A m4/3 evolúciójának következő lépése: Panasonic DMC-GX8 – képekkel frissítve!

Az elmúlt napokban az internet fotós szakfórumai ismét elkezdtek pezsegni: vajon a Panasonic a DMC-GX8-cal végre kitör a több éve bevezetett, és azóta csak ímmel-ámmal frissítgetett 16 MP-es m4/3 szenzorok börtönéből, és ezúttal egy valóban teljesen új, megnövel felbontású képérzékelővel jelentkezik? Egy szóval: igen. A GX8 azonban nem csak a +4 megapixellel tűnik ki a tömegből, hanem számos olyan kisebb-nagyobb szolgáltatással, funkcióval, amit eddig még vagy egyáltalán nem láthattunk ebben a formátumban, vagy csak az abszolút csúcsgépek, mint például a DMC-GH4 kaptak meg.

GX8_k_front_H_HS12035

A Panasonic magyar képviselete a két új fotómasina bejelentésének tiszteletére rendezett ma délelőtt egy sajtó-összejövetelt, ahol a GX8 mellett az új DMC-FZ300-at is kézbe vehettük, kipróbálhattuk (tesztkészülékek majd augusztus-szeptember környékére várhatóak), így szerezhettünk egy első benyomást a készülékekről. Most azonban elsősorban a m4/3-os GX8-ról szeretnék beszámolni, az FZ300-ról majd kicsit később szó lesz még.

GX8_k_front_H_FS14140-KA_LVF_PopUp

A m4/3-os fényképezőgépek először 12, majd 16 MP-es felbontást kínáltak – utóbbival már jó pár éve együtt kell élnünk, hiszen eddig a gyártók úgy vélték, ez a képméret nyújtja a legjobb felbontás/képminőség arányt. Azóta viszont már több év is eltelt és a gyártástechnológiák fejlődése nem állt le, sőt! Így hát már időszerű volt, hogy ez a formátum is megkapja az első nagyobb felbontású lapkáját; a kérdés már csak az volt, mekkora lesz az új bűvös szám. Nos, ma reggel kiderült, hogy ezentúl kereken 20 MP-el gazdálkodhatnak a m4/3 rajongói – nagy valószínűséggel a GX8 beindítja majd a lavinát, és mostantól egyre több olyan fényképezőgép lát napvilágot, ami ezt a pixelsűrűséget kínálja.

GX8_k_front_H_FS1442A-KA_LCD_Open

A Lumix DMC-GX8 csepp- és porálló kivitelű magnéziumötvözet vázat kapott, ami elődjénél, a GX7-nél láthatóan és érezhetően is nagyobb lett. A masina minden irányban hízott pár millimétert (122,6 x 70,7 x 54,6 mm versus 133 x 78 x 63 mm – értelemszerűen utóbbi a GX8), tömege is bő 80 grammal több lett. Az újonc immár nem egy egyszerű dudor alakú markolattal rendelkezik, hanem egy „rendes”, jól megfogható, de nem túl mély fogantyúval lett ellátva. A kipróbálás során azt vettem észre, hogy a markolat és a bajonett között viszonylag szűk a hely – noha, ez a probléma nem csak ezt a gépet és nem csak a Panasonic termékeit sújtja, érdemes lenne a mérnököknek erre is odafigyelniük, hiszen már a DG Nocticron 42,5 mm F1.2 Asph. tubusa is kellően vaskos ahhoz, hogy kényelmetlen legyen a használat során.

GX8_k_back

A sajtóbejelentés során igyekeztem amennyire csak lehetett megismerkedni a GX8-cal, s azt kellett felfedeznem, hogy bár lehet külső mikrofont csatlakoztatni a készülékhez, a konnektor ismét 2,5 mm-es lett. Kérdésemre, hogy miért történt ez így, a Panasonic képviselője, Uematsu úr azt a választ adta, hogy az új, 20 MP-es szenzor miatt ezt a gépet elsősorban a fotósoknak szentelik, tehát az állóképkészítésre hegyezték ki, ezért kisebb hangsúlyt fektettek a bővíthetőségre. Ráadásul a mikrofon bemenete megosztott feladatkörrel bír, ugyanis a vezetékes távkioldót is ide kell csatlakoztatni (és az szintén 2,5 mm-es Jack rendszerű).

