Az Irix Lens 15 mm F2.4 optikája leírása alapján tényleg igen ütős lett, hiszen rengeteg olyan szolgáltatást kínál, amit más gyártók még a luxus kategóriában sem nyújtanak. Ezt az objektívet – ellenben a pletykákkal – tükörreflexes fényképezőgépekhez tervezték, és mint olyan, képes a 36 x 24 mm-es szenzorméret teljes kirajzolására is. Az Irix Lens 15 mm F2.4 rektilineáris képet ad, és igényes optikai tervezése végett minimális a geometriai torzítása. Szolgáltatásai közt olyanokat találni, mint például a fókusz pozíció rögzítésének a lehetőségét, a hiperfokális távolsági skálát, vagy a feliratok sötétben való világítását (fluoreszkáló betűk és számok). További érdekesség, hogy a fókuszgyűrű végtelen pozícióban határozottan „kattan”, így akár szemhez emelt fényképezőgéppel, vagy sötétben, állványon való használatkor (asztrofotó) is egyből és könnyűszerrel megtalálható a végtelen állás.

A gyártó az objektívet úgy tervezte, hogy az akár az 50+ megapixeles szenzorokkal karöltve is borotvaéles és részletgazdag képet nyújtson. Az újfajta „Neutrínó lencsebevonatnak” köszönhetően sem a becsillanásoktól, sem a szellemképektől, sem a színhibáktól nem kell tartania a fotósnak. Összesen 15 lencsetagból (11 csoportba rendezve) áll az optika, ahol öt nagy fénytörésű, két aszférikus, és kettő különösen alacsony szórású elemet is beépítettek a mérnökök.

Legkisebb tárgytávként 28 cm szerepel a műszaki adatok közt; a rekesz kilenc, lekerekített alakú lamellából áll, ami kellemes háttérelmosást garantál. Az Irix Lens 15 mm F2.4 tubusa magnéziumötvözetből készül, és több helyen szigeteléssel van ellátva, így akár szemerkélő esőben is nyugodtan használhatjuk a terméket. Még egy érdekesség: az Irix Lens 15 mm F2.4 nem csak hátulról, a bajonett felől szűrőzhető (becsúsztatható gél szűrőlapocskákkal), hanem rendelkezik hagyományos szűrőmenettel a frontlencse előtt, amibe 95 mm átmérőjű filtereket csavarhatunk.

Az Irix Lens 15 mm F2.4 manuális élességállítással rendelkezik, és minden egyes darab úgy hagyja el a gyárat, hogy tökéletesen pontosra be van állítva. Ha azonban mégis szükség lenne bármiféle jusztírozásra, azt akár mi magunk is elvégezhetjük az erre a célra kialakított nyíláson keresztül.

Az Irix Lens 15 mm F2.4-ből kétféle kivitel lesz elérhető: a Blackstone változat a klasszikus, robusztus felépítést és fluoreszcens feliratokat nyújt, míg a FireFly különösen könnyű kivitelű, és speciális, ergonomikus élességállító gyűrűvel érkezik.


Fontosabb műszaki adatok:
- Formátum: full frame
- Gyújtótávolság: 15 mm
- Átlós látómező: 110°
- Legkisebb tárgytáv: 28 cm
- Élességállítás: kézi
- Rekesztartomány: F2.4-22
- Rekeszvezérlés: fényképezőgép által
- Rekeszlamellák száma: 9 lekerekített
- Optikai felépítés: 15 lencsetag 11 csoportba rendezve (3 db HR, 2 db aszférikus, 2 db ED)
- Mérete: 114 x 100 mm
- Tömege: 608 gramm (FireFly Canon), 581 gramm (FireFly Nikon), 685 gramm (Blackstone Canon), 653 gramm (Blackstone Nikon)
- Szűrőmenet átmérője: 95 mm
- Foglalat: Canon EF, Nikon F, Pentax K
- Árak: FireFly 160 000 Ft (+ ÁFA), Blackstone 200 000 Ft (+ ÁFA)





No és az ára? 🙂
nemtom. te?
„rengeteg olyan szolgáltatást kínál, amit más gyártók még a luxus kategóriában sem nyújtanak.” Van egy tippem, hogy az ára ennek is luxus kategória lesz 🙂
200-300 ezeret adnek erte, tobbet nem. nagyon kivancsi leszek hogy milyen arat adnak neki.
Ha a Samyang hasonló optikájából indulunk ki, a 14mm f2.8-ból ami full manuális, szerintem ez kb. a duplája lesz, én olyan 250.000 körülire saccolom.
Én sajnos úgy tippelem, hogy egy ilyen mértékűen megmunkált obinak nem négy zsemle lesz az ára, szóval 1400 dollár alatt biztosan nem lesz (akár 2-2.5 ezer is lehet). De nagyon tudnék neki örülni, ha nem lenne igazam.
En is ugy szamolgatok mint C64forever. Remelem 250 ezer korul lesz.
Na, nem nekem lett igazam 🙂 (549/699 euró a választott kivitelezéstől függően)
„Hiánypótló” termék: nem mintha a FF objektívekből nem lehetne Dunát rekeszteni… :S
Amúgy tök durva, hogy ha crop ha full frame, akkor is szinte csak a prémium kategóriába érkeznek újdonságok, jó sok pénze van az embereknek, már akinek …..
AF van benen?
Eleg utos a promocio, csak kisse mokusvakitasnak tunik nekem a flare tesztfoto. Ugyanis ha frankon kivancsi vagyok a termekre, akkora nappal szembe fotozasnal nem a ragyogoan feher hoval toltom ki a latomazo aljat (ahol meg csak veletlenul sem lehet eszrevenni semmit), hanem arnyekban levo bokrokkal…. Optikailag meg akar jo is lehet, de se AF, es a blendet is kezzel kell tekergetni. Talan AF visszajelzes meg lehet benne, ber errol egy szot sem irnak, csak azt latjuk, hogy vannak elektromos kontaktusok a bajonetten. Nagy otlet a fokusz lock funkcio, kar, hogy ezt mashol meg nem terjedt el, a zoom lock-ot is csak a szelso helyzetben latni leginkabb (kiveve a Canon push-pull zoomjait). Meg jo, hogy szurozheto, csak a 95-os szuromeret nem tul barati, de hat ennel a latoszognel ennek is orulhetunk. A videon mintha szinten irix feliratos szurok lettek volna, kerdes, hogy azok is mibe kerulnek majd? A Tamron 15-30 igaz, hogy csak 2,8-as, viszont meg VC is van benne, es az ara is elfogadhato, de a frontoldalon nem fogad menetes szuroket. Igy tenyleg nagyon jonak kell lennie ahhoz, hogy ezek ellenere erre essen a vasarlok valasztasa.
a rekeszt a gépvázról állítod! af nincs, af kijelzés az elektronikus érintkezők miatt szinte biztos, hogy van!
Biztos vagy benne, hogy a rekeszt a vaz allitja? Tehat ugyanugy elektromosan vezerelt beugro blende van benne, mint az EF objektivekben? Mert akkor mi celt szolgal a bajonetthez kozelebb eso es a tompaszogu elenel recezett gyuru?
http://irixlens.com/15mm.php itt az áll alul a táblázatban: APERTURE CONTROL via camera. Gondolom, lehet gyűrűvel meg vázzal is.