Egy érdekes projekt – tippek és trükkök Tom Miles profi fotóstól

A brit Tom Miles (ajánlom a weboldalát, brutál képek vannak fent!), aki egy profi sport- és portréfotós, egy érdekes projekt keretein belül tette próbára a Nikon D500 sebességét és fókuszrendszerét. A „Ragadd meg a pillanatot” című próbához a fotós tortákat, dinnyéket, sütőtököket, jégtáblákat és nem utolsó sorban egy harcművészt, a fiatal Tom „Fire Kid” Duquesnoy MMA-bajnokot fogadott a stúdióban, ahol gondos előkészületek után elkezdődhetett a móka és a munka. A felvételek elkészítéséhez a Nikon D500 tükörreflexes fényképezőgép mellett következő objektívek és vakuk lettek felhasználva:

  • AF-S Nikkor 24 mm F1.4G
  • AF-S Nikkor 35 mm F1.8G
  • AF-S Nikkor 50 mm F1.4G
  • AF-S Nikkor 85 mm F1.4G
  • AF-S Nikkor 24–70 mm F2.8G ED
  • AF-S Micro-Nikkor 105 mm F2.8D
  • 6 db Speedlight SB-5000 vaku

Kérdések és válaszok, valamint technikai tippek az alábbi sajtóközlemény alatt olvashatóak!

Sajtóközlemény

A Becsapódás Pillanata: A Nikon a töredék-másodperces fotózás határait feszegeti
Tom „Fire Kid” Duquesnoy MMA-bajnok és Tom Miles fotós együtt mutatják meg, milyen lehetőségeket rejt magában a Nikon D500 sebessége és teljesítménye

A Nikon a BAMMA szervezetnél két súlycsoportban is világbajnoki címet elért MMA-harcossal, Tom „Fire Kid” Duquesnoy-jal és Tom Miles sportfotóssal együttműködve örökítette meg a másodperc törtrészéig tartó pillanatot, szabad szemmel sosem látható részletességgel. Az elképzelhetetlenül gyors MMA-szupersztár mozdulatainak fotózása, miközben dinnyéket, tortákat és sütőtököket zúz szét, kiváló alkalomnak bizonyult a Nikon D500 gyors feldolgozási sebességének és rendkívüli ISO-lehetőségeinek demonstrálására.

Kattints!

Egy MMA-harcos fotózása azért adhatta a kampány inspirációját, mert a D500 fényképezőgéphez hasonlóan a sportolók neve is egyet jelent a sebességgel, az erővel, a kitartással és a pontossággal.

„A Nikon D500 fényképezőgéppel képesek voltunk megörökíteni, hogy mi történik akkor, amikor egy képzett harcos teljes erővel megüt egy tárgyat” – nyilatkozza Tom Miles, professzionális fotós. „Sportfotósként mindig el kell találni a tökéletes, töredékmásodperces pillanatot, akár arról van szó, hogy egy futó beér a célba, akár arról, hogy az egyik harcos a ringben beviszi a meccset eldöntő találatot. Ezt a fotósok számára mindennapos kihívást extrém szintre emeltük, hogy felfedezhessük a becsapódás pillanatát – azt a pillanatot, amikor egy hatalmas erő nagy sebességgel csapódik egy tárgyba.”

A képsorozaton Tom Duquesnoy látható, amint élelmiszerek során rúgja, üti, vágja és töri át magát, gyenge fényben. A képek 1/8000 másodperc alatt készültek, és tökéletesen bemutatják azt a sebességet és technikai felkészültséget, ami az ilyen, legkevésbé sem hagyományos ellenfelek megsemmisítéséhez szükséges.

Kattints!

Tom Duquesnoy MMA-világbajnok szerint: „Franciaországban azt szoktuk mondani, hogy nem szabad az étellel játszani, de én ennek a fotózásnak a kedvéért kivételt tettem. Az MMA nézői nem mindig tudják, milyen erősen és gyorsan képesek ütni a harcosok, de ez a fotózás ehhez megfelelő környezetbe helyezte az erőmet, az ügyességemet és a pontosságomat.”

