Működés, funkciók, szolgáltatások I.
Az egyik, ha nem „a” legfontosabb újdonsága a Canon 5D Mark IV-nek az úgynevezett Dual Pixel technológia, amivel korábban csak APS-C méretű szenzoros dSLR vázaknál találkozhattunk (a technológia az EOS 70D-ben mutatkozott be). Tehát az 5D Mark IV az első full frame lapkás gépe a Canonnak, ami az élességállításkor is hasznát veszi ennek a rendszernek.
Röviden: a Dual Pixel AF szenzor gyakorlatilag megfelezi, A és B fotodiódára osztja minden egyes, a képalkotáshoz használt pixelét. A mikrolencséken keresztül mindegyik fotodiódára külön esik a fény: az egyik és a másik oldalról enhyén, kvázi „féloldalasan” érkeznek a fénysugarak az objektív felől. A képalkotáskor, azaz kioldáskor a fotodiódák párosával kerülnek kiolvasásra, így jön létre az 5D Mark IV esetében a 30 MP-es felbontás. A balról és jobbról érkező fénynyalábok összehasonlításával, összevetésével fázisérzékeléses élességállítás realizálható. És mivel ez a fókuszálás magán a képalkotó szenzoron, azaz annak a síkján történik, tökéletesen éles képek készíthetőek akár a legkisebb mélységélesség ellenére is.
Az EOS 5D Mark IV újítása a Dual Pixel RAW, aminek köszönhetően a pixelek mindkét feléről, tehát a pixelenkénti két fotodiódáról külön is elmenthetjük az adatokat. Így kvázi egy két félből összerakott nyers képünk lesz, aminek több paraméterével „játszhatunk” híváskor. A Canon ezeknek a paramétereknek külön nevet is adott: Image microadjustment (minimális mértékben áthelyezhető az élesre állított terület, afféle AF finomhangolás utólagosan), Bokeh shift (a háttérelmosás irányát változtatja némileg), Ghosting reduction (elvileg a szellemképek előfordulását csökkenti).
Hogy ezeket a funkciókat kihasználhassuk, először a fényképezőgép menüjében, az első oldalon be kell kapcsolni a Dual Pixel RAW-t, majd szükségünk lesz a Canon saját szoftverére, a Digital Photo Professionalre, abból is a legújabbra, a 4-es verzióra. Az Adobe ígéretet tett arra, hogy a jövőben a Camera RAW (ACR) beépülő modul is támogatni fogja a Dual Pixel RAW-t, ám az ACR jelenlegi, 9.7.0.668-as változatából ez még hiányzik. A DPRAW fájlokat egyszerű nyersfájlnak látja az ACR, így híváskor hiányzik az Image microadjustment, a Bokeh shift és a Ghosting reduction.
Kattints!
Amint betöltöttünk egy CR2 RAW fájlt a Canon DPP szoftverébe, a „Tools” (Eszközök) között kattintsunk a „Start Dual Pixel RAW Optimizer” felületre (vagy nyomjuk meg az Alt+D-t.
Kattints!
Egy felugró felületen választhatjuk ki az alkalmazni kívánt DPRAW funkciót (lásd fentebb), illetve annak mértékét. Tapasztalataim szerint a legtöbben a fókusz tologatásával fognak dolgozni, de csodákat nem szabad várni ettől a szolgáltatástól sem: ha portrézáskor mellément a fókusz, utólagosan már hiába próbáljuk meg az élességet a szempillák végéről a szemgolyó felületére tenni, ekkora korrekcióra nem képes az Image microadjustment.
Kattints!
A fenti képen is látható, mennyire leheletnyi az Image microadjustment által nyújtott korrekció. A másik két szolgáltatás, a Ghosting reduction és a Bokeh shift hatásait egy-egy animációban foglaltam össze:
A képminták közé feltöltöttem az animációk képkockáit eredeti méretben, így aki szeretné, akár kinagyítva is összehasonlíthatja a hatásokat.