Február végén jelentette be (a szó szerint véve is) nagy újdonságát a Sigma: a 300-600 mm F4 DG OS | Sports lencserendszerével a japán gyártó sport- és természetfotósok legnedvesebb álmait váltja valóra! Akkor még nem is gondoltam volna, hogy ilyen hamar saját magam is kézbe vehetem ezt a „nagy fehéret”: másfél hetet tölthettem el a szuper teleobjektívek királyával. Előre szólok, hogy az objektív gyújtótávolsági tartománya miatt el kellett tekintenem a klasszikus tesztlaboros felvételektől, mert egyszerűen nincs elég helyem ahhoz, hogy akár csak a 300 milliméteres gyútávot is száraz tesztképekkel dokumentáljam, szóval, aki a megszokott torzításos, lila-éles és sorolhatnám még milyen tesztképeket vár, az most csalódni fog, mert ilyenekből nem (sok) készült. De előbb nézzük meg, milyen műszaki tartalmat takar a Sigma új csodája:
A Sigma 300-600 mm F4 DG OS | Sports optikai formulája 21 csoportba rendezve összesen 28 lencsetagot tartalmaz, amelyek közül 6 db FLD és 1 db SLD kialakítású, de akad köztük még más egyéb, a képminőséget javító elem. Az elülső lencsetag víz- és olajtaszító bevonatot is kapott, így nem csak a színhibáknak nincs esélye, hanem a szennyeződések sem tudnak megtapadni az üvegfelületen. A Leica L- és Sony E-bajonettel megvásárolható termék blendéjének íriszét 13 db lekerekített alakú lamella alkotja, melyek nyílását a teljes gyújtótávolsági tartományban F4 és F22 közti értékekre lehet szűkíteni.
Az objektív természetesen kirajzolja a full frame, azaz 36 x 24 mm-es képérzékelők teljes felületét, de APS-C méretű lapkák köré épülő fényképezőgépekkel is lehet használni. Ekkor ekvivalens 450-900 mm-nek megfelelő látómezőt kapunk némi fényveszteség mellett. A legkisebb tárgytáv 2,8 és 4,5 méter között mozog attól függően, hogy épp mekkora gyújtótávolsággal használjuk az optikát.
A Sigma illetékeseinek elmondása szerint ez a zoomobjektív úgy teljesít, mintha fix gyújtótávolságú üvegeket használnánk: makulátlan a képminőség minden gyújtótávolságon! A gyors és néma élességállításért egy nagy nyomatékú, „HLA” („high-response linear actuator”) motor felel, ami egy könnyű fókuszcsoportot mozgat az objektív bajonettjéhez közel eső részen. A beépített optikai képstabilizációs egység önmagában 5,5 FÉ előnyre képes, de ezt a megfelelő váz IS rendszerével együtt is lehet alkalmazni, így még nagyobb hatásfokra tehetünk szert. A beépített OS-nek két módja van, ahol az első (MODE1) általános fotós és videós jelenetekhez lett tervezve, míg a második (MODE2) svenkelős használathoz (vízszintes, függőleges és átlós mozgáshoz egyaránt) lett optimalizálva.
Kattints!
A tubus maga magnéziumötvözetből készült, míg a napellenző szénszálas kompozit anyagból áll. A termék felületére felvitt festék hőszigetelő hatású, így erős napsütésben sem tapasztalható optikai divergencia. A szokásos zoom- és fókuszgyűrű mellé egy harmadik paraméterező tárcsát is kapunk, aminek két előre beállított működési módja van: az egyik az előre beállított fókusz pozíciók közt vált, míg a másik mód az úgynevezett „Power Focus Mode”, ahol konstans sebességgel tudunk fókuszálni (elsősorban filmfelvételnél hasznos funkció). De a tubuson található még négy darab AFL gomb, egy a fókuszmódok közti kapcsoló, a fókuszkorlátozó kapcsolója, az OS módváltója, és egy egyedileg kiosztható kapcsoló.
