A Sigma egy újabb taggal bővítette objektívjeinek méltán népszerű Art sorozatát: ezúttal a 28 mm F1.4 DG HSM Art jött, látott és győzött! Mint minden az Art kategóriába tartozó optikánál, úgy ennél a gyöngyszemnél is egyértelműen érződik és látszik, hogy a mérnökök a lencserendszer tervezésekor elsősorban a minőséget tartották szem előtt. Nem csoda tehát, hogy ez az Art optika sem kicsi és nem is könnyű, cserébe viszont olyan a megmunkálása, hogy öröm kézbe venni!
Az időjárásálló felépítésű Sigma 28 mm F1.4 DG HSM Art 17 lencsetagot tartalmaz 12 csoportba rendezve. Az üvegtagok közt megtalálható többféle különleges kialakítású elem, így például FLD, SLD és aszférikus egyaránt. A 75,4°-os látószöget kínáló optika kirajzolja a full frame méretű szenzorokat; az F1.4-ről induló blende írisze kilenc darab lekerekített alakú lamellából áll – ezeket egészen F16-ig lehet szűkíteni. Az objektívvel elérhető legkisebb tárgytáv a szenzor síkjától számolva 28 cm, a szűrőmenet átmérője 77 mm. A 865 grammos tömeghez 82,8 x 107,7 milliméteres terjedelem társul, tehát ez a Sigma is inkább hosszú, mint duci.
A tubus részben fémből, részben kompozit anyagokból áll, így a hőingadozások okozta tágulás/zsugorodás megfelelően kordában van tartva. A Canon, Nikon, Sigma és Sony bajonettekkel kapható objektív automatikus élességállításáról a Sigma Hyper Sonic ultrahangos motorja gondoskodik – a tesztelés során szokatlanul halk és gyors volt a fókuszálás. Megesett, hogy kétszer is ráélesítettem a témára, mert se nem hallottam, se nem láttam az élességállítás folyamatát! Az általam tesztelt eddigi Sigma Art jelölésűek közül ennél az optikánál volt a leggyorsabb és leghalkabb a Hyper Sonic Motor működése. A jó fogást garantáló, széles fókuszgyűrű körülbelül 95 fokban forgatható el két végpontja között, tehát ez a rendszer elsődlegesen a gyors AF-re lett kihegyezve.
Az automatikus élességállításba bármikor kézzel is bele lehet nyúlni anélkül, hogy előtte MF (kézi) állásba kellene kapcsolnunk a rendszert. Ennek tényét csupán azért említem, mert bár manapság ez már alapkövetelmény, de még mindig akadnak olyan lencserendszerek, ahol ez még sincs így.
Fókuszáláskor a frontlencse nem végez semmiféle mozgást, a hátsó lencsetag viszont az élességállítás során kb. 1 cm-nyit be/ki mozog. A bajonettet – természetesen – egy szigetelő gumigyűrű veszi körbe, ami meggátolja a por és a nedvesség bejutását a rendszerbe.
Amint már fentebb említettem, a Sigma 28 mm F1.4 DG HSM Art a testesebb fixek körébe tartozik, ezért nem csoda, hogy elsősorban a közepes, illetve nagyobb méretű vázakkal van egyensúlyban. A teszthez használt Canon EOS 5Ds R fényképezőgéppel remek párost alkottak.
Egyes Canon dSLR fényképezőgépeknél a Sigma mérnökei megfejtették a váz és az objektív közt zajló kommunikáció titkait, így az ügyesen felprogramozott 28 mm F1.4 DG HSM Artot egyrészt felismerik ezek a gépek (kiírják a menüben a nevét), másrészt az „Objektívtorzítás korrekciója” menüpontban a korrekciós értékeket igény szerint be/ki kapcsolhatjuk (JPEG állományok esetében így már vázon belül korrigált lesz a peremsötétedés, illetve a színtorzítás).
Az objektív külseje és adottságai után lássuk, hogyan teljesít optikailag! Amint az egy nagylátószögű objektívnél várható, a Sigma 28 mm F1.4 DG HSM Art sem teljesen mentes a geometriai torzításoktól: egy enyhe, a való világban egyáltalán nem zavaró hordótorzítás itt is megfigyelhető.
