Teszt: Panasonic DMC-GX8 – a m4/3 rendszer szintet lép

Filmfelvétel, előértékelés, adatlap

A Panasonic DMC-GX8 – csakúgy, mint az összes többi m4/3-os Panasonic fényképezőgép – nagyon szépen muzsikál filmfelvételkor. A módválasztó tárcsán találunk dedikált manuális filmfelvételi módot, de az összes többi fotós helyzetben is indíthatunk mozgóképfelvételt. A legnagyobb felbontás ennél a modellnél a bűvös – és jelenleg igen divatos – „NégyKá” (4K), azaz 3840 x 2160 pixel, amit legfeljebb 25 kép/mp-es képfrissítéssel tudunk felvenni. Ekkor az adatsűrűség 94 Mbps, amiből a hang (sztereó, 48 kHz) csupán 125 kbps. Full HD-ban (1920 x 1080) már van lehetőség 50 kép/mp-es frissítési frekvenciára, a bitráta itt viszont csak 27 Mbps (a hangsáv ugyanakkor marad, mint 4K-s felbontás mellett). A GX8-ban a legkisebb választható videós képméret a HD (1280 x 720), de ezt a masina már csak 25 fps frekvenciával tudja kb. 10 Mbps-os adatsűrűséggel. Szívesen láttam volna egy 100-120 fps módot, hiszen a hardver képes lenne rá – sebaj, majd a GH5-ben.. Ha 4K felbontásban szeretnénk videózni, vegyük figyelembe, hogy nem a teljes szenzor adatai kerülnek felhasználásra, a látószögünk valamelyest szűkebb lesz (a hatás olyan, mintha pl. 35 mm helyett 50 mm-re állítanánk a gyújtótávolságot).

A képstabilizációs módok nem csak állóképek, hanem mozgóképek készítésekor is javarészt elérhetőek. Azért csak javarészt, mert 4K felbontásban az „E-képstabilizátor” nem használható. Ennek oka, hogy a képalkotó algoritmusok az elektronikus stabilizátor használatakor egy „külső keretben mozgatják a filmet”, és mivel a 4K a maximális képméret, nem áll rendelkezésre ez a nagyobb keret. Full HD beállítás mellett látszik ez a hatás, ugyanis itt is vesztünk valamennyit a kép látómezejéből:

Filmfelvétel közben a kioldó megnyomásával állóképeket is készíthetünk úgy, hogy közben a felvétel nem szakad meg, nem „ugrik meg” (nincs frame-eldobás) a mozgókép. Persze, megfelelő szoftverrel utólag is lophatunk egy-egy képkockát a filmből, de itt eleve úgy kerülnek mentésre a fotók, hogy EXIF adattal is rendelkeznek (csak JPEG formátum kerül mentésre, a RAW érthető okokból nem érhető el). 4K felbontásban erősebb a jello hatás, mint Full HD-ban, de a GX8 szenzorja már kellemesen gyors kiolvasású, így nem zavaró a dülöngélés mértéke svenkeléskor. Ha bekapcsoltuk az autófókuszt, akkor az nagyon gyorsan rááll a témára, és stabilan rajta is marad, a fókuszmezőt az érintőképernyő segítségével gyorsan áthelyezhetjük. Ha inkább kézi élességállítást használnánk, akkor segédnek van például a focus peaking (színes élkiemelés), amivel rendkívül kényelmessé válik a fókuszálás. Az érintőképernyővel felvétel közben az ISO értékét és a mikrofon érzékenységét is átállíthatjuk. Bár a gyártó igyekezett a GX8 filmes tudását úgy megnyirbálni, hogy semmiképp se kerüljön veszélybe a GH4 dominanciája videózás terén, azért elég ütős tudás áll így is rendelkezésünkre!

