Az RF 10-20 mm F4 L IS STM bemutatója: rekordméretű látótér autofókusszal!

Október 11-én mutatta be a Canon legújabb zoomobjektívjét, amivel azonnal sikerült is rekordot dönteni: az RF 10-20 mm F4 L IS STM a legnagyobb látószöget kínálja autofókusszal Canon RF-bajonetten! Átlósan tekintélyes 130°25′ – 94° látószögtartományt kínál a full frame érzékelők kirajzolására tervezett lencserendszer. A számok már így önmagukban is tekintélyt parancsolóak, de majd a képminták fogják csak igazán megmutatni, hogyan is kell elképzelni egy 10 milliméteren készült rektilineáris képet! Nekem a kedvencem az ultra nagylátószög, ezért érthető módon nagyon vártam, hogy saját magam is kipróbálhassam ezt a kis tömzsi ékkövet. De még mielőtt belemerülnénk, lássuk a fontosabb műszaki paramétereket:

Az újdonság – noha még egy milliméterrel „szélesebbről” indul – meglepő módon jóval kisebb, mint a dSLR vázakhoz megrajzolt EF 11-24 mm F4 L USM volt anno: terjedelme csupán 84 x 112 mm, de ami még meghökkentőbb volt (legalábbis számomra), hogy a tömege is csak 570 gramm! A teszteléshez kapott Canon EOS RP vázzal együttesen is majdnem sikerült a szettel 1 kg alatt maradni: 1049 grammot mutatott a mérleg.

A tubusban 12 csoportba rendezve összesen 16 lencsetag található, amelyek között fellelhető 1 db Super UD, 3 db UD és 3 db aszférikus elem. A kilenc lamellából álló blende íriszét F4 és F22 közti értékekre szűkíthetjük, a legkisebb tárgytáv 25 cm, a legnagyobb nagyítás 0,12-szeres. Az STM léptetőmotor, ami az élességállításért felel, belül mozgatja a lencsecsoportokat, így fókuszáláskor nem változik az objektív hossza. A zoomolás is belsőleg történik, csupán a frontlencse nyújtogatja „nyakát”: 10 mm-en van a legkintebb, míg 15,8-17 mm között ül a legmélyebben.

Értelemszerűen, annak kialakítása miatt, a frontlencse elé nem csavarhatunk szűrőket, ezeket a hátsó lencsetag mögé illeszthetjük be, ahol egy kis foglalat várja a zselatinlapokat:

A gyártó elmondása szerint a beépített képstabilizátor 5 FÉ előnyt képes nyújtani a fotósnak, de valószínűleg ez a hatás tovább növelhető, hiszen az optikai stabilizátor képes együttműködni a vázba épített egységgel. Ehhez azonban olyan gépre van szükség, amiben van szenzormozgatásos rendszer. Sajnos (vagy szerencsére), az EOS RP-ben nincs, ezért önmagában is letesztelhettem az RF 10-20 mm F4 L IS STM „bemozdulásgátlását”, de erről majd picit később.

A Canon RF 10-20 mm F4 L IS STM megjelenésére jellemző a „tömör gyönyör” kifejezés; a technokraták érteni fogják, hogy miért. Nos, fentről lefelé haladva: az objektív tubusán megtalálható egy elektronikus vezérlőgyűrű, amihez a gépváz menüjében funkciót rendelhetünk (pl. ISO, rekesz). Alatta látható az elektromechanikus fókuszgyűrű, majd a zoomgyűrű. Bár mindhárom vezérlőnek más a textúrája, szemhez emelt géppel könnyű összekeverni a fókuszgyűrűt a paraméterezővel.

Meglepő módon az egy heti használat során egyszer sem sikerült rámarkolnom a frontlencsére – ívelt formája ellenére a virágszirom alakú, beépített napellenző jó védelmet nyújt – legalább a fotós ellen. Külön szót érdemel a lencsekupak is, ami ezt az elülső üvegtagot védi. A kupak ugyanis retesszel rögzül, ha rátoljuk az objektív elejére. Sem táskánkban, sem egyéb véletlen módon nem fog leesni. Levenni is csak akkor tudjuk, ha egyszerre benyomjuk az egymással szemben elhelyezkedő reteszgombokat.

Az objektív még felhelyezett védőkupakkal is „slank” megjelenésű, a fotóstáskában nem igényel extra nagy fiókot, és nem is akad bele nagyon semmibe a kupak pereme.

A Canon RF 10-20 mm F4 L IS STM időjárásálló (por- és cseppálló) tubusán az AF/MF és a képstabilizátor kapcsolója mellett találunk továbbá egy funkciógombot is, amihez szintén a váz menüjében lehet funkciót rendelni. Ez a gomb az objektívet támasztó kéz hüvelykujjához esik közel, így szemhez emelt géppel is pillanatok műve aktiválni a rábízott funkciót.

