Különbségek, működés
Mivel a Panasonic DC-LX100 II-n ugyanaz az objektív található, ami már az elődmodellt is gazdagította, ezért nem csoda, hogy annak tulajdonságai sem változtak. Az optika központi záras, így a leggyorsabb, 1/4000 mp-es záridő (mechanikus zár esetén!) csak F4 és attól szűkebb rekeszértékek mellett érhető el, ettől tágabb blendénél 1/2000 mp a csúcsérték. Ha viszont elektronikus zárat használunk, akkor nem él ez a korlátozás. Apropó rekeszérték: mivel nem konstans F-értékű optikával állunk szemben, ezért zoomoláskor csökken az átengedett fény mennyisége:
A fenti táblázatban az adott gyújtótávolság mellett elérhető legtágabb rekeszértéket tüntettem fel.
Mivel a DMC-LX100 és a DC-LX100 II közti külső eltérésekről már esett szó, ezért vettem a bátorságot, és összefoglaltam egy különálló táblázatban, hogy mik a további különbségek a generációk közt. A fenti képről leolvasható, hogy az érintőképernyő, és az USB-s töltés mellett a Bluetooth-szal, a Starlight AF-fel (akár -4 FÉ sötétben is lehet használni az autofókuszt), az L Monokróm FF képstílussal, és különféle 4K Fotó módokkal is bővült az LX100 II repertoárja – ezekről nemsokára lesz is szó.
A beépített képstabilizátor („Power O.I.S.”) körülbelül 2,5-3 FÉ előnyt produkált nálam, de amint ezt már oly sokszor leírtam, másoknál némileg eltérő hatásfok jelentkezhet kipihentség és/vagy egészségi állapot függvényében.
Megváltozott némileg a menürendszer is, ami ebben a frissített változatban már teljesen ugyanolyan, mint a Panasonic modern m4/3-os fényképezőgépeiben. Maradt a könnyű kezelhetőség, a jó áttekinthetőség, és már nem csak a kurzorokkal, hanem az érintőképernyő közreműködésével is bejárhatjuk a rendszert.
Az érintőképernyőnek köszönhetően nem csak áthelyezhető az AF-mező, miközben a gépet szemünkhöz emelve tartjuk („track-pad”), hanem több „szoft” funkciógombot is nyerünk, amelyekhez – természetesen – szinte teljesen szabadon rendelhetünk egy-egy funkciót:
Apropó autofókusz: az LX100 II fókuszrendszere a Panasonic DfD, avagy Depth from Defocus technológiára épül, s jelen esetben valamivel gyorsabb is, mint az LX100-nál volt. Persze, az LX100 II AF-sebessége – noha igen gyors – azért még nem veszi fel a versenyt az igazi „nagy vasakéval”, mint például a DC-GH5-ével, vagy a DC-G9-ével. A fókusz pontos, de erősebb ellenfényben néha téveszt (lásd majd a képmintákat, ahol lesz egy-két félrement fotó is).
Aki inkább maga állítaná be az élességet, az ezt megteheti, ráadásul segítséget is kap ehhez a tevékenységhez a géptől. Az AF-segéd kétféle intenzitású (LOW és HIGH), és ötféle színű élkiemeléssel és/vagy belenagyítással használható.
A próbák során azt tapasztaltam, hogy az LX100 II fénymérése igen jól teszi a dolgát, de manuális módban, vagy kreatív fényképezéskor hasznos segédeszköz lehet a hisztogramon kívül a zebraminta is, ami megjelöli a kiégett képterületeket.
A DC-LX100 II egyik újdonsága a korábban már megemlített, úgynevezett „Sorozat kompozíció” (Sequence Composition) mód, amivel olyan felvételeket készíthetünk, ahol a statikus háttér előtt elmozduló téma mozgásának egyes fázisait megörökíthetjük. Ehhez a fényképezőgépet 4K Fotó módba kell kapcsolni, majd miután felvettük a képsort, a „Lejátszás” menüjében válasszuk ki a Sorozat kompozíció funkciót. Ha ez megvan, a korábban felvett MP4 fájlokból kiválogathatjuk a kompozíción megjeleníteni kívánt képkockákat (az előre/hátra léptetéshez használjuk a jobbra/balra kurzorokat, a MENU/SET gombbal pedig kiválaszthatjuk az adott kockát). A fényképezőgép pár másodperces munka után egy JPEG fájlt ment el, amin összegezve megtaláljuk a kiválasztott képkockákat.
A 4K Fotó módoknál számolnunk kell a képvágással, azaz ekv. 24 mm-ből kb. 31 mm lesz, így kissé távolabb kell mennünk a témától, ha tartani szeretnénk az előre beállított kompozíciót/látóteret.
A korábbi Panasonic gépekben megismert szolgáltatások is mind megvannak, így az LX100 II-ben megtalálható az Utólagos Fókuszálás (Post Focus), a Fókuszrétegezés (Focus Stacking), a Rövidfilm, a Léptetett animáció, a Késleltetett exponálás (time lapse), vagy a 4K élő vágás is. A beépített Bluetooth modulnak köszönhetően folyamatos, ám energiatakarékos vezeték nélküli összeköttetésben lehet a fényképezőgép okostelefonunkkal. A Panasonic Image App nevű ingyenes alkalmazás Android és iOS rendszerek alá egyaránt elérhető, így okostelefonnal, vagy táblagéppel is kezelhetjük a fényképezőgépet. Az alkalmazás számtalan funkciót kínál, többek között élőképet (jó minőségű, megfelelő képfrissítésű), kijelzőn keresztüli fókuszálást, expozíciós értékek megadását, digitális szűrők alkalmazását, fényképeink GPS adatokkal való ellátását és még sorolhatnám. Mindenképp ajánlom az alkalmazást!
Egyéb újdonságok: a fénykompozíció mód segítségével könnyedén készíthetünk drámai hatású felvételeket tűzijátékról vagy más éjszakai témákról, a monokróm képstílus opciók az L.Monokróm D lehetőséggel bővültek, amely dinamikus fekete-fehér képeket hoz létre, hangsúlyos kiemelésekkel és árnyékokkal.