Bemutató: Tamron 16-300 mm F3.5-6.3 Di II VC PZD Macro

Az elmúlt napokban egy remek kis utazózoom-objektívhez volt szerencsém, amely nem csak hatalmas átfogásával, hanem makró képességével, valamint beépített képstabilizátorával is kényeztet. Igaz, nem túl fényerős a Tamron 16-300 mm F3.5-6.3 Di II VC PZD Macro, de valamit valamiért, hiszen mondjuk végig F4, vagy ne adj’ Isten F2.8 kezdő fényértékkel sokkal nagyobb és nehezebb, de főleg drágább lett volna ez a lencserendszer.

main

A Tamron 16-300 mm F3.5-6.3 Di II VC PZD Macro APS-C szenzorral szerelt fényképezőgépekhez készült, így a 16-300 mm-ből Canon vázakon ekvivalens 25,6-480 mm, míg Nikon gépeken 24-450 mm-nek megfelelő látószöget kapunk. A makró felirat nem vicc, a legkisebb fókusztávolság (a gyári adatok szerint) a szenzor síkjától mérve 39 centi, azonban a való világban 300 mm-es állásban 8 centire a frontlencsétől még élesre állt vele a rendszer! Lemérve kb. 32 centiméter volt a szenzor felülete és a téma közti legkisebb távolság.

mainhood

De még ne szaladjunk ennyire előre, nézzük a Tamron 16-300 mm F3.5-6.3 Di II VC PZD Macro fontosabb műszaki paramétereit:

  • Jelleg: utazózoom
  • Formátum: APS-C
  • Bajonett: Canon EF, Nikon F, Sony A
  • Időjárásálló: igen
  • Gyújtótávolsági tartomány: 16-300 mm
  • Legtágabb rekesz: F3.5-6.3
  • Legszűkebb rekesz: F22-40
  • Íriszlamellák száma: 7
  • Mérete: 75 x 99,5 mm
  • Tömege: 540 gramm
  • Szűrőmenet átmérője: 67 mm
  • Legnagyobb nagyítás: 1:2,9
  • Legkisebb tárgytáv: 39 cm
  • Képstabilizátor: van
  • Optikai felépítés: 16 lencsetag 12 csoportba rendezve (2 különösen alacsony szórású, 3 aszférikus és 1 UXR lencsetag; az üvegfelületeken többrétegű bevonat található)
  • Átlós látószög: 82°12’-5°20’
  • AF motor: PZD ultrahangos

Külső jellemzők

backlens

Amint a fenti fotón látható, a Tamron 16-300 mm F3.5-6.3 Di II VC PZD Macro fém bajonettel rendelkezik, melynek külső peremén egy gumigyűrű található. Ennek a gyűrűnek az a szerepe, hogy por vagy nedvesség ne jusson a tüköraknába. Azonban a lencserendszer hátul nyitott, tehát zoomoláskor a hátsó lencsetag behúzódik a tubusba.

backopening

A frontlencsét egyébként egy csíptetős elven oldható kupak védi, aminek köszönhetően felcsavart napellenző ellenére is könnyen levehető vagy felhelyezhető a védőkupak. A Tamron gyárilag mellékeli a napellenzőt, tehát nem kell külön költségekbe vernünk magunkat ezért a filléres kiegészítőért.

frontlens

A tubuson összesen három kapcsoló található: az egyikkel az AF/MF között válthatunk, a másikkal a képstabilizátort kapcsolhatjuk be/ki, míg a harmadikkal rögzíthetjük az objektívet 16 milliméteres állásban. Ez praktikus akkor, ha vázra csavarva, „lóbálva”, vagy nyakba akasztva visszük az objektívet, mivel az így nem tud kizoomolni. Erre amúgy sem hajlamos a termék, bár lehet, „bejáratás” után könnyebben járnak az egymásba csúszó műanyag tubushengerek. 300 milliméteres állásban, tehát teljesen kihúzott állapotban is csupán 1,5-2 mm volt a tubus kotyogása, ami nagyon jó érték. A Tamron 16-300 mm F3.5-6.3 Di II VC PZD Macro felépítése igen jó minőségű, mind a kapcsolók, mind a tubus építőelemei jó minőségérzetet keltenek. A zoom- és a fókuszgyűrű gumírozása bizalomgerjesztő, de nyilván hosszabb használat után mondható csak el ezekről, hogy valóban mennyire időállóak.

