Filmfelvétel, értékelés, adatlap
A Canon EOS 5Ds/R vázak tulajdonságaik és tudásuk, azaz műszaki tartalmuk alapján elsősorban stúdióban való használatra, esetleg épület-, táj- és természetfotózáshoz ideálisak – persze, a kor elvárásai miatt a mozgóképkészítés sem hiányozhat belőlük, ezért a gyártó beépítette a „kötelező alapot”, és ennek megfelelően a paraméterekből is jól látszik, hogy ezt a két gépet nem a videósoknak szánták. 1920 x 1080 @ 29,97/25/23,976 fps a maximum, igaz, van All-Intra és IPB tömörítési mód egyaránt (előbbivel könnyebben szerkeszthető, utóbbival kisebb méretű fájlt kapunk). A videofelvétel tetszőleges működési módban kezdeményezhető, csak állítsuk be a kívánt pozícióba a módválasztó tárcsát, majd pöccintsük videó módra az élőkép kapcsolóját, és a kioldó lenyomásával már kezdődik is a filmfelvétel. Felvétel közben lehet állítani az expozíciós értékeket, de például a mikrofon hangerejét nem, a hátsó tárcsa nem érintésérzékeny, mint az 5D Mark III-nál. Bár külső mikrofont csatlakoztathatunk, fejhallgató aljzatot hiába is keresünk az 5Ds/R vázakon, mert nincs. A videó Full HD felbontásban 25 fps képfrissítési frekvenciával és ALL-I tömörítéssel 74,6 Mbps adatsűrűségű, amiből a 48 kHz-es sztereó hang 1,5 Mbps-ot tesz. A képminőség alapvetően nem rossz, de például a jello-hatás igen erős.
Az automatikus élességállítás sebessége jórészt függ az alkalmazott objektívtől, de nem nevezhető túl gyorsnak még az STM motoros lencserendszerekkel sem. Cserébe viszont ott van a „Movie Servo AF” folyamatos élességállítás, és az 5D Mark III-nál nagyobb belenagyítás lehetősége az élőképbe, így pontosabban állíthatunk élességet kézzel, manuális módban.
Értékelés
Mit is írjak? Sokat gondolkoztam azon, hogyan lehetne szalonképesen és objektíven megfogalmazni véleményemet a Canon EOS 5Ds R-ről. Csupán négy napot tölthettem ezzel a fényképezőgéppel, így nem mélyülhettem el vele/benne úgy isten igazából. Ez a négy nap azonban elég volt ahhoz, hogy ugyanazt az eufóriát érezhessem, mint annak idején, amikor az eredeti, első EOS 5D jelent meg. Egyszerű, intuitív kezelhetőség, kategóriavezető felbontás, nagyon jó képminőség (főleg RAW-ból építkezve), jó autofókusz rendszer, minőségi, masszív felépítés, jó dinamikatartomány (kb. 1 FÉ-vel jobb az 5D Mark III-énál, de ez csak szubjektív vélemény), sallangmentes összkép. Ez a gép a fotóst valahol visszaröpíti a fotózás alapjaihoz – nem lassú, hiszen 5 kép/mp a sorozatfelvételi sebessége, mégis megfontoltságra, lassításra késztet. A videós tudása a mai sztenderdek szerint szinte elhanyagolható, igazából én ki is hagytam volna belőle teljesen a mozgóképkészítést, arra ott az 5D Mark III. Az EOS 5Ds R remekül kiegészíti a Mark III-at, a sima 5Ds-nek ezek után értelmét nem látom (oké, valamivel olcsóbb). Eleinte tartottam a moiré hatás jelentkezésétől, de akárhány képet is készítettem, sehol nem találkoztam hamis színekkel.