Azok, akik a Leica L-bajonettes verziót választják, további előnyhöz jutnak, ugyanis használhatják az objektívhez a Sigma 1,4x és 2x telekonvertereit. A Sigma 300-600 mm F4 DG OS | S egyébként 3985 grammot nyom, terjedelme 167 x 467,9 mm, szűrőzni pedig „bedobható” 40,5 mm-es filterekkel lehet a bajonett előtti nyíláson át.
Olyan jó lenne, ha a Sony E-bajonettes változattal is használhatnánk telekonvertereket
Gyárilag nem csak a hatalmas napellenzőt és az (ARCA-SWISS kompatibilis) állványcsonkot kapjuk az objektív mellé, hanem egy roppant praktikus táskát is, ami hátizsákként vehetünk fel. Ez a táska-tok nem csak szállításkor, hanem tároláskor is kellő védelmet nyújt, de repülőgépre azért inkább külön megvásárolható kemény („páncél”) táskában adjuk. A gyári táska mérete elegendő ahhoz, hogy vázzal együtt tegyük bele a lencserendszert. További tartozékok: lencsevédő, tépőzáras puha tok, hátsó lencsevédő kupak, vállpánt és a már említett szűrőkeret (40,5 mm).
Kattints!
Kis híján 4 kg-os tömege miatt mindenképp érdemes legalább monopodot használni fotózáskor, mert bár én is kiskorom óta sportoltam ezt-azt, azért egy egész délelőttös, egész napos „fotószafari” során jócskán elfáradnak majd karjaink. A beépített képstabilizátor teljesítménye brutális; bár én csak a jó öreg Sony A7 III vázon próbáltam a fényképezőgép saját képstabilizációs rendszerével összepárosítva, a kioldó félig lenyomásával úgy megállt a remegő, izgő-mozgó élőkép, mintha kifagyott volna a fotómasina. A gyártó által ígért 5,5 FÉ-t bőven hozza a rendszer, sőt, én inkább 6,5-7 FÉ környékére tenném a teljes rendszer teljesítményét.
Senki ne próbálja a szettet a fényképezőgép alján található állványmenettel az állványhoz csatlakoztatni!
Érdekessége az állványcsonknak, hogy szabadon körbeforgatható benne az objektív (miután, persze, kilazítottuk a rögzítő csavart), de választhatjuk a „kattanós” körbetekerést is, ahol az objektív forgatása közben 90 fokonként jól érezhető „helyre kattanás” történik. Így pontosan tudjuk az előzőleg vízszintbe állított szettet tájképből portré módba forgatni. Mivel általában terepen az állványcsonknál fogva visszük a nagy és nehéz teleobjektívekkel szerelt fotós szettet, ezért a Sigma mérnökei kényelmes, puha bevonattal látták el annak belső felületét, így cipeléskor egyrészt nem töri fel a vas a tenyerünket, másrészt télen az nem fagy hozzá a bőrünkhöz.
Természetesen az élességállítás belsőleg történik, de a zoomoláskor sem változik az objektív hossza, ami rendkívül kényelmes egy gondosan kiegyensúlyozott állvánnyal való használat során. A fenti képen látható tárcsa az elektronikus fókuszálást végzi kétféle képen: az egyik módban folyamatosan, fokozatmentesen fókuszálhatunk előre-hátra, míg a másikban két előre beállított élességi sík közt válthatunk pillanatok alatt.
Bár a Sigma 300-600 mm F4 DG OS | Sports-szal akár négy szuper telefotó objektívet is helyettesíthetünk (300/4, 400/4, 500/4 és 600/4), ne feledjük, hogy ez a zoomoptika nem parfokális, tehát nem lehet egy előre beállított témán úgy végigtolni a teljes zoomtartományt, hogy a kép éles maradjon, hanem itt-ott korrigálni kell a fókuszt.