switches zoomed

A Tamron 16-300 mm F3.5-6.3 Di II VC PZD Macro kellemesen kompakt méretű összetolt állapotban; az épp kéznél lévő Canon EF-S 17-85 mm F4-5.6 IS USM objektívhez hasonlítva egyrészt alig volt hosszabb, másrészt viszont az építési minősége a Tamronnak messze jobb volt.

comp1

A próba során egy Canon EOS 40D és egy Canon EOS 550D váz segédkezett. Míg az EOS 40D-vel nagyszerűen harmonizált a Tamron 16-300 mm F3.5-6.3 Di II VC PZD Macro, addig az 550D-re azért egy picit már nagy volt; bár a tömegeloszlás még a kisebb gépen sem volt kényelmetlen.

ondslr size

Működés és képminőség

A PZD ultrahangos fókuszmotor gyorsan, hangtalanul és pontosan végzi a dolgát, és érzésre a 40D-n valamivel fürgébben reagált. Az automatikus élességállításba bármikor belenyúlhatunk; a fókuszgyűrűt két végpontja között cca. 130 fokban lehet elforgatni. Mivel a tesztelt példányt én csomagoltam ki először, azaz teljesen új, még „bejáratlan” volt, ezért a zoomolás egy kissé nehézkesen, de egyenletes erőigénnyel működött. Idővel – és bekopással – valószínűleg könnyebb és finomabb lesz ennek a mozgása.

stabi

A beépített képstabilizátor teljesen némán dolgozik, és körülbelül 3 FÉ előnyt nyújt fotózás közben. 300 mm-es állásban 1/10 másodperces záridő is kitartható volt vele (ez az eredmény persze soktényezős, lesz, aki jobb, s lesz, aki rosszabb eredményt ér el – fizikai és pszichikai állapottól függően).

distortion

Korrigálatlan

distortion_korr

Korrigált

Az optikai torzítást a gyújtótávolsági tartomány két végén ellenőriztem. 16 mm-es állásban erős hordótorzítás volt látható, míg 300 milliméteren párnatorzítás jelentkezett. Mindkét esetben azonban könnyen és gyorsan orvosolható a probléma, főleg, ha RAW-ban fotózunk. Szerencsére a torzítás egyenletes, nincs benne hullámvonal.

ca

A Tamron 16-300 mm F3.5-6.3 Di II VC PZD Macro viszonylag alacsony színi hibával rendelkezik, az a kevés is igazából 300 mm-en jelentkezik. Nyersfájlok hívásakor a jelenség javítása szerencsére csak 1-2 csúszka elmozdításának kérdése.

kozpontossag

Mint általában a zoomobjektívek, úgy a Tamron 16-300 mm F3.5-6.3 Di II VC PZD Macro sem teljesen központos, azaz minden egyes, a tubusion jelzett gyújtótávolságon picit elmozdult a középpont. Fenti kép az EOS 550D-vel készült és annak 100%-os felbontásában értelmezendő. A kilengés a két végpont között függőlegesen 251, vízszintesen 115 pixel.

parfokalitas

Aki szeret kézzel fókuszálni, az majd gyakrabban fog az élességállító gyűrűhöz kapni, ha váltogatja a gyútávot: a Tamron 16-300 mm F3.5-6.3 Di II VC PZD Macro ugyanis nem parfokális, a különböző gyújtótávolságokon újra és újra be kell állítani az élességet.

Utolsó lépésben arra voltam kíváncsi, hogy vajon mekkora mértékű a peremsötétedés a tubuson jelzett gyújtótávolságokon. Ehhez összesen hét animációt készítettem: 16, 35, 50, 70, 100, 200 és 300 milliméter került a nagyító alá, íme!

