Működés II.
Az Olympus sajtóanyaga szerint az E-M1 Mark II-ben található 5-tengelyes, képérzékelő mozgatás elvén működő képstabilizációs rendszer már 5,5 FÉ előnyre képes, ami ráadásul egészen 6,5 FÉ-ig növelhető, ha az Olympus beépített stabilizátoros objektívjeivel együtt használjuk. Ez azt jelenti, hogy jelenleg két lencserendszerrel, tehát az M.Zuiko ED 12-100 mm F4 IS PRO-val és az M.Zuiko ED 300 mm F4 IS PRO-val élvezhető ez a döbbenetes teljesítmény (a jövőben nyilván bővülni fog a kompatibilis, beépített IS-sel rendelkező termékek köre).
Kattints!
Felcsavartam hát a 12-100 mm F4 PRO-t a vázra, és kipróbáltam, mire képes a rendszer; ennek eredménye a fenti ábrán látható. Tudni kell, hogy nem lehet váltani csak objektív/csak váz stabi között, ezek automatikusan, együttesen dolgoznak (ha az Olympus objektíveken található kapcsolóval kikapcsoljuk az IS-t, akkor a váz menüjében nem lehet azt újra bekapcsolni). A menüben csak az objektív IS prioritást kapcsolhatjuk be/ki. Továbbá van egy olyan bejegyzés is, ahol eldöntheti a fotós, hogy sorozatfelvételkor fps prioritást szeretne-e, vagy inkább beton stabil képeket.

Természetesen kipróbáltam a képstabilizációs rendszert „márkaidegen” objektívvel is, így hát felcsavartam a Panasonic 12-35 mm F2.8 Power O.I.S. optikáját az E-M1 Mark II-re. Itt már lehetett külön-külön használni az objektív, illetve a szenzor stabilizátorát, ahol alábbi eredmény született:
Kattints!
Amint a képen is olvasható, a Panasonic objektívjébe épített mozgó lencsetag nem képes, nem hajlandó együttműködni a mozgó szenzorral, így együttes használatuk nem lehetséges.
A fenti kisfilmen az Olympus 12-100 mm F4 IS PRO objektívjével együtt használt E-M1 Mark II váz stabilizációs rendszerének hatékonysága látható videofelvétel közben. Érdekesség, hogy a filmezéshez a mechanikus bemozdulás gátlás mellé digitális stabilizátort is aktiválhatunk – ez utóbbi Full HD és 4K módokban egyaránt elérhető, ám látószög szűkülésével jár (képkivágás):

Az Olympus OM-D E-M1 Mark II csúcskategóriás fényképezőgépben két, egyenként négymagos processzor dolgozik, így ezek együttes munkájának eredménye az, hogy a gép egyszerre képes elvégezni a rábízott feladatköröket: AF, sorozatfelvétel, képfeldolgozás, kártyára írás – mind belassulások nélkül. A készülék autofókusz rendszere hibrid összetételű, azaz kontraszt- és fázisérzékelés egyaránt működik. 121 AF mező áll rendelkezésünkre, melyek közül mindegyik keresztirányú (függőleges és vízszintes) érzékelésre is képes. Többféle fókuszmód közül választhatunk:

Az egyszeri mellett a folyamatos AF, a kézi, a folyamatos+követő mellett az egyszeri+manuális, valamint az előre beállított kézi közül választhatunk. Az AF mezők kiválasztásakor rendelkezésünkre áll az összes, egy, csoport, illetve klaszter:

Automatikus élességállításkor, ha tudjuk, hogy milyen távolságtartományban helyezkedik el a követendő téma, akkor azzal is felgyorsíthatjuk az AF működését, ha bekapcsoljuk az AF korlátozást.

Ennek keretein belül beállíthatjuk a tól-ig tartományt, amit a rendszer méterben értelmez:

A folyamatos élességállítás esetében a követőfókusz „erejét” is beállíthatjuk gyenge és erős között -/+2, azaz összesen négy fokozatban. Ha nem vagyunk biztosak dolgunkban, akkor hagyjuk ezt az értéket a gyári nullán. Próbáim során azt vettem észre, hogy közeli témáknál 0-2 közötti érték a megfelelő, míg távoli, véletlenszerű mozgást végző célpontoknál a -2 vált be. De a megfelelő érték függ a téma kontrasztosságától (pl. világos égbolton sötét színű repülőgép) is, így érdemes kísérletezni vele.

Az előre beállított MF (kézi fókusz) 0,1-999,9 méter közötti értékekre állítható be. Az E-M1 Mark II esetében van arra is lehetőség, hogy MF használata során a fényképezőgép emlékezzen kikapcsolás után is az előzőleg használt fókusztávra.

