Itt vannak a legújabb X-bajonettes Sigma objektívek!

Szeptember elsején jelentette be a Sigma, hogy két közkedvelt objektívjét ezentúl már FujiFilm X-bajonettel is meg lehet majd vásárolni. Míg a 23 mm F1.4 DC DN | Contemporary kifejezetten az APS-C és az annál kisebb méretű képérzékelők kirajzolására lett tervezve, addig a 100-400 mm F5-6.3 DG DN OS | Contemporary a full frame méretű lapkákat is kényelmesen telerajzolja. Most, nem sokkal a bejelentés után, már volt is szerencsém kipróbálni a két „újdonságot”, amit a márka hazai képviseletének és a Fotoplus Kft. munkatársainak köszönhetek (ők adták a teszteléshez szükséges FujiFilm X-S20 vázat – köszi, srácok!). Mivel mindkét lencserendszert korábban már részletesen leteszteltem (Sony E véggel), ezért a mostani cikkemben elsősorban arra voltam kíváncsi, hogy mennyire kompatibilisek a Fuji gépével.

Ezzel a két lencserendszerrel a Sigma immár összesen hat optikát kínál a FujiFilm APS-C szenzoros fényképezőgépeihez: korábban már megjelent a 16 mm F1.4 DC DN | C, a 30 mm F1.4 DC DN | C, az 56 mm F1.4 DC DN | C, illetve a 18-50 mm F2.8 DC DN | Contemporary. A két újdonság szeptember 21-től lesz megvásárolható, 399 890, illetve 199 890 Ft-os áron (előbbi ár a 100-400 mm-re, míg utóbbi a 23 mm-re vonatkozik). De aki már rendelkezik e két optika bármelyikével, az akár át is alakíttathatja azt Sony E-, vagy Leica L-bajonettről FujiFilm X-re a Sigma bajonett-váltó szolgáltatásának segítségével.

Csapjunk hát bele a közepébe, lássuk, miként szolgálja a Fuji rajongókat a két régi-új Sigma! A 23 mm F1.4 DC DN | Contemporary Leica képkockára vetítve 35 mm-nek megfelelő látómezőt kínál, így valószínűleg sokak kedvence lesz. Az F1.4-ről induló rekesznyílásnak hála sötétebb környezetben, tehát belső terekben is remekül alkalmazhatjuk majd ezt a kis gyöngyszemet (rendezvények előnyben). Csakúgy, mint Sony E-bajonettes társa, úgy a FujiFilm X-es verzió is kontrasztos, éles rajzzal, színhibáktól mentes képpel, kellemes bokeh-val, gyors, néma fókuszmotorral, a becsillanások nagyon hatékony kordában tartásával kényeztet, sőt, ez a bajonett-verzió képjavító profilok nélkül is látványosan kisebb geometriai torzítást mutat.

A teszthez kapott pici FujiFilm X-S20 váznak nagyon jól áll a Sigma 23 milliméterese: a szett tökéletes egyensúlyban volt, ráadásul esztétikailag, azaz megjelenésre sem utolsó látvány a páros. Nálam továbbra is jó pontot ér, hogy a gyártó visszafogottan, sötétszürke felirattal látta el a frontlencse műanyag gyűrűjét, így nem olyan feltűnő a fotós munka közben.

A néma és gyors léptetőmotor pontosan is dolgozik, használat során nem tapasztaltam melléfókuszálásokat, vagy élességállítási hibákat. A Fuji X-S20-szal a folyamatos élességállítás is zökkenőmentes volt.

Azt már másik cikkemben is írtam, hogy a Sigma 23 mm F1.4 DC DN | Contemporary szigetelésének köszönhetően por- és cseppálló, tehát szemerkélő esőben, hóesésben, vagy akár párás környezetben sem kell elriadni a képeléstől – persze, az sem árt, ha a váz, amire felcsavarjuk szintén kellően szigetelt!