A Canon EOS RP egy viszonylag kisméretű váz, de még rajta sem hatott óriásnak az RF 10-20 mm F4 L IS STM, ahogyan azt a következő képeken látni fogjátok. Azonban van egy hátránya a pici vázaknak: ha olyan állványfejre szeretnénk felhelyezni a szettet, amihez nagyobb méretű cseretalp jár, akkor azt 90 fokban elforgatva kell majd a vázra felszerelnünk, különben ferdén fog állni az egész szett (lásd lentebb).


A cseretalp nem fekszik fel a váz aljára, hanem eláll attól az objektív tubusa miatt

Sajnos, a Canon EF 11-24 mm F4 L USM lencserendszert nem tudtam elhozni, de hogy jobban el tudjuk képzelni az RF 10-20 mm F4 L IS STM méreteit, mellé tettem Sigma 14-24 mm F2.8 DG DN | Art objektívemet:

Igen, a Sigma F2.8-as, de a Canon objektív 10 milliméterről indul! Ha a Canon is F2.8 lenne, akkor a terjedelme is láthatóan, érezhetően nagyobb lenne. No, de ennyi külső ismerkedés után ideje rátérni a képminőségre, lássuk!

Fontos preambulum: még mielőtt belevágnék a Canon RF 10-20 mm F4 L IS STM képének elemzésébe, muszáj megjegyeznem, hogy az ipari szabványnak tekinthető Adobe Camera RAW beépülő modul egyelőre nem támogatja ezt az objektívet, így hát szó sem lehet a nyersfájlok feldolgozásáról, vagy releváns elemzéséről. A Canon EOS RP fényképezőgép – természetesen – támogatja a lencserendszert, így a gépváz menüjében ki is választható és aktiválható az összes képjavító eljárás (pl. színhiba korrekció, peremsötétedés korrekció stb.). A próbák során JPEG és RAW (CR3) formátumban vettem fel a képeket. A fényképezőgép menüjében vegyesen használtam a képkorrekciós műveleteket: vagy mind ki, vagy mind be volt kapcsolva. A fotómasina saját JPEG állományai akkor is korrigálva voltak egy adott szinten, ha egyébként a menüben deaktiválva voltak a javító eljárások.

Az ultra nagylátószögű optikák tesztelése elég nehézkes feladat; sajnos, a szokásos tesztábrás élességtesztet nem lehetett elvégezni, mivel olyan nagy ábrára lett volna szükségem, hogy lefedjem vele a teljes látóteret, amilyet csak kevés nyomtatóval lehet legyártani. A rendelkezésemre álló tesztábrához annyira közel kellett volna menni az objektívvel, hogy az a) aránytalanul eltorzította volna a képet, b) már nem lehetett volna élesre állni a rendszerrel. Ebből kifolyólag a szokásos négyzetrácsos ábráról készített fotók is csupán irányadók. A geometriai torzítás próbájánál ráadásul a rendszer automatikus javítást hajt végre akkor is, ha a gép menüjében kikapcsolva vannak a korrekciók (lásd fentebb), tehát mindenképp a RAW-JPEG konverziót kell majd megvárnunk, ha már az említett ACR támogatni fogja ezt az optikát.

Addig is, nézzük, mekkora az RF 10-20 mm F4 L IS STM fókuszlégzése, derítsük ki, hogy parfokális-e az optika, illetve milyen hatékonyságú az optikai képstabilizátor, s hogyan változik a látótér zoomoláskor:

Amint az a fenti animáción látható, az RF 10-20 mm F4 L IS STM fókuszlégzése nem túl nagy, de filmfelvételkor azért ügyelni kell rá.

Elég nehezen látható (ultra nagylátószög, ugye), de a Canon RF 10-20 mm F4 L IS STM nem teljesen parfokális, tehát zoomolás után újra élességet kell állítanunk, különben nem biztos, hogy ott lesz éles a kép, ahol mi azt szeretnénk. Bár külön animációt nem készítettem róla, de a lencserendszer jól tartja a középpontot, zoomoláskor nem mozdul el a kép középpontja.

Kattints!

A gyártó váz+objektív képstabilizáció esetén 6 FÉ előnyt ígér, de az RF 10-20 mm F4 L IS STM rendszere önmagában is 5 FÉ-re képes. Kézből 2 mp-es záridőt sikerült hellyel-közzel élesen meglőnöm, de az 1 mp-es záridő még 20 milliméteres állásban is szinte biztosnak mondható (csak ne kávézzunk be fotózás előtt..).

