Képminőség
A Nikon Z6 képminőségének vizsgálata előtt kikapcsoltam a váz menüjében található összes zajszűrést, letiltottam a képkorrekciós profilok használatát (vignettálás, színhiba stb.), a legjobb minőségű JPEG állományokat használtam Adobe RGB színtérben, és standard, illetve normál képprofilt húztam rájuk. Az ipari szabványt képviselő Adobe Camera RAW (ACR) a cikk elkészültéig nem támogatta a Z6 RAW fájljait, ezért a gyári (egyébként tömörítés nélküli, 14-bites) NEF-eket az Adobe DNG Converter 11.1-es béta változatával konvertáltam DNG állományokká, amelyeket ezután az ACR 11.0.0.61-es kiadásával alakítottam 10-es minőségű JPEG-é. A konverzió során megtartottam a gyári paramétereket, így sem az expozícióhoz, sem a zajszűréshez nem nyúltam. Azonban akkor lesz csak igazán érdekes a RAW fájlok feldolgozása, ha megérkezik az ACR legfrissebb hivatalos verziója, amivel majd a NEF állományokat natívan lehet feldolgozni. Addig is lássuk a fényképezőgép JPEG motorjának képességeit, illetve a DNG konverziókat:
Kattints!
A Nikon Z6 saját JPEG motorja ISO 3200-ig bezárólag tökéletes képminőséget biztosít számunkra. ISO 6400-on már a finom részleteknél látható némi adatvesztés, a pixelek kissé összemosódnak, de a klasszikus értelemben vett (szín)zajnak nyoma sincs. Ha olyan a téma, ahol nem kell tartani az apró részletek elvesztésétől, akár az ISO 25 600, sőt, az ISO 51 200 is használható marad!
A DNG konverzió – tapasztalataim szerint – más képet fest, mint a natív RAW fájlok az ACR-ben, ezért azokat csak az érdekesség kedvéért mutatom be. Nos, az átalakított fájlok ISO 6400-ig bezárólag nagyon jó képminőséget mutatnak, és még akár az ISO 12 800-as értéken készített felvételek is szinte maradéktalanul használhatóak voltak. A gép saját JPEG képeivel szemben itt érdekes módon színzaj is látható (ISO 12 800-tól felfelé) a pixelek összemosása mellett. A teljes ISO-sort feltöltöttem a képminták mellé, így mindenki kedve szerint nézegetheti a részleteket.
A Nikon Z7 esetében többen észrevételezték, hogy az árnyékok kiemelésekor (4-5 FÉ-ről beszélünk!) vízszintes csíkozódás válik láthatóvá a fényképek sötétebb részein, amit a szenzorra integrált fázisérzékelők okoznak. A Z7 képminőségét egyelőre nem vizsgáltam (erre is időt kerítek hamarosan), de a Z6 esetében elmondhatom, hogy a DNG fájlok átalakításakor hiába emeltem akár 8 FÉ-t (a Raw Therapee képes erre) az expozíción, ilyen jelenséggel nem találkoztam. Persze, majd a NEF hívásakor változhat a helyzet, de nem hiszem, hogy észlelhető lesz a Z6-nál. Valószínűleg a Z7-nél is lehet majd javítani a csíkozódást egy firmware frissítéssel, hiszen a „halott” pixeleket (amik ugye a fázisérzékelők) egyszerűen ki kell vonni a képalkotásból (például pixel egyesítéssel, összevonással).
A Z6 dinamikája tekintélyes. A fenti animáció alapja GIF formátum, ez csak a szemléltetés végett lett elkészítve. Mindenképp érdemes az eredeti JPEG fájlokat megtekinteni a képmintáknál! A bebukott és már majdnem kiégett képrészeket szépen meg lehet menteni különösebb zajosodás nélkül.