Philippe Echaroux, egy neves francia fotós, szereti a gördülékeny, könnyed munkamenetet, ezért az egyik legutóbbi projektjéhez kivonult a jól felszerelt, luxus stúdiójából, és helyette egy kis sarkot alakított ki portrézáshoz. Az ilyen és az ehhez hasonló „kimozdulásokkal” a gyakran már unalmassá váló rutint lehet megtörni, és az ember ismét bebizonyíthatja önmagának, hogy a minimalizmusból eredő korlátok inkább előnyösek, mintsem hátrányosak a munkafolyamatra és a hangulatra nézve.
Ez már nem az első alkalom, hogy Echaroux megbolondította a portréfotózást. Korábban például az utcán állította fel rögtönzött stúdióját, ahol a vállalkozó szellemű gyalogosokról készített filmcsillagokra jellemző portrékat. „Szeretem a kihívásokat, és nem riadok meg, ha ki kell lépnem komfortzónámból. A dolgok gyakran fulladnak unalomba, ha mindig ugyanazt csináljuk, nem? Ha áramoltatni akarod a jó energiákat, állandóan új dolgokat kell kipróbálnod. Az élet rövid, haver!” – mondta.
Isabelle Recadre
A komfortzónából való kilépés előnyére válhat egy profi művésznek, de egy lift és pár ajtó között beékelve nem biztos, hogy kényelemben érzik magukat az alanyok. „Nem hát! Gyakran jöttek-mentek rajtunk keresztül, vagy szálltak ki a liftből emberek, így állandóan mozgatnom kellett a lámpát.” – fűzte hozzá Echaroux. A fotós alanyai eleinte kissé bizonytalanok és tétovák voltak, de miután felvázolta nekik, hogy ez egy kísérlet, mindenki játékosan vette szerepét. A stúdióban ilyen felvételek nem is készülhettek volna.
Jean Paul
„Szeretek ösztönösen cselekedni. Órákat töltök tanulással és a műszaki rész begyakorlásával.” – mondja fényképészünk. Echaroux a technikákat addig gyakorolja, míg azok ösztönössé nem vállnak; így sikerült a „gyors portréfotós” hírnévre szert tennie. „A gyorsaság a lételemem. A gyorsaság miatt gyakoriabbak a hibák, de más szinten. Ami számomra a legfontosabb, hogy a gyorsaságra való törekvés eliminálja az alannyal való molyolást, így az ösztönös dolgok is előtérbe kerülnek. Így készítem portréfotóimat!”.
Frederick
A fotós kimozdulások és az ösztönösség adta koncepciók eredménye vitathatatlan: olyan portrék keletkeztek és keletkeznek Echaroux munkássága során, melyek az embereket egy-egy percre képesek megállítani. Portréi azt a benyomást keltik, mintha szuggerálnák a nézőt. Az erős, kemény fények még jobban kihozzák a karakteres arcok részleteit, a mély árnyékok pedig a drámai hatást fokozzák.
Echaroux középformátumot használ a kis mélységélesség miatt: váza egy Hasselblad H5D-50C fényképezőgép, amire egy HC 100 mm F2.2 objektívet csavar. A megvilágításért egyetlen egy Elinchrom ELB 400 hordozható vaku felel, amire a fotós kedvesen „legjobb barátjaként” tekint. Philippe Echaroux remekművei megcsodálhatók weboldalán, Instagramján, vagy Facebook oldalán. (Forrás: digitalrev.com)