A Sigma 23 mm F1.4 DC DN | C kompatibilis a fényképezőgépekbe épített képkorrekciós funkciókkal, tehát amennyiben a fotómasina támogatja, és JPEG-ben fényképezünk, már a váz menüjében aktiválhatjuk a különféle hibák (színhiba, geometriai hiba stb.) automatikus javítását. A próbák során én azonban kizárólag RAW-ban fényképeztem, a nyersfájlokat az Adobe Camera RAW (ACR) 15.5.0.1595-ös verziójával alakítottam 10-es minőségű JPEG állományokká. A konverzió során kikapcsoltam az automatikus profilt, és csupán az expozíciót korrigáltam szükség szerint. Lássuk, mit tapasztaltam a laborban:


Amint már említettem, a Fuji verziónak kisebb a geometriai torzítása


A peremsötétedés gyakorlatilag F2.5-nél megszűnik


A fókuszlégzés erős, filmkészítésnél ügyeljünk erre

Kattints!

A kép közepe már nyitott rekesszel is borotvaéles, kontrasztos, egyedül pár pixelnyi CA látható, ami F1.8-nál már el is tűnik. A kép extrém sarkaiban F2.0 körül már nincs kifogásolnivaló.

Összefoglalva

A Sigma 23 mm F1.4 DC DN | C Sony E-bajonettes verziója anno tőlem „Ajánlott” plecsnit kapott, de a Fuji verzió már megérdemli a „Kedvenc” bilétát, hiszen szinte nincs torzítása, sőt, az ára is valamivel kedvezőbb: bruttó 200 000 Ft körüli összeget kérnek érte a szaküzletekben.

Sigma 23 mm F1.4 DC DN | C

Sigma 100-400 mm F5-6.3 DG DN OS | Contemporary

A Sigma 100-400 mm F5-6.3 DG DN OS | Contemporary Sony E-verziója az egyik kedvenc teleobjektívem, ezt már korábbi cikkemben meg is írtam róla. A FujiFilm X-bajonettes kiadásának plusz előnye, hogy a látómező tovább szűkül, azaz átszámolva egy 150-600 milliméteres telezoomot kapunk pénzünkért! S mivel ezt a lencserendszert a gyártó eredetileg a 36 x 24 mm-es képérzékelőkre tervezte, az APS-C (vagy kisebb) lapkás fényképezőgépeknél az optika „javát”, azaz közepét használhatjuk! Gyakorlatilag ingyen tuningolt lencserendszert kapnak a Fujisok!

A Sigma 100-400 mm F5-6.3 DG DN OS | C nem csak egy kívánatos tartományt fed le, hanem beépített képstabilizátorral, fókuszkorlátozóval, valamint egy felprogramozható gombbal is rendelkezik. Ráadásul a stabija a vázéval együtt használható, ami igen hatékony bemozdulás-gátlást eredményez. A mérnökök különösen nagy figyelmet szenteltek annak, hogy a kiváló képminőség mellett könnyű és (a gyújtótávolsági tartományhoz képest, persze) kompakt méretű lehessen a termék (azért a kis X-S20 váz elég mókásan fest rajta).

A FujiFilm X_bajonettes verziónál, csakúgy, mint a Sony E, illetve a Leica L esetében is maradt a bevált optikai formula: a tubusban 16 csoportba rendezve összesen 22 lencsetagot találunk, melyek közül egy FLD, négy pedig SLD kialakítású. Külön piros pontot érdemel, hogy az objektív a Sigma két új telekonverterével is használható, melyeket anno az üveggel együtt jelentettek be. Gyárilag itt is kapunk mellé egy napellenzőt, de a termékfotókon is látható állványcsonkot opcionálisan kell megvásárolni. Ez utóbbit egyébként kifejezetten ajánlom, mert bár nem túl nehéz az objektív, a viszonylag pici és könnyű APS-C lapkás Fuji gépek kézben tartva már nincsenek egyensúlyban ezzel a lencserendszerrel. A bajonett terhelése sem ajánlatos, ha állványon akarjuk használni a szettet.

