A Sigma 16-300 mm F3.5-6.7 DC OS Contemporary bemutatója

Idén február végén mutatta be a Sigma a legújabb utazózoomját, a 16-300 mm F3.5-6.7 DC OS Contemporary-t, ami már a gyártó új márkamegjelenésének elemeit viseli (feliratok betűkészlete, elnevezés felépítése). Már a termék bejelentésekor morgolódtam, hogy miért csak APS-C szenzoros fényképezőgépekhez készül ekkora átfogás, ráadásul ebben a gyújtótávolsági tartományban? De jó is lenne ugyanez az optika full frame lapkás gépekre! No, de tegyük félre az én egyéni szociális problémáimat, és nézzük, milyen is lett a Sigma újdonsága, mert a márka hazai képviseletének hála már le is tesztelhettem ezt a kis tömör gyönyört!

Az objektív ekvivalens 24-450 mm-es tartományt kínál, azaz majdnem 19-szeres átfogást, tubusán belül 14 csoportba rendezve összesen 20 lencsetagot tartalmaz (1 FLD, 4 SLD és 4 aszférikus, 1 HR tag). A lencserendszer választható lesz Canon RF, FujiFilm X, Leica L és Sony E-bajonettel – hozzám ez utóbbi érkezett. A legkisebb tárgytávunk gyújtótávolságtól függően 17-105 cm lehet. Az objektív mérete 73,8 x 121,4 mm, tömege 615 gramm, a szűrőmenet átmérője 67 mm. A por- és cseppálló kivitelű optika legfeljebb 1:2 arányú nagyítást kínál (lásd majd a képmintákat). A frontlencsét víz- és olajtaszító bevonattal gőzölték fel, míg az optikai kialakítás a lehető legkisebb fókuszlégzésű, így filmkészítők is bátran alkalmazhatják a fókuszáthelyezést. Az élességállításért egy lineáris léptetőmotor felel, míg a beépített OS rendszer legfeljebb 6 FÉ előnyt nyújthat (ez együtt dolgozik a vázba épített stabilizációval).

A Sigma 16-300 mm F3.5-6.7 DC OS | C egyébként nagyon „letisztult”, mondhatni puritán kialakításnak örvend: a tubuson a zoomgyűrű és a fókuszgyűrű mellett már csak a „LOCK” feliratú retesz található, ami 16 milliméteres állásban rögzíti a zoomot. Erre – a tesztpéldánnyal szerzett tapasztalatok alapján – nem igazán van szükség, mert a zoomolás olyan kellemesen passzentos, hogy lóbálva sem tolja ki a belső tubust az objektív.

Egyébként kizoomolva, azaz 300 mm-es állásban sem kezelhetetlenül hosszú a lencserendszer, s mivel az objektív jól ki van egyensúlyozva, még a tele-tartományok használata során sem válik kiegyensúlyozatlanná a szett. A próbák során egyébként a megszokott Sony A7 III vázamat használtam APS-C módban, kizárólag RAW formátumban készítettem a képeket, s vázon belül kikapcsoltam az összes korrekciós tényezőt, funkciót (a Sigma 16-300 mm F3.5-6.7 DC OS Contemporary kompatibilis a Sony vázak összes képkorrekciós funkciójával, de azok eleve csak a JPEG állományokra vannak hatással).

Kattints!

A fenti képen is látható, mennyire „vegytiszta” a Sigma ultrazoomja. A fókuszgyűrű tökéletes helyre került, ugyanis a vázat alátámasztó kéz mutató- és hüvelykujja pont kényelmesen eléri. Az elektromechanikus gyűrűt pontosan, igény szerint gyorsan lehet használni. AF/MF közti váltás csak a vázon hajtható végre (általában AF+MF módban nálam az élességállítás, így bármikor belenyúlhatok a fókuszba anélkül, hogy váltogatnom kellene AF/MF közt).

A Sigma 16-300 mm F3.5-6.7 DC OS Contemporary frontlencséje és az azt körbeölelő gyűrű a lehető legdiszkrétebb kialakítást kapta, hiszen még a típusjelölés és a „Made in Japan” felirat is feketével lett felírva a felületre.

Természetesen ez a Sigma objektív is fém (bronz) bajonettet kapott, ami azt jelenti, hogy előbb fog elkopni mögüle a váz, mint ő maga. Ez az objektív nem kompatibilis a Sigma telekonvertereivel, így be kell érnünk az ekv. 450 milliméteres gyújtótávolsági csúccsal.

