Képminőség
A Nikon Z 5 képminőségének vizsgálatához a Nikon magyar képviseletétől kapott Nikkor Z 24-70 mm F4 S objektívet használtam. A fényképezőgép menüjében kikapcsoltam az összes zajszűrést és az összes korrekciós profilt, a JPEG-nél Adobe RGB színteret állítottam be, míg a képprofil választásánál a „Semleges” mellett döntöttem. A képrögzítés során JPEG+RAW mentést alkalmaztam, ahol a JPEG a legnagyobb méretű, legfinomabb minőségű, míg a NEF 14-bites, veszteségmentesen tömörített változat volt.
A Nikon Z 5-ben – amint azt a cikk elején írtam – nem a Z 6 BSI CMOS képérzékelője található, hanem egy hagyományos felépítésű lapka, ami hasonló a D750-ben található szenzorhoz. Tehát feltételezhetően picivel magasabb lesz a zajszint, illetve szűkebb a dinamika, mint a Z 6-nál. Lássuk is a zajos képeket:
Kattints!
Nos, a fenti képek alapján valóban elmondható, hogy a magasabb érzékenységi értékeknél a Z 6 bő fél FÉ, néhol akár 1 FÉ előnnyel nyer, de elsősorban nem a zaj szintjében, azaz nem csak abban keresendő a különbség, hanem a finom részletek megtartása is jobb a Z 6-nál. Az Adobe Camera RAW 12.4.0.555-ös verziójával konvertált RAW fájlok használata látványos képjavulást hoz: nem csak a zaj szintje csökken, hanem a finom részletek is előbukkannak! A Z 5-tel tehát érdemes kísérletezni, hogy melyik JPEG profil válik be a legjobban, de kedvünkre át is szerkeszthetjük a kiválasztottat, mert a részletességet, a képélességet akár látványos mértékben is növelhetjük. Lássuk a dinamikát:
Kattints!
A Z 5 fájljait szépen fel lehet húzni, bő 4,5 FÉ-vel alulexponált részeket is meg lehet menteni, s közben a zajszint sem emelkedik emészthetetlen szintekre. A kiégés közelébe került részeket azonban valamivel nehezebb megmenteni, itt ugyanis 1, maximum 1,5 FÉ tartaléka van a rendszernek, ami efölött van, az már menthetetlenül kiég. Persze, tartsuk szem előtt, hogy az extrém módon bebukott, vagy „kifényesedett” képrészletek normalizálása a színek elcsúszásával jár!