Az fstoppers.com oldalon találtam egy elsőre érdekes posztot, aminek az a címe, hogy „6 dolog, amiről minden kezdő fotósnak tudnia kell(ene)”. A szerző, Nick Fancher, arra hivatkozva állította össze közepesen hosszú szösszenetét, hogy hetente megkeresik azzal végzősök, illetve amatőrök, hogy hogyan indítsák el profi fotós karrierüket. Válasza általában mindig ugyanaz szokott lenni, amit most megosztott velünk, íme:
1. Indíts el egy weblapot. Még ha nincs pénzed, akkor is lehet weboldalad. Elsőként vedd meg domained, ami lehetőleg legyen a neved, vagy annak valamilyen rövidítése. A kliensek ugyanis jobban szeretik azt mondani „Szabó János Fotografit bízzuk meg a munkáinkkal”, mint „Fényes Pixel Varázs Fotót”. Utóbbi ráadásul több személyt is takarhat, ami zavart okozhat az erőben. Munkádon legyen rajta a monogramod. Ha nincs pénzed webdesignerre, akkor sem kell csüggedni, vannak kedvező megoldások. Például a WorPress, vagy a Squarespace kihozható évi 100 dollárból és mocsok könnyen használhatók – ráadásul nagyon jól SEO-zhatók (keresőmotor optimalizált). A Tumblr még egy nagyon jó hely, főleg blogszerű jelenléthez – ingyenes és a forráskódja is egyénre szabható. Hang- és videó anyagot is feltölthetsz, integrálhatsz az oldalba. Ráadásul feliratkozhatnak oldaladra a követők is.
2. Indíts egy üzleti Facebook oldalt. A Facebook egy másik nagyszerű forrás fotósoknak. Nem csak hogy mindenki és a Sára is fent van rajta, hanem ingyenes is. Jelölj be ismerősnek mindenkit, akivel valaha dolgoztál, találkoztál, így ha új fotót töltesz fel FB biznisz oldaladra, egyből meg is jelölheted rajta az embereket, így azok ismerőseihez is eljut az ige. A szerző minden munkája a szóbeszéd és add tovább jellegű hirdetésekből jön (ismerősök ajánlják egymásnak), ezért nagyon fontos szerepe van, hogy egy-egy poszttal ezreket érjen el.
3. Készítsd el Google Places oldaladat. A Google átvette a világ fölött az irányítást, így az sem árthat, ha ott is jelen vagy. A Google Places egy másik ingyenes megoldás a Facebook mellett, ráadásul nagyon sokan használják üzletileg. Legfeljebb öt kereshető címszót írhatsz be, ami vállalkozásodra a legjellemzőbb, mint például „portré stúdió”, vagy „kutyafotó”, vagy „esküvőfotós” stb. Maximum tíz képet tölthetsz fel portfóliódba, illetve egy YouTube videót. Nagyszerű dolog, hogy klienseid értékelhetnek, véleményezhetnek is. Minél többen keresnek rád és minél többen beszélnek rólad a „Guglin”, annál magasabbra kerülsz a Google keresői listán, mint például a „Columbus, Ohio Fashion Photographer”. Még a Google AdWords sem olyan hatékony, mint ezek a keresések.
4. Iratkozz fel a Flickrre. A Flickr ugyan a Yahoo! érdekeltsége, de még mindig ez az egyik legjobb módja annak, hogy képeidet szerepeltesd a Google keresőjében. Fontos, hogy hatékonyan címszavazd fotóidat! A Flickr legjobb része, hogy együttműködésben áll a Gettyvel. A Getty a Flickr felhasználók fényképeiből szokott vásárolni és a legjobb felvételeket hozzáadja katalógusához. Ez pénzt hoz! A cikk szerzője is nem keveset keresett már ezen a módon.
5. Fotózz ingyen! Ésszel, persze. Gyakorlatilag ma mindenki fényképész – a jó munkákat csakis ismeretségen keresztül, illetve portfólióddal lehet megszerezni. Tehát munkásságodnak a megfelelő minőséggel és változatossággal kell rendelkeznie. Ez számtalan helyszínt, témát és stílust jelent. Ha képminta-tárad nem elég sokrétű, akkor gondolkozz el azon, milyen típusú klienseket és munkákat szeretnél szerezni, majd indulj el, környékezd meg ezt a csoportot. Rengeteg olyan kis vállalkozás létezik, akik örömmel látnak egy fotóst, akik ingyen, vagy nagyon nyomott áron végezne el nekik egy-egy melót. Ha egy ilyen munkával portfóliódnak pont azt a részét tudod feltölteni, ami még foghíjas, akkor az ingyenesség/alacsony bevétel ellenére előnyödre válhat, ha elvégzed. Külön aranybánya lehet, ha az egyik ilyen kliens szerteágazó ismeretségi körrel rendelkezik és továbbajánl téged (persze, nem diszkont áron). Hidd el, egy idő után kamatozni kezd az ismeretségi tőke és sokan fel fognak keresni akár jól fizető megbízásokkal is. Nincs vesztenivalód, legrosszabb esetben a blogodnak tolsz egy posztot belőle.
6. Oszd meg a tudást! Mindenki mád bekukucskálni a függönyök mögé – a hogyan készült videók pedig rekord nlézettségűek a YouTube-on. Készítsd el hát saját munkáid háttérmunkálatairól szóló mozgóképanyagaidat, főleg, ha valami különleges melóval végeztél, ami érdekes felkészülést igényelt. Műszaki paraméterek, kelléktárról készült felvétel, diagramok – ezek kellenek a jónépnek! (Forrás: fstoppers.com)