Előértékelés

A Panasonic DMC-GX8 mind külsőre, mind tudásra egy nagyon masszív fényképezőgép lett. A 20 MP-es szenzor végre meghozta az áttörést, amire már sokan vártak, hiszen végre kimászhattunk a 16 MP-es veremből – igaz, a 16 MP továbbra is untig elég lenne a legtöbb fotós feladatkörhöz. Képminőség szempontjából viszont nem nyertünk semmit a Sony előző generációs lapkáihoz képest; a felbontás 4 MP-es növelése inkább csak „részvételi szándéknyilatkozat a megapixel-háborúhoz”. Nem lehet hibáztatni a Panasonic mérnökeit, hiszen „muszáj volt” megtenni ezt a lépést: az APS-C szenzoros dSLR és MILC vázak már egy ideje 24 MP-en állnak, túl nagy lenne a lemaradása a m4/3 rendszernek, ha az eggyel nagyobb lapkaméretű gépek 28-30 MP fölé kezdenek merészkedni (és erre már van is példa). Rövidre fogva: a képminőség továbbra is kielégíti az „igényes amatőrök”, sőt, egyes profik igényeit is, de ezen a téren valószínűleg technológiaváltással láthatunk majd nagy elmozdulást. Sem zaj, sem dinamika szempontjából nincs szégyellnivalója a GX8-nak, akad nem is egy APS-C érzékelős gép, amit maga mögött hagy. Az objektívkínálat széleskörű, s akad bőven kedvezőbb áron is nagyon jó rajzolatú üveg, amit rácsavarhatunk az új Pana vázra.

Funkciók és szolgáltatások szempontjából is teljes körű az ellátottság, számtalan olyan praktikus és hasznos dolgot kapunk a GX8-cal, amire máshol nem gondoltak. Tetszik továbbra is a panoráma mód, a videofelvételi lehetőségek széles tárháza (a GH4 miatti „butítások” ellenére is), a diffrakciókompenzáció, a 4K fotó, a léptetett animáció, a time lapse mód, az elektronikus zár, a dönthető elektronikus kereső, a kifordítható el elforgatható kijelző, a kezelőfelület teljes egyénre szabhatósága (gombkiosztás), és még sorolhatnám. Nekem a markolat nem illik bele a képbe, de mivel részemről ez egy esztétikai kifogás, ezért nem mérvadó a készülék objektív minősítése szempontjából. Egyelőre nem olcsó a masina, de ha belegondolunk, hogy időjárásálló felépítést is kapunk a felsorolt tulajdonságok, erények mellé, akkor úgy vélem, összességében megérdemelte az „Ajánlott”, azaz ezüst érmet.


Panasonic DMC-GX8

Adatlap

Gép típusa DMC-GX8
Gép jellege tükör nélküli rendszerkompakt (MILC)
Bajonett m4/3
Szenzor 20 MP-es LiveMOS m4/3 szenzor
Érzékenységi tartomány ISO 100-25 600
Beépített képstabilizátor van, szenzormozgatásos, Dual I.S.
AF rendszer kontrasztérzékeléses, DFD, 49 mezős AF
Képformátumok JPEG, RW2 (RAW)
Kijelző 3″-os kihajtható és elforgatható, érintésérzékeny OLED kijelző 1,04 millió pixeles felbontással
Elektronikus kereső van, OLED panelos, 2,36 millió pixeles felbontással, 1,54-szeres nagyítással
Záridő tartomány 1/16 000-1 mp elektronikus zár (1/8000 – 60 mp mechanikus zár)
Beépített vaku nincs
Sorozatfelvételi sebesség 12 kép/mp
Videofelvétel van, maximum 3840 x 2160 (30, 24 fps) 1920 x 1080 (60, 50, 30 fps) 1280 x 720 (25 fps), 640 x 480 (30, 25 fps); MPEG-4, AVCHD
Adattárolás SD/SDHC/SDXC memóriakártyákon (UHS-II támogatva)
Csatolófelület USB 2.0, HDMI, mikrofon bemenet, vezetékes távkioldó
Vezeték nélküli modul van, 802.11b/g/n WiFi
NFC van
Áramellátás Li-ion akku
Mérete 133 x 78 x 63 mm
Tömege 487 gramm
Ára 380 000 Ft

Hirdetések:
Weboldal készítés Komel Kft. Matéria Kft.

