Bemutató: Nikon D5 – a sötétség ura

Videofelvétel, értékelés

A Nikon D5 a videofelvétel terén is új fejezetet nyithatott volna a gyártó történelmében, ám a fejlett funkciók, képességek ellenére egyes furcsa korlátozások miatt most nem jött össze a tűzijáték. Itt van például a három perces limit a 4K felbontású anyagok felvételénél: a gyártó egyértelműen nem kommunikálta, hogy miért volt szükség erre a vágásra. Igaz, aki komoly, profi munkára használja majd a készülékkel, annak valószínűleg nem a három perces snitthossz fogja gúzsba kötni kreativitását, hiszen egy-egy felvétel általában pár másodperces szokott lenni. A felvételi hossznak igazából csak riportok, interjúk felvételekor lehet korlátozó hatása, hiszen egy interjúalanyt nem kérhetünk meg arra, hogy három percenként tartsa vissza a mondandóját, míg újra nem indul a gép – persze, interjút nem is 4K-ban fogunk készíteni, igaz? Azonban eggyel kisebb méretben, azaz Full HD-ban sem a szokásos 29 perc 59 másodperces határértékbe ütközünk, hanem tíz, illetve 20 perc lesz a korlát attól függően, hogy milyen minőségben szeretnénk felvenni anyagainkat (értelemszerűen a magasabb bitrátájú mód rövidebb felvételi időt enged). Pechünkre még HD-ban (1280 x 720) sem használhatjuk ki az egy mp híján 30 percet: csak normál képminőség mellett engedi a gép a maximumot (legjobb képminőséggel itt is 20 perc a limit). Ha tippelnem kellene, akkor a jelfeldolgozó processzor, illetve az adatcsatorna túlmelegedésének elkerülése végett vezethette be a Nikon ezeket a limiteket, de ezt senki ne vegye készpénznek!

video1

No, tehát lássuk a részleteket: a Nikon D5-tel nem csak az FX (full frame), hanem a DX területet is használhatjuk. 4K-ban (3840 x 2160 pixel) 24p, 25p és 30p lehet a képfrissítési frekvencia, a bitsűrűség 30p esetén 127 Mbps, amihez még hozzájön a sztereó, 48 kHz-es hang 1,5 Mbps-os adatfolyama. 1920 x 1080-ban 60p, 50p, 30p, 25p és 24p; 1920 x 1080 kivágás módban (DX) 60p, 50p, 30p, 25p és 24p, illetve 1280 x 720-ban 60p és 50p lehet a frissítési érték. Mivel ezek a képfrissítési frekvenciák kerekített értékek, a valóságban valamivel mást kapunk: 59,94, 50, 29,97, 25 és 23,976 kép/mp. A mozgókép formátuma MOV (H.264/MPEG-4 AVC), a hang pedig lineáris PCM.

video2

A hangot vagy a beépített sztereó mikrofonnal, vagy külső egységgel vehetjük fel. Természetesen az összes expozíciós mód (P, A, S, M) rendelkezésünkre áll, viszont az M mód kivételével mindenhol automatikus az érzékenység állítása (ISO 100-Hi5 között, kijelölhető felső korláttal). Felvétel közben is módosítható a zársebesség és a rekeszérték – már persze a megfelelő mód használatával. Felvétel közben él a HDMI aljzat, azaz külső felvevőre nyers, tömörítetlen jelet küldhetünk, ami a memóriakártyára mentettnél jobb minőségű lehet. A hangerőt 20 fokozatban állíthatjuk, van szélzaj- és frekvenciaszűrés egyaránt, amivel jobban kiemelhetjük például az emberi beszédet.

video3 video4

A videós élőkép 16:9 oldalarányú, és a fent látható paraméterek jeleníthetőek meg az „i” gomb megnyomásával (egyfajta videós gyorsmenü, ahol a legfontosabb értékeket igényeinknek megfelelően átállíthatjuk). Tesztvideókat ide töltöttem fel.

Értékelés

Amint azt már a bevezetőben is írtam, a Nikon D5 annyira kívánatosra sikerült, hogy én is csorgattam rá a nyálam. Értelemszerűen nem csak a külseje fogott meg, hanem a tudása, általános működése és a képminősége egyaránt. Ez az első olyan fényképezőgép, amit még ISO 25 600-as érzékenység mellett is nyugodt szívvel használnék, sőt, némi kompromisszummal akár az ISO 51 200 is használható képminőséget ad. A kezelőfelület számomra tökéletes lett, a megvilágított nyomógombokat az Olympus E620 óta hiányolom minden fényképezőgépnél (tudom, a Nikon már a D4-nél bevezette ezeket, azonban még a D4s-nél sem volt kivilágítva a lejátszás és a törlés gomb). Tény, hogy a videós részleg nem tökéletes, de rövid snittekre a meglévő repertoár is elegendő teljesítményt nyújt. Aki kifejezetten videózásra keres fényképezőgépet, az valószínűleg amúgy sem a D5-öt választaná.

nikon_d5_main

A D5 egy rettenetesen komplex gép, ami telis-tele van olyan funkciókkal, szolgáltatásokkal, amit egy „hétköznapi” tesztelés során egyszerűen nem lehet kimeríteni, kellően próbára tenni – gyakran erre még hosszabb távon sincs lehetőség. Így például sajnálom, hogy az új AF rendszert nem tudtam megizzasztani rendesen; a repülőgépek és helikopterek, amiket sikerült lencsevégre kapnom, nem jelentettek kihívást a követőfókusznak, az játszi könnyedséggel hozta a tőle elvárható pontosságot. Nagyon tetszett az extrém gyors tükörmechanika, ami gyakorlatilag olyan rövid időre zárja csak el a kereső képét, hogy ember legyen a talpán, aki felfogja, mi is történt a kioldó lenyomása után. Felvettem az egyes, és a sorozat kioldások hangját, ezt is megtaláljátok a szerveren.

A tapasztaltak alapján nálam a Nikon D5 elnyerte a „Kedvenc” címet. Amint nyerek a lottón, első dolgom lesz, hogy beruházzak egy ilyen szépségre 🙂

kedvenc

Nikon D5

A Nikon D5 műszaki adatlapját itt találjátok. A fényképezőgépet, és az említett objektíveket a Nikon Kft. bocsátotta rendelkezésemre. A Nikon D5 bruttó 2 269 000 Ft-ért vásárolható meg a Nikon PRO szaküzletekben, mint például az Artworkben, a Tripontban, a Fotoplusban, illetve a 220Voltban.

Hirdetések:
Weboldal készítés Komel Kft. Matéria Kft.

.

Ezek is érdekelhetnek...