Videofelvétel
Még mielőtt nekiesnénk boncolgatni a Canon EOS R5 videós tudását, tartsuk szem előtt, hogy ez a készülék alapvetően egy fényképezőgép, tehát nem egy dedikált videokamera! Miért fontos ez az információ? Nos, egy videokamera teljesen más felépítésű, más kezelőszervekkel és kiegészítőkkel rendelkezik, mint egy fényképezőgép, amit elláttak videós funkciókkal. A videokamera nem véletlenül nagyobb váztesttel van megáldva, hiszen a képérzékelő, a jelfeldolgozó processzor, az adattároló és ezek hűtőrendszere (aktív és/vagy passzív) folyamatos működésre, folyamatos adatfolyam feldolgozására van tervezve. A kamerák tervezésekor a mérnököknél legfeljebb második helyen szerepel a kompakt felépítés, ami egy fotógépnél azért jóval fontosabb szempont.
Az elmúlt hetekben attól volt hangos az internet, hogy az EOS R5 videózás közben túlmelegszik, figyelmeztet, majd lekapcsol, és csak hosszas várakozás, hosszas lehűlési fázis után lehet újra használatba venni, s hogy a Canon a szolgáltatások beharangozásakor gyakorlatilag félrevezette a felhasználókat. Pedig nem, erről szó sincs! A Canon már a két újdonság (R5 és R6) bejelentésekor közzétette a melegedési adatokat, amiről a bejelentő hírben én is írtam. Azóta pedig kiderült, hogy az R5 fizikailag egyáltalán nem melegszik túl (több forrás is beszámolt róla, pl. itt és itt), a firmware egyrészt túl óvatos, másrészt direkt úgy van beállítva, hogy a lehűlési fázis hosszabb ideig tartson, mint arra valójában szükség lenne (aki azt hitte, hogy ennyi pénzért kap majd egy 8K-s videokamerát, az nagyot tévedett, a gyártó nem fogja veszélybe sodorni saját Cine családját..). Nyilván lesznek majd „okosak”, akik ezt a korlátozást ügyesen megkerülik, de mivel az nem igazán minősül majd rendeltetésszerű használatnak, ezért nem is ajánlott vele foglalkozni.
Nos, most, hogy ezt letudtuk, lássuk, mit is kínál az EOS R5 a filmkészítőknek!
Az R5-tel nem kell dedikált videofelvételi módba váltani ahhoz, hogy mozgóképet rögzíthessünk. Ehhez elég megnyomni a felvételt indító gombot. Ha azonban teljes kontrollt szeretnénk gyakorolni a felvétel fölött, akkor nyomjuk meg a módválasztó, majd az INFO gombot és máris választhatunk az alábbi videós módok közül:
Csakúgy, mint fotós módban, itt is van teljesen automata, Programautomatika, Rekeszprioritásos, Záridő-prioritásos, vagy akár teljesen Manuális mód, továbbá elérhető három egyéni mód is.
Akár így is festhet a videós élőképünk
Élőképes, kompozíciós módban az INFO gomb nyomogatásával megváltoztathatjuk a kijelzőn megjelenített adathalmaz mennyiségét, de összesítő adatlapot is lekérhetünk, ami a fentiek szerint néz ki. Természetesen a gyorsmenüben a legfontosabb paramétereket azonnal, akár rábökéssel is elérhetjük, így nem kell minden apróságért a gép menürendszerébe merészkedni.
A Canon EOS R5 alapvetően ötféle felbontást kínál használatra:
- 8K DCI (8192 x 4320): 24/25 RAW/ALL-I/IPB
- 8K UHD (7680 x 4320): 25p ALL-I/IPB
- 4K DCI (4096 x 2160): 24/25/50p ALL-I/IPB
- 4K UHD (3840 x 2160): 25/50p ALL-I/IPB
- Full HD (1920 x 1080): 25/50p ALL-I/IPB(/Enyhe IPB 25p-vel)
Persze, ezeken kívül választhatjuk még a 4K nagysebességű módot (lassított felvétel), ahol 100 (PAL), illetve 120 kép/mp (NTSC) lehet a képfrissítési frekvencia. 4K felbontásban két minőségi beállítás van, ahol a Normál és a HQ (csúcsminőség, ami egy 8K felvételből leméretezett mozgóképet jelent) között kell döntenünk (utóbbinál viszont nincs 50/60 kép/mp-es frissítés). Egyébként a Normál és a HQ felvétel között látványos a különbség:
Kattints!
Az EOS R5 a képérzékelő teljes szélességét felhasználja a mozgóképek rögzítésekor (azaz pontosabban használhatja, mert többféle beállítás is van), így az ultra nagylátó valóban ultra nagylátó lehet! Íme, a gyári adatok a képvágásra vonatkozóan:
És itt pedig a tesztábra a különböző videós felbontásokkal:
Mivel rengeteg beállítási lehetőség van, a Canon mérnökei zseniálisan átszervezték a videós menüt, így az összes beállítást egy lapon láthatjuk, sőt, a menü automatikusan zárolja azokat a funkciókat, amelyek a kiválasztott felbontásnál nem elérhetők:
Az R5-nél az egyik legdurvább lehetőség a 8K felbontású RAW adatok rögzítése. Ez az opció belső adattároló (CFexpress, nyilván) esetében is választható, de csak akkor ajánlott, ha legalább 256 GB kapacitással rendelkezünk, mert a 2600 Mbps-os (325 MB/mp) adatfolyam pillanatok alatt felemészti az egész tárhelyünket! A RAW formátum kizárólag 8K DCI képmérettel választható.
Az egyes felvételi módoknál nem csak a felbontást és a képfrissítési frekvenciát lehet beállítani, hanem a tömörítés módját is. ALL-I, IPB és (Full HD képmérettel) az IPB Light is elérhető, ami 29,97 kép/mp mellett csupán 12 Mbps-os adatfolyamot eredményez. A teljes táblázat a Canon weboldalán található, érdemes böngészni.
A hagyományos és a lassított felvételek mellett HDR PQ, vagy Canon Log 10-bit 4:2:2 is választható a menüben. A HDR PQ felvételek lejátszásakor azonban vegyük figyelembe, hogy az EOS R5 kijelzője nem HDR kijelző, így a felvett anyag nem teljes pompájában fog megjelenni!
Filmkészítéskor elérhető a „hardveres” képstabilizáció, ami elektronikussal is kiegészíthető – utóbbit viszont nem feltétlenül ajánlom, mert képvágással jár, elveszítjük az ultra nagylátószöget, ha épp olyan optikával videóznánk (persze, telefotóhoz kifejezetten jól jön).
Csakúgy, mint állóképes módban, az EOS R5 autofókusza mozgóképek felvételekor sem okoz csalódást, ugyanolyan betyárosan működik, ráadásul az érintőképernyő használatával bravúros fókuszhúzásokat hajthatunk végre a kamera bemozdítása nélkül. Nagyon jól működik az arc- és a szemkövetés egyaránt.