_1110561

Terítéken a GX8 és az FZ300

A váz hátoldalán található kijelző maradt érintésérzékeny, megtartotta 3”-os méretét is, viszont immár OLED technológiát vonultat fel, és felbontása is némileg megnőtt a GX7-éhez képest (1,040 vs 1,036 millió pixel). A GX7 felhajtható elektronikus keresője zseniális megoldásnak bizonyult, így hát a GX8-nál is megmaradt ez a mozgathatóság. Érdekes, hogy felbontása picit kisebb lett, hiszen most már csak 2,36 millió pixel (a GX7-é 2,765 millió pixel volt), de a nagyítását megnövelték 1,39-szeresről 1,54-szeresre.

_1110563

Különbségek a GX7 és a GX8 között

A DMC-GX8 képes a 4K felbontású mozgóképek rögzítésére (3840 x 2160 @ 30/24p), de ezen kívül a 4K-hoz fotós funkciók is kötődnek: összesen háromféle (4K Burst Shooting, 4K Burst S/S (Start/Stop), 4K Pre-burst), 8 MP felbontású gyors sorozatból álló képkészítési mód áll a fotós rendelkezésére. Azonban ennél – szerintem – sokkal érdekesebb a kettős képstabilizációs mód (Dual IS), ami a beépített szenzormozgatást és az objektívben található lencsemozgatást hangolja össze, hogy egy a szokásosnál sokkal hatékonyabb képstabilizációt érhessünk el. Az érzékenységet ISO 25 600-ig emelhetjük, a dinamikatartomány bő 1/3 FÉ-vel javult az elődmodellhez képest, az AF rendszer pedig immár a GH4-ből ismert DFD (Depth From Defocus) technológia alapján működik. A gyártó ígérete szerint a GX8-ban azonban még gyorsabb lett az automatikus élesre állás, és a követőfókusz is sokat javult. A kontrasztérzékelő AF -4 FÉ-től működőképes, ami a csúcskategóriás dSLR vázak rendszereit is lehagyja.

uematsu

Mr. Uematsu

Természetesen van beépített WiFi és NFC modul is, de a GX8 nem csak vezeték nélküli módban válik távvezérelhetővé, hanem támogatja az USB csatlakozáson keresztüli irányítást is, aminek főleg fotóstúdióban vehetjük hasznát (saját számítógépünk nagy monitorán állíthatunk precízen élességet, azonnal ellenőrizhetjük a fehéregyensúlyt stb.). A DMC-GX8 augusztustól kerül a boltokba, ára csak a váznak 1200 euró lesz, a 14-42 mm-es kitobival szettben 1300 eurót, a 14-140 mm-essel együtt 1600 eurót, a 12-35 mm F2.8-cal pedig 2000 eurót kér érte a gyártó.

_1110569

2,5 mm-es lett a mikrofon bemenetének aljzata..

_1110570

Nagy elektronikus kereső és bőrhatású borítás a kijelző hátoldalán

_1110571

Üres a markolat oldala – a memóriakártyának lehetett volna foglalatot kialakítani ide

_1110572

Akku és memóriakártya a markolatban

_1110573

Kihajtható és elforgatható OLED kijelző, ami érintésérzékeny

A Panasonic DMC-GX8-cal készített pár fénykép a Flickr oldalon látható (itt), egy 4K felbontású tesztvideó pedig itt, lentebb. Túl sokat ne várjatok, hiszen pár perc alatt kellett kihozni a legtöbbet a gépből, nyilván, majd egy részletes teszt alatt derülnek ki a turpisságok.

Hirdetések:
Weboldal készítés

.

Ezek is érdekelhetnek...

  • z

    A G7-be miért nem az új szenzort tették? Nyilván üzletpolitika, meg ár, de nekem a képminősége kicsit csalódás… (persze az új szenzortól még nem sok mindent lehet látni, de remélem nem csak pixelszámban fejlődés)

    • mlzphoto

      mert a g7 egy “olcsó” gép, a szegény ember gh4-e. az új szenzor majd a gh5-be fog bekerülni, addigra a v2.0 is elkészül belőle 🙂

      • z

        Hát igen, tudom én is, csak nem szeretem :).

