A minap keresgéltem egy alapzoomot a Sony E rendszerhez, s ha nem hívják fel erre az érdekességre a figyelmemet, tán el is siklottam volna fölötte. A Tamron 28-75 mm F2.8 Di III RXD a full frame szenzoros, E-bajonettes Sony vázakhoz készül (A7 és a A9 család), külsejét tekintve egy az egyben olyan, mint egy „kis szürke egér”, így nem is csoda, ha sokan továbblapoznak keresgéléskor. Hogy klasszikusokat idézzek: „ronda, de finom”, és valóban, a varázslat csak akkor veszi kezdetét, amikor vázra csavarjuk ezt a kis lencserendszert. Mert kicsinek nem nagy, hiszen 73 x 117,8 milliméteres terjedelmével és 550 grammos tömegével a konstans F2.8-as fényereje ellenére sem tekinthető „súlyos egyéniségnek”.
A Tamron 28-75 mm F2.8 Di III RXD kezelőfelülete a lehető legegyszerűbb: van rajta két vezérlőgyűrű (zoom és élességállítás) és kész. A feltűnést kerülő, jó minőségű műanyagból épített tubus páraálló szigeteléssel van ellátva; az objektív 28 mm-es állásban a legrövidebb, majd 75 mm-en éri el legnagyobb hosszát. A tubusban 12 csoportba rendezve összesen 15 darab lencsetagot találunk, melyek közt van egy darab XLD (különösen alacsony szórású), egy darab LD (alacsony szórású) és három darab aszférikus is (ezek közül kettő hibrid aszférikus). A gyártó az összes üvegfelületet lekezelte a szellemképek és becsillanások elleni BBAR (Broad-Band Anti-Reflection) bevonattal, ráadásul a frontlencse fluorbevonatot is kapott, aminek víztaszító és szennyeződés gátló hatása van.
A blende írisze kilenc darab lekerekített alakú lamellából áll, amelyek hozzájárulnak a kellemes háttérelmosáshoz (lásd később). Az optika legkisebb tárgytávja 19 cm (28 mm-en), illetve 39 cm (75 mm-en), így a legnagyobb nagyítás 1:2,9 és 1:4 között mozog. Számomra különösen hasznosnak bizonyult, hogy nagylátóra állva igen közel tudtam menni a témához. Az A036 kódjelű lencserendszer szűrőmenetének átmérője 67 mm, így még a szűrőzés is viszonylag kis pénzből megoldható.
A fém bajonettet a szokásosnak mondható szigetelő gumigyűrű veszi körbe, így itt a nedvesség és a por nem tud bejutni az objektív belsejébe. A hátsó lencsetag zoomoláskor behúzódik a tubusba, nem lát el záró, szigetelő feladatkört.
A Tamron 28-75 mm F2.8 Di III RXD minden szükséges adatot közöl a vázzal, tehát a fényképek EXIF adattábláiba belekerül a gyújtótávolság, a blendeérték és a tárgytáv is. A fotómasina menüjében a különféle képjavításokat is használhatjuk, ha például JPEG-ben mentjük képeinket.
Amint a cikk elején már említettem, a Tamron 28-75 mm F2.8 Di III RXD nem egy hatalmas nagy objektív. Igaz, valamivel hosszabb, mint a hasonló tartományt lefedő Sony FE 28-70 mm F3.5-5.6 OSS, de átmérője a nagyobb rekesznyílás ellenére kisebb. Aki például erről Sony kitobjektívről szeretne váltani a Tamronra, annak eleinte szokatlan lesz majd, hogy a Tamronnál a fókuszgyűrű esik közelebb a bajonetthez. A próbák során az első órákban én is állandóan a zoomgyűrűvel akartam élességet állítani..
A Tamron igen diszkrét megjelenésű, a frontlencse keretén semmiféle felirat nem árulkodik a típusról és a műszaki paraméterekről.
A Sony A7 III-nak kifejezetten jól áll a Tamron 28-75 mm F2.8 Di III RXD: slank, hosszúkás formája jól fogható, s mivel könnyű, nem lesz orrnehéz a szett.
A Tamron 28-75 mm F2.8 Di III RXD nevében az utolsó három betű – mármint az RXD – a „Rapid eXtra-silent stepping Drive” léptetőmotoros fókuszmeghajtásra utal. S valóban, a motor teljesen némán tette a dolgát, a sebességével sem volt probléma, igaz, picivel talán lassabban működött, mint ahogyan a Sony FE 28-70 mm F3.5-5.6 OSS. AF használatakor bármikor belenyúlhatunk kézzel is az élességállításba, ha azt a vázon úgy állítottuk be. A fókuszgyűrű egyébként elektronikus összeköttetetésben áll a lencsetagokat mozgató egységgel, azaz nincsenek fizikai végpontjai a fókusztartománynak. A kézi élességállítás nagyon finoman és pontosan működtethető.
A külsőségek után lássuk, hogyan teljesít az objektív, ha a képminőségről van szó! A teszteléshez egy Sony A7 III vázat használtam, aminek menüjében kikapcsoltam az összes képjavító eljárást. A fotógépet RAW-ban használtam, a fájlokat az Adobe Camera RAW beépülő modul 11.3.0.197-es verziójával alakítottam 10-es minőségű JPEG állományokká.