Érdekesség, hogy a követőfókusz hatékonyságát az E-M1 Mark II-ben többféle tényező is befolyásolja. Egyrészt segít a beépített giroszenzor, amely a kamera mozgatásakor az irányt közli az AF rendszerrel, így az azokra az AF mezőkre képes jobban odafigyelni, melyek a megadott irányban találhatóak. Másrészt a már elkészített képeket is bevonja az elektronika a kalkulációkba (éles volt-e az aktív AF mező alatti témarészlet).
Ám az E-M1 Mark II követőfókusza nem csak a fentiek miatt olyan hatékony, hanem a dSLR vázak működésében való eltérés miatt is: míg a tükörreflexes fényképezőgép esetében a kép készítésekor a tükröt fel kell csapni, így az egy rövid időre kitakarja az AF szenzort, így mindig akad egy kis megszakítás a folytonosságban. Ezzel ellenben az E-M1 Mk II-nél (szinte) folyamatosan működhet az AF követés, hiszen nincs tükör, ami kitakarja az AF modult, csupán a redőnyzár állhat a beállított záridő idejére útba (mivel itt az AF magán a képszenzoron zajlik). Főleg az elektronikus zár használatával (elektronikus első redőny) érhetünk el nagyon pontos témakövetést, ezért így 18 kép/mp a lehetséges csúcssebesség.
Egy érdekességre lettem figyelmes a fókuszkövetés próbálgatása során: kint a szabadban, ahol épp egy sólyom és egy szarka légi civakodását fotóztam (mechanikus zárral, 15 kép/mp sorozatsebességgel), szinte tökéletesen „tapadt” az AF mező a kiválasztott madárra, ám stúdióban, ahol fehér háttér előtt egy sötétkék játékkockát próbáltam lekövetni, az AF mező csak többszöri próbálkozás után akadt meg a célponton. Ennek ellenére elmondhatom saját tapasztalataim alapján, hogy az E-M1 Mark II követőfókuszának teljesítménye beérte a csúcskategóriás dSLR vázakét!







