikai kopás nem jelentkezhet.
TT: Igen, ez egy fogós kérdés, de a képstabilizátor élettartamát valóban nem befolyásolja a 40 MP-es mód gyakori használata.
Mlz: Most egy teljesen más vonatkozású kérdést szeretnék feltenni. Az elmúlt 1-2 évben az Olympus az OM-D gépcsaláddal szép sikereket ért el – volt-e ennek a jelenségnek érezhető hatása, változott-e az Olympus piaci részesedése Európában?
CB: Ha a fényképezőgépek piacát nézzük, akkor általában annak az egészét vesszük figyelembe, mert úgy gondoljuk, hogy az OM-D nem csak a tükör nélküli cserélhető objektíves gépek ellen verseng, hanem a dSLR vázakkal is. Ennek tükrében az Olympus megduplázta részesedését még annak ellenére is, hogy közben a piac zsugorodik. Tehát nemcsak hogy megtartottuk értékesítési számainkat, de még növeli is tudtuk azokat. […] Setsuya Kataoka [aki az OM-D rendszert megalkotta] volt az, aki Európai látogatásai során felmérte a helyzetet és úgy döntött, hogy a PEN-nel szemben az OM-D vonalat kell erősíteni, és hát azt kell mondjam, igaza volt, jelenleg az OM-D a legsikeresebb MILC rendszer Európában.
Mlz: Pont ez lett volna a következő kérdésem: mi van a PEN sorozattal? Megmarad, tovább lesz fejlesztve, vagy kimerül a PEN E-PL7-tel?
CB: Ugye beszéltünk arról, hogy változtattunk a piaci megközelítésen, így azt is latba vetjük, hogy kinek, kiknek, milyen felhasználói csoportnak szeretnénk eladni gépeinket, kiket tudunk megcélozni azokkal. A PEN-t teljesen átpozícionáltuk, így ennek megfelelően ezt a gépvonalat hölgyeknek, „életstílus-fotósoknak” szánjuk elsősorban. A teljes marketing bloggerekre, divatbemutatókra épül, és úgy tűnik, ez a helyes irányzat. A PEN nagy siker volt Ázsiában, de ez a siker már átívelt Európába is. Azonban kétségkívül az OM-D a fő hajtóerőnk, ami mellett azért megmarad a PEN is, így igen, tovább lesz fejlesztve ez a vonal is.
Mlz: Tehát számíthatunk akkor a PEN E-P6-7-re valamikor?
TT: Igen.
Mlz: És mi a helyzet az OM-D E-M1-gyel? Körülbelül mikorra számíthatunk az utódjára?
TT: Ez egy jó kérdés [nevet]. A pontos időpontról nem tudok beszélni, de fejlesztés alatt áll, természetesen. Sokkal fontosabb az, hogy meghatározott időnkénti [3 hónapos ciklusok] firmware frissítésekkel szeretnénk szinten tartani a jelenlegi fényképezőgépeket.
CB: Ahogy TT mondta, jelenleg az a stratégiánk, hogy az E-M1 tulajokat, azaz meglévő ügyfeleinket tervezhető időszakonként kiadott firmware frissítésekkel támogassuk. Szeretnénk, hogyha a meglévő, már megvásárolt gépeikkel hosszú időn át meg lennének elégedve anélkül, hogy új gépet kelljen vásárolniuk. Az új vezérlőszoftverekkel új funkciókat, új szolgáltatásokat szeretnénk nyújtani addig, míg az utódmodell meg nem érkezik.
Mlz: Nos, hogy az E-M1 úgy firmware-eket kap, lehetséges-e, hogy szoftveres módon megkapja ugyanazokat a funkciókat és szolgáltatásokat, amivel most az E-M5 Mark II érkezett? Gondolok itt konkrétan a 40 MP-es nagyfelbontású módra.
TT: Mivel itt nem csak a szoftver, hanem a hardver is új, ezért – sajnos – nem mondhatjuk azt 100%-os bizonyossággal, hogy igen, az E-M1 is meg fogja kapni ezt a szolgáltatást. De persze vizsgáljuk a lehetőségeket, mert mi is szeretnénk, ha az E-M1 tulajdonosok is élvezhetnék ezt a funkciót. Ám mint mondta, ez nagyrészt függ attól is, hogy az E-M1 [képstabilizátora] képes-e kiszolgálni a 40 MP-es módot.
Mlz: Tehát az E-M1-ben más mechanikus részegységek találhatóak a képstabilizációt illetően?
TT: Igen, azonban nincs olyan hatalmas nagy különbség a két rendszer közt. A hangsúly itt sokkal inkább a finomhangoláson van.
CB: Az E-M1 5-tengelyes képstabilizátora ugyanaz, azonban a „körítésben” van eltérés, és ezért nem lehet 100%-os kijelentéseket tenni.
Mlz: Akkor tehát nem kapnak 40 MP-es felbontást az E-M1 gépek?
TT: Jó kérdés. Ha sikerül elérnünk ugyanazt a minőséget [a tesztek során], mint az E-M5 Mark II-nél, akkor implementálni fogjuk azt az E-M1-be is.
Mlz: Úgy tudom, hogy a 40 MP-es nagyfelbontású módnál a RAW fájlok 64 MP-esek. A JPEG-ek miért „csak” 40 MP-t adnak?
TT: Ez a képalkotó algoritmus miatt van így, ugyanis a nyersadatok összeadása után meg kellett találni a megfelelő arányt, ami a legjobb képminőséget adja.
Mlz: Akkor hát más, nyersfájl-feldolgozó szoftverekkel sem leszünk képesek a 64 MP előcsalogatására? Tehát például az Adobe Camera RAW segítségével sem kapunk nagyobb felbontás?
CB: Így van, marad a 40 MP.
Mlz: Rendben, köszönöm a lehetőséget és a válaszokat!