Teszt: Olympus OM-D E-M1 Mark II – igazi csúcsragadozó

Működés I.

Az Olympus OM-D E-M1 Mark II annyira komoly tudású fényképezőgép, hogy hirtelen azt se tudom, hol kezdjem tudástárának leírását. Nos, a gyártó ezt a gépet a gyorsaság zászlaja alatt indította világhódító útjára, így hát érdemes első körben a sorozatfelvételi képességeit nagyító alá venni. Ehhez a korábban már említett SanDisk Extreme Pro 280 MB/mp adatátviteli sebességre képes, UHS-II jelölésű memóriakártyát használtam. Kipróbáltam mindkét foglalatban, ugyanis a felső UHS-II, míg az alsó csak UHS-I kompatibilis, azaz a felső kártyanyílásban jóval sebesebben kell működnie az adatrögzítésnek. A gyári adatlap szerint mechanikus zárral, folyamatos élességállítással 15 kép/mp a csúcssebesség, ekkor a puffer 84 db RAW, illetve 117 JPEG (LN – Large Normal, avagy natív felbontású, normál minőségű) készítése után telik meg. Saját tapasztalat szerint a legjobb minőségű JPEG (LF), illetve RAW, vagy RAW+JPEG használata során alábbiakra számíthatunk:

puffer

A legjobb minőségű, natív felbontású JPEG állományokból 60 darab készítése után lassul le a sorozatfelvétel, míg RAW+JPEG esetén 50/50, azaz összesen 100 fájl után tapasztalható lassulás. Csak RAW esetén szintén 60 fájl elkészülte után lassul a sorozatfelvétel. Bár a puffer, tehát az átmeneti tároló mérete már nem nevezhető kicsinek, azért jó lett volna, ha legalább a JPEG (LF) fájlok használata esetén nincs mennyiségi korlátozás, azaz a memóriakártya beteltéig mehetne a teljes sebességű sorozatfelvétel (15 kép/mp és az UHS-II foglalat használata esetén). Ha pedig rögzített fókusszal és elektronikus zárral esünk neki a sorozatfelvételnek, ahol 60 kép/mp a csúcssebesség, akkor egy másodperc alatt véget is ér a móka. Folyamatos élességállítással egyébként 18 kép/mp a sorozatfelvétel határa, ha elektronikus zárat használunk.

eshutter_sm

Kattints!

És miért is ne használnánk az elektronikus zárat, ha már az Olympus mérnökeinek sikerült olyan gyors kiolvasásúra tervezni a szenzoregységet, hogy gyorsabban mozgó témák esetén is csak minimális legyen a jello (dülöngélés)? Jobb híján az úton elhaladó személygépkocsikkal tettem próbára az e-zárat a fenti képen látható eredményekkel. A gépkocsik körülbelül 40 km/ó sebességgel haladtak el a kiszemelt útszakaszon.

procaph

Nagyon frankó újítás az úgynevezett Pro Capture (ProCap) mód, amit a cikk első oldalán már megemlítettem: „a Pro Capture funkció attól a pillanattól kezd felvételeket rögzíteni, amint félig lenyomjuk az exponáló gombot. Az így rögzített képek egy köztes memóriába, a pufferbe kerülnek, amely legfeljebb 14, teljes felbontású felvétel tárolását végzi. Amikor az exponáló gombot félig lenyomjuk, gyakorlatilag folyamatos képrögzítés kezdődik. Innentől vissza tudunk menni az időben – legfeljebb 14 kép erejéig – így a megfelelő pillanatot biztosan rögzítjük, akkor is, ha esetleg késve exponálnánk.”. Ennél a módnál beállíthatjuk, hogy mekkora legyen a felvételi sebesség (15, 20, 30, 60 kép/mp), felvétel előtt hány képet mentsen a gép (maximum 14), illetve mennyi legyen a felvett fotók korlátja (végtelenre is lehet állítani, ami gyakorlatilag a puffer telítődéséig tart). Fontos tudni, hogy a ProCap használata során csak rögzített (egyszeri) fókuszálásra van lehetőség, a gép nem követi a téma mozgását! Készítettem egy videót az így lőtt képekből:

Pár véletlenszerű észrevétel a gép használatával kapcsolatban:

– Szpotmérés során a fényképezőgép az aktuális AF mező alatti részlet szerint állítja be az expozíciós értékeket, tehát AF mezőhöz rendelhető (automatikusan) a fénymérés.
– Az elektronikus kereső (EVF) használata közben a kijelzőn kézzel (oké, inkább csak ujjal) áthelyezhető az AF mező.

menu11

– Ha kihajtjuk a kijelzőt, akkor az elektronikus kereső nem használható, az élőkép a kijelzőre kerül, az EVF elsötétül. Pedig így lenne csak igazán kényelmes az AF mező áthelyezése..
– Az elektronikus kereső már szinte ugyanolyan hatású, mintha optikait használnánk. Ez egyrészt a 120 kép/mp-es képfrissítési frekvenciának, másrészt az alacsony zajszintnek köszönhető. Még sötét környezetben (esti órákban kis asztali lámpával megvilágított félszoba) sem volt észrevehető az EVF zsizsikedése.
– Az E-M1 Mark II az első olyan fényképezőgép, ahol az EVF és a kijelző közti képváltás szinte azonnali, tehát ha a kijelzőt használjuk, és szemünkhöz emeljük a gépet, már látjuk is benne a keresőképet.
– Van szelfi-segéd, ahol a támogatás abban merül ki, hogy a felénk hajtott kijelzőn tükörképet fogunk látni:

menu39

– A „Lenyomva tartási idő” funkcióval beállíthatjuk, hogy egyes szolgáltatások, funkciók egy adott nyomógomb milyen hosszú nyomva tartásával aktiválható:

menu56

menu57

menu58

– Az akku töltöttségi szintje immár százalékpontosan jelenik meg, végre vége a „már csak egy kockányi tápom van” szindrómának.

menu60

– A kézi élességállítást egyrészt a nagyító bekapcsolásával, másrészt a csúcsosítással könnyíthetjük meg. A csúcsosításnál intenzitást és színt is választhatunk.

mfseged

menu38

– Manuális módban is választható az automatikus érzékenység, ennek csúcs ISO 6400 lehet. Ráadásul expozíció kompenzáció is beállítható!

menu42

– P vagy A (programautomatika, illetve rekeszprioritásos) módban beállíthatjuk a legkisebb zársebességet. Ha a zársebesség eléri ezt a határt, és automatikus ISO-t használunk, akkor a fényképezőgép ekkor fogja emelni az érzékenységet.

menu43

Hirdetések:
Weboldal készítés Komel Kft. Matéria Kft.

.

Ezek is érdekelhetnek...

30 hozzászólás

  1. gyuszos szerint:

    Jó lett a teszt, köszi, vártam már….., 11%-os akcióban megrendeltem a 12-100-al együtt, de az írásod alapján remélhetőleg nem fogok csalódni. Ha maradt még energiád, a 12-100-ról írhatnál pár sort.

    • mlzphoto szerint:

      köszi. az új objektívekről majd külön tesztek és cikkek lesznek, pár sorban annyira nem lehet jellemezni egyiket sem. a 12-100/4-gyel biztos nem nyúlsz mellé.

      • gyuszos szerint:

        Még úgy sem, hogy a 12-35/2.8-at cserélem rá? (GH3+12-35 csere Mk2+12-100-ra)

        • mlzphoto szerint:

          más a két objektív. a pana egy kicsi, f2.8-as általános „munkaeszköz”, míg az oly egy igazi mindenes, ami cserébe nagyobb, drágább és f4. gh3-ért már nem kár, én is mostanság adtam el, pedig nagyon szerettem és az volt a fő munkagépem.