A Nikon D500 a felvételi sebesség bármilyen csökkenése nélkül képes kb. 10 kép/másodperc¹ sebességű gyors sorozatfelvételre, legfeljebb 200 JPEG-képig és 200 darab 14 bites tömörítetlen RAW-képig, így használatával a fotósok gyorsan mozgó tárgyakat örökíthetnek meg. Akár egy sportfotósról van szó, aki a levegőben repülő krosszmotort fényképezi, akár egy természetfotósról, aki egy futó gepárdot szeretne megörökíteni, a Nikon D500 biztosítja az ilyen pillanatok nagy felbontású kimerevítéséhez szükséges technológiát. A D500 EXPEED 5 képfeldolgozási motorja akár ISO 51 200 érzékenységet is képes elérni, amely a Hi 5 (ISO 1 640 000 egyenérték) beállítással még tovább bővíthető, így a képek gyenge fényben is rögzíthetők.

Tom Miles – Kérdések és válaszok a „Becsapódás Pillanata” kampányhoz

Kérdés: Mesélne egy kicsit a fotózási hátteréről?

Válasz: Professzionális szerkesztőségi és kereskedelmi sport- és portréfotós vagyok Londonból. A sport és fitnesz világának témájára összpontosítottam, mivel rendkívül változatos témákat kínál, valamint annak lehetőségét, hogy miközben emlékezetes fotókat készítek, együttműködhessek néhány valóban inspiráló emberrel, például Paula Radcliffe-fel, Rory McIlroy-jal és Mo Farah-val.

K: Miről szól a Nikon „Becsapódás Pillanata” projektje?

V: Hogy bemutathassuk a Nikon D500 hihetetlen sebességét, elterveztük, hogy töredékmásodpercnyi becsapódási pillanatokat fogunk fotózni, olyan részletességgel, amely máskülönben szabad szemmel nem lenne látható. A BAMMA szervezetnél két súlycsoportban is világbajnok MMA-harcos, Tom „Fire Kid” Duquesnoy neve egyet jelent az erővel, a sebességgel és a pontossággal, és megörökítettük, ahogyan dinnyéket, tortákat és sütőtököket zúz szét. A képek megmutatják, hogy pontosan mi történik, amikor egy képzett harcos hihetetlen sebességgel és teljes erővel megüt egy tárgyat.

K: Miért ideális a Nikon D500 egy ilyen jellegű fotózáshoz?

V: A Nikon D500 egy rendkívül gyors és masszív fényképezőgép. Gyorsan reagál a 10 kép/másodperc sebességű mozgóképet rögzítő gomb megnyomására. Emellett 200 felvételes puffere van, így gyors egymásutánban több nagy felbontású felvételt is készíthetek. Ez a fényképezőgép emellett pont olyan kemény, mint MMA-harcosunk. Egyaránt strapabíró és megbízható, ami nagyon fontos tényező, tekintve, hogy egész napos használatnak volt kitéve. Végül a fényképezőgép rendkívüli ISO-lehetőségeinek köszönhetően visszavehettem a vakuk teljesítményét, és a maximális fényképezési sebesség mellett fotózhattam a D500 fényképezőgéppel; így könnyebb volt megörökíteni az akció minden egyes pillanatát.

K: Mik voltak a fő kihívások a fotózás során?

V: A fotózás legnagyobb kihívásának semmi köze nem volt a fotózáshoz vagy a műszaki megoldásokhoz. Az egyik fő döntés a fényképezés sorrendje volt – például annak eldöntése, hogy Tom Duquesnoy milyen élelmiszereket és milyen módon üssön meg. A fantáziánkra kellett hagyatkoznunk az élelmiszerek kiválasztásakor, mert a becsapódási pontnál nagy és színes robbanást szerettünk volna elérni.

K: Mi volt a nap kedvenc felvétele, és miért?

V: A nap egyik kedvenc felvétele az volt, amikor Tom Duquesnoy lentről, térddel találja el a görögdinnyét. Ez volt az egyik első képünk, és nem elég, hogy elsőre sikerült, de az emberek izgatott arckifejezése, amikor megpillantották a képet a fényképezőgép kijelzőjén, minden szónál többet jelentett. Mindenkit lenyűgözött, hogy egy felvételből sikerült megörökítenünk a becsapódás pillanatát. Az egyik legjobb pillanat, amikor az ember figyelheti a reakciókat, miután valamit jól csinált, és ez az egyik oka annak, hogy annyira szeretem a munkámat.

K: Hogyan sikerült rögzíteni ezt a kedvenc felvételt?