  • z

    Lehet, hogy én vagyok hülye, de a Dual IS azt jelenti, hogy van stabilizátor a házban is, mint az Olympusnál? Vajon ez működik IS nélküli obival is? Eddig ilyen nem volt a Panasonicokban, vagy én tudom rosszul?

    • mlzphoto

      a gx7-ben is van/volt szenzormozgatásos stabilizátor, az viszont nem volt képes együttműködni az objektívbe szerelttel, hanem (ha jól emlékszem) a váz kiválasztotta, melyiket használja inkább. a gx8-ban egy okos algoritmus összehangolja a stabilizációért felelős lencsetagok mozgását a szenzoréval.

      • z

        Hat, a hozzászolasom eltűnt…
        Gyorsan, tömören még egyszer: Kösz az infót! Jónak tűnik, de marha drága. Főleg, hogy az a6000 most már 500€ alatt van. Persze a kettő nem ugyan az, meg ez most kezdő ár, de akkor is vicc…

        • mlzphoto

          rendszerszinten gondolkozz! a Sony gép lehet, hogy bizonyos szempontokból jobb, de mint rendszer eléggé – khm – le van maradva.

          • z

            Egyrészt, rendszerszinten gondolkozva jobb az M43, nem is kérdés. Nekem is szimpatikusabb a GX8, mint az a6000. De ezt az árkülönbséget ez nem indokolja és nem is feledteti…
            Másrészt nekem személy szerint nem olyan fontos a rendszer, mert az esetek 90%-ban ellennék egy 10x zoomobival… Tudom, tudom, de mentségemül szolgáljon, hogy nem is nevezem magam még csak hobbifotósnak sem 🙂

          • mlzphoto

            ez egy ilyen játék. a gx7-et még anno 285 ezerért vettem, most már 180 körül dobálják az emberek után. a gx8-at sem bejelentés után egy nappal kell megvenni 🙂

          • z

            De nekem MA KELL(ene, ha lenne rá pénzem)! 🙂

          • Az a6000 gyakorlatilag egyetlen előnye, hogy jobb képeket készít (bár erre az új szenzor fényében már nem feltétlenül mernék megesküdni), egyébként ergonómiában, használhatóságban messze-mesze lemarad a GX8-tól. Már önmagában az érintőképernyő hiánya is eléggé beszédes: a6000-en csak „középső fókuszponttal” és átkomponálással szoktak fotózni?

          • z

            Nagyjabo lugyan arro lbeszelunk, csak kicsit el, egymas mellett (azert egy fenykepezogepnel eleg jelentos elony, ha jobb kepeket keszit, nem?). Csak annyi, hogy NEKEM, MOST sokkal jobban megerne egy a6000-es. De mivel nincs ra keret, ugyis muszaj varnom, ugyhogy akkor a varassal parhuzamos remenykedem, hogy egyreszt tenyleg olyan jo lesz a gep, mint ahogy hangzik, masreszt meg hogy meredeken, es melyre zuhan majd az ara :).

          • azert egy fenykepezogepnel eleg jelentos elony, ha jobb kepeket keszit, nem?

            Akár jelentős előnynek is lehet nevezni, de perdöntőnek semmiképpen: ellenkező esetben ugyanis mindenki középformátumú filmes gépeket venne, amivel éppen csak senki nem készítene jobb képeket, hiszen mindenről lemaradna (pl. akciófotózásra ugyanis még egy ájfón is alkalmasabb).

  • Laca, (nem csak a) kedvemért utána tudnál nézni, hogy ez a dual IS mennyiben javítja a 14–140-nél a régebbi gépekkel hangsúlyosan jelentkező shutter shake-problémát? Valószínűleg ez lesz a választóvíz, mert hogy karácsonyig vagy G7-esem lesz, vagy GX8-asom, az hótziher.

    • mlzphoto

      augusztus végére mondanak tesztgépet, addig nem.

      • Bőven ráér, nem estem a fejemre, hogy bejelentés után egy hónappal vegyek prémiumkategóriás gépet. 😀

  • ” bár lehet külső mikrofont csatlakoztatni a készülékhez, a konnektor ismét 2,5 mm-es lett.”
    ebay, 2,5 to 3,5mm jack $2. Miért akkora…. Mert az jutott eszükbe…