16mm

@16 mm

35mm

@35 mm

50mm

@50 mm

70mm

@70 mm

100mm

@100 mm

200mm

@200 mm

300mm

@300 mm

Végül – a „remek” időjárásnak köszönhetően csak egy párat sikerült összehoznom – álljanak itt képminták vegyesen:

 

 

 

 

 

jpegraw

 

Értékelés

A Tamron 16-300 mm F3.5-6.3 Di II VC PZD Macro egy nagyszerű „mindenes” objektív, ami a kategóriában kimagaslóan jó építési minőséggel büszkélkedhet. Ezt a gyártó még időjárásálló szigeteléssel, kis önsúllyal és kompakt méretekkel fejelte meg. A beépített képstabilizátorral igen jó eredményeket értem el; a frontlencsétől számított körülbelül 8 centiméteres elérhető (makró) tárgytávolság pedig csak hab a tortán. A képminőségről sem írhatok rosszakat, főleg a kép közepén látható élesség nagyon jó. Minimális színhiba és a parfokalitás hiánya róható fel a lencserendszernek, de szerencsére mindkettővel együtt lehet élni. Nyugodt szívvel merem ajánlani bárkinek ezt a zoomot, aki épp ilyesmire vágyik.

A Tamron 16-300 mm F3.5-6.3 Di II VC PZD Macro megvásárolható 5 év garanciával bruttó 189 990,- forintért a Tripontnál.

ajanlom

Tamron 16-300 mm F3.5-6.3 Di II VC PZD Macro

Hirdetések:
Weboldal készítés

.

Ezek is érdekelhetnek...

  • Graf Almassy

    Én nem láttam egyik tesztfotón sem olyan makró teljesítményt amit ne tudna bármelyik kitobjektív. Direkt nem tesztelted igazi makróval vagy csak tényleg ennyit tud?

    • mlzphoto

      mindjárt teszek fel párat, pillanat..

  • István Szalatnyai

    Szia, nagyon jó lett a teszt!
    Szerintem érdekes lenne az az adat is, hogy a hordótorzítás korrigálása és az emiatti sarkok leesése miatt kb. mekkora látószög marad meg a 16mm-ből. Saccperkábé jó ha marad 18 mm. Ami nem is lenne rossz, de jó lenne pontosabban tudni.
    Üdv, Szalatnyai István

    • mlzphoto

      hi, köszi! hogy konkrétan hány százalék a veszteség, azt nem tudom, de feltettem az ACR javított képeket is.

      • István Szalatnyai

        Köszönöm! Szépen egyenletesek a korrigált képek. Ahogy számolgattam szerintem korrigálás után 17-18 mm közé esik a nettó látószög. Ez egy igen jól sikerült utazó obinak néz ki.

  • Gyorgy Papp

    Nemrég szereztem be egy ilyet 🙂 A Holdfényképezés kapcsán jutott eszembe, esetleg emlékszel még vagy tudsz támpontot adni, hogy milyen “csúszkákat kell tologatni” a színhiba javításához? Köszi előre is!

    • mlzphoto

      hát, ha raw fájlokat hívsz az adobe camera rawban, akkor ott a “Lens COrrections” alatt kell kipipálni a kis négyzetet, majd a csúszkákat a kép nézése közben huzigálni 🙂

  • Szalatnyai István

    Szia! A központosságot hogy szoktad mérni?
    A tesztábrákat látom, de nem tudom értelmezni. Köszönöm

    • mlzphoto

      hi! állványra felteszem, a legnagyobb gyútávon a legkisebb tárgytávtól picit messzebb (általában 10%-kal messzebb, hogy biztos legyen az élességállítás) beállítom az élességet, majd önkioldóval végigkattogom a tubuson jelzett fókusztávokon az obit. a tesztábra közepét kiszínezem, az jelöli az adott gyútávokon a középpontot.

      • Szalatnyai István

        Értem és köszönöm szépen a kimerítő magyarázatot.