V: Van egy saját trükköm, amit mindig használok, és ami a mostani Nikon D500-as fotózásnál is jól jött; „hátsó gombos élességállításnak” hívom. Ez alapvetően egy nagyon régi fotózási mód, és azokból az időkből származik, amikor még ismeretlen volt az automatikus élességállítás, és az élességállítás nem kapcsolódott a kioldáshoz. Ahelyett, hogy a kioldógombot használnám az élességállításhoz és a fotózáshoz is, az élességállítást a fényképezőgép hátsó részén, a hüvelykujjam alatt elhelyezkedő „AF-ON” gombbal végzem el, és a kioldógomb így csak a kép elkészítéséhez kell. Minden fényképezőgépemet így állítom be, így a fényképezés és az élességállítás két külön művelet.

Ennek köszönhetően már előre beállíthatom az élességet Tom Duquesnoy-ra, és ahogy lenyomom a kioldógombot, az élességbeállítás nem változik az ő mozgására reagálva. Bár a Nikon D500 automatikus élességállítása hihetetlenül okos, és bármilyen mozgás követésére képes, ez alkalommal csak az MMA-harcost szerettem volna lekövetni.

Egy felrobbanó görögdinnye esetén fennáll annak a kockázata, hogy amint megnyomom a kioldógombot, a követőrendszer a görögdinnye darabjaira próbálja beállítani az élességet, miközben én azt szeretném, hogy Tomon maradjon. A főmenüben elvégezhetők az ehhez a trükkhöz szükséges beállítások, ami nagyon hasznos a sport- és akciófotózás során.

K: Milyen tippeket tudna adni azoknak a nagyratörő fotósoknak, akik gyorsan mozgó tárgyakat szeretnének megörökíteni?

V: Az első lépés mindig a témával kapcsolatos kutatás. Alapvető kérdéseket teszek fel magamnak – mit, kit, hol, mikor és hogyan? A kutatás nélkül csökken az esély a jó minőségű felvételekre. Másodsorban az is sokat segít, ha az ember végiggondolja a folyamatot. Mindig megpróbálom előre kitalálni, hogy melyik lesz a tökéletes pillanat, és kicsivel előtte kezdem el a fotózást. Nem számít, hogy milyen gyors a fényképezőgép vagy az ember reakcióideje; az a kis idő, ami a megfelelő pillanat felismerése, a kioldógomb lenyomása és a fényképezőgép reakciója között telik el, esetleg pont elég arra, hogy az ember lemaradjon a pillanatról. Egy kicsivel a tökéletes pillanat előtt kell elkészíteni a felvételt. Végül fontos megbizonyosodni arról, hogy az ember a megfelelő felszereléssel dolgozik. Egy olyan fényképezőgépre van szükség, mint a Nikon D500 – amelyik képes másodpercenként több nagy felbontású képet is készíteni úgy, hogy a képek tiszták maradjanak.

És végül a tippek a mestertől:

„A fotózásban a legemlékezetesebb képek leggyakrabban az akció csúcspontján születnek. Fontosak a részletek és a csöndes pillanatok, de a cél a nagy hatású pillanatok megörökítése – ahogyan a rallyautó átrepül a bukkanó felett, ahogyan a bokszoló ökle eltalálja az ellenfelet, vagy az a pillanat, amikor a labda a hálóba csapódik, miközben a kapus utánanyúl. Az ilyen pillanatok konzisztens megörökítéséhez az ötletek, kreativitás és technika kombinációja szükséges. A kiváló minőségű felszerelés használata nyilvánvaló előnyökkel jár. A Nikon D500 egy rendkívül gyors, masszív és nagy teljesítményű fényképezőgép. Ideális az ilyen múló pillanatok megörökítéséhez, ami újból bizonyítást nyert, amikor a Nikon „Becsapódás Pillanata” kampányához készítettem képeket.” – mondta Miles

tok

„Ez a kép a másodperc 1/250 része alatt készült, f/6.3, ISO 800 beállítás mellett, egy AF-S NIKKOR 35mm f/1.8G objektívvel, a D500 fényképezőgéppel. Nyolc Nikon vakuval világítottam meg; ebből három egy ernyőben, a fényképezőgép jobb oldalán helyezkedett el, kettő a bal hátsó részen, kettő pedig a jobb hátsó részen. Az volt a célom, hogy Tom különváljon a háttértől, és hogy a hátsó falra fény vetüljön. A vakuk teljesítményét 1/16-ra csökkentettem, ami lehetővé tette, hogy 10 kép/másodperc sebességgel fotózzak.”