          • gyuszos szerint:

            Igen, f2.8-at cserélek f4-re, ezt kicsit sajnálom, de cserébe jóval hosszabb a 100mm, ami sokszor hiányzik. Amiben még sokkal jobbra számítok, az a stabi, főleg így váz+obi párossal. Azt kell mondjam, a pana nem az igazi ebben, a 12-35 sem nyújt kiemelkedőt. Köszi még egyszer, várom a cikket a 12-100-ról.

          • mlzphoto szerint:

            a stabi brutális 🙂

  2. Danir szerint:

    Köszönjük a tesztet.. nagyon vártam már.. bár én egyelőre nem tehetem meg a cserét. egy dolgot azért sajnálok a Pro Cap mód számomra igen vonzó volt de így hogy nincs AF? meg hát továbbra is kevés a puffer. 60kép/s jól hangzik de 60 képig az se használható mondjuk ez fáj legkevésbé ugyis AF nélkül volt.. ha beállítok 15kép/s és megy AF 60 képig az már jó kombináció. kár a Procap AF hiányáért. ezt igazán megoldhatták volna. no meg pl a beállítás fájlba mentés és az 50MP mód nagyobb ISO-n ezek mind jól jönnének. és elméletileg nem látom a technikai akadályát. De igy is tuti.. jelenleg ha bármit vehetnék ezt venném: OMD-EM1markII 7-14 2,8; 25mm f1,2; 12-100 f4; 60mm f2,8 makro 300mm f4; és bevárnám a kétszerezőt 😀

    • mlzphoto szerint:

      én köszönöm, hogy elolvastad!

      • Danir szerint:

        nálam egy kérdés merült fel. nem tudom ilyesmit próbáltál e. Én mint madarász elég sokszor használnám ugy az elektronikus keresőt hogy belenagyítanék (ha lehet fókuszponthoz rendelve) mennyire könnyen elérhető ez? tehát kell átkapcsolgatni valamikhez? csak manuálfókusszal megy vagy AF esetében is megoldható?

        • mlzphoto szerint:

          ha af+mf engedve van, akkor amint hozzáérsz a fókuszgyűrűhöz, belenagyít, ha úgy állítottad be menüben.

  3. ANOka szerint:

    Szoftverfejlesztőként nekem is nagyon hiányzik a z Oly g a z a lehetőség, hogy a beállításokat ki lehessen exportálni/be lehessen olvasni SD kártyára/-ról.

    Ezt meg is írtam az Oly-nak, de nem nagyon „kapkodnak” ennek megvalósítása ügyében.
    Pedig az egész nem nagy kunszt: ugyanazt a programrészt kell egy kicsit módosítani – sztem -, amivel most is elmenti a saját beállításokat az N db helyre.

  4. asdf szerint:

    Fokuszlimiternel a sliderral is lehet tavolsagot allitani?
    (ugy remlik, valahol azt olvastam, a beallitasokat az olympus viewerrel mar lehet exportalni es importalni, de az istennek nem talalom, szoval lehet, hogy hulyeseget beszelek)

    • mlzphoto szerint:

      nem, az csak jelzi a beállításokat

      • asdf szerint:

        Mekkora agyatlansag mar… Es gondolom akkor a szamokat is csak a nyilakkal lehet fel-le mozgatni, es meg veletlen sem lehet fol-le gorgetni, mintha egy szamkereken lennenek. Tenyleg egy barlangban toltottek az elmult fel evtizedet, ahol nem volt sem okostelefon, sem tablet… Bakker, evek ota reflexszeruen hasznalja ezeket a mozdulatokat az ember (visszautalok meg pinch zoomra es a doubletap zoomra, azokat is), mibe fajt volna ezeket implementalni?

  5. gzo szerint:

    A focus stacking-et és a super hi-res módot lehetséges egyszerre használni?

    • mlzphoto szerint:

      be lehet kapcsolni a menüben, de elsütve csak egy kép készül – tehát nem. kár, pedig érdekes dolog lenne.

