Egyre többen kérdeznek, hogy milyen fényképezőgépet vegyenek, hogy szerintem melyik a legjobb (és küldenek egy felsorolást), hogy én mit ajánlok. Komolyan, ilyenkor széttárom karjaimat és egy halálhörgésre erősen hasonlító hanggal felugrom a forgószékemből, majd szaladok egy kört a lakásban. Hangosan hajtogatom magamban, hogy „honnan tudjam?” – honnan tudjam, hogy Nagy Lalinak, vagy Kis Karcsinak mik az igényei, hogy mit szeret fotózni, mire használná túlnyomórészt a fényképezőgépet. Sokan – már elnézést a kivételektől – azt hiszik, hogy egy váz megvásárlásával elintézték a kérdést, megoldották a „problémát” egy életre, de legalább pár hétre. Nos, nem.
Gépvásárláskor ne csak az adott modelleket nézzük, ne csak az lebegjen előttünk, hogy „ebben APS-C szenzor van és elfér a tenyeremben”, hanem nézzük meg azt is, hogy milyen kiegészítőket lehet ahhoz az adott géphez kapni. Mert hiába a világ legjobb, legkisebb, legzajmentesebb fotómasinája, ha nincs hozzá egy épkézláb objektív (vagy csak egy van hozzá..), ha nem kapni hozzá vakut, esetleg konvertert, hogy másféle lencserendszerekkel is használhassuk (vagy pont csak konverterrel lehet használni a gyári rendszer objektívek hiánya miatt – ugye, mindenki tudja, melyik S*ny gyártóra gondolok?).
Szóval, nehéz elkezdeni a nézelődést még akkor is, ha már tudjuk, hogy milyen gép tetszene. Itt jön képbe az a csúnya kérdés, hogy mire fogjuk túlnyomórészt használni a rendszert. Számtalan variáció létezik, ezért példának leírom saját elképzeléseimet és igényeimet, íme:
- Mire: nagyrészt termékfotózásra, webre, cikkekhez és videózáshoz, külföldi (sajtó) utakra, esetleg makrózgatni.
- Mi felel meg erre legjobban: kis kezes rendszer, kihajtható kijelzővel, alacsony zajjal, fényerős zoomobjektívekkel.
- Konkrétan: Panasonic DMC-GH3. Ezt a gépet videózásra hegyezték ki, a 12-35/2.8 és a 35-100/2.8 pedig szintén ideális mind a termékfotózáshoz, mind a videózáshoz, de főleg az utóbbihoz nagyon ajánlott a két optika (gyors, hangtalan AF motor, beépített képstabilizátor, F2.8 konstans fényérték a teljes zoomtartományban). A Pana-Leica 45/2.8 OIS makró és az Olympus 60/2.8 makró pedig mindkettő nagyszerű alternatíva makrózáshoz. Előbbi ugyan drága, de van benne stabi, ami gyakran bizonyul igen hasznos funkciónak.
- Miért ez a rendszer: termékfotózásnál jó, ha nagy a mélységélesség, de a képminőség is legyen a helyén. A 4/3 szenzornak köszönhetően ideális munkaeszközt kapunk: alacsony zajszint, jó képminőség és nagy mélységélesség még tágabb rekesznyílások mellett is (ahol egy FF lapkás gépnél F16 kellene, itt elég az F8). Persze, lehet Tilt/Shift optikákra is költeni, de az én esetemben az enyhén szólva overkill lenne.

- Mire: művészkedni, asztrofotózni, játszani a mélységélességgel.
- Mi felel meg erre legjobban: egy full frame lapkás dSLR váz, amihez fényerős fixeket, T/S optikákat is lehet kapni.
- Konkrétan: Nikon D800/E, vagy Canon EOS 5D Mark III. 28/1.8, 35/2, 50/1.4, 85/1.8, és pár T/S obi egy használt lakás árán.
- Miért ez a rendszer: konkrétan a Nikon D800 a maga 36 MP-es FF lapkájával brutális felbontást nyújt – gyakorlatilag poszter méretben nyomtathatunk ki városképeket, vagy akár esküfői hangulatfotókat. A Canon az 50/1.2L, a 85/1.2L és a T/S obik sora miatt kerülhet szóba; a Nikon rendszeréből leginkább az F1.2 AF-S obik hiányoznak (igen, tudom, régi F bajonettes üvegeket lehet venni gombokért a használtpiacon, de azok nem minden esetben felelnek meg a kor elvárásainak és a D800/E szenzornak).