A fókuszlégzés is jól kivehető, tehát fókuszváltáskor is ügyeljünk arra, hogy a kiválasztott téma részlet ne másszon ki a kompozícióból. Szerencsére nem radikális mértékű a fókuszlégzés, de muszáj rá odafigyelnie az operatőröknek.
A Sony számlájára írható továbbá az a korlátozás, hogy hiába lenne képes a váz és az objektív fókuszmotorja is lépést tartani például a 120 kép/mp-es képfrissítéssel, sorozatfelvétellel, a lencserendszer Sony E-bajonettes verziója Sony vázakon maximum 15 kép/mp-ig képes a követőfókusz használata során együttműködni. Így védi magád a Sony, ami valahol érthető is. Nos, ez engem nem érint, mert az A7 III eleve képtelen elérni ezeket a korlátokat..
A Sigma 300-600 mm F4 DG OS | S blendéjének 13 darab íriszlamellája kellemes bokeh-t biztosít: bármi, ami a fókuszsíkon kívül esik tág F-értékeken, az beleolvad az elő- és a háttérbe.
„Színhiba? Milyen színhiba?” – a Sigma szuper telezoomja nem ismeri a színhiba fogalmát. A teljes tartományt végigpróbáltam F4-es rekesznyílással, de sehol nem láttam akár csak egy pixelnyi lilás él-elszíneződést sem.
600 mm @ F4.0 – 100%-os képrészlet
A felvételek élessége, kontrasztja, tehát az optika rajza szintén tökéletes a teljes tartományban. Bár a vázam csak 24 MP felbontású, szerintem nyugodtan kijelenthetem a látottak alapján, hogy a 61 MP-es szenzorokon sem lesz ok a panaszra e téren. A fenti képrészlet 600 mm-en készült F4-es blendenyílás használatával, ráadásul a napfény elég éles szögben érte a témát, de még így sem kellett csalódnom a Sigma újdonságában.
A 300-600 mm F4 DG OS | Sports nem igazán makrózásra lett kitalálva, de azért nem lehetetlen elkapni vele egy-egy szégyellős rovart.
További észrevételek: a Sigma 300-600 mm F4 DG OS | Sports gyakorlatilag a teljes tartományban nyugodt szívvel használható F4-es blendeértéken, mert rekeszeléssel a képminőség már nem lesz jobb, csak a mélységélesség lesz nagyobb. Esetleg a sarkokban csökken még egy leheletnyivel a peremsötétedés, de az amúgy sem olyan számottevő, hogy bárkit zavarjon.
Kattints!
A képmintákat a szokás helyen, ide kattintva találjátok. És akkor lássuk az értékelést:
Értékelés
A Sigma 300-600 mm F4 DG OS | Sports egy újabb gyöngyszem a japán gyártó kínálatában, ami a „sajátmárkás” termékeket is a sarokba állítja. A Sigma szuper teleobjektívjének építési minősége és képminősége is kimagasló, ráadásul 2,8 millió forintos árával sem kell szégyenkeznie. Semmi rosszat nem tudok róla mondani, keresve sem találtam benne hibát, csak egyet: vissza kellett adnom.
Viccet félretéve, nyugodt és tiszta szívvel tudom bárkinek ajánlani a Sigma 300-600 mm F4 DG OS | Sports lencserendszert, aki sport-, vagy vadfotózásra keres egy fényerős szupertelét. Ráadásul csillagfotózásra is remekül lehet használni, hiszen F4-es kezdő fényértékével még a jóval drágább apokromatikus távcsöveket is lekörözi. Mi mást adhatnék neki, mint egy „Kedvenc” bilétát?
Sigma 300-600 mm F4 DG OS | Sports
A Sigma 300-600 mm F4 DG OS | Sports objektívet a márka hazai képviseletétől kaptam tesztre. A termék honlapja itt található.