Működés
A Panasonic DMC-GF7-et a gyártó – amint azt már korábban említettem – elsősorban olyanoknak kínálja, akik nem a fotózás technikai részével szeretnének foglalkozni, hanem az önfeledt kattogással, a pillanatok megörökítésével, elkapásával, és – nem utolsósorban – az önarcképek készítésével. Persze, a fotós nem mindig csak önmagát szeretné lekapni, hanem barátait, szeretteit, amint boldogan összebújnak. A GF7 erre is kínál megoldást, de ne siessünk ennyire előre, lássuk, miket kínál konkrétan a masina!
Aki a szelfi módokat a sémák közt, vagy a módválasztó tárcsán keresi, az jó sokáig fog kutatni, ugyanis az önarcképmódba a gépet önmagunk felé megfordítva, a kijelzőt felhajtva tudunk váltani. Ekkor automatikusan aktiválódik az arcfelismerés (akkor is, ha azt korábban kikapcsoltuk volna a menüben), és pár lépés után máris kezdődhet a móka. A fényképezőgép digitális képhatásokat is kínál, amilyen például a bőrt lágyító (azaz a részleteket elkenő, igazából nem tetsző), a defókuszált (csak az arc lesz éles, a többi képi részlet „tilt-shift” hatás felhasználásával, nos, defókuszált lesz), vagy a karcsúsító (függőlegesen meghúzza az alanyt, kissé természetellenes a hatás) mód. Ezeket a hatásokat többféle szinten lehet űzni:
A kioldás módja is érdekes, nem kell senkinek aggódnia amiatt, hogyan fogja majd megnyomni a kioldót, ugyanis az exponáláshoz meg sem kell fogni a gépet, akár tőlünk arrébb, állványra helyezve is kioldhatunk egy-egy mozdulattal. A kioldás történhet arcra (kezdés után a fényképezőgép felismeri az arcot, a géphez közelebb lévő szemet (!), majd arra kéri a fotóst, hogy röviden takarja el az arcát – a kioldás ezután, visszaszámlálás után történik), havermódban (haveroddal állj a gép elé, és dugd össze vele a fejed – katt!), érintésre (érintsd meg a kijelzőt, majd várd a visszaszámlálás végét – katt!), illetve csak a kioldógombra.
A fókuszt már említettem, a rendszer annyira szofisztikált, hogy az arcfelismerést használva még azt is el tudja dönteni, hogy melyik szemünk van közelebb a fényképezőgéphez, így arra tud fókuszálni. De ez nem minden! A rendszer -4 FÉ-ről indul, azaz „barlangos sötétben” is tökéletesen éles képeket lő (ezt ki is próbáltam a Szemlő-hegyi barlangban – lásd képminták). A fókuszmezőt a teljes képernyőn, saroktól sarokig, tetszőleges pozícióba mozgathatjuk, kétujjas technikával pedig a mező méretét tudjuk növelni, csökkenteni – ezt az élességállítást még a csúcs tükrös gépek is megirigyelhetnék! Persze, a gyártó azért ügyelt arra, hogy ne állítson konkurenciát saját csúcsgépének (DMC-GH4), így – bár ez is a Light Speed AF rendszer nevet kapta – a DFD (Depth From Defocus), illetve a fázisérzékeléses rendszerről le kell mondanunk. Sebaj, a célcsoportot ismerve ez is több az elégnél. A folyamatos AF pedig 5 kép/mp-es sorozatfelvételi sebességig elég.
A Panasonic DMC-GF7-ben viszont van elektronikus zár, amivel akár 1/16 000 mp-es záridőt is használhatunk, cserébe viszont a legrövidebb vakuszinkron-idő 1/50 mp lehet, ami elég „csirke”.
Már korábbi Panasonic fényképezőgépekben is megtalálható volt a WiFi, azaz a vezeték nélküli kommunikációs mód, mellyel nem csak távvezérelhető a fotómasina, hanem a képállományok is másolhatók fényképezőgép-okoseszköz között a Panasonic ingyenes alkalmazásával, ami iOS és Android rendszerek alá egyaránt elérhető (Panasonic Image App). Nincs NFC modul, így az egyérintéses kapcsolatteremtés eszközök közt nem alkalmazható, de a párosítás így sem nehéz, vagy lassú (a jelszavat kell csak beírni, ha kéri az alkalmazás és már kész is vagyunk). A WiFi-nek hála, ha okoseszközünk rendelkezik beépített GPS modullal, akkor a fotógép használhatja annak helymeghatározó adatait, így azok bekerülhetnek a fényképek EXIF adatai közé.
A kreativitásunk sem szenved csorbát, ugyanis egy rahedli effekttel látta el gépét a gyártó. Köztük szerepelnek olyan közkedveltek, mint a szépia, a játékosan élénk, a durva monokróm, a lágy fókusz, vagy a miniatűr, hogy csak párat említsek. Az effekteket némileg át is szabhatjuk, de ez a többségnél csupán a hatás erősségét jelenti.
Egy régi kedvencem a panoráma mód, ami a GF7-nél pásztázós változatban került beépítésre. A módválasztó tárcsán válasszuk ki a panorámát, majd kövessük a gép utasításait: nyomjuk le a kioldót (elég röviden, mintha egy képet készítenénk, azaz nem kell nyomva tartani), majd mozgassuk megfelelő sebességgel balról jobbra a készüléket a témán. Készüljünk fel rá, hogy nem minden esetben lesz tökéletes az automatikusan összefűzött kép, sőt, adott esetben „mozgatási hibára” hivatkozva megszakad a felvétel, és kezdhetjük elölről. Kár, hogy semmiféle paraméterezési lehetőséget nem kapunk, és ennyire „bugos” a szolgáltatás.
Korábban volt róla szó, hogy a Panasonic DMC-GF7 kezelőfelületét mindenki saját igényei szerint alakíthatja. Nos, minden egyes funkciógombhoz (egy darab fizikai és öt darab szoftveres) tíz oldalon keresztül sorolt szolgáltatás vagy funkció közül válogathatunk kedvünk szerint! Ezek után már senki sem mondhatja, hogy valami nem esik kézre a GF7-en..