Olympus: öntsünk tiszta vizet a pohárba!

Az elmúlt héten a világhálón olyan (ál)hírek bukkantak fel, melyek szerint az Olympus záros határidőn belül megszüntetné, illetve eladná a képalkotással foglalkozó üzletágát. A híresztelések első hullámát egy állítólagos bennfentes (ex-mérnök) szivárogtatása indította el, aki azt állította, hogy teljes az instabilitás a fényképezőgépekkel foglalkozó részlegben, illetve a „hirtelen bezárásról” szóló sajtóközleményt akár már 2020 januárjában közzé teheti a vállalat. Mivel a híresztelést az Olympus pénzügyi jelentése is látszólagosan alátámasztotta (a fotós részleg folyamatosan veszteséges), pillanatok alatt, futótűzként terjedt el a vég híre, amit nem kis pánik követett.

A pánikkeltés nem maradt válasz nélkül, így az Olympus közleményt adott át a pletykalapoknak, amiben az állt, hogy a fotós részleg az összes többi, sikeres divízió hajtóereje (elsősorban az orvostechnológiai üzletágnak; gondoljunk csak az endoszkópokra, melyekkel a gyártó a világpiac több mint 70%-át uralja!), illetve emlékeztettek arra is, hogy a gyártó a közelmúltban hatalmas erőfeszítésekkel költöztette át az érintett gyáregységét, hogy az „időtálló, és alacsonyabb költségekkel működtethető” lehessen. Mint ahogyan az ilyenkor lenni szokott, az olvasók ezt a hivatalos választ bizalmatlansággal fogadták; sajnos, nem nagyon nyugodtak le a kedélyek.

Röviddel ezután újabb adag olaj került a tűzre: nem más, mint maga az Olympus egyik fővezére, Yasuo Takeuchi azt nyilatkozta a Bloombergnek, hogy a vállalat létszámleépítésre készül, aminek hatása serkentheti a teljesítményüket és elérhetik az üzleti célokat. A jelentésből továbbá az is kiderült, hogy a cég az orvosi üzletágra óhajt fókuszálni, illetve robbant egy újabb bomba: Yasuo Takeuchi visszavonta bizonyos korábbi állításait, amiben amellett kardoskodott, hogy a fényképezőgépes részlegük nem eladó. A Bloomberg cikke arra is kitér, hogy a legalacsonyabb árrést és a legkisebb növekedést felmutató, tehát a fotós üzletág, csupán 6%-a az Olympus teljes portfóliójának. Mivel az igazgatótanács új tagjai és a befektetők is folyamatos nyomást gyakorolnak a cégvezetésre, hogy az újraértékelje az egyes üzletágakat, ezért ne csodálkozzon senki azon, ha az Olympus fotós részlege egyszer csak követné a Samsungét.

Ezek után nem csoda, hogy nagy a kuszaság a fejekben, és a márka rajongói sem mernek igazán reménykedni. Bár tény, hogy az Olympus fotós részlege évek óta veszteséges, de gondoljunk csak bele, mennyi pénzt költött a vezetőség a különféle fejlesztésekre! Nem is olyan rég jelentették be az OM-D E-M5 Mark III-at, hónapokkal korábban az OM-D E-M1X-et, illetve a jövőre már megvásárolható M.Zuiko Digital ED 150-400 mm F4.5 TC1.25x IS PRO objektívet (sőt, a madarak csiripeltek valamit egy 12-45 mm-es PRO objektívről is, de erről majd talán később), és a fentebb említett gyárátköltöztetés is rengeteg pénzbe került. Gondoltam hát, hogy a sok pletykálkodás után inkább magam kérdezem meg az illetékeseket, hogy mi az igazság. Alábbi választ kaptam:

„Amint azt már korábban is bejelentettük, az Olympus vállalati stratégiája, hogy fokozottan összpontosítson az orvostechnológiai részlegre, és folytassa minden divíziójának arra irányuló törekvését, hogy nyereségesek legyenek és hozzájáruljanak az általános üzleti célokhoz. E tekintetben – ahogyan azt a november 6.-i vállalati jelentésben közöltük – folyamatosan felülvizsgáljuk és értékeljük a teljes portfóliónkat.

A fotós részleg eladása jelenleg nincs tervbe véve, hanem az a feladatunk, hogy piaci pozícióját stabilizáljuk és megerősítsük. Ahhoz, hogy ezt elérhessük, aktívan folytatunk marketing tevékenységeket, és már kialakítottunk egy egyértelmű és izgalmas termékütemtervet az elkövetkezendő hónapokra és évekre vonatkozóan. Folyamatosan kutatjuk a jövő technológiáit, amelyekkel az alkotók élményét növelhetjük a fotográfia és a filmkészítés területén. A képalkotással foglalkozó részlegünk fejlesztései jelenleg és a jövőben is fontos technológiai és innovációs hajtóerőt jelentenek a többi divízióink számára.

A fotós egységünk teljesen egyedi termékpalettával rendelkezik: az Olympus termékei kompakt méretű és könnyű rendszerek piacvezető képstabilizátorral és AF rendszerrel. A legtöbb csúcskategóriás termékünk cseppálló. Egyetlen más gyártó terméke sem kínál ilyen szintű optikai teljesítményt, ami a lehető legnagyobb hordozhatósággal, mobilitással párosul.

Nem olyan rég mutattuk be az új OM-D E-M5 Mark III fényképezőgépünket, ami egy könnyű, de mégis sokfunkciós, fejlett szintű kamera, amiben olyan professzionális szolgáltatások kaptak teret, mint például az OM-D E-M1 Mark II precíziós autofókusz rendszere. Továbbá bejelentettük korábban az M.Zuiko Digital ED 150-400 mm F4.5 TC1.25x IS PRO objektív fejlesztését, ami majd jövőre kerül a boltokba. Ügyfeleink világszerte többféle csatornán követhetik folyamatos kampányunkat.”.

A fentiek tükrében nekem nagyon úgy tűnik, hogy az Olympus-nak esze ágában sincs kiszállni a buliból, s bár kétségtelenül voltak fennakadások, ezek valószínűleg meg fognak szűnni a gyáregység áttelepítésének befejeztével. Nyilván igazodnia kell mindenkinek a zsugorodó piachoz, így az Olympus sem kivétel, a leépítések elkerülhetetlenek a sikeres és fenntartható működéshez. Ja, még valami: a régiós központ a cseh-szlovák-bolgár mellett most a magyar piacon is átvette a Lowepro márka disztribúcióját!

Hirdetések:
Weboldal készítés

.

Ezek is érdekelhetnek...