Első körben most nem a geometriai torzításokra voltam kíváncsi, hanem arra, hogy zoomoláskor mennyire mozdul el a középpont. A fenti ábra mutatja, hogy a mozgás mértéke minimális, de az általában függőleges irányú elmozdulás helyett itt szinte vízszintesen mozgott a középpont zoomoláskor.
És akkor lássuk a geometriai torzításokat is! 28 mm-en hordó-, majd 50 mm-en és afölött párnatorzítás látható. Az optika 35 mm-es állásban szinte teljesen torzításmentes képet ad. Senki ne ijedjen meg, ezeket a vonalgörbületeket a való világban nem nagyon fogjuk észrevenni, hacsak nem rácsvonalas tesztábrákat fényképezünk folyamatosan. A jelenségtől amúgy meg pillanatok alatt megszabadulhatunk a nyersképek hívásakor, vagy már a gépen belül is, ha engedélyezzük a hibák korrigálását. Apropó hibák: nézzük meg a színezést!
28 és 35 milliméteren a Tamron 28-75 mm F2.8 Di III RXD egyáltalán nem mutat színes él-elszíneződéseket, tehát se lilás, se zöldes, se sárgás szellemképeket nem láthatunk a kontrasztélek mentén.
50 mm-en minimális, 75 mm-en picivel több pixelnyi lilás színezést lehet észlelni teljesen nyitott blende használata mellett. Azonban az F4-re szűkített rekesszel lőtt képeken már csak nagyon kevés látszik ezekből az él-színekből.
A Tamron 28-75 mm F2.8 Di III RXD nem parfokális, ugyanis megtartott fókusz mellett 75 mm-en kissé ellágyul a kép. A vizsgálat során körülbelül egy méterre lehetett a szett a tesztábrától, szóval a minimális tárgytáv változása nem szólhatott bele az eredménybe.
A rendszer fókuszlégzése minimális, de filmkészítéskor ez a kicsi is belezavarhat a képbe fókuszhúzáskor, szóval, erre érdemes odafigyelni majd az operatőröknek.
A peremsötétedés a teljes zoomtartományban jelen van, s 75 mm-en a legerősebb, de F5.6 körüli blendeértéknél minimálisra csökken a hatása. 75 milliméteren egy FÉ-vel tovább, F8-ra kell szűkíteni az íriszt, hogy a rövidebb gyútávokhoz hasonló mértékűre csökkenjen a vignettálás.
Kattints!
A képélesség 28 mm-en a kép közepén már F2.8-on is hibátlan, az extrém sarkokban is csak F5.6-ig kell szűkíteni a rekeszt, ha tökéletes képet szeretnénk kapni.
Kattints!
Szerintem 35 mm-en a legjobb a képe a Tamron 28-75 mm F2.8 Di III RXD-nek. Középen még élesebb, még kontrasztosabb, mint a többi gyútávon, és a sarkokban is F4-F5.6 körül már makulátlan a látvány.
Kattints!
50 mm-es állásban F2.8-on nagyon kicsit lágyabb a rajz, mint 28 és 35 mm-en, de F4-től már itt sem lehet belekötni semmibe. A kép sarkaiban F4-en már nagyon jó az élesség és a kontraszt.
Kattints!
75 milliméterre zoomolva álomszerűen lágy rajzzal fogad az F2.8-as kép, de F4-en már itt is tökéletes élesség fogadott a képek közepén. A sarkokban F5.6-tól válik makulátlanná a rajz. A próbák végére hagytam a legjobb részt: a háttérelmosást, avagy a bokeh-t!
A Tamron 28-75 mm F2.8 Di III RXD a háttérben elmosott becsillanásokat, fényforrásokat „szappanbuborékos” stílusban jeleníti meg, ami kicsit hasonlít a Trioplan féle optikai formula által rajzolt képhez! Nyilván ízlés kérdése, de szerintem nagyon kellemes ez a látvány, amit akár portrézáskor is szépen kihasználhatunk. A képmintákat itt találjátok.
Értékelés
A Tamron 28-75 mm F2.8 Di III RXD viszonylag kicsi és könnyű annak ellenére, hogy konstans F2.8-as kezdő fényértékről indul a teljes zoomtartományban. Az általa kínált tartomány is nagyon jól használható az általános, hétköznapi fotózás során, és a különleges lencsetagoknak és bevonatoknak hála nem kell tartanunk a szellemképektől, a becsillanásoktól, de a színhibák is csak nagyon visszafogottan jelentkeztek a próba során. A peremsötétedés nem vészes, ami pedig látható, az remek hangulatot ad a fotóinknak. A minimális tárgytáv is praktikus abban az esetben, ha igazán közel szeretnénk kerülni a témához. A 28-75 mm F2.8 Di III RXD bár nem olyan mértékben szigetelt, mint komoly testvérei, de így sem kell megijedni, ha a fotózás során elkapna minket egy kis szemerkélő eső. Ami egyeseknek hiányozhat az a 24 mm nyújtotta látószög, de a fókuszsebesség is lehetne egy picivel gyorsabb. Bruttó 269 900 forintos vételára (lásd Tripont webshop) abszolút „Kedvenc” termékké avanzsálja – Sony E gépek használóinak kötelező „kitobjektív”!
Tamron 28-75 mm F2.8 Di III RXD
A Tamron 28-75 mm F2.8 Di III RXD objektívet a Tripont Foto Video Kft.-től kaptam bemutatóra. A lencserendszer műszaki paramétereit itt találod.