VI. Mozgóképkészítés és értékelés
A gyártó szerint az Olympus OM-D E-M5 Mark II videó téren is hatalmasat lépett előre a korábbi modellekkel szemben. Megjelent az All-I felvétel, ahol minden egyes képkocka külön kerül tömörítésre, így jobb lesz a képminőség és könnyebb a szerkeszthetőség, cserébe viszont jóval nagyobb fájlokat generál a rendszer. A szenzor kiolvasása gyorsult, a jello hatás mértéke minimális az 50 kép/mp-es felvételeken. A Mark II legfeljebb 1920 x 1080 pixeles felbontásban 50/60 kép/mp (progresszív) frekvenciával veszi a videókat, a legnagyobb bitsűrűség 77 Mbps lehet (összességében, hanggal együtt). Felvétel közben használható a képstabilizáció, ami annyiban tér el az állóképestől, hogy itt a szenzormozgatás mellé digitális stabilizálást is igénybe lehet venni.
Van manuális mód is, azonban felvétel közben, valamilyen érthetetlen oknál fogva, még mindig nem lehet az expozíciós értékeket állítani. Dedikált videofelvételi módban van timecode kijelzés, az élőkép fölött látható a mikrofon jelszintje (bal/jobb csatornára bontva), és a digitális szintező is ott van a képernyőn. A rendszer jelzi az ISO értéket, a fókuszmódot és látható a hisztogram is a fennmaradó felvételi idő mellett. Manuális élességállítást választva felvétel közben is használható a nagyítás és a csúcsosítás (Focus Peaking), ami hatalmas segítség lehet nem csak régi manuális objektívekkel való videózásnál.
Értékelés
Az Olympus OM-D E-M5 Mark II nagyon kívánatos kis gép lett. Hozza az E-M5-ben megszokott és megszeretett szolgáltatásokat, funkciókat, a dizájnt, és tartalmazza az összes hibajavítást, amit anno kifogásoltam az elődmodellben. A váz sokkal ergonomikusabb lett, ami nem csak az átdolgozott markolatnak, hanem (részben) az E-M1-ből átörökített kezelőfelületnek is köszönhető. A „teljes csomag” jobb minőségű lett; a vezérlőtárcsák masszívak, nem kell félni attól, hogy egy óvatlan mozdulattal letörjük őket. Nincsenek többé nehezen elérhető, működtethető nyomógombok, nincs többé macerásan hozzáférhető csatlakozó. Óriási plusz a dönthető ÉS kihajtható/elforgatható kijelző, aminek elsősorban videósok és önarckép készítők örülhetnek majd. Nagyon tetszett a Live Comp és a 40 MP-es nagyfelbontású mód is, ám utóbbi egyelőre igen korlátozottan használható (egyes források azt említik, hogy az Olympus már dolgozik azon, hogy a nagyfelbontású képeket akár kézből is meglőhessük majd). Az 5-tengelyes képstabilizátor továbbra is lenyűgöző, bár én az elődmodelléhez képest nem vettem észre különbséget. Van végre 1/8000 mp-es mechanikus zár, és 1/16 000 mp-es elektronikus is. Akinek kell, az élvezheti az ISO LOW (ISO 100) nyújtotta zajmentesebb, de dinamikában kissé laposabb képét.
A képminőség nem változott, ugyanolyan jó/rossz, mint az összes többi 16 MP-es Sony szenzoros gépnél. Ha cseretalpat szeretnénk tenni a váz aljára, ügyelnünk kell arra, hogy ne vaskos objektív legyen felcsavarva, ugyanis kevés a hely. Ilyenkor mindenképp szükségünk lesz a portrémarkolatra. Jött a 77 Mbps-os videó, aminek a képminősége szinte ugyanolyan, mint a korábbi modelleknél. Előnye a nagy adatsűrűségnek és az All-I tömörítési módnak, hogy ritkán jelennek meg zavaró képhibák gyors mozgáskor, és a gyorsabb szenzorkiolvasásnak hála a dülöngélés is ritka jelenség lesz. De miért nem lehet felvétel közben változtatni az expozíciós értékeken dedikált videós módban „M” expozícióvezérlés választása után sem? No, mindegy, van cserébe nagyítás és csúcsosítás, ha épp kézi élességállítású objektívekkel lenne dolgunk. Bruttó 370 000 forintos induló árával egyelőre nem nevezhető olcsónak a Mark II, még akkor sem, ha 3 év garanciát kapunk rá az Olympus Mintaboltban. Összességében nézve azonban nagyon komoly fényképezőgép lett az OM-D E-M5 Mark II, ami egy-két részletet leszámítva a zászlóshajó E-M1-et is megszorongathatja. Revolúció? Nem, de nagyon komoly evolúció! Jár neki a kövér ajánlott embléma!
Olympus OM-D E-M5 Mark II
Pluszpontok:
- Időjárásálló felépítés
- Nagyon masszív és minőségi kivitelezés
- Jó ergonómia
- Tetszetős küllem
- Kihajtható és elforgatható érintésérzékeny kijelző
- Nagy, szép képű elektronikus kereső
- Teljesen egyénre szabható kezelőfelület
- Reteszelhető módválasztó tárcsa
- Rekesz előnézeti gomb
- Vakuszinkron aljzat
- Mikrofon bemenet
- 40 MP-es nagyfelbontású mód
- Live Time
- Live Composite
- 5-tengelyes képstabilizátor
- Érdekes művészi szűrők
- HDR mód
- Gyors képváltás kijelző/kereső közt
- Gyors szenzorkiolvasás videofelvételnél (csökkent jello hatás)
- All-I tömörítés videónál
- Többszöri expozíció
- Beépített WiFi modul
- Van TimeCode videóhoz
Mínuszpontok:
- Kissé túl nagy kijelző (2,7”-os elég lett volna)
- Nincs AP port
- Vaskosabb objektívekkel problémás lehet a cseretalp felhelyezése
- Csak közepes teljesítményt nyújt az akku
- A 40 MP-es módnak erősen korlátozva van a használhatósága
- Videózás közben a dedikált videó mód és a manuális expozícióvezérlés ellenére felvétel közben nem lehet állítani semmilyen értéket
- Csak egy memóriakártya foglalat
- Kissé körülményes menürendszer
- Nem épp olcsó