Második körben a színhibák alakulására voltam kíváncsi. Az Adobe Camera RAW jelenleg legfrissebb változata (11.1.0.112) még nem tartalmazza a 28 mm F1.4 DG HSM Art profilját, így az nem vethető be az automatikus javítás céljából. Szerencsére a kézi igazgatás sem túl bonyolult és gyakorlatilag csak egy csúszka mozgatását igényli a RAW fájlok hívásakor. A Sigma 28 mm F1.4 DG HSM Art minimális lilás él-elszíneződést mutatott, s ez is jellemzően F2-2.2 környékén már teljesen eltűnt:
A becsillanások sem okoznak különösebben nagy gondot, de mint minden nagylátónál, úgy itt is érdemes odafigyelni komponáláskor, hogy az erős fényforrásokat hová tesszük.
A fókuszlégzés mértéke észrevehető, de nem zavaró, azonban filmkészítéskor ne feledjük, hogy a fókuszhúzás során változhat a látómező!
A peremsötétedés, avagy vignettálás jelen van a Sigma 28 mm F1.4 DG HSM Artnál. Ennek teljes kiküszöböléséhez sokkal nagyobbra kellene építeni az optikát, de az olyan mértékű többletköltséget jelentene, hogy azt senki sem fizetné ki. Rendszeres olvasóim ismerik a hozzáállásomat ehhez a jelenséghez, így nem ismételném önmagam. Ami viszont tény, hogy a peremsötétedés segít kiemelni a főtémát, „térbeli” hatást ad a képünknek. No, szóval a vignettálás körülbelül F2.8-as rekeszértéknél válik alig láthatóvá, majd F5.6 körül szinte teljesen megszűnik.
A Sigma 28 mm F1.4 DG HSM Art képélességére és képminőségére biztosan nem lesz panasz, ugyanis már teljesen nyitott blendével is saroktól sarokig „nagyot karcol”. A kép közepe F1.4-en is éles, de F1.8-ra szűkített rekesszel már a kontraszt is „betonkemény” lesz. A diffrakció hatása F8 és F11 között már észlelhető.
Kattints!
A fényképek sarkaiban, szélein is hasonló a helyzet, mint középen: gyakorlatilag csak a peremsötétedés rontja le a minőségérzetet! Érdemes teljesen kinagyítva is megfigyelni, mennyire éles és részletgazdag eredményt kapunk már F1.4-es blendével is!
Kattints!
A képmintákat feltöltöttem a szerverre, a JPEG-ek ép EXIF adattáblával rendelkeznek.
Értékelés
Már szinte ismétlem önmagam, ha egy új Sigma Art objektívről kell értékelést írnom: mint az esetek többségében, úgy a 28 mm F1.4 DG HSM Artról is szinte csak jókat tudok írni. Az objektív felépítése a „nagyok” termékeit is a sarokba állítja, a minőségérzet még a technokratákat is ámulatba ejti. Nyilván nem szedtem szét a terméket, így a belsejéről nem tudok nyilatkozni, de valószínűleg ott sem vették félvállról munkájukat a mérnökök. Bár a lencserendszer nem kicsi és nem is könnyű, aki ilyet vásárol magának, az valószínűleg nem egy belépő kategóriás fényképezőgépre fogja rácsavarni. A közepes/nagyobb gépekkel meg tökéletes az összhang, az egyensúly. A Sigma 28 mm F1.4 DG HSM Art képminősége is nagyon rendben van; aki nem csípi a peremsötétedést, az kénytelen lesz majd kicsit korrigálni az utómunkálatok során. Van némi színhiba is, de ennek elfogadható a mértéke, és ráadásul könnyűszerrel javítható. A képélességre és a kontrasztra egy rossz szót nem lehet mondani, hiszen amint azt már a fentebbi tesztábrákon is látni lehetett, már F1.4-en is remekel az optika. A bokeh minősége nekem tetszett, de ez nyilván ízlés kérdése, szóval, döntse el mindenki maga, hogy milyen értékelést ad erre a szempontra. A terméket három év garanciával bruttó 410 000 Ft körüli összegért lehet megvásárolni. Tőlem jár neki a „Kedvenc” biléta!
Sigma 28 mm F1.4 DG HSM Art
A Sigma 28 mm F1.4 DG HSM Art objektívet a márka hazai forgalmazójától kaptam a bemutatóhoz. Az objektív műszaki paramétereit itt találod.