Jó lett a teszt, köszi, vártam már….., 11%-os akcióban megrendeltem a 12-100-al együtt, de az írásod alapján remélhetőleg nem fogok csalódni. Ha maradt még energiád, a 12-100-ról írhatnál pár sort.
köszi. az új objektívekről majd külön tesztek és cikkek lesznek, pár sorban annyira nem lehet jellemezni egyiket sem. a 12-100/4-gyel biztos nem nyúlsz mellé.
Még úgy sem, hogy a 12-35/2.8-at cserélem rá? (GH3+12-35 csere Mk2+12-100-ra)
más a két objektív. a pana egy kicsi, f2.8-as általános „munkaeszköz”, míg az oly egy igazi mindenes, ami cserébe nagyobb, drágább és f4. gh3-ért már nem kár, én is mostanság adtam el, pedig nagyon szerettem és az volt a fő munkagépem.
Igen, f2.8-at cserélek f4-re, ezt kicsit sajnálom, de cserébe jóval hosszabb a 100mm, ami sokszor hiányzik. Amiben még sokkal jobbra számítok, az a stabi, főleg így váz+obi párossal. Azt kell mondjam, a pana nem az igazi ebben, a 12-35 sem nyújt kiemelkedőt. Köszi még egyszer, várom a cikket a 12-100-ról.
a stabi brutális 🙂
Köszönjük a tesztet.. nagyon vártam már.. bár én egyelőre nem tehetem meg a cserét. egy dolgot azért sajnálok a Pro Cap mód számomra igen vonzó volt de így hogy nincs AF? meg hát továbbra is kevés a puffer. 60kép/s jól hangzik de 60 képig az se használható mondjuk ez fáj legkevésbé ugyis AF nélkül volt.. ha beállítok 15kép/s és megy AF 60 képig az már jó kombináció. kár a Procap AF hiányáért. ezt igazán megoldhatták volna. no meg pl a beállítás fájlba mentés és az 50MP mód nagyobb ISO-n ezek mind jól jönnének. és elméletileg nem látom a technikai akadályát. De igy is tuti.. jelenleg ha bármit vehetnék ezt venném: OMD-EM1markII 7-14 2,8; 25mm f1,2; 12-100 f4; 60mm f2,8 makro 300mm f4; és bevárnám a kétszerezőt 😀
én köszönöm, hogy elolvastad!
nálam egy kérdés merült fel. nem tudom ilyesmit próbáltál e. Én mint madarász elég sokszor használnám ugy az elektronikus keresőt hogy belenagyítanék (ha lehet fókuszponthoz rendelve) mennyire könnyen elérhető ez? tehát kell átkapcsolgatni valamikhez? csak manuálfókusszal megy vagy AF esetében is megoldható?
ha af+mf engedve van, akkor amint hozzáérsz a fókuszgyűrűhöz, belenagyít, ha úgy állítottad be menüben.
nah ez sirály….
Szoftverfejlesztőként nekem is nagyon hiányzik a z Oly g a z a lehetőség, hogy a beállításokat ki lehessen exportálni/be lehessen olvasni SD kártyára/-ról.
Ezt meg is írtam az Oly-nak, de nem nagyon „kapkodnak” ennek megvalósítása ügyében.
Pedig az egész nem nagy kunszt: ugyanazt a programrészt kell egy kicsit módosítani – sztem -, amivel most is elmenti a saját beállításokat az N db helyre.
Fokuszlimiternel a sliderral is lehet tavolsagot allitani?
(ugy remlik, valahol azt olvastam, a beallitasokat az olympus viewerrel mar lehet exportalni es importalni, de az istennek nem talalom, szoval lehet, hogy hulyeseget beszelek)
nem, az csak jelzi a beállításokat
Mekkora agyatlansag mar… Es gondolom akkor a szamokat is csak a nyilakkal lehet fel-le mozgatni, es meg veletlen sem lehet fol-le gorgetni, mintha egy szamkereken lennenek. Tenyleg egy barlangban toltottek az elmult fel evtizedet, ahol nem volt sem okostelefon, sem tablet… Bakker, evek ota reflexszeruen hasznalja ezeket a mozdulatokat az ember (visszautalok meg pinch zoomra es a doubletap zoomra, azokat is), mibe fajt volna ezeket implementalni?
A focus stacking-et és a super hi-res módot lehetséges egyszerre használni?
be lehet kapcsolni a menüben, de elsütve csak egy kép készül – tehát nem. kár, pedig érdekes dolog lenne.
Nagyon jó teszt. Frankó gépet tett le az Olympus, ismét a rendszer határait feszegetik. A 25mm f1.2 tesztnél lesznek real life fotók? Egész alakos, teljesen nyitott tesztképet megnéznék.
ki tudja? 🙂
Erre azért várunk egy páran 🙂
A Pro Capture es a Focus Bracketing/Stacking tenyleg jol hangzik, mit nem adnek erte, ha ilyen lenne a Canon tukroseimben, de erre a ceget ismereve semmi esely vagy 5 evig…..(pedig ez is, mint mas szolgaltatas csak szofveres fejlesztest igenyelne, tehat akar mar meg is csinalhatnak, csak nehogyma’ tul sokat adjanak a nepnek egyszerre).
Csöpög a nyálam egy ilyen után,de megtanultam élvezni az életet,így maradt az E-3 a 14-54 meg az 50-200-zal. Az E-3 E-M1 árkülönbségen meg egészségbe fektettem,így vettem egy karbon kerékpárt! 🙂
jól tetted, legalább marad nekem egy a mark ii-ből, ami még idén érkezik 😛
Szia! Arra lennék kíváncsi, hogy mit tud ez a váz, amiért 2x annyiba kerül mint a Panasonic G80? Annak is van szenzormozgatásos stabilizátora, 4K-t tud videóban, időjárás álló a váz, a sorozatfelvételi sebessége is kiváló (igaz nem 60/sec, de van 4K fotó). A felbontás 20 helyett „csak” 16 MP, de szerintem – elolvasva a G80 cikket – használati értéke szinte ugyanaz. Vannak persze különbségek, de szerintem nem támasztják alá a 2x-es árat. Vagy igen?
helló! az általános működési sebessége, a radikális időjárásvédelem, a sorozatfelvételi sebesség, az af, a párját ritkító képstabi. az em1 mk2 sport- és természetfotósoknak való spéci masina. az 1dx mk2 miért kerül anniyval többe, mint az 5d mk4? u.a.
Ok. Meggyőztél 🙂
de ez tényleg ilyen: 10% többletért gyakran dupla felárat kell fizetni. nézd meg a számítógépek processzorait is. ott is a csúcskategória mondjuk 200e ft, az eggyel alatta lévő 130e, pedig csak 300 mhz-cel lassabb (mondtam egy valamit).
Szia remek a cik koszi szepen. Egy kis szakmai segitsegre lenne szuksegem, amennyiben tudnal segiteni.
Elso generacios M5 olympusomat szeretnem lecserelni egy ujabb gepre. Lehetosegem lenne megvenni egy M1 Mark I generacios gepet 300.000 ft-ert (kiallitasi darab volt az uzletbe) vagy venni egy uj M5 Mark II gepet. Te mit javasolnal melyiket lenne erdemesebb megvasarolni? Esetleg van akkora kulombseg az M1 elso es masodik generacio kozott hogy megeri gyujteni meg es kifizetni a duplajat a masodik generacioert?
Segitsegedet elore is koszonom
köszönöm! én az em5 mk2-t venném, az modernebb. ha viszont kell a nagy sebesség és a komoly időjárásállóság, a két memóriakártya foglalat, akkor az em1 mk2-re érdemes gyűjteni.
Szia Koszi szepen a segitseget Csaladi fotozasra hasznalnam foleg portre fotozahoz M.ZUIKO DIGITAL ED 75mm es M.ZUIKO DIGITAL ED 12‑40mm 1:2.8 PRO obival.