Teszt: Olympus OM-D E-M1 Mark II – igazi csúcsragadozó

Bevezető, külsőségek

Az egyik szemem sír, a másik nevet. Pocsék időket járunk: nem csak az időjárás, hanem a körülmények is szívszorítóak.

Rájár a rúd a fényképezőgép-gyártókra: nem elég, hogy az okostelefonok hidegvérrel kinyírták gyakorlatilag az összes kompaktot, így a márkák bevételük nagy részétől szinte egyik napról a másikra elestek, de a szigetországot, Japánt, is állandóan katasztrófák sújtják, melyeknek részben az ember az oka. Emiatt aztán még mindig akadozik az alkatrészellátás, közben egyre zsugorodik a piac, az árak meg az égbe szöknek. Apropó árak. Amikor az Olympus bejelentette az OM-D E-M1 Mark II-t, nagyon sokáig nem lehetett tudni, hogy vajon mennyit kell majd érte fizetni. Aztán idővel felröppentek a hírek, miszerint 2000 amerikai dollár, illetve 2000 euró lesz az ára csak a váznak. Ehhez képest most kivételesen jól jártunk, hiszen az itthoni 599 990,- forintos ár végre nem az EU átlag fölé, hanem alá lett pozicionálva. Zsír.

artsy

Az Olympus az OM-D E-M1 Mark II-vel egy igen ígéretes fényképezőgépet tett le az asztalra, amivel a gyártó nem csak a tükör nélküli rendszerkompaktok, vagy a középkategóriás dSLR vázak, hanem a csúcskategóriás tükrösök körében is „rendet” óhajt tenni. De mi alapján gondolhatják azt a japánok, hogy az OM-D E-M1 Mark II „minden eddiginél” jobb lett?

Íme, a legfontosabb paraméterek:

main

  • Sorozatfelvételi sebesség: 60 kép/mp (elektronikus zárral, rögzített fókusszal; RAW, JPEG, RAW+JPEG), illetve 18 kép/mp folyamatos élességállítással (elektronikus zárral; RAW, JPEG, RAW+JPEG); a mechanikus zárral 15 kép/mp a csúcsérték (folyamatos autofókusszal; RAW, JPEG, RAW+JPEG).
  • Pro Capture (ProCap): A Pro Capture funkció attól a pillanattól kezd felvételeket rögzíteni, amint félig lenyomjuk az exponáló gombot. Az így rögzített képek egy köztes memóriába, a pufferbe kerülnek, amely legfeljebb 14, teljes felbontású felvétel tárolását végzi. Amikor az exponáló gombot félig lenyomjuk, gyakorlatilag folyamatos képrögzítés kezdődik. Innentől vissza tudunk menni az időben – legfeljebb 14 kép erejéig – így a megfelelő pillanatot biztosan rögzítjük, akkor is, ha esetleg késve exponálnánk.
  • AF rendszer: hibrid, fázis- és kontrasztérzékelős rendszer 121 db keresztérzékelős AF mezővel, melyekhez az expozíció-mérést is hozzá tudjuk rendelni, azaz szpot-méréskor a fényképezőgép az épp aktív AF mezőbe eső témarészletet méri. A 121 mező vízszintesen 80, függőlegesen 75%-át fedi a szenzor által látott területnek. Ha egymezős AF módot használunk, akkor – miközben az elektronikus keresőben követjük a témát – a kijelző érintésével áthelyezhetjük az AF mezőt.
  • Megnövelt akkuteljesítmény: a CIPA mérései szerint egy akkutöltéssel akár 440 felvételt készíthetünk, ráadásul a megnövekedett teljesítmény ellenére a töltési idő csökkent, immár két óra alatt teljesen feltölthető az OM-D E-M1 Mark II áramforrása. Újdonság, hogy a gépben használt telep töltöttségét százalékszámmal kijelezve láthatjuk.
  • Időjárásálló kivitel: az Olympus OM-D E-M1 Mark II csepp-, por- és fagyálló (-10°C-ig), azaz nem kell sajnálni, ha szemetel az eső, vagy kicsit felkavarja a szél az útszéli port.
  • Új képalkotó rendszer: a 4/3-os szenzor immár 20 MP felbontással rendelkezik; a képérzékelőről érkező adatokat a TruePic VII jelfeldolgozó processzor alakítja fotóvá. Az adatfeldolgozást végző egység két, egyenként négy magból álló CPU. A képérzékelő alacsony fogyasztású, nagy kiolvasási sebességű, ezáltal az elektronikus zár használata mozgó témák esetében sem okoz annyira feltűnő „dülöngélést”, mint a korábbi modelleknél.
  • Stabilizátor: az E-M1 Mark II-ből sem maradhatott ki a szenzormozgatásos képstabilizátor, ám ebben a fényképezőgépben egy továbbfejlesztett egység szerepel, amely képes az Olympus új, stabilizált objektívjeivel való együttműködésre, így akár 6,5 FÉ előny is elérhető.
  • 4K felbontás mozgóképfelvételkor: az E-M1 Mark II immár képes a 4K felbontású videók rögzítésére, ahol nem csak a 3840 x 2160, hanem a 4096 x 2160 pixeles felvétel is választható. 4K videók rögzítésekor nincs képkivágás, azaz a látószög nem változik a Full HD-s képanyaghoz képest!
  • Focus Bracketing és Focus Stacking funkciók
  • Live Composite és Live Bulb üzemmód
  • 50 MP-es Hig Res Shot funkció: az OM-D E-M5 Mark II-ben bemutatkozott funkcióhoz hasonlóan működik, ám itt a 40 helyett 50 MP-es lehet a nagyfelbontású kép. Továbbra is megmaradtak a korlátok: legfeljebb ISO 1600, F8, 8 mp szerepel a listán.
  • Zár: mechanikus és elektronikus zár, ahol 1/8000 mp illetve 1/32 000 mp a legrövidebb záridő.
  • Kijelző: 3”-os, kihajtható és elforgatható érintőpanel 1,037 millió képponttal
  • Érzékenység: ISO 200-25 600 (lefelé ISO 64-re kiterjeszthető, ám ott csökken a dinamika, a csökkentés szoftveres módon történik)
  • Adattárolás: 2 db SD memóriakártya foglalat, ahol a felső UHS-II kompatibilis (az alsó UHS-I kompatibilis). A foglalatok működése a menüben tetszőlegesen konfigurálható (tükrözés, RAW az egyikre, JPEG a másikra, túlcsordulásos mód stb.).
  • Váz anyaga: magnéziumötvözet

group

Az Olympus OM-D E-M1 egy jól bevált, kényelmesen kezelhető felülettel jelent meg anno, így hát a Mark II testén sem kellett sokat változtatni. Csupán a markolat lett nagyobb, mélyebb, ami a nagyobb objektívekkel való használatot könnyíti meg. A nagyobb markolatba viszont nagyobb akkumulátor is fér, így hát miért is ne? Az E-M1 Mark II-ben már egy 1720 mAh-s telep foglal helyet, ami jóval tovább bírja szusszal, mint azt a CIPA mérése mutatja. Próbáim során bő 800 fotót és 15 percnyi videót készítettem úgy, hogy még maradt szufla az akkuban. A töltés is gyorsabban zajlik, nem egész két óra alatt teljesen feltölthető a nullára merített energiaforrás.

battery bottom

Alul jól látható a nagyobb akkufedél és a nagyobb markolat alapterülete. Biztos lesz olyan fotós, akinek kissé vékonynak tűnik majd a „nyél”, de az opcionálisan kapható portrémarkolattal – elvileg – ideális lesz az ergonómia.

connections

Az E-M1 Mark II csatlakozói (mikrofon bemenet, fejhallgató kimenet, HDMI, USB 3.0, vezetékes távkioldó) a HDMI és az USB kivételével mind külön nyitható gumifedél alá kerültek, így sokkal könnyebb a használatuk, mint korábban, ráadásul az épp használaton kívüli aljzatok védve maradnak.