Tehát, ha munkáról van szó (lásd fentebb), a GH3 és a 12-35/2.8 (de akár a 14-45/3.5-5.6 OIS is, ha nem a videón van a hangsúly) kombinációja számomra verhetetlen. A kihajtható kijelző, a nagy mélységélesség baromira megkönnyíti a dolgomat; mindemellett a GH3 akkuja rengeteget bír – ha jól emlékszem, az első menet valami 600+ fotó és két órányi videó után ért véget (ekkor kellett megetetnem kis árammal a cuccost). Gyakran látogatok el sajtóbemutatókra, olyankor pedig a nagyon fejlett videós tudását kamatoztatom a gépnek.

Ha viszont olyan helyre utaznék, ahová nem minden évben, vagy életemben csak egyszer-kétszer jutnék el, oda a méret- és súlytöbblet ellenére egy Nikon D800 vázat vinnék 2-3 fix gyútávú optikával. Miért a D800? Mert jelenleg neki van a legnagyobb felbontású érzékelője, aminek ráadásul a dinamikája is kimagasló. Minek a 36 MP? Nos, egy látványos, szép, emlékezetes helyszínről elkészített fotó nagyon jól mutat otthon a falon 2 méter x 1 méteres méretben 🙂

Még mielőtt bárki elkezdene belekötni írásomba: a fentebb leírtak az én saját igényemet és véleményemet tükrözik és csak példának hoztam fel arra a kérdésre, hogy „milyen gépet vegyek, melyik nekem a legjobb?”. Ha viszont holnap az Olympus kihozná az E-M7 OM-D vázat, ami szintén kihajtható és elforgatható kijelzővel és full manuális videofelvételt is engedő firmware-rel jönne, akkor azt ajánlanám magamnak, mert az E-M5 beépített képstabija brutális, a Pana objektívjeibe épített rendszerek a közelébe sem érnek. És ha tetszik, ha nem, az Olympus JPEG fájljai sokkal jobbak, mint a Panáé – tehát sok utómunkától szabadulnék meg egy csapásra. Ugyanez érvényes a Canonra is: ha kijönne az EOS 3D (tudod, az évek óta felemlegetett legenda) egy 56 MP-es lapkával, ami nem csak felbontásban, hanem végre dinamikában is szakítana a korábbiakkal, akkor már csak az 50/1.2 és a 85/1.2 miatt is megvenném (lottó öttalálatossal a zsebemben, persze – még mielőtt valaki azt gondolná, hogy rám szakadt az OTP :P). No, remélem, kedves kérdezni kívánó, hogy leszűrted írásomból a lényeget: csakis TE tudhatod, hogy NEKED melyik a legjobb RENDSZER. Ha már azt tudod, mire szeretnéd használni a felszerelést és úgy van kérdésed, írj nyugodtan, szívesen segítek, ha tudok! 🙂 Egyet érdemes észben tartani: a tojásrakógyapjastehén NEM létezik, nyugodtan tarthatsz több gépet/rendszert is, ha van rá kereted!





