A Tamron 24 mm F2.8 Di III OSD (Sony E) bemutatója

Az általam körülbelül egy hete bemutatott Tamron 35 mm F2.8 Di III OSD után végre itt van egy újabb gyöngyszem, a Tamron 24 mm F2.8 Di III OSD, ami a korábbi cikkemben említett trió második tagja. Csakúgy, mint a másik kettő, ez az objektív is a Sony full frame szenzoros, tükörnélküli fényképezőgépeihez készült.

A 35 milliméteres testvéréhez hasonlóan ez a 24-es is egy autofókuszmotorral rendelkező, kisebb méretű objektív. A fém bajonett a jó minőségű, műanyagból álló tubust zárja; az elektronikus fókuszgyűrű itt is csillapított, kellően széles, és gumibevonatának köszönhetően nedves kézzel is jól kezelhető. A Tamron lencserendszere a lehető legegyszerűbb felépítésű, ami nem csak külsején (még AF/MF váltó sincs rajta), hanem optikai formuláján is meglátszik: összesen tíz lencsetagot találunk a tubusban, amit a mérnökök kilenc csoportba rendeztek. Az F051 kódjelű objektív egyszerűsége azonban ne tévesszen meg senkit, a gyártó nem spórolta ki a kiváló képminőséghez elengedhetetlen elemeket! Megtalálható benne LD (alacsony szórású), valamint GM („Glass Moulded Aspherical”, avagy üvegből kialakított aszférikus) lencsetag is, ráadásul a Tamron híres BBAR (Broad-Band Anti-Reflection) tükröződésgátló lencsebevonatát sem felejtették ki a formulából.

A Tamron 24 mm F2.8 Di III OSD – csakúgy, mint 35 mm-es társa – legfeljebb 1:2 arányú nagyításra képes, azaz a legkisebb tárgytávja csupán 12 cm. Az F2.8-ról induló, 7 db lekerekített lamellából álló íriszt egészen F22-ig lehet szűkíteni. A 67 mm-es szűrőmenet átmérőhöz 215 grammos tömeg, és 73 x 64 mm-es terjedelem társul (ezekkel a méretekkel pontosan ugyanakkora, mint a 35 milliméteres üveg).

Mind a három Tamron optikának az az érdekessége, hogy a frontlencse mélyen süllyesztve lett elhelyezve a tubusban, így az viszonylag védett a külső behatások ellen (például nem fogunk rá véletlenül, vagy ha eldől a gép állványostul, akkor nem törik be a lencse stb.). Élességállítás során a frontlencse tengelyirányban mozog, de még a legkisebb tárgytávnál is kellően védett marad. Ha a fényképezőgépet kikapcsoljuk, a frontlencse automatikusan visszahúzódik a legbelső pozíciójába.


A hátsó lencsetag fix elrendezésű

Mivel a 24 mm-es objektív pontosan ugyanakkora, mint a 35-ös, így erről is az mondható el, amit már korábban leírtam: „a teszteléshez használt Sony A7 III vázhoz nagyon jól illik a Tamron kis 35-öse: gyakorlatilag kabátzsebben elfér a szett”. Még mielőtt kielemezném a képminőségét, muszáj elmondanom, hogy az élességállítás itt is viszonylag lassú és zajos, ami az egyszerű fókuszmotornak tudható be. Szerintem a 20 milliméteresnél is hasonló lesz a helyzet, de azért ne pecsételjük meg előre.

Mivel a termék külsejéről nem nagyon tudok többet írni, nézzük meg, hogyan teljesít működés közben!

A Sony A7 III váz menüjében kikapcsoltam az összes képjavító funkciót, így a torzítás korrekcióját is. A Tamron 24 mm F2.8 Di III OSD mutat némi hordótorzítást, ami a „beégetett” képjavítás nélkül sem változik sokat (a RAW fájlba integrált korrekciós profilt egyébként a RawTherapee legfrissebb, 5.7-es verziójával kerültem meg):

Annak ellenére, hogy a Tamron 35 mm F2.8 Di III OSD-nél már megtapasztaltam az optikai felépítés jótékony hatását a képminőségre, mégis meglepett, hogy mennyire csekély a 24 mm-es színezése:

Teljesen nyitott rekesz mellett sem tapasztaltam lilás él-elszíneződéseket, ami a fenti képen szintén jól látható (valamint a képmintákon is látszik majd, hogy az erősen kontrasztos jelentek is „tiszták” maradnak).

A 24-es viszonylag lassú autofókusza, és az elektronikus fókuszgyűrű eleve nem az operatőröket célozza meg, mint célközönséget, ráadásul a fókuszlégzés jelentős mértéke is alátámasztja, hogy inkább a fotósok kedvence lesz ez az objektív.

Peremsötétedés kapcsán sem tudok mást írni a 24 mm-es optikáról, mint amit a 35-ösnél már leírtam: „a vignettálás is jól látható, ami nekem kifejezetten tetszett az eleve szürke, mogorva téli táj fotózásakor. Körülbelül F8-ra rekeszelve tűnik el a peremsötétedés oroszlánrésze”.

Kattints!

A Tamron 24 mm F2.8 Di III OSD szintén nagyon jól, talán még egy hajszálnyival a 35-ösnél is jobban teljesített a képélesség vizsgálata során. Már F2.8-on is olyat karcolt, hogy nehéz lenne belekötni. Sőt, nem csak éles, hanem kellően kontrasztos is a kép, még a képsarkok is szinte makulátlanok. F4-re rekeszelve pedig a legextrémebb szélek is tökéletesek lesznek, a legfinomabb részletek is hibátlanul jelennek meg. A képmintákat ide kattintva nézheted meg.

Értékelés

A Tamron 24 mm F2.8 Di III OSD kiváló, még a 35-ösnél is egy picivel jobb képminőséggel, szintén kellően kis mérettel is hozzájárul a „MILC-élményhez”, azaz egy full frame lapkás tükörnélküli szettet is hordhatunk végre kabátzsebünkben! Jellemzői rövidre fogva: egyszerű, letisztult felépítés, borotvaéles, színhibáktól mentes kép, némi, a látószögre amúgy is jellemző geometriai torzítás, és remek ár. A 24-es Tamronért ugyanannyit kell fizetnünk, mint a 35 mm F2.8 Di III OSD-ért: csupán 149 900,- forintot kér érte a márka hazai forgalmazója, a Tripont Foto Video Kft. A nem túl gyors élességállítás ellenére ezt az optikát merem mindenkinek ajánlani, jár neki az „Ajánlott” besorolás!


Tamron 24 mm F2.8 Di III OSD (F051)

A Tamron 24 mm F2.8 Di III OSD objektívet a Tripont Foto Video Kft-től kaptam bemutatóra. A lencserendszer műszaki paramétereit itt találod.

Hirdetések:
Weboldal készítés

.

Ezek is érdekelhetnek...