lcdflip

Az E-M5 Mark II-nél nagyon bejött, hogy a kijelző nem csak dönthető, hanem kihajtható és elforgatható lett. Ezt a mérnökök az E-M1 Mark II-höz is átvették.

sides

A két memóriakártya foglalat a markolat oldalán kapott helyett egymás alatt, egy közös fedél mögött. Amint fentebb már említettem, a felső nyílás UHS-II, míg az alsó UHS-I kompatibilis. Ha gyors sorozatokat szeretnénk lőni (és bizonyára így lesz, ha már egy a gyorsaságra kiélezett fotómasinát nézegetünk), vagy gyakran videózunk 4K-ban, érdemes beszerezni egy legalább 280 MB/mp adatátviteli sebességű SD kártyát. A teszthez én egy SanDisk Extreme Pro 32 GB UHS-II 280 MB/mp jelölésűt használtam.

slots

Amint az a fotón is látszik, a memóriakártyákat végre „rendes” irányban kell betolni a foglalatba, nem „fejjel (írással) lefelé”, mint korábban.

back

Jut eszembe: az elektronikus kereső gumi szemkagylója olyan bombabiztosan ül az EVF műanyag keretén, hogy elveszíteni biztos nem fogjuk! Még készakarva is elég nehézkes leimádkozni a helyéről.

top

A váz tetején is a megszokott kép fogadja a nézelődőt. Újdonság, hogy a bekapcsolót immár le lehet tiltani a menüben, és a készülék be/kikapcsolását át lehet helyezni a váz hátoldalán található funkcióváltó kapcsolóra. A markolat oldalán lévő, a nyakpánt felfogatására szánt fémhurok is végre elkerült a kezet zavaró helyről a váz tetejére – így viszont néha a hátsó tárcsának van útban..

vakuval

Az Olympus OM-D E-M1 Mark II-nek sincs beépített, felugró kisvakuja, így a gyártó egy kis külső egységet mellékel a vázhoz. Ennek feje dönthető és elforgatható – teljesen elfogadható megoldás.

comp1

Az E-M1 Mark II a látszat ellenére nem egy óriási nagy váz. Az elődmodell épp nem állt rendelkezésre, így saját E-M5 Mark II-mel hasonlítottam össze. Íme, a többi kép:

comp2 comp3 comp4

Bár a gép teszteléséhez szinte kizárólag az M.Zuiko ED 12-100 mm F4 IS PRO objektívet használtam, az Olympus itthoni képviseletétől megkaptam a vázhoz az M.Zuiko ED 25 mm F1.2 PRO, az M.Zuiko ED 7-14 mm F2.8 PRO, és az M.Zuiko ED 12-40 mm F2.8 PRO lencserendszereket is. Sőt, a gyártó új, csúcskategóriás rendszervakuja, az FL-900R is benne volt a csomagban:

with25 with714 with1240 with12100

zoom

withfl900r

Az FL-900R hatalmas a vázhoz képest, és felborítja a jó egyensúlyérzetet, ha nem épp egy 40-150 mm F2.8, vagy egy 300 mm F4 PRO objektív van felcsavarva az E-M1 Mark II-re. Ez a cikk az OM-D E-M1 Mark II-ről szól, így az új objektíveket és a vakut nem teszteltem külön, ezekről – remélem – majd a későbbiekben lesz külön cikk.

Hirdetések:
Weboldal készítés

.

Ezek is érdekelhetnek...

  • gyuszos

    Jó lett a teszt, köszi, vártam már….., 11%-os akcióban megrendeltem a 12-100-al együtt, de az írásod alapján remélhetőleg nem fogok csalódni. Ha maradt még energiád, a 12-100-ról írhatnál pár sort.

    • mlzphoto

      köszi. az új objektívekről majd külön tesztek és cikkek lesznek, pár sorban annyira nem lehet jellemezni egyiket sem. a 12-100/4-gyel biztos nem nyúlsz mellé.