Zoomoláskor a hátsó lencsetag-csoport behúzódik a tubusba, de az objektív továbbra is védett marad a szennyeződésektől, ugyanis a hátsó lencsetag fix pozícióban áll. A külsőségek felfedezését zárjuk a szokásos szett-képekkel, ahol az objektív a Sony A7 III vázamra felcsavarva látható, íme:

Nyilván minden lencserendszer csak olyan jó, mint az általa kapott képminőség. Oké, a külső sem elhanyagolható, mert ha nem esnek kézre a kezelőszervek, ha nem kellően szigetelt az objektív, akkor szűk keretek közt élvezhetjük csak a képelés során. Szóval, lássuk, hogyan teljesített a 16-300 mm F3.5-6.7 DC OS Contemporary a próbáim során!

A szokásos torzításos teszten láthatóvá vált, hogy 16, 24 és 35 mm-es állásban hordótorzítás lép fel (35 mm felé haladva egyre enyhébben), majd 50 mm-től enyhe párnatorzítás volt tapasztalható, aminek mértéke nem nőtt a gyújtótávolság függvényében. A nyershíváskor egyelőre nem volt elérhető az automatikus korrekciós profil, így erre még várni kell. Azonban a geometriai torzulás mértéke minimális, ha mégis igény lenne a képjavításra, úgy azt manuálisan, egy csúszka elhúzásával meg lehet tenni.

Színhibákat szinte kizárólag csak 16 milliméteren, teljesen nyitott blende mellett láttam; már minimális rekeszeléssel búcsút inthetünk a lilás él-elszíneződéseknek.

Fent azt láthatjuk, hogy zoomolás közben hogyan mozdul el a középpont. A legkisebb színes pötty a 16 mm-t, míg a legnagyobb a 300 mm-t mutatja. Egy ekkor átfogásnál ez rendkívül minimális elmászást jelent, ami feszes, stabil zoom-mechanika felépítésre utal.

Az objektív fókuszlégzése – ahogyan azt a gyártó maga is ígérte – valóban csekély, szóval fókuszhúzáskor nem kell félni a látószög érdemi változásától.

A Sigma 16-300 mm F3.5-6.7 DC OS | C nem parfokális, tehát zoomolás után mindenképp ellenőrizzük a képélességet, ha kézi fókuszt használunk!

A peremsötétedés a teljes zoomtartományban jelen van, de némi rekeszeléssel csökkenthető, illetve teljesen el is tüntethető. A legkisebb mértékű vignettálás 50 mm-es állásban látható. A többi animációt feltöltöttem a szerverre, hogy ne lassítsa az oldal betöltését (kattints ide).

Kattints!

A képmintákon látható, mennyire jól rajzol a Sigma 16-300 mm F3.5-6.7 DC OS Contemporary! Szinten minden fényképnél az adott gyújtótávolság legtágabb rekesznyílását használtam, ugyanis a kontraszt, a képélesség már ott is tökéletes volt! Az EXIF adatokból minden részlet kiderül – erre tessék.

Értékelés

Gyakorlatilag évek óta már csak olyan lencserendszereket kapunk a japán gyártótól, ami kiváló minőséget reprezentál. Nem kivétel ez alól a Sigma 16-300 mm F3.5-6.7 DC OS Contemporary sem: mind felépítése, mind képminősége meggyőző, főleg annak tükrében, hogy ez a optika három éves garanciával is csak bruttó 289 990,- Ft. A rajzába nem tudok sehol belekötni, de ha nagyon kukacoskodni akarnék, akkor az enyhe színezést 16 mm-en, illetve a minimális geometriai torzítást említhetném. Ám ezek olyan tényezők, amelyek könnyűszerrel korrigálhatók. Kinek ajánlható ez az objektív? Nos, utazózoomról lévén szó értelemszerűen azoknak, akik minél kisebb, könnyebb szettel szeretnének utazni úgy, hogy közben a lehető legnagyobb átfogást élvezhessék (ráadásul ott van még a kvázi-makrós 1:2 arányú nagyítás is!). Azonban – a tapasztalataim szerint – kezdő vad- és sportfotósok is élvezni fogják a használatát, hiszen az ekv. 450 milliméteres gyújtótávolság és a sebes élességállítás mindkét témakörre alkalmassá teszi ezt a lencserendszert. Lesz, aki hiányolja majd róla az AF/MF kapcsolót, de mint írtam, AF+MF móddal ez a probléma is kiküszöbölhető. Mindent átgondolva tőlem jár neki az „Ajánlott” biléta!

Sigma 16-300 mm F3.5-6.7 DC OS Contemporary

A Sigma 16-300 mm F3.5-6.7 DC OS Contemporary objektívet a márka hazai képviseletétől kaptam bemutatóra.

Hirdetések:
Weboldal készítés Komel Kft. Matéria Kft.

.

Ezek is érdekelhetnek...