Sokan azért vágnak, vágtak bele a fotózásba, mert egy sárgakeretes magazinban olyan természetfotót láttak, ami szinte lemászott a papírról. Jön a malacpersely ceremoniális feláldozása, az első dSLR váz, majd a maradék fillérekből az olcsó 70-300 milliméteres telezoom, amiről a végén kiderül, hogy se nem elég tele, se nem elég penge. Apróhirdetés kerül fel a netre, majd az óriási bukó és a lelkiismeret-furdalás miatt izzadó tenyérrel még egyszer integetünk a szidott objektív után. Telnek, s múlnak a napok: „Most hogyan tovább?” – teszik fel sokan a kérdést, hiszen aki épp nem aranykanállal a szájában született, vagy nem valamelyik világhírű sajtóorgánum megbízott fotósa, az nem engedheti meg magának a 400+ milliméteres F2.8-as és F4-es szörnyetegeket. A képminőségről pedig nem sokan akarnának lemaradni; az emlékeinkben még túl hevesen égő közelmúlt leckéje egy életre szól: olcsó húsnak híg a leve, a valóban szuper szupertelét bizony meg kell fizetni, nincs mese!
Talán a Nikon valamelyik marketingese is így járhatott, ezért kiadta hát a parancsot: „Szuper teleobjektívet a népnek, de jó nagyot!”. Elkészült hát a várva várt csoda, AF-S Nikkor 200–500 mm F5.6E ED VR lett a jelölés rajta. A Nikon AF-S Nikkor 200–500 mm F5.6E ED VR-t full frame lapkás vázakra tervezték, de aki APS-C szenzoros tükörreflexesre csavarja, 300-750 mm-nek megfelelő látómezőt kap majd. A teljes zoomtartományban F5.6-ról indul a rekeszérték, ami jó kompromisszumnak tűnik. Összesen 19 lencsetagot (köztük 3 db ED üveget) helyeztek el 12 csoportba rendezve a tubus belsejében; az objektív legkisebb tárgytávja 2,2 méter, legnagyobb nagyítása 0,22-szeres. Az F5.6-32 közt használható írisz kilenc darab lekerekített lamellát számlál, így még a háttér elmosása is viszonylag „rendezett” lehet. A 108 x 267,5 mm-es terjedelemhez 2300 grammos tömeg társul, a szűrőmenet átmérője pedig 95 mm (nincs hátul bedobható szűrőnek kialakított nyílás).
Drágán szűrőzhető a 95 mm-es szűrőmenet átmérő miatt
A Nikon AF-S Nikkor 200–500 mm F5.6E ED VR-hez levehető állványcsonk is jár. Természetesen, ezt akár teljesen körbe is fogathatjuk, így a fényképezőgép úgy forgatható tájképből portréállásba, hogy nem kell levenni a szettet az állványról.
Az optika tubusán összesen öt kapcsoló található: a frontlencse felé legközelebb eső tolókapcsolóval a gyújtótávolságot rögzíthetjük 200 mm-es állásban. Egyébként lefelé lógatva sem zoomol ki magától a tubus, így ez a retesz valószínűleg nem lesz túl sűrűn használatban.
A bajonetthez közeli, négy további kapcsoló funkciója fentről lefelé haladva: manuális fókusz és automatikus élességállítás, valamint kézi élességállítás közti váltás; teljes, illetve 6 méter és a végtelen közti fókuszhatárolás; képstabilizátor be és ki; képstabilizátor normál, illetve sport módjai közt való váltás. A sport mód a svenkelés közben való használatnak kedvez, itt a stabilizációs lencsetagok csak a vertikális mozgást kompenzálják.
A Nikon AF-S Nikkor 200–500 mm F5.6E ED VR támogatja a telekonvertereket (azaz inkább csak az 1,4-szerezőt, aminek hatására F8-ra szűkül a kezdő F-érték), ezért a hátsó lencsetag mélyen a tubusba süllyesztve látható. Ez a lencsetag egyébként sem zoomoláskor, sem fókuszáláskor nem mozdul, pozíciója fix. A bajonett körül gumigyűrű gondoskodik a szigetelésről, azaz vízcseppek, porszemcsék hátulról nem juthatnak az objektív belsejébe. A fenti képen látszik, hogy mit is jelent az „E” betű a termék nevében: a Nikon AF-S Nikkor 200–500 mm F5.6E ED VR az elektronikus rekeszvezérlésű objektívek táborába tartozik.
Az objektíven két gyűrű található: az elülsővel a gyújtótávolságot, míg a hátsóval a fókuszt adjusztálhatjuk. A zoomtartomány teljes bejáráshoz kb. 170 fokban kell eltekerni a zoomgyűrűt, azaz a legtöbb fotósnak legalább egyszer kell a művelet közben fogást váltania. A fókuszgyűrű körülbelül 190 fokos utat jár be egyik végpontjától a másikig, aminek van előnye (finoman lehet kézzel fókuszálni), és hátránya (kicsit lassabb az AF, mint a csúcsteléknél) egyaránt.
Noha – amint említettem – az AF valamivel lassabb, mint a 3 milliós telelobjektíveknél, azért némi gyakorlással (és a megfelelő gépváz használatával) akár a repülő nagymadarakat is lekövethetjük.