      • gyuszos

        Még úgy sem, hogy a 12-35/2.8-at cserélem rá? (GH3+12-35 csere Mk2+12-100-ra)

        • mlzphoto

          más a két objektív. a pana egy kicsi, f2.8-as általános “munkaeszköz”, míg az oly egy igazi mindenes, ami cserébe nagyobb, drágább és f4. gh3-ért már nem kár, én is mostanság adtam el, pedig nagyon szerettem és az volt a fő munkagépem.

          • gyuszos

            Igen, f2.8-at cserélek f4-re, ezt kicsit sajnálom, de cserébe jóval hosszabb a 100mm, ami sokszor hiányzik. Amiben még sokkal jobbra számítok, az a stabi, főleg így váz+obi párossal. Azt kell mondjam, a pana nem az igazi ebben, a 12-35 sem nyújt kiemelkedőt. Köszi még egyszer, várom a cikket a 12-100-ról.

          • mlzphoto

            a stabi brutális 🙂

  • Danir

    Köszönjük a tesztet.. nagyon vártam már.. bár én egyelőre nem tehetem meg a cserét. egy dolgot azért sajnálok a Pro Cap mód számomra igen vonzó volt de így hogy nincs AF? meg hát továbbra is kevés a puffer. 60kép/s jól hangzik de 60 képig az se használható mondjuk ez fáj legkevésbé ugyis AF nélkül volt.. ha beállítok 15kép/s és megy AF 60 képig az már jó kombináció. kár a Procap AF hiányáért. ezt igazán megoldhatták volna. no meg pl a beállítás fájlba mentés és az 50MP mód nagyobb ISO-n ezek mind jól jönnének. és elméletileg nem látom a technikai akadályát. De igy is tuti.. jelenleg ha bármit vehetnék ezt venném: OMD-EM1markII 7-14 2,8; 25mm f1,2; 12-100 f4; 60mm f2,8 makro 300mm f4; és bevárnám a kétszerezőt 😀

    • mlzphoto

      én köszönöm, hogy elolvastad!

      • Danir

        nálam egy kérdés merült fel. nem tudom ilyesmit próbáltál e. Én mint madarász elég sokszor használnám ugy az elektronikus keresőt hogy belenagyítanék (ha lehet fókuszponthoz rendelve) mennyire könnyen elérhető ez? tehát kell átkapcsolgatni valamikhez? csak manuálfókusszal megy vagy AF esetében is megoldható?

        • mlzphoto

          ha af+mf engedve van, akkor amint hozzáérsz a fókuszgyűrűhöz, belenagyít, ha úgy állítottad be menüben.

          • Danir

            nah ez sirály….

  • ANOka

    Szoftverfejlesztőként nekem is nagyon hiányzik a z Oly g a z a lehetőség, hogy a beállításokat ki lehessen exportálni/be lehessen olvasni SD kártyára/-ról.

    Ezt meg is írtam az Oly-nak, de nem nagyon “kapkodnak” ennek megvalósítása ügyében.
    Pedig az egész nem nagy kunszt: ugyanazt a programrészt kell egy kicsit módosítani – sztem -, amivel most is elmenti a saját beállításokat az N db helyre.

  • asdf

    Fokuszlimiternel a sliderral is lehet tavolsagot allitani?
    (ugy remlik, valahol azt olvastam, a beallitasokat az olympus viewerrel mar lehet exportalni es importalni, de az istennek nem talalom, szoval lehet, hogy hulyeseget beszelek)

    • mlzphoto

      nem, az csak jelzi a beállításokat

      • asdf

        Mekkora agyatlansag mar… Es gondolom akkor a szamokat is csak a nyilakkal lehet fel-le mozgatni, es meg veletlen sem lehet fol-le gorgetni, mintha egy szamkereken lennenek. Tenyleg egy barlangban toltottek az elmult fel evtizedet, ahol nem volt sem okostelefon, sem tablet… Bakker, evek ota reflexszeruen hasznalja ezeket a mozdulatokat az ember (visszautalok meg pinch zoomra es a doubletap zoomra, azokat is), mibe fajt volna ezeket implementalni?

