Nagyon kicsi és könnyű lett a Venus Optics legújabb, ultra nagylátószögű objektívje, amit APS-C szenzoros, tükörnélküli rendszerkompaktokhoz terveztek a mérnökök: a teljesen manuális Laowa C&D-Dreamer 9 mm F2.8 Zero-D ráadásul torzításmentes képpel is csábít. Ekvivalens 13,5 mm-nek megfelelő a gyújtótávolság, az átlós látószög pedig 113°. Összesen 15 lencsetag került a fém tubus belsejébe, amiket tíz csoportba rendezve helyeztek el a szakik. A lencsetagok közt találunk extra alacsony szórásúakat és több aszférikust is; a frontlencsét „békaszem-bevonattal” (FEC – Frog Eye Coating) látta el a gyártó. Ez utóbbi taszítja a port, a nedvességet és megkönnyíti a frontlencse tisztán tartását.
A Laowa C&D-Dreamer 9 mm F2.8 Zero-D – amint említettem – teljesen manuális objektív, ami azt jelenti, hogy nem csak az élességállítás, hanem a rekeszelés is kézzel történik. A fókuszgyűrűt két végpontja között kb. 160 fokban lehet elforgatni. A gyűrű kellő finomsággal mozog, és a fókuszálás során csupán a hátsó lencsetag végez minimális mozgást (a legkisebb fókusztávnál hátul, a bajonett oldalán behúzódik). A rekeszgyűrű teljes fényértékenként kattan egyet, köztük fokozatmentesen forgatható. Amint a képen is látszik, az egyes rekeszértékek közt progresszíven csökken a távolság, ahogy haladunk a legszűkebb blende felé (ami F22).
A lencserendszer nem szigetelt, így a bajonettet sem veszi körbe gumigyűrű. Elektronikus csatlakozókkal nem rendelkezik a Laowa, tehát semmiféle adat nem kerül be fényképeink EXIF adattáblájába (rekeszérték, gyújtótávolság stb.). A próba során használt Sony Alpha A6500 vázzal a fénymérés hibátlanul és pontosan működött; a C&D-Dreamer 9 mm F2.8 Zero-D rekeszprioritásos, vagy teljesen manuális módban használható a fényképezés során.
Amint az a fenti fényképen is látszik, a C&D-Dreamer 9 mm F2.8 Zero-D blendéje hét lamellából áll, melyek alakja nem lekerekített. Bár az ultra nagylátószögű objektívek esetében nem játszik olyan óriási nagy szerepet a háttérelmosás jellege, a képmintákon majd láthatjuk, hogy a kis Laowa egész jól teljesít ezen a téren is.
Az objektív külsejével kapcsolatban két észrevételem van: az egyik, hogy a tubuson nincs jelölés, ami megkönnyítené a vázra való felcsavarást (a bajonett oldalán található egy apró piros pötty), illetve a másik, hogy a felcsavaráskor nincs mibe kapaszkodnia kezünknek, a folyamat közben mindkét gyűrű elforog.
A Venus Optics Laowa C&D-Dreamer 9 mm F2.8 Zero-D méreténél és tömegénél fogva (215 gramm, 60 x 53 mm) nagyon jól illik az említett Sony A6500-hoz (illetve azokhoz a fényképezőgépekhez, amelyek hasonló méretűek), nincs orrnehézség és az összkép is esztétikus (van, akinek ez is fontos szempont).
A C&D-Dreamer 9 mm F2.8 Zero-D nem csak Sony E, hanem FujiFilm X és Canon EF-M foglalatokkal is készül. A külső körbejárása után lássuk, milyen a rektilineáris optika képminősége!
Általában egy ekkora látószögű objektívnek – függetlenül attól, hogy milyen formátumról van szó – jó nagy hordótorzítása szokott lenni (kivéve, persze, ha a fájloknak beépített korrekciós profiljuk van, mint például a m4/3 rendszernél). Ehhez képest a Venus Optics Laowa C&D-Dreamer 9 mm F2.8 Zero-D meglepően csekély torzítást mutat (és itt a szoftveres korrekció eleve kizárható, ugye), azaz a gyártó találóan határozta meg a termék nevét. A fenti animációban két különböző tárgytávolságból fotóztam meg a négyzetrácsot, így látható, hogy radikális közelségből, illetve valamivel távolabbról fényképezve milyen mértékű geometriai torzítást kapunk. Lenyűgöző teljesítmény!
A peremsötétedés a teljes rekesztartományban végigkíséri a fotóst, ám ez a jelenség könnyen orvosolható, ha valaki meg szeretne tőle szabadulni a RAW fájlok hívása során.
Az objektív akkor is kellemes meglepetést okozott, amikor a színhibákat vizsgáltam. Se teljesen nyitott rekesszel, se rekeszelve nem tapasztaltam színes él-elszíneződéseket! A fenti kép egy 100%-osra kinagyított részlet.
A nagy látószög ellenére a becsillanások is igen jól kordában vannak tartva: a fenti (leméretezett) fotó a lencserendszerhez mellékelt napellenző nélkül készült, de még így sem zavaró mértékű a becsillanás. Ha a Napot nem vittem volna bele a kompozícióba, akkor nem látnánk a becsillanást sem.
További észrevételek: a fókuszlégzés nem vehető észre (azaz elenyésző mértékű), hacsak nem négyzetrácsos tesztábrákat fotózunk. A kép közepe már F2.8-tól bitang éles, az extrém szélek és sarkok F8 körül lesznek hibátlanok. Kicsi a kóma („csóvásodás”) mértéke, így nem csoda, hogy asztrofotózáshoz sem utolsó ez az objektív. Itt vannak a képminták.
Értékelés
Az ultra nagylátószögű objektívek tervezése és kivitelezése általában jóval nagyobb kihívást jelent a mérnököknek, mint egy teleobjektív megrajzolása. A sokéves tapasztalat ráadásul azt mutatja, hogy a (kisfilmes értékben mért) 16 mm alatti gyújtótávolságú lencserendszerek egyszerűen sosem voltak tökéletesek, mindegy, melyik gyártó termékeit teszteltem. Persze, vannak nagyon jó ultra nagylátók, de szép számmal vannak kevésbé jók is. A nagyon jókért általában vagyonokat kérnek – jogosan. Üdítő kivétel a Venus Optics Laowa C&D-Dreamer 9 mm F2.8 Zero-D, ami az erős peremsötétedéstől eltekintve „szinte tökéletesnek” mondható: a hazai forgalmazó, a Fotoplus Kft. webshopjában már bruttó 179 900 forintért megvásárolhatjuk! Aki nem riad vissza a teljesen manuális kezeléstől, aki nem bánja, hogy az EXIF adtok közt nem fogja megtalálni a rekeszértéket, az próbálja ki ezt a kis gyöngyszemet, biztosan meg lesz vele elégedve! Tőlem jár neki az „Ajánlott” biléta.
Venus Optics Laowa C&D-Dreamer 9 mm F2.8 Zero-D
A Venus Optics Laowa C&D-Dreamer 9 mm F2.8 Zero-D objektívet és a Sony A6500 fényképezőgépet a Fotoplus Kft.-től kaptam a bemutatóhoz. Az objektív műszaki paramétereit itt találod.