Úgy tűnik, nem csak a szocialista korszakban volt divat az ötéves tervek felállítása: az Olympus ma ugyanis bemutatta saját ötéves tervét. A viharverte japán vállalat átstrukturálja működését, amely szerint a legfontosabb üzletáguk az orvosi eszközök gyártására specializálódott lesz. A digitális képalkotásnál is számos „ballasztot” dob le magáról a gyártó, itt ugyanis a tükör nélküli rendszerkompaktokra és az igényes kompaktokra fognak koncentrálni.
Az Olympus ötéves terve lényegében a költségmegtakarításról, a legfontosabb termékek gyártására való koncentrálásról és az orvostechnológiai berendezésekre helyezett súlypontról szól. Átalakítják a vállalatvezetést is, így az egyes vezetők kompetenciáit szűkre fogják, a felügyeletüket pedig szigorítják – az Olympus így próbálja megelőzni a legutóbbihoz hasonló botrányok kialakulását. A „személyzet optimalizálása” címszó alatt 2014. március végéig világszerte 2700 munkavállalótól fog megválni a gyártó. Ezen túlmenően 2015 márciusáig 40%-kal óhajtja csökkenteni gyártósorainak számát a vállalat, amit vagy egyesítésekkel, vagy bezárásokkal fognak kivitelezni.
A vezetőség három új jelmondatot tűzött ki magának:
1) Back to Basics (vissza az alapokhoz, gyökerekhez)
A gyártó régi, tradicionális értékeihez való visszatéréssel remélik újra visszaszerezni a befektetők bizalmát. Az Olympust gyakorlatilag újra fel akarják építeni, új vállalati értékeket óhajtanak lefektetni, mint például:
- a közösség javát szem előtt tartani, annak fejlődéséhez termékekkel hozzájárulni,
- a világ legjobb termékeinek gyártására törekedni,
- a fogyasztókra és igényeikre összpontosítani.
2) One Olympus (egy Olympus)
Közös erőfeszítések árán emeljék a dolgozók világszerte a márka értékét, elismertségét; a kollektív tudásának használata, a csapatmunka felé való haladás.
3) Profitable Growth (nyereséges növekedés)
A vállalat központi üzleti érdekei a „Medical Business” (orvostechnológiai üzletág), a „Life Science & Industrial Business” (élettudományok és ipari üzletág), valamint a „Imaging Business” (képalkotó üzletág). A jövőben le akarnak mondani a túlzott felvásárlásokról; ezután a nyereséges növekedés szerepel a középpontban.
Ami számunkra érdekes mindebből, hogy az Olympus, mint fényképezőgép-gyártó nem szűnik meg, sőt, jobban odafigyel az olyan gépekre, amelyeknek valóban „van értelme” – az ezredik tucatkompakt teljesen fölöslegesen köt le pénzt, munkaerőt és gyártókapacitást. A vállalat a MILC fényképezőkre és az igényes, csúcs kompaktokra fog koncentrálni – ebből azonban nem derül ki, mi lesz a dSLR fényképezőgépek (E-5) és azok kiegészítőinek fejlesztésével, jövőjével (ugye, pont a napokban írtam arról a pletykáról, hogy nem csak E-7, hanem E-720 is tervbe van véve – ezek szerint azoknak almás).
Akit érdekelnek a részletek, az innen letöltheti a vállalat angol nyelvű ötéves tervét PDF formátumban. Hajrá, Olympus!