A Nikon AF-S Nikkor 200–500 mm F5.6E ED VR ahhoz képest, hogy 500 mm-ig kinyújtható, nem vészesen nagy, és tömege is pont azon a határon van, hogy akár kézből is lehet vele fotózni (a monopod használata azért erősen ajánlott). A gyárilag 4,5 FÉ előnyre képes stabilizátor nagyon hatékony, és én a próbák során állandóan bekapcsolva hagytam, hogy a keresőkép is „álljon, mint Katiban a gyerek”.
A külső tubusban egy kisebbik mozog kifelé, ahogyan 500 mm felé forgatjuk a zoomgyűrűt. A két tubus illesztése nagyon pontos, lötyögést egyáltalán nem tapasztaltam a tesztpéldánynál. Mindkét gyűrű finoman, akadásoktól mentesen mozog, ami nagymértékben megkönnyíti a munkát.
Egyéb észrevételeim használat közben:
- Nagyon hasznosnak bizonyult a 200-500 mm-es tartomány, így szinte minden helyzetben egyetlen objektívvel megoldható a fotós feladata,
- Árához képest nagyon jó felépítési minőség, de ne várjuk el tőle pl. a 600 mm F4 masszívságát,
- Erős fényben érdemes használni a mellékelt napellenzőt,
- Alapszintű az állványcsonk, nincs például beépített Arca-Swiss talpa,
- Szigetelt, de csak alapszinten; ezen a téren is elmarad a többmilliós nagytestvérektől,
- Nem olyan hatékony a követő AF, mint az F4-es üvegekkel, mivel a Nikon vázak kevesebb AF-mezőt használnak F5.6-on, mint F4-en (használjuk bátran az AF-határolót, ha távolabbi témákat lövünk).
A Nikon AF-S Nikkor 200–500 mm F5.6E ED VR képminőségének vizsgálatakor elsősorban a való világban nyújtott teljesítményére hagyatkoztam; az unalmas tesztábráknak itt nem nagyon lett volna létjogosultsága, így hát azokat ki is hagytam. Kíváncsi voltam viszont a peremsötétedés mértékére, a parfokalitásra, a középpont megtartására zoomoláskor, ezért ezeket még a laborban megvizsgáltam. A teszteléshez egy Nikon D850 tükörreflexes fényképezőgépet kaptam. Kezdjük a középpont megtartásának szemléltetésével:
Eddigi tapasztalataim alapján kijelenthetem, hogy az összes zoomobjektív valamelyest eldobja a középpontot, tehát amit beállítottunk 500 mm-es állásban pont középre, az 200 mm-en már nem ott lesz. Ennek mértéke azonban csekély, ami a pontos felépítésnek is köszönhető.
Az objektív nem parfokális, ami azt jelenti, hogy zoomolás után minden esetben újra be kell állítani a kép élességét. És végül jöjjön a vignettálás:
A fenti animációk elég egyértelműen mutatják, mire lehet számítani a Nikon AF-S Nikkor 200–500 mm F5.6E ED VR használata során. A peremsötétedés legkisebb mértékével 200 mm-es állásban találkozhatunk, míg az 500 mm-es pozícióban jól láthatóan erősödik a vignettálás nyílt rekesz mellett. Ha RAW-ban fényképezünk, töltsük be a korrekciós profilt, vagy állítsuk manuálisan kedvünk szerinti értékre a vignettálás javítását.
Valós témák fotózása során azt vettem észre, hogy teljesen nyitott rekeszen nagyon éles, részletgazdag képet kb. 380 milliméterig kapunk. Ha 400+ milliméteres gyújtótávolságot használunk, akkor szűkítsük kissé a blende nyílását (akár F6.3-ra, F7.1-re), úgy ismét nagyon éles lehet a fényképünk. A képmintákon minden leírt tapasztalat szépen látható.
Értékelés
A Nikon AF-S Nikkor 200–500 mm F5.6E ED VR már csak a paraméterek alapján is egy rendkívül sokoldalúan használható szuper telefotó zoomobjektívnek ígérkezik, amit elsősorban a természet-/állatfotósok fognak imádni. Persze, a szabadtéri sportfotózás ellen sem szól semmi, de a túl gyorsan mozgó témák lekövetése kissé lomhábban fog majd történni, mint az F4-es szörnyekkel. Az optika képminősége nagyon jó, egyedül a zoomtartomány felső vége felé tapasztalható némi lágyulás a rajzolatban. Ezen azonban némi rekeszeléssel segíthetünk. A beépített képstabilizátor rendkívül hatékony, s bár nem mértem, de nagy valószínűséggel hozza a gyárilag beígért teljesítményt. A Nikon AF-S Nikkor 200–500 mm F5.6E ED VR akár szabadkézből is használható, de mint minden szuper telefotó objektívnél, úgy itt is erősen ajánlott legalább az egylábú állvány használata. A gyártó ezúttal tökéletesen eltalálta, hogy mire van szüksége egy amatőr természet-/állat-/sportfotósnak: az AF-S Nikkor 200–500 mm F5.6E ED VR gyakorlatilag minden szempontot kielégít, amire csak rákívánhatunk! És most jön a legszebb az egészben: a Nikon AF-S Nikkor 200–500 mm F5.6E ED VR már bruttó 490 000 forint körül megvásárolható! Tőlem ez a termék egy egyértelmű „Kedvenc” bilétát érdemelt!
Nikon AF-S Nikkor 200–500 mm F5.6E ED VR
A Nikon AF-S Nikkor 200–500 mm F5.6E ED VR objektívet és a Nikon D850 dSLR vázat a Nikon magyar képviseletétől kaptam a teszthez. Az objektív műszaki adatlapja itt található.