A Sigma 100-400 mm F5-6.3 DG DN OS | Contemporary-ben egy léptetőmotor gondoskodik az AF gyors és néma működéséről. A beépített képstabilizátor önmagában 4 FÉ előnyre képes, de ha párosítjuk a váz saját stabilizációs rendszerével, akkor még hatékonyabb egységet kapunk. A tubuson található AFL gombhoz a fotógép menüjében párosíthatunk funkciót; a fókuszkorlátozó kapcsolóval még tovább gyorsíthatjuk a rendszer élesre állását, ha gyorsan mozgó, de kiszámítható távolságra lévő témát szeretnénk fotózni.

Egy további nagyon hasznos funkció a húzásos zoomolás: a lencserendszert nem csak a zoomgyűrű forgatásával, hanem a napellenző húzásával-tolásával is beállíthatjuk a kívánt gyújtótávolságra (Dual Action Zoom)! Egyéb fontos műszaki paraméterek: a legkisebb tárgytáv 112-160 cm (nagylátó-tele végeken mérve), a legnagyobb nagyítási arány 1:4,1 (400 mm-es állásban), a szűrőmenet átmérője 67 mm, a 86 x 199,5 mm-es terjedelemhez pedig 1135 grammos tömeg társul. A blende 9 db lekerekített alakú lamellából áll (kezdő F-értékek: 100 mm-en F5, 200 mm-en F5.6, 300 mm-től F6.3). Jut eszembe: a belső tubus 100 mm-es állásban lezárható a „LOCK” kapcsolóval, így szállításkor nem zoomol ki magától az objektív.

Összefoglalva

Csakúgy, mint a 23 mm-es társa, a Sigma 100-400 mm F5-6.3 DG DN OS | Contemporary is tökéletesen működött a FujiFilm X-S20 vázon, azaz semmiféle inkompatibilitást nem tapasztaltam. A Fuji X-bajonettes verzióról is csak azt tudom elmondani, amit már a Sony E-végű kiadással tapasztaltam: gyors AF, rengeteg praktikus és hasznos funkció, „betonkemény” képstabilizáció, ami együttműködik a Fuji váz beépített rendszerével. Az APS-C képvágásnak hála pedig az optikai formula legjavát kapjuk, hiszen csak a lencserendszer „közepe” vetít a szenzorra, így például sokkal kevésbé volt látványos a peremsötétedés is. Még mindig sajnálom, hogy a gyártó nem mellékeli alaptartozékként a TS-111 típusjelű állványcsonkot, mert az egy kötelező kiegészítő ehhez az objektívhez! Ennek ellenére a Fuji X-verzió is megérdemelten kapja tőlem a „Kedvenc” plecsnit!

Addendum:

Bár magáncélra nem használom a FujiFilm fényképezőgépeit, objektívjeit, mégis örömmel tölt el, hogy egyre több „gyártóidegen” lencserendszer érhető el a márka fényképezőgépeihez, hiszen egy rendszer csak annyira életképes, annyira változatos, mint amennyire a kiegészítői azzá teszik; egy fotómasina önmagában nem érne sokat. Amint azt a cikk bevezetőjében már említettem, a Sigma jelenleg hat X-bajonettes optikát szerepeltet kínálatában. Remélhetőleg ez a számérték a jövőben nőni fog, hiszen kiváló (kép)minőségű objektívekkel lett így gazdagabb a piaci kínálat.

Sigma 100-400 mm F5-6.3 DG DN OS | C

A képmintákat ide töltöttem fel (vegyesen). A két objektívet a márka hazai képviseletétől, míg a FujiFilm X-S20 vázat a Fotoplus Kft.-től kaptam kölcsön a teszthez.

Hirdetések:
Weboldal készítés Komel Kft. Matéria Kft.

.

Ezek is érdekelhetnek...