„50 MP nem játék” – és valóban, az 5Ds R keményen megszorongathatja a középformátum tökeit, de nem csak a felbontása miatt. Ha én egy fotóstúdió vezetője lennék, és most állnék a felszerelés összeállítása előtt, nagyon könnyen az 5Ds R mellett tenném le a voksomat. Minek költsek körülbelül tíz milliót egy KF rendszerre, ha most már (szinte) ugyanazt a képminőséget megkaphatom akár harmad áron? Ráadásul a „körítés” is a Canon felé billenti a mérleget: szinte biztos vagyok benne, hogy sokkal jobb az 5Ds/R fókuszrendszere, mint bármelyik középformátumú gépé, sokkal többféle objektív közül válogathatok kedvemre.
Az 5Ds R fénymérése, automatikus fehéregyensúlya sokat javult a korábbi modellekhez képest, azonban az örömöt némileg beárnyékolja, hogy nem minden régebbi objektívünk lesz majd képes megfelelő képminőségre ezzel a szörnyeteggel. Pánikra viszont nincs ok, hiszen a cikkben is láthatta bárki, hogy már egy 42 ezer forintos kis műanyag objektívvel is olyan finom részleteket lehet lefényképezni, amiről korábban álmodni sem mertünk volna. Sajnálatos módon 1,25 milliós ára – egyelőre – sokaknak elérhetetlené teszi ezt a remek gépet, de aki eddig hiányolta a Canon termékpalettájáról a csúcsminőségű, hatalmas képeket produkáló dSLR vázat, az megnyugodhat, az 1Ds széria méltó, bár némileg kisebb utódot kapott. Nem akarom visszaadni! (Jár neki a „Kedvenc” plecsni)
Canon EOS 5Ds R
A Canon EOS 5Ds R vázat és a Canon EF 16-35 mm F2.8L II USM objektívet a Canon magyar képviseletétől, a Canon Hungária Kft.-től kaptam tesztre.
Adatlap
Gép típusa | EOS 5Ds R |
Gép jellege | időjárásálló tükörreflexes fényképezőgép |
Bajonett | Canon EF |
Szenzor | 50 MP-es CMOS szenzor az aluláteresztő (AA) szűrő hatását kioltó optikai lapkával |
Érzékenységi tartomány | ISO 100-6400 |
Beépített képstabilizátor | nincs |
AF rendszer | fázisérzékeléses 61 pontos / 41 f/4 kereszt típusú AF-pont, ezek közül 5 dupla kereszt típusú f/2,8-nél és 1 kereszt típusú f/8-nál[11] (A kereszt típusú AF-pontok száma az objektívtől függően eltérő) |
Képformátumok | JPEG, CR2 (14-bites RAW) |
Kereső | optikai pentaprizmás kereső 100%-os képfedéssel, 0,71x nagyítással, nem cserélhető mattüveggel, 21 mm-es pupillatávolsággal; dioptriakorrekció -3/+1 közt állítható |
Kijelző | 3,2″-os kijelző 1 040 000 pixeles felbontással |
Záridő tartomány | 1/8000-30 mp |
Beépített vaku | nincs |
Sorozatfelvételi sebesség | 5 kép/mp |
Videofelvétel | van, maximum 1920 x 1080 pixeles felbontással, maximum 30 kép/mp-es frekvenciával; MPEG-4, H.264 (MOV) formátum; 1280 x 720-ban 50/60 kép/mp is választható; All-I, IPB tömörítési eljárásokkal |
Adattárolás | SD/SDHC/SDXC (UHS-I), CF memóriakártyákon |
Csatolófelület | USB 3.0, HDMi, mikrofon bemenet (3,5 mm jack), vakuszinkron aljzat, vezetékes távkioldó csatlakozó |
Vezeték nélküli modul | nincs |
NFC | nincs |
Áramellátás | Li-ion akku (LP-E6N, 14 Wh, 7,2V, 1865 mAh) |
Mérete | 152 x 116,4 x 76,4 mm |
Tömege | 845 gramm |
Ára | 1 249 900 Ft |