  • gzo

    A focus stacking-et és a super hi-res módot lehetséges egyszerre használni?

    • mlzphoto

      be lehet kapcsolni a menüben, de elsütve csak egy kép készül – tehát nem. kár, pedig érdekes dolog lenne.

  • Nagyon jó teszt. Frankó gépet tett le az Olympus, ismét a rendszer határait feszegetik. A 25mm f1.2 tesztnél lesznek real life fotók? Egész alakos, teljesen nyitott tesztképet megnéznék.

    • mlzphoto

      ki tudja? 🙂

      • Erre azért várunk egy páran 🙂

  • Ajtay Zoltan

    A Pro Capture es a Focus Bracketing/Stacking tenyleg jol hangzik, mit nem adnek erte, ha ilyen lenne a Canon tukroseimben, de erre a ceget ismereve semmi esely vagy 5 evig…..(pedig ez is, mint mas szolgaltatas csak szofveres fejlesztest igenyelne, tehat akar mar meg is csinalhatnak, csak nehogyma’ tul sokat adjanak a nepnek egyszerre).

  • Zoltán Boda

    Csöpög a nyálam egy ilyen után,de megtanultam élvezni az életet,így maradt az E-3 a 14-54 meg az 50-200-zal. Az E-3 E-M1 árkülönbségen meg egészségbe fektettem,így vettem egy karbon kerékpárt! 🙂

    • mlzphoto

      jól tetted, legalább marad nekem egy a mark ii-ből, ami még idén érkezik 😛

  • Szöke István

    Szia! Arra lennék kíváncsi, hogy mit tud ez a váz, amiért 2x annyiba kerül mint a Panasonic G80? Annak is van szenzormozgatásos stabilizátora, 4K-t tud videóban, időjárás álló a váz, a sorozatfelvételi sebessége is kiváló (igaz nem 60/sec, de van 4K fotó). A felbontás 20 helyett “csak” 16 MP, de szerintem – elolvasva a G80 cikket – használati értéke szinte ugyanaz. Vannak persze különbségek, de szerintem nem támasztják alá a 2x-es árat. Vagy igen?

    • mlzphoto

      helló! az általános működési sebessége, a radikális időjárásvédelem, a sorozatfelvételi sebesség, az af, a párját ritkító képstabi. az em1 mk2 sport- és természetfotósoknak való spéci masina. az 1dx mk2 miért kerül anniyval többe, mint az 5d mk4? u.a.

      • Szöke István

        Ok. Meggyőztél 🙂

        • mlzphoto

          de ez tényleg ilyen: 10% többletért gyakran dupla felárat kell fizetni. nézd meg a számítógépek processzorait is. ott is a csúcskategória mondjuk 200e ft, az eggyel alatta lévő 130e, pedig csak 300 mhz-cel lassabb (mondtam egy valamit).

  • Shivo

    Szia remek a cik koszi szepen. Egy kis szakmai segitsegre lenne szuksegem, amennyiben tudnal segiteni.
    Elso generacios M5 olympusomat szeretnem lecserelni egy ujabb gepre. Lehetosegem lenne megvenni egy M1 Mark I generacios gepet 300.000 ft-ert (kiallitasi darab volt az uzletbe) vagy venni egy uj M5 Mark II gepet. Te mit javasolnal melyiket lenne erdemesebb megvasarolni? Esetleg van akkora kulombseg az M1 elso es masodik generacio kozott hogy megeri gyujteni meg es kifizetni a duplajat a masodik generacioert?

    Segitsegedet elore is koszonom

    • mlzphoto

      köszönöm! én az em5 mk2-t venném, az modernebb. ha viszont kell a nagy sebesség és a komoly időjárásállóság, a két memóriakártya foglalat, akkor az em1 mk2-re érdemes gyűjteni.

      • Shivo

        Szia Koszi szepen a segitseget Csaladi fotozasra hasznalnam foleg portre fotozahoz M.ZUIKO DIGITAL ED 75mm es M.ZUIKO DIGITAL ED 12‑40mm 1:2.8 PRO obival.