Egyre népszerűbbek a civilszférában alkalmazható drónok (távirányítású, többrotoros repülő eszközök, melyekre kamerákat, fényképezőgépeket lehet szerelni légi felvételek készítése céljából), ami részben az egyre csökkenő áraknak, részben pedig az egyre növekvő megbízhatóságuknak tudható be. Azonban ez a drasztikus „drónszaporulat” számtalan balesethez, sőt, katasztrófához is vezetett az elmúlt években. Többek között az Egyesült Államokban is igyekeznek a légiközlekedést felügyelő szervek olyan ésszerű, de szigorú szabályokat, törvényeket kidolgozni, melyekkel megelőzhetőek a balesetek. Ennek tükrében például már jó ideje érvényben van egy olyan rendelkezés, ami a drónok repülési magasságát 400 lábban (cca. 124 méter) korlátozza, tehát ettől magasabbra tilos röptetni a quadrokoptereket.
Egy tűzoltó P-3 Orion – 11 000 literes tűzoltási kapacitás
Sajnos, nagyon sokan úgy indulnak neki az újonnan beszerzett gép használatának, hogy sem annak képességeivel, sem pedig a helyi szabályozással nincsenek tisztában. Mindenki lélegzetelállító képeket, videókat akar – azonnal! Az ilyen hozzáállásnak általában rossz vége szokott lenni, s bizony, most is így lett: legutóbb a tűzoltók munkáját akadályozták, s okoztak még nagyobb katasztrófát egy erdőtűz oltása során azok a drónpilóták, akik a tiltások ellenére egészen 1200 lábas (cca. 370 méteres) magasságig emelték repülő kameráikat. Ezzel a húzással ellehetetlenítették a tűzoltó repülőgépek berepülését a tűz területére, így azoknak vissza kellett fordulniuk. Az egyik DC-10-es tűzoltó repülőgép pilótája 11 000 lábas (3410 m) magasságban is látott körözni egy drónt az erdőtűz fölött, s mivel ilyenkor nem tudják felvenni a kapcsolatot a drónpilótákkal, egyszerűen meg kell szakítaniuk a bevetést, ha nem akarnak még nagyobb katasztrófát. Az a vicc, hogy egy erdőtűz esetén jellemzően ideiglenes repülési tilalom is érvénybe lép az érintett terület fölött, így a tűzoltásban résztvevő gépeken kívül semmiféle repülő eszköz nem léphet be a légtérbe.
Persze, a drónokat az oltásban is be lehetne vetni, hiszen hasznos információkat szerezhetnének a tűzoltóknak, ám az efféle szenzációhajhász bevetés egyszerűen tűrhetetlen. Míg a quadro- vagy hexakopterek nagyon gyorsan és könnyedén manőverezhetőek, addig egy McDonnell Douglas DC-10-es méretű repülőgép már kevésbé képes megfelelő sebességgel kitérni egy előtte hirtelen feltűnő repülő kamera elől. Az illetékesek egyelőre nem látják a megoldás nyitját; felmerült már a drónokba építhető azonosító jeladó kötelezővé tétele, egy újfajta kommunikációs rendszer alkalmazása, de még a drónpilóták jogosítványhoz kötése is. Egy biztos: az ügy nem csak az USA-t érinti, hanem világszerte égető kérdés a drónok repülésének szabályozása, hogy a fentihez hasonló katasztrófák elkerülhetőek legyenek. (Forrás: extremetech.com)