Ugyanezt el lehet mondani számítógéppel, telefonnal, mindennel.
És tényleg, az a kérdés, hogy mire.
most egy kicsit elszégyelltem magam az egy évvel ezelőtti levelemért 😀
@Hrobert: de miért? nem kell szégyenkezni a kérdés miatt. aki kérdez, az tudni is fog. akik kuka, az meg az is marad 🙂
@MLaca: jó mondjuk annyira nem vakon tettem fel a kérdést, csak Nikon és Canon között hezitáltam
Abszolút egyetértek az írásoddal.
A dslr-ezésbe belekostoló emberek „mit vegyek első gépnek” (Canon vs Nikon) kérdésére azt szoktam mondani: Vegyél amit akarsz, vagy amelyik tetszik. Még úgysincs kialakult kép benned, hogy mit szeretnél. Kezdd el használni és utána majd rájössz, hogy mi a fontos neked, és azt mennyire teljesíti a jelenlegi géped. Váltani mindig lehet.
A canon 85 1.2 /50 1.2 lenne az utolsó ami miatt canont vennék.. 😀 Mechanikailag szuperek, de képminőségre a 200ezer forintot sem érik meg..
Amatőr fotós vagyok majdnem negyven éve. Útiképeket, perivát fotókat készítek a magam szórakozására és emlékeim megörökítésre. A kémiai korszakban tükörreflexes gépeim voltak, ugye a paralaxis-hiba elkerülése végett. A digitális korszakban ultrazoom kompaktokat vásároltam, előbb egy Panasonicot, most Fujit használok, elégedetten. De minden áruházi katalógusban azt látom, hogy a tükörreflexes gépek sokkal drágábbak, mint a kompaktok, pedig a leírható paramétereik (felbontás, fényerő, zársebesség, zoom-terjedelem) vagy azonosak vagy gyengébbek azokénál. Több, tükörreflexeset használó, hozzám hasonlóan amatőr fotós ismerősömet faggattam, hogy miért tartják jobb választásnak a tükörreflexest, de nem tudtak válaszolni. Ide, úgy látom, profik írnak, tőletek is megkérdem: hátha valaki tud érveket mondani a tükörreflexes mellett (amatőr használatra). Előre is köszönök minden választ!
@ősbölény: szerintem azért részesítik előnyben a dSLR vázakat, mert jobb a képminőség, a szenzorok felülete jóval nagyobb, mint a kompakt gépekben alkalmazottaké, de a modularitás is lehet indok, valamint a sokkal gyorsabb működés (általános és AF szempontból).
Most jutottam el oda, hogy le szeretném cserélni kompakt fényképezőgépemet tükörreflexesre. Kirándulások alkalmával a táj megörökítésére használnám(erdők, városképek) és szoktam kijárni rallyversenyekre is, ott is készítenék vele képeket saját felhasználásra. Sokat olvastam utána és arra jutottam, hogy egy használt Nikon D3100 megfelelne nekem. Drágábbat nem szeretnék venni, mert nem használnám olyan sokat. Csak az a problémám, hogy nem tudom milyen objektív tudná ezeket az igényeket kielégíteni. Esetleg ebben tudna valaki segíteni?
Az lemaradt, hogy 200.000 Ft-nál többet nem szeretnék kiadni a vázra+objektívre. Úgyhogy mindenképpen használtban gondolkodom. De elfogadok javaslatot váz terén is.
@PékDániel:
Azért a Canon 85/1.2 képminőségének nézz utána mégegyszer 😉
@squiddy: Rendben!
http://www.dxomark.com/index.php/Lenses/Compare-Camera-Lenses/Compare-lenses/(lens1)/270/(lens2)/388/(lens3)/823/(brand1)/Canon/(camera1)/0/(brand2)/Nikkor/(camera2)/792/(brand3)/Nikkor/(camera3)/792
@PékDániel:
A szintetikus teszteken túl is van élet 🙂 Egyébként meg bárki bármelyik obit is választja nem fog csalódni. Hidd el a Canon obi is lenyűgöző azt leszámítva, hogy amennyit újan elkérnek érte az valóban arcpirító.
Az érdekesség kedvéért itt egy összehasonlító video:
http://www.youtube.com/watch?v=adQHzNfvzFM
@squiddy: Ezeknek a videóknak jóval kevesebb a tartalmuk/értelmük/stb mint a száraz tényeknek a dxo-n. Én a saját szememre, tapasztalataimra hagyatkoztam persze közrejátszik, hogy nincs egy darab valamire való szenzora se a canonnak szóval nehéz is azt az optikai felbontást megjeleníteni amit egy ilyen lencse elbír/na.