Aki azt gondolná, hogy a 14 mm-ről induló objektívje már hihetetlenül sokat befog a világból, az nézze meg alaposabban a fenti kollázst! Egy régebbi cikkemben írtam, hogy 16 mm alatt gyakorlatilag milliméterenként új világ nyílik meg a fotós előtt – nos, ez különösen igaz a 14-12 mm alatti gyújtótávolságok esetében. Hihetetlen, hogy mi minden belefér 10 mm-be! Némi túlzással már arra is oda kell figyelnie a fényképezőgépet kezelőnek, hogy az állvány lába, vagy saját cipőjének orra ne rondítson be a kompozícióba.

A Canon RF 10-20 mm F4 L IS STM nagyon szépen kivédi a becsillanásokat még 10 mm-es állásban is, ami nem utolsósorban a speciális, ultra alacsony törésmutatójú, összetett lencsebevonatnak (Air Sphere Coating, Super Spectra, SubWavelength Structure Coating) is köszönhető. Bár elég borús, már tipikusan őszi volt az időjárás a próbák során, azért még volt szerencsém egy-két napos időszakhoz. A fenti két kompozícióban elég jelentős mértékben benne van a Napunk is, de látható becsillanással nem találkoztam.

10 mm-es gyújtótávolságon, F4.0 rekeszértéken sem láttam sehol színhibát a fényképezőgép által összerakott JPEG állományokon. Mindkét kép 100%-os képméretből lett kivágva 1:1 méretarányban. A fentebbi a kép felső harmadából, míg az alsó a képnek majdnem az extrém sarkából mutat egy-egy részletet.

Kattints!

A szokásos képmintákat ide töltöttem fel, ezek mind a Canon EOS RP-ből származnak minimális expozíciókorrekcióval (amit a JPEG enged, ugye). Amint lesz rá lehetőség, a RAW konverziókat is feltöltöm.

Értékelés

Végső értékelést még nem tudok leadni a Canon RF 10-20 mm F4 L IS STM kapcsán, hiszen még nem áll rendelkezésemre olyan ACR verzió, ami tartalmazná a megfelelő képkorrekciós profilt; a fényképezőgép JPEG állományai pedig nem minden esetben úgy pottyantak ki a készülékből, ahogyan én azt szerettem volna (korlátozott expozíciókorrekciós lehetőség és hasonlók). Szóval, a képminőség végső értékelése még várat magára, de már a mostani – nem publikus – átalakítások során is lehet látni, hogy „ez az üveg karcol rendesen”! Amit a JPEG-ek alapján el lehet mondani: minimális a geometriai torzítás csakúgy, mint a peremsötétedés. A lencserendszer nagyon jól ellenáll a becsillanásoknak, és színhibával sem találkoztam teljesen nyitott blende mellet sem. A képsarkok bár nyújtottak (hát milyenek is lennének egy 10-20 mm-es üveg esetében?), de a képminőség még ott is meglepően jó, a pixelmosás nem befolyásolja túlzottan a képélességet, vagy a kontrasztot. Botorság is lenne elvárni egy ekkora ultra nagylátótól, hogy saroktól sarokig tökéletes legyen a rajza, ugyanis a fizikát (azon belül is az optikát) nem lehet becsapni. A Canon RF 10-20 mm F4 L IS STM tökéletes lehet ingatlanközvetítőknek, akik gyakran kényszerülnek parányi helyiségek leképelésére, mivel egy 1,5 x 1,5 x 2,8 méteres mellékhelyiség is szinte „tetőtől talpig” belefér már 10 mm-be! Azonban tájfotózásra, épületfotózásra, vagy akár érdekes „bulifotókra” is el tudom képzelni a Canon újdonságát. Igen, F4.0-ról indul, de ott van a rendkívül hatékony képstabilizátor, és a vázak magas ISO-tűrése. És azt se feledjük, hogy beltérben, ahol sokat szeretnénk beletenni a kompozícióba, amúgy is rekeszelni fogunk legalább F5.6-ra, hogy minden éles legyen. Az RF 10-20 mm F4 L IS STM építési minősége elsőrangú, hiszen L-es obi, szóval jó befektetés lehet minden Canon rajongónak. Ára picivel 1 millió forint fölött van, ami teljesítményéhez képest, és a mai árcédulák figyelembevételével egyáltalán nem mondható csillagászatinak. Én megadom neki a „Kedvenc” bilétát!

Canon RF 10-20 mm F4 L IS STM

A Canon EOS RP vázat és az RF 10-20 mm F4 L IS STM objektívet a Canon hazai képviseletétől kaptam kölcsön. A termék honlapja itt található.

Hirdetések:
Weboldal készítés Komel Kft. Matéria Kft.

.

Ezek is érdekelhetnek...