A kép elkészítéséhez a következő gondolatsor vezette a fotóst:

  • Ki kell merevítenem annak a tárgynak a mozgását, amelyet Tom megüt.
  • Ehhez rövid záridő szükséges. Ez viszont csak erős fény esetén sikerülhet
  • Fotózhattam volna a szabadban egy fényes nyári napon. A fényes nyári napokra azonban az Egyesült Királyságban szeptemberben semmi garancia nincs. Ha beltérben fényképezek, akkor én szabályozhatom a világítást, de rengeteg fényre lesz szükségem ahhoz, hogy megfelelő záridőt és rekeszt alkalmazhassak
  • A D500 sorozatkép módját akarom használni, amellyel másodpercenként 10 képet is készíthetek. Azonban ha a vakuk maximális teljesítményen működnek, öt vagy hat másodperc szükséges az újbóli feltöltődésükhöz, ezért csak egy képet készíthetek.
  • Ha leszabályozom a vakuteljesítményt, sokkal gyorsabban töltődnek újra, de a fényerő is csökken.
  • Használhatnék magasabb ISO-értéket. A D500 fantasztikusan működik magasabb ISO-értékek mellett, és szinte semmilyen „zaj” nem keletkezik.
  • Elég magasra állítom az ISO-értéket ahhoz, hogy 1/16 teljesítményen működhessenek, de legalább egy 10 képkockás sorozatot el tudjak lőni még a vakuk előtt. A fényképezőgépet maximális vakuszinkron-sebességre (1/250 másodperc) és f/5.6 rekeszértékre állítom.
  • A vakuteljesítmény csökkentése még azzal az előnnyel is jár, hogy a vakuvillanás időtartama rendkívül rövid – valahol 1/10 000 másodperc környékén. Ez az egyetlen fény, ami Tomra és a megütött tárgyakra esik, és gyakorlatilag ez lesz a záridőm. Ez elég gyors ahhoz, hogy mindent kimerevítsen
  • Ha nincs sok fény, másik megoldás lehet egy gyors fix objektív használata. Ehhez a fotózáshoz a következőket használtuk: AF-S NIKKOR 24mm f/1.4G, AF-S NIKKOR 35 mm f/1.8G, AF-S NIKKOR 50 mm f/1.4G és AF-S NIKKOR 85 mm f/1.4G

Miles többféle zoomobjektívet használ, de mellettük gyakran csavarja fel a gépre a fix gyújtótávolságú lencserendszereit is, mert, ahogyan mondja, azoknál nagyobb a maximális blende. „Nem kell sokkal szűkítenem a rekeszt, hogy képes legyek kihasználni az objektív lehetőségeit – általában elég három lépéssel a maximum alatt, vagy ennek a környékén. Ha f/4 maximális rekesz mellett használnék zoomot, a maximálistól három lépés lefelé f/11 lenne, de egy f/1.4 fix objektív esetén ez csak f/4. Így gyengébb fény is elég a megfelelő expozícióhoz, ezért nyugodtan lecsökkenthetem a vakuk teljesítményét, hogy tarthassák a tempót a másodpercenkénti 10 képes sorozatkép móddal.” – írja.

(Másodpercenkénti 10 képes sebességgel, a D500 fényképezőgéppel fotóztam, minden technikai adat nagyon hasonló a fenti sütőtökös képhez, kivéve azt, hogy ez egy AF-S NIKKOR 50 mm f/1.4G objektívvel készült.)

Tom Miles alábbiakkal zárta tanácsait: „Néha egy-egy élő esemény során előfordul, hogy az ember észrevesz valami lenyűgözőt, és lemarad róla. De a pillanat kontrolláltabb körülmények között reprodukálható. Nem szégyen úgy megrendezni egy pillanatot, hogy fényképezhető legyen – a professzionális fotósok idejük nagy részében ezt teszik. Elegendő készüléssel, a környezet megfelelő kontrollálásával és egy masszív, gyors fényképezőgéppel sokkal nagyobb az esély a tökéletes pillanat megörökítésére. Kívánhatnék sok szerencsét, de minél többet fényképez az ember, annál szerencsésebb lesz. Ezért inkább annyit mondok, hogy irány gyakorolni!”

A Nikon weboldalán erről a projektről érdekes kisfilmeket is megnézhetünk!

Hirdetések:
Weboldal készítés

.

Ezek is érdekelhetnek...