A Mátrix filmtrilógiát bizonyára mindenki látta – ott találkozhattunk először a „Bullet Time” névre hallgató effektussal, amikor Trinity a levegőbe ugrott, majd ott lebegve megállt (a kamera jól körbeforogta), hogy kicsit később jól fejbe rúgja az egyik őt épp letartóztatni igyekvő őrt. A jelenetet úgy rögzítették, hogy több tucatnyi kamerát helyeztek el körívesen a színésznő előtt, majd a megfelelő szinkronizálással olyan képkockákat lőttek, ami a hölgyet többféle szögből mutatja a levegőben. A kockákból mozgóképet készítettek, ami így nézett ki:
A Permagrin („Örökmosoly”) Films ugyanezt a hatást alkalmazza kisebb-nagyobb alkotásaiban, melyekhez 15 darab GoPro kamerát használnak egy egyedileg készített köríves fémkeretre szerelve. Marc Donahue, a Permagrin egyik frontembere már több produkciót mutatott be a valóban ügyes konstrukcióval, ami azonban még nem mondható teljesen tökéletesnek (az egyes képkockák ide-oda ugranak, lásd majd lentebb, a videóban). Akárhogyan is, az alkotások látványosak és a költségvetés messze nem olyan orbitális, mintha professzionális kamerákkal készítenénk a klippeket. A srácok videoklippeket, biciklis trükk-ugrásokat, reklámfilm-betéteket és hasonlókat készítenek. Íme, egy példa: (Forrás: a mashable.com cikke alapján)






Ügyes 🙂
Az arat ne firtassuk… Bar valoszinuleg ugyanezt meg lehet csinalni olcsobb gepekkel is.
Ó, az ide-oda ugró képkockák nem hibásak, hanem a zene ütemére vannak hangolva! Kétszer is visszanéztem, az nem hiba, hanem játék, ahogy szándékosan lány hangjához igazodik.
@Sanda gyanu: bevallom, hang nélkül néztem a videót, bizonyára hibáztam. csak az volt gyanús, hogy a srác is mondta, hogy egyelőre nem hibátlan a rendszer működése, abból gondoltam.
Nekem nem tetszett, igen kis körcikket fednek le a kamerák. Az igazi hatás 360°-os. Ez ahhoz képest csak gyenge utánérzet.
lehet az a bajuk, hogy nem tudják teljesen szinkronizálni a kamerákat, és van némi csúszás a képek között, mert nem egy időben „lőnek” a kamerák
@nyisziati: körcikk, vagy 360 fok szerintem lényegtelen, mert a különbség csak a kamerák számában van innentől kezdve
@SemBoga: „a különbség csak a kamerák számában van innentől kezdve”
Ez igaz, de ez adja a látványbeli különbséget… 🙂
Nem véletlenül szaporodtak a kamerák az elmúlt évtizedekben a forgatásokon.
szerintem meg a felamator megoldasnak koszonhetoen nem illeszkednek rendesen a korivre a kamerak es emiatt a fokuszpont sem teljesen ugyanott van. emiatt ugral a kep kicsit oldalra/fel-le/stb. 🙂 itt boven eleg, ha egy millimeteres elcsuszas van valamelyik kameranal.
Egyrészt szerintem inkább a véletlen műve, ha a zene ütemével egyezőnek tűnnek a hibák, és a srác is ebben látja a csiszolatlanságot. másrészt ahogy a szuperlassított felvételeknél pl. http://www.youtube.com/watch?v=–ZwS0bihHQ itt is a picit különböző szög, picit különböző háttér, picit különböző fények miatt maradnak még az utómunkát követően is elmozdulások, elmosódások. Ahogyan a Twixtornál is, itt is megoldást jelenthet, ha minél homogénebb a háttér, ahogyan a Mátrix forgatásának adott jelenete is greenboxban forgott.