Panasonic DMC-LX15 bemutató: ki mondta, hogy halott a kompakt?

Működés, érdekességek

A Panasonic DMC-LX15 gyakorlatilag ugyanazokkal a szolgáltatásokkal és funkciókkal van felszerelve, mint nagyobb, cserélhető objektíves (kor)társai. Csakúgy, mint a G80, vagy a GX80, az LX15 is rendelkezik „utólagos fókusszal”, „4K Fotó móddal”, digitális szűrőkkel (pl. retró, szépia, monokróm, keresztbehívás stb.), HDR móddal (csak JPEG használatakor érhető el), többszörös expozícióval, time-lapse-szel („késleltetett exponálás”), léptetett animációval és hasonló jóságokkal. Van beépített képstabilizátor, ami videózáskor is használható.

A stabilizátor körülbelül 3 FÉ előnyt nyújt, ami elfogadható, de nem kimagasló érték ebben a kategóriában. A lenti képen nem történt elírás: igaz, az objektív ekvivalens 72 mm-ig megy, az EXIF adatokban viszont 78 mm szerepel a gyújtótávolsági tartomány végén:

Használhatunk képsorokat, ráadásul többfélét is. Egyrészt ott van a „klasszikus” képsor, az expozíció sor, de választhatjuk a rekeszsort, a fókuszsort, vagy a fehéregyensúly-sort. Ezeket természetesen tovább paraméterezhetjük a menüben.

Aki RAW-ban használja a gépet, annak bizonyára nem lesz érdekes az árnyék kiemelés, amivel gyakorlatilag egy felvételből készíthetünk HDR fotót. Vannak előre definiált görbék, de létrehozhatunk sajátot, amit aztán el is menthetünk.

Készíthetünk többszörös expozíciót, ahol egy „filmkockára” exponál többször a gép. Ez a funkció is programozható, alapvetően a jelerősítést és az átfedést kapcsolhatjuk be/ki. Tulajdonképpen – állványról használva, statikus témát feltételezve – sokkal alacsonyabb zajszintű képet is lőhetünk a többszörös expozíció segítségével, de művészi vénánknak is szabad teret adhatunk több téma egymásra helyezésével.

A mechanikus zár helyett választható az elektronikus is, ekkor a legrövidebb záridő 1/4000 mp-ről 1/16 000 mp-re módosul. Persze, ha nem tudunk dönteni, az automatikát is segítségül hívhatjuk, ami például nyílt rekesz mellett, verőfényes napsütésben önállóan átvált elektronikus zárra, ha már kifutnánk az 1/4000 mp-es záridőből.

A DMC-LX15 sorozatfelvételi sebessége AF-S módban 10 kép/mp, követőfókusszal pedig 6 kép/mp a maximum. A fényképezőgép 49 mezős, kontrasztérzékeléses, DfD („Depth from Defocus”) autofókusz rendszert kapott, ami ugyanarra a technológiára épít, ami anno a GH4-ben debütált. Itt az AF rendszer az optika adataira építve, az objektív által elmosott (az élességi ponton kívül eső) részletek alapján el tudja dönteni, hogy elé vagy mögé kell-e fókuszálni, így a kontrasztérzékeléses AF-re jellemző elé-mögé fókuszálgatás elmarad, és gyakorlatilag a fázisérzékeléses élességállításra jellemző „azonnal odatekerem az élességet” helyzet valósul meg. Az LX15 igen jó érzékkel követi a térben mozgó témát, ráadásul elég gyorsan működik.

Viszont előnytelen fényviszonyok mellett lelassul, s van, hogy pontatlanná válik az AF rendszer – de ez szinte az összes fényképezőgépnél így van. Kézi élességállítás is lehetséges a fókuszgyűrű által, és természetesen segédet is hívhatunk a kiemelés személyében.

Az LX15 panoráma móddal is kényezteti tulajdonosát. Mint az összes többi funkciót, úgy ezt is igényeinkhez igazíthatjuk. Egyrészt meghatározhatjuk a képméretet (standard, wide), másrészt a panoráma irányát is megadhatjuk:

 

Miután készen vagyunk a beállításokkal, nyomjuk meg a kioldót, és mozgassuk a fényképezőgépet a kijelzőn mutatott irányba. Bevallom, nem voltam lenyűgözve a mód hatékonyságával, ugyanis az illesztés nem volt pontos, és az expozíciókban is látszott eltérés.

Az automatikus érzékenységet manuális módban is aktiválhatjuk, megadhatjuk a legmagasabb ISO értéket, és bekapcsolhatjuk a bővített ISO-t is, viszont auto ISO mellett M módban nem fog működni az expozíció korrekció, és az elektronika ódzkodik attól, hogy ISO 1600 fölé emelje az érzékenységet (lásd képminőség).

Összesen nyolc funkció gombot kínál az LX15, melyek közül az első három fizikai, a többi az érintőképernyőn található. Ezek mindegyike szabadon felvértezhető funkciókkal.

Ugyanez érvényes a tárcsákra is, hiszen nem lenne a Panasonic gépe a DMC-LX15, ha erre nem lenne mód..

Látható tehát, hogy a DMC-LX15 egy ízig-vérig „profi” fényképezőgép egy kompakt ártatlannak látszó bőrébe bújtatva. Ugyanazokat a szolgáltatásokat kapjuk, mint amiket a nagytestvérek is nyújtanak.

Hirdetések:
Weboldal készítés

.

Ezek is érdekelhetnek...