.

Ezek is érdekelhetnek...

10 hozzászólás

  1. János Balog szerint:

    Én kinézet mániás vagyok és szerintem ez az első Panasonic fényképezőgép (najó, már a G7 is elég jó volt), amit egy Olympus után is szívesen emelnék ki a szekrényből.

    http://www.43rumors.com/first-panasonic-gx8-leather-case-from-jason-tp/

    Szerintem jól néz ki. 🙂

  2. ONtopik szerint:

    Ez így már akkora mint egy tükrös váz. De persze annál sokkal de sokkal de sokkal jobb!:)

    De tényleg már egy ideje hátradőlve figyelem a fejlesztéseket mint egy tenisz meccset. Kapkodom a fejem jobbra meg balra. De mi lesz a következőben az újdonság? Nem tudom h hol lesz ezeknek a morzsánként való fejlesztgetéseknek és pofozgatásoknak a vége. Érdekes ez a meccs.:) Nem vennék fotóvállalati részvényt a holtbiztos.

  3. Pite szerint:

    Ez a megapixel háború a sírba tesz. Várom azt a lehetőséget, amikor a Sonyhoz hasonlóan kétféle verziót lehet kapni a gépekből, vagy legalább EXR szerű megoldással jelentkeznek a gyártók. Komolyan, a képeink hány százalékánál kevés akár a 12mp? Kb soha, bőven nagy nyomatokat lehet ebből is készíteni. És mikor jönne jól plusz 1-2 fé dinamika (és kevesebb zaj)? Hát, nálam a képeim 98%-ánál efelé billenteném a mérleg nyelvét ha lenne rá módom.

    • mlzphoto szerint:

      nekem tetszene egy 6 MP-es m4/3-os gép is, de legyen bitang a dinamika és lehessen akár ISO 25-öt is választani.

      • Pite szerint:

        Előző másodgépem egy Fuji X10es volt (X30-ra váltottam) és máig meglepő milyen dinamikára volt képes (és nekem a 6MP mindig elég volt) a D5100/X-E1/X-E2 mellett is. Ez bejött, de pl az A7S nem olyan lett mint amit vártunk paraméterek alapján.

    • János Balog szerint:

      Az Olympus teljesen új szenzort fog alkalmazni a jövőre megjelenő gépeiben és marad 16 MP a felbontás, nagyon kíváncsi vagyok, mekkora lesz az előre lépés az E-M5-höz képest. 🙂

      • kesztió szerint:

        Ezt időközben cáfolták, a prototípust legalábbis a Sony 20 MP-es szenzorával szerelték.

  4. kesztió szerint:

    Nem voltál kíváncsi arra, hogy mit tud az elektronikus zár? Mert tudtommal ez az ELSŐ Panasonic gép, ahol nincs ISO-korlátozás a mechanikus zárhoz képest és a tesztelők egybehangzó véleménye szerint az elektronikus zár használatát immár a képminőség-romlás nem, „csupán” a rollung shutter-effektus korlátozhatja (12 bites a RAW-kiolvasás, pont, mint a mechanikus zár esetén).
    Ha egyéb nem, ez hatalmas érv a bármely másik vázról való továbblépéshez, főleg nekem, aki talán a 14–140-t használja a leggyakrabban.

    • mlzphoto szerint:

      „Elősző: Mivel a Panasonic magyar képviseleténél jelenleg csak gyártás előtti, nem végleges DMC-GX8 fényképezőgépek álltak rendelkezésre, ezért a masinák működését – így többek közt a kettős képstabilizátort – nem tudtam letesztelni. Azonban a GX8 tudástára megegyezik a DMC-GH4 és a DMC-G7 gépekével, így elsősorban csak a Dual IS stabilizáciős rendszer lesz számunkra igazán érdekes. Ezt majd egy végleges készülékkel fogom letesztelni, de sajnos, csak utólag. Amint lehet, frissítem majd a cikket!”