  6. locsmandisz szerint:

    Nagyon jó teszt. Frankó gépet tett le az Olympus, ismét a rendszer határait feszegetik. A 25mm f1.2 tesztnél lesznek real life fotók? Egész alakos, teljesen nyitott tesztképet megnéznék.

  7. Ajtay Zoltan szerint:

    A Pro Capture es a Focus Bracketing/Stacking tenyleg jol hangzik, mit nem adnek erte, ha ilyen lenne a Canon tukroseimben, de erre a ceget ismereve semmi esely vagy 5 evig…..(pedig ez is, mint mas szolgaltatas csak szofveres fejlesztest igenyelne, tehat akar mar meg is csinalhatnak, csak nehogyma’ tul sokat adjanak a nepnek egyszerre).

  8. Zoltán Boda szerint:

    Csöpög a nyálam egy ilyen után,de megtanultam élvezni az életet,így maradt az E-3 a 14-54 meg az 50-200-zal. Az E-3 E-M1 árkülönbségen meg egészségbe fektettem,így vettem egy karbon kerékpárt! 🙂

    • mlzphoto szerint:

      jól tetted, legalább marad nekem egy a mark ii-ből, ami még idén érkezik 😛

  9. Szöke István szerint:

    Szia! Arra lennék kíváncsi, hogy mit tud ez a váz, amiért 2x annyiba kerül mint a Panasonic G80? Annak is van szenzormozgatásos stabilizátora, 4K-t tud videóban, időjárás álló a váz, a sorozatfelvételi sebessége is kiváló (igaz nem 60/sec, de van 4K fotó). A felbontás 20 helyett „csak” 16 MP, de szerintem – elolvasva a G80 cikket – használati értéke szinte ugyanaz. Vannak persze különbségek, de szerintem nem támasztják alá a 2x-es árat. Vagy igen?

    • mlzphoto szerint:

      helló! az általános működési sebessége, a radikális időjárásvédelem, a sorozatfelvételi sebesség, az af, a párját ritkító képstabi. az em1 mk2 sport- és természetfotósoknak való spéci masina. az 1dx mk2 miért kerül anniyval többe, mint az 5d mk4? u.a.

      • Szöke István szerint:

        Ok. Meggyőztél 🙂

        • mlzphoto szerint:

          de ez tényleg ilyen: 10% többletért gyakran dupla felárat kell fizetni. nézd meg a számítógépek processzorait is. ott is a csúcskategória mondjuk 200e ft, az eggyel alatta lévő 130e, pedig csak 300 mhz-cel lassabb (mondtam egy valamit).

  10. Shivo szerint:

    Szia remek a cik koszi szepen. Egy kis szakmai segitsegre lenne szuksegem, amennyiben tudnal segiteni.
    Elso generacios M5 olympusomat szeretnem lecserelni egy ujabb gepre. Lehetosegem lenne megvenni egy M1 Mark I generacios gepet 300.000 ft-ert (kiallitasi darab volt az uzletbe) vagy venni egy uj M5 Mark II gepet. Te mit javasolnal melyiket lenne erdemesebb megvasarolni? Esetleg van akkora kulombseg az M1 elso es masodik generacio kozott hogy megeri gyujteni meg es kifizetni a duplajat a masodik generacioert?

    Segitsegedet elore is koszonom

    • mlzphoto szerint:

      köszönöm! én az em5 mk2-t venném, az modernebb. ha viszont kell a nagy sebesség és a komoly időjárásállóság, a két memóriakártya foglalat, akkor az em1 mk2-re érdemes gyűjteni.

      • Shivo szerint:

        Szia Koszi szepen a segitseget Csaladi fotozasra hasznalnam foleg portre fotozahoz M.ZUIKO DIGITAL ED 75mm es M.ZUIKO DIGITAL ED 12